Snedhetsdjungeln.. Ibland blir jag bara less (fast är glad idag ändå ;))

Sv: Sned?

Vad är det för skillnad på kiropraktor och osteopat då? Tycker det är den behandlingen jag får oxå :D

Du får gärna PMa namnet om du vill.
 
Sv: Sned?

det bästa du kan göra är att gå till en osteopat som går igenom din kropp. Och även kan behandla mjukdelarna så du blir rak igen.

Har tips på et par duktiga i Varbergstrakten om du vill.
 
Sv: Sned?

Kolla hästen också om du ska kolla dej själv. Ibland är det nämligen så att hästen förvärrar ryttarens snedhet, de skjuter gärna över ryttaren på nån sida.
 
Sv: Sned?

Jag skulle också behöva kolla upp mej :crazy: har ju inte ens ridit på flera månader och ändå hugger det till i höften lite då och då.. Men jag har kiropraktor/massör/doktorskräck :D
 
Sv: Sned?

Vill bara påpeka för jag har inte sett någon som har gjort det. Det är inte säkert att kiropraktikern kan fixa det. Om snedvridningen hände när du föddes är det exempelvis inte troligt att han kan det på grund utav hur dina muskler är bildade runt om kotorna.

En kotknackare är helt klart värd besväret men man kan inte garantera något svar. Och det kan krävas upprepningar till tusen, min var inte ens säker på att jag skulle kunna rida igen men nu kan jag det! :D
 
Sv: Sned?

Har provat det mesta i alternativ behandlare...Endast EN har fått något sånär ordning på mina kotor, snett bäcken .mm mm När jag rider så får jag ofta trampa ner i höger stigbygel för det känns som om allt är snett...Helst vill jag ha ett hål längre på höger sida...MEN det som är svårast med ridningen är i höger varv (på voltspår)så känns det alltid som om jag är på väg utåt i volten...jag vet inte om det är rätt sätt att korrigera mig själv MEN jag försöker titta på mittpunkten i volten Vilket gör att jag drar tillbaka min axel och höft...Har precis fått tag i en ny kiropraktiker...ska boka tid hos henne nu...EN viktig sak till KOLLA deras utbildning...Naprapater är lite mjukare i sina behandlingar ...masserar både före och efter mm och lägger sedan även som en kiropraktiker kotor på plats...
 
Sv: Sned?

Det där lät väldigt intressant. Vad jag förstår så hjälper osteopaten dig genom masseringar och små tryck att frigöra nerver, gör att blodet strömmar fritt till de skadade områderna och gör att det hjälper kroppen att återställa sig snabbare.
En sned person kan bli så gott som rak igen efter en behandling.
DEt låter ju som en bra behandlingen för mig då ..he
Men skulle inte vanlig massage hjälpa bra det med. ??
 
Sv: Sned?

JAg e oxå sned men asså det e bara att kämpa på!Min ridlärare sa till mej å e fortfarande på mej att jag sitter snett men när man sätetr sej rakt så känns det bara som om man sitter snedare!
Likadant när man hoppar!Allt för många vrider sig i sadel för att ex)byta galopp...
Detta kan leda till att hästen tar skada.
Kämpa på och gå och kolla dej.Det gjorde jag och jag llovar dej att det hjälper:p
 
Sv: Sned?

Hej, det är jätte vanligt att man rider och sitter lite snett med kroppen, jätte bra om man har någon som kan påminna en med jämna mellanrum, nästan alla flickor som ridit hos mig sitter snett.Man ser det enklast när de rider lätt, oftast är överkroppen lite mer vriden åt ena hållet, och visst kan det säkert påverka din rygg...(Påverka även hästen ;) )Ibland kan det vara så att man sitter och spänner sig och de kan man få ont i ryggen av....Jag hade en sadel för länge sen som jag fick ont i ryggen av.
Det är ju inte säkert det är fel på dina ben, jag har haft samma problem, trodde att det var någon som skämtade med mig, angående lädrerna, men även jag red snett förr...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sned?

carmen skrev:
Det där lät väldigt intressant. Vad jag förstår så hjälper osteopaten dig genom masseringar och små tryck att frigöra nerver, gör att blodet strömmar fritt till de skadade områderna och gör att det hjälper kroppen att återställa sig snabbare.
En sned person kan bli så gott som rak igen efter en behandling.
DEt låter ju som en bra behandlingen för mig då ..he
Men skulle inte vanlig massage hjälpa bra det med. ??

Jag tror ingen kan få mig rak bara av massage...isåfall ska det vara enJävel på att massera :rofl: men däremot har jag provat nåt specialmassage i finland.....typ hjälper kroppen att själv räta till sig...funkade faktiskt.Men jag tyckte det var så jobbigt med språket...Vill gärna kunna kommunicera med min behandlare....Har gått på behandling hos en sjukgymnast varje vecka nu ...Får massage/knäcker ibland , ackupunktur, djupgående laser ,ultraljud..
Men inte hjälper det....Men jag tror att det är bra med detta nu innan jag ska iväg till en "riktig" kiropraktiker...Får bort värsta spänningarna osv...
 
Sv: Sned?

rocki skrev:
Hej, det är jätte vanligt att man rider och sitter lite snett med kroppen, jätte bra om man har någon som kan påminna en med jämna mellanrum, nästan alla flickor som ridit hos mig sitter snett.Man ser det enklast när de rider lätt, oftast är överkroppen lite mer vriden åt ena hållet, och visst kan det säkert påverka din rygg...(Påverka även hästen ;) )Ibland kan det vara så att man sitter och spänner sig och de kan man få ont i ryggen av....Jag hade en sadel för länge sen som jag fick ont i ryggen av.
Det är ju inte säkert det är fel på dina ben, jag har haft samma problem, trodde att det var någon som skämtade med mig, angående lädrerna, men även jag red snett förr...
SADELN är A och O...Är just nu i sadelköpar svängen....och jag ska banne mig inte köpa en förrens jag hittar en som även jag tycker om...Har ridit i så många hemska sadlar.Vet att man kan få skador bara pga. felaktig sadel.Så det är minst lika viktigt att den passar ryttaren oxå....
 
Sv: Sned?

AA..jag har också ridit en mängd hemska sadlar och kände direkt att jag fick problem i ryggen av dem.
Sadeln var för stor för mig och jag misstänker att den var för stor för ponnyn också, med tanke på att det vara en storvuxen karl som red den varje dag så är det väl inte så konstigt.

Jo, jag har gått hos kiropraktor och det jag vill säga är att kotknäckar- metoden funkade inte alls på mig. Efter bara ngn dag kände jag av snedheten igen och fick problem.

Så nu har jag gått igenom många olika behandlingar och inte hittat den specifika orsaken till mitt problem.
Efter att ha gjort ett stress test har jag lärt mig vad andningen har för betydelse för kroppen.
Många ryttare är det som (som jag vet) som håller andan genom hela ridpasset :crazy: och spänner kroppen konstant.
Och jag vet de som håller andan när de t.ex går, promenerar och stretchar.
När inte musklerna får ngt syre eller blod så är det ju klart att man spänner de här områderna i kroppen.
Jag har slutat andas här uppe, genom bröstet och munnen och jag har slutat att hyperventilerat. Nu andas jag genom näsan och ut genom munnen medan bröst benet och nedre delen av magen hålls stilla. DEt är bara övre delen av buken (diafragman) som ska höjas när du andas in och sänkas när du andas ut.
Bara genom att göra det har jag fått min rygg och mage mkt starkare. Och jag känner mig mkt piggare, jag är mkt smidigare och rörligare och starkare.och jag har även fått lite färg i ansiktet. ;) Och jag känner att genom stretching, pilates och andningen har jag blivit mkt rakare. Det trodde jag aldrig!:)
Så det lönar sig att bli mer medveten om sin kropp. Jag tror inte hästen tycker det är särskilt trevligt med en ryttare som spänner sig. Så till alla buke användare - andas och känn välbefinnande! :)
 
Sv: Sned?

jjeg skrev:
SADELN är A och O...Är just nu i sadelköpar svängen....och jag ska banne mig inte köpa en förrens jag hittar en som även jag tycker om...Har ridit i så många hemska sadlar.Vet att man kan få skador bara pga. felaktig sadel.Så det är minst lika viktigt att den passar ryttaren oxå....
Det är så riktigt så...Kram:smirk:
 
Sv: Sned?

heeej!
jag har typ samma problem, men tycker att jag sitter för mkt på det högra sittbenet än vänstra. då sa Min instruktör att jag skulle sitta mer på det vänstra o försöka ha lika mkt vikt på båda sittbenen ändå. för när jag red och skulle sitta ner i trav o galopp, var det svårt för att jag hade ont i ena sittbenet. kram cilla
 
Sv: Sned?

Jsg har provsuttit ett gäng sadlar och provridit ett antal av dem....har skickat tillbaka alla....väntar hem 2 till nu och hoppas att någon ska falla oss båda i smaken ;) En av sadlarna jag hade hem kunde jag inte ens ridai pga. att jag fick sån värk i länden. Antagligen för stum och hård...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ *Ursäkta för mycket privat info* Har blivit så less på konventionella mensskydd att jag snart kroknar och går av på mitten. :wtf: Bindor...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
10 194
Senast: Tiffanys
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 866
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 948
Senast: Alexandra_W
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 718
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp