Bukefalos 28 år!

Menskopp fast man är trång där nere?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
*Ursäkta för mycket privat info*
Har blivit så less på konventionella mensskydd att jag snart kroknar och går av på mitten. :wtf: Bindor bara kliar och läcker, tamponger skaver och läcker de också tids nog (efter en sådär 2-3 h först dock!) och jag vet knappt var jag ska ta vägen längre. Så kom jag ju på att menskopp också existerar. Läste lite om dem på nätet, och folk verkade överlag väldigt nöjda. Att de dessutom ska hålla tätt i mer än ett par ynka timmar låter ju också oerhört lockande!
Däremot, till dilemmat:
Jag har väldigt riklig mens, i ungefär 7-14 dagar dessutom. Optimalt sett skulle jag behöva gå med antingen dubbla extralånga bindor eller supersize-tampong för att det ska hålla tätt mer än någon enstaka timme. Då inget av det känns som en särskilt bekväm lösning, brukar jag ha en extralång binda + normal tampong, vilket väl funkar ok för "säkerhetens" skull, men som varken min hud eller slemhinnor är särskilt glada i. Så ur det perspektivet känns ju menskopp väldigt bra.
Då har vi ju dock bara nästa dilemma:
Jag är oskuld, och därtill vansinnigt trång där nere. Anledningen till att jag bara har normal tampong är helt enkelt för att de stora gör för ont att sätta in, och skaver när de väl sitter på plats, och gör ont att ta ut. Så, hur sjutton ska det då funka med en menskopp, som ju är mycket större?! Ja, jag har förstått att man typ ska vika de på mitten när man sätter in dem. Men ändå, det är ju fortfarande mycket större än en tampong?

Någon som har menskopp, som också är väldigt trång, som fått det att fungera? För tanken på att inte behöva byta skydd var annan timme känns väldigt lockande...
 
Använt menskopp i snart tio år och kommer aldrig gå tillbaka till traditionella mensskydd!

Koppen är mjuk så den gör inte ont. Har vid ett flertal tillfällen glömt bort att jag har den i :o Tampong tycker jag torkar ut slemhinnorna och gör ont att sätta i och ta ur.

Jag vet inte om jag är trång eller ej, men barnmorskan vid senaste cellprovet fick hämta det minsta spekulum de hade på mottagningen. Så så värst gott om plats kan det inte vara där nere.
 
@Dressyrtjejen_97 prova ned en lite mindre kopp först. Har du väldigt riklig mens så vill du ju förstås ha en stor kopp... Men du kan ju pröva dig fram.

Har du ont då du har mens? Jag reagerar på att du har så riklig och dessutom långvarig mens, och spontant får sig mig att tänka att du kanske inte ägglossar. Är cykeln regelbunden? Hur lång?

Alltså man kan ha riklig mens med ägglossning också förstås. Det har jag själv och hade dött utan menskopp.
 
@Dressyrtjejen_97 prova ned en lite mindre kopp först. Har du väldigt riklig mens så vill du ju förstås ha en stor kopp... Men du kan ju pröva dig fram.

Har du ont då du har mens? Jag reagerar på att du har så riklig och dessutom långvarig mens, och spontant får sig mig att tänka att du kanske inte ägglossar. Är cykeln regelbunden? Hur lång?

Alltså man kan ha riklig mens med ägglossning också förstås. Det har jag själv och hade dött utan menskopp.

Nej, en liten tänkte jag på, men är rädd för att jag är för trång även för den...

Mycket mensvärk både före, under och efter. (1 v före - 1 v efter) PMS från helvetet både 1-1.5 v före + under hela tiden. Allmän sjukdomskänsla av varierande grad, feber och allmän smärta i kroppen brukar jag också ha. Väldigt oregelbunden och lång cykel. Brukar ha mens ca. 7-9 ggr/år men då minst 1 och i värsta fall 2 v i sträck. Så här har det mer/mindre varit enda sedan jag fick mens som 11 åring för drygt 10.5 år sedan.... Har självdiagnosticerat mig med både endometrios och PCOS....
Dessvärre har jag migrän med aura, mamma haft hormonellt utlöst bröstcancer, farmor 3 blodproppar och faster ca. 10 blodproppar, så jag är totalförbjuden att använda alla former av hormoner.
 
Nej, en liten tänkte jag på, men är rädd för att jag är för trång även för den...

Mycket mensvärk både före, under och efter. (1 v före - 1 v efter) PMS från helvetet både 1-1.5 v före + under hela tiden. Allmän sjukdomskänsla av varierande grad, feber och allmän smärta i kroppen brukar jag också ha. Väldigt oregelbunden och lång cykel. Brukar ha mens ca. 7-9 ggr/år men då minst 1 och i värsta fall 2 v i sträck. Så här har det mer/mindre varit enda sedan jag fick mens som 11 åring för drygt 10.5 år sedan.... Har självdiagnosticerat mig med både endometrios och PCOS....
Dessvärre har jag migrän med aura, mamma haft hormonellt utlöst bröstcancer, farmor 3 blodproppar och faster ca. 10 blodproppar, så jag är totalförbjuden att använda alla former av hormoner.
Ja det låter som att du kan ha pco eller pcos.

Det finns ju piller du kan äta trots att du har förhöjd risk för blodpropp och migrän med aura. Jag hade absolut provat det i några månader. Eller spiral eller varför inte p-stav. Dessa är annorlunda jämfört med vanliga piller vilka innehåller östrogen.
 
Använt menskopp i snart tio år och kommer aldrig gå tillbaka till traditionella mensskydd!

Koppen är mjuk så den gör inte ont. Har vid ett flertal tillfällen glömt bort att jag har den i :o Tampong tycker jag torkar ut slemhinnorna och gör ont att sätta i och ta ur.

Jag vet inte om jag är trång eller ej, men barnmorskan vid senaste cellprovet fick hämta det minsta spekulum de hade på mottagningen. Så så värst gott om plats kan det inte vara där nere.

Vilket märke har du? Jag har funderat på att skaffa kopp nämligen och tror att jag inte är gigantisk downstairs heller (plus att jag har ju inte fött barn).
 
Jag har också mycket riklig mens och för mig funkade inte koppen alls. Stönade ganska länge för att få det att funka, men nej... jag vet inte riktigt vad som händer men när den blir full går det så jäkla fort och då kommer allt ut typ ;).

Jag har XL-tampong plus binda under den värsta tiden (1-2 dygn) å får då byta upp till varannan timme (även på natten). Suger är vad det gör (vore bra om tanpongen sög bättre!).
 
Jag har också mycket riklig mens och för mig funkade inte koppen alls. Stönade ganska länge för att få det att funka, men nej... jag vet inte riktigt vad som händer men när den blir full går det så jäkla fort och då kommer allt ut typ ;).

Jag har XL-tampong plus binda under den värsta tiden (1-2 dygn) å får då byta upp till varannan timme (även på natten). Suger är vad det gör (vore bra om tanpongen sög bättre!).
Jag har som du fast värre. Min stora Lunette är grymt bra! Hade en annan innan och den läckte. Man får prova helt enkelt.
 
Vilket märke har du? Jag har funderat på att skaffa kopp nämligen och tror att jag inte är gigantisk downstairs heller (plus att jag har ju inte fött barn).

Oj, bra fråga! Den är som sagt tio år gammal. På den tiden fanns inte så mycket att välja på. Mooncup kan det vara om jag inte minns fel. Modell har jag ingen aning om
 
Ja det låter som att du kan ha pco eller pcos.

Det finns ju piller du kan äta trots att du har förhöjd risk för blodpropp och migrän med aura. Jag hade absolut provat det i några månader. Eller spiral eller varför inte p-stav. Dessa är annorlunda jämfört med vanliga piller vilka innehåller östrogen.

Fast jag får inte använda några hormoner alls vad jag hört, inte spiral eller stav heller :(

Men tack för tipset! :)
 
Jag har migrän, proppar och sånt finns i släkten, har själv haft några småproppar i benen under graviditeter och jag får utan problem och utan några "förhållningsorder" käka cerazette, så det där skulle jag nog kolla upp med annan bm om jag vore du @Dressyrtjejen_97

Oj! :eek:
För hon jag pratade med sa att jag inte ens fick använda spiral och stav, som väl har lägst nivåer? Just spiral känns himla smidigt och bra, har dessutom flera bekanta som är väldigt nöjda!
 
Oj! :eek:
För hon jag pratade med sa att jag inte ens fick använda spiral och stav, som väl har lägst nivåer? Just spiral känns himla smidigt och bra, har dessutom flera bekanta som är väldigt nöjda!

Finns ingen direkt enorm risk för min del med att äta de p-piller jag äter och är nu inne på år 7 utan problem, utan biverkningar och bäst av allt utan mens :banana:

Döttrarna som ju har delvis samma gener som mig, har p-stav respektive äter p-piller utan att det varit några konstigheter, så som sagt.. Snacka med någon annan bm/gyn, för det verkar märkligt att du inte ens ska kunna ha p-stav eller hormonspiral.
 
Jag har precis gett mig på det här med menskopp. Valde en basic ”Evelina, belladot” den är för människor som ej fött barn och är under trettio (vilket jag insåg senare :cautious:)
Knöligt och krångligt, vika den på olika sätt för att få in den och föra den tillräckligt långt in utan att den vecklar ut sig.. svettigt..
Är också liten där nere och upplever lätt obehag i olika situationer .. ut var värre än in tycker jag.
Sägs på diverse info sidor att den ska sitta relativt långt ner men det funkar inte alls för mig. Vet inte heller om det påverkar resultatet i mitt fall :cautious:

Har i alla fall testat i två omgångar nu. När man väl får till det så är det sjukt skönt att slippa tänka på att byta tampong eller liknande, jag kan ha den inne i flera timmar utan att tänka på den. Skall tillägga att jag kombinerar med tampong lite också, ex sista dagen eller kortare stund när jag inte orkar fippla med koppen.
Dock läcker det lite ibland och det beror bergis på mitt införande eller att jag kanske behöver prova en annan modell men inte hunnit dyka djupare i det än. Uttagandet är lite av en akrobatiskt situation och det kan bli lite kladdigt :grin:
Men jag ska kämpa vidare. Mina slemhinnor är jäkligt mycket gladare över det här alternativet :D

Så värt att testa! Då det inte är några större summor man slösar om det ej skulle funka.. krävs dock tid och tålamod!
 
Jag har precis gett mig på det här med menskopp. Valde en basic ”Evelina, belladot” den är för människor som ej fött barn och är under trettio (vilket jag insåg senare :cautious:)
Knöligt och krångligt, vika den på olika sätt för att få in den och föra den tillräckligt långt in utan att den vecklar ut sig.. svettigt..
Är också liten där nere och upplever lätt obehag i olika situationer .. ut var värre än in tycker jag.
Sägs på diverse info sidor att den ska sitta relativt långt ner men det funkar inte alls för mig. Vet inte heller om det påverkar resultatet i mitt fall :cautious:

Har i alla fall testat i två omgångar nu. När man väl får till det så är det sjukt skönt att slippa tänka på att byta tampong eller liknande, jag kan ha den inne i flera timmar utan att tänka på den. Skall tillägga att jag kombinerar med tampong lite också, ex sista dagen eller kortare stund när jag inte orkar fippla med koppen.
Dock läcker det lite ibland och det beror bergis på mitt införande eller att jag kanske behöver prova en annan modell men inte hunnit dyka djupare i det än. Uttagandet är lite av en akrobatiskt situation och det kan bli lite kladdigt :grin:
Men jag ska kämpa vidare. Mina slemhinnor är jäkligt mycket gladare över det här alternativet :D

Så värt att testa! Då det inte är några större summor man slösar om det ej skulle funka.. krävs dock tid och tålamod!
Det ska inte vara så svårt. Då är nog modellen fel. Inte ska det läcka eller kladda heller.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 240
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag behöver råd från någon som upplevt liknande. (Inte, ”jag har aldrig haft ont av min kopp, möjligen obehag, det går skitsmidigt, du...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 246
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 742
Senast: cassiopeja
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp