Bukefalos 28 år!

Menskopp fast man är trång där nere?

Mitt fetade. Det där är fel. Mutationerna orsakar inte bröstcancer. De ökar benägenheten att kunna utveckla bröstcancer!

Ja och den är flerfalt högre än för "normalbefolkningen". Jag tycker det är en icke-diskussion, jag utgår från att folk förstår vad jag menar.
 
Ja jag säger inte emot det. Men jag vidhåller att det är sunt med respekt för hormoner om man tillhör en släkt som är hårt drabbad, därför tycker jag inte man ska säga till ts att "det är ingen fara, det där är gammal kunskap". Jag förstår henne.

Hormoner har jag inte diskuterat, enbart dina uttalanden om att cancer är ärftligt och hur det är ärftligt. Jag upprepar: cancer är inte ärftligt.
 
Ja och den är flerfalt högre än för "normalbefolkningen". Jag tycker det är en icke-diskussion, jag utgår från att folk förstår vad jag menar.

Jag är ledsen men det är en stor skillnad på det du hävdar och vad det innebär gentemot hur det faktiskt fungerar. Det är högre risk för de som har BRCA1 och 2 att utveckla cancer, men det är inga garantier. Och den ökade risken beror på benägenheten att utveckla cancer, inte att cancern i sig ärvs.
 
Jag är ledsen men det är en stor skillnad på det du hävdar och vad det innebär gentemot hur det faktiskt fungerar. Det är högre risk för de som har BRCA1 och 2 att utveckla cancer, men det är inga garantier. Och den ökade risken beror på benägenheten att utveckla cancer, inte att cancern i sig ärvs.

Jag tror ärligt talat att du inte förstått diskussionen i tråden.
 
För att koppen är längre än vad tappen sitter i höjd på sidan.

Om jag stopper in koppen så kan alltså inte tappen hamna i koppen, såvida jag inte vrider den 90 grader så att den ligger ner på tvären i slidan, vilket inte är lätt att få till, och den brukar tyvärr flytta tillbaks sig rätt omgående till upprätt ställning.

Min livmodertapp kommer alltså inte uppifrån som din uppenbarligen gör. Problemet är verkligen inte att koppen är för liten, större kopp förvärrar problemet i mitt fall.

Är tappen väldigt långt ner så kan det vara början till framfall.
Men då är inte problemet att tappen är lång. Problemet är att din tapp sitter på sidan och inte uppe som den borde. Sen förstår jag inte vad du menar med två knölar? Den torde kännas så som den ser ut på bilden nere. En mjuk boll med en liten springa/hål i.
cervix2.jpg
 
Men då är inte problemet att tappen är lång. Problemet är att din tapp sitter på sidan och inte uppe som den borde. Sen förstår jag inte vad du menar med två knölar? Den torde kännas så som den ser ut på bilden nere. En mjuk boll med en liten springa/hål i.
Visa bifogad fil 13998
På min känns den som två knölar när jag bara stoppar in fingrarna.

Skrev inte att problemet var att tappen är lång, problemet är att den är låg. Skulle den sitta högre men fortfarande på sidan så skulle menskopp vara noll problem.
 
Eller nu fattar jag @kimmis87 . Din tapp är inte lång utan den sitter väldigt lågt ner på sidan, så att det inte går att bilda vakuum eftersom kroppens vägg hamnar mot tappen. Eller så kan man förklara det så att du är väldigt grund?

Edit . Du skrev på samma gång som jag :)
 
Eller nu fattar jag @kimmis87 . Din tapp är inte lång utan den sitter väldigt lågt ner på sidan, så att det inte går att bilda vakuum eftersom kroppens vägg hamnar mot tappen. Eller så kan man förklara det så att du är väldigt grund?

Edit . Du skrev på samma gång som jag :)
Typ ja.
Fast grund är jag inte heller. Slidan går upp längre än livmodertappen. Så själva slidan är inte det minsta grund.

Det är bara trappen som jävlas.

Men sedan jag slutade krysta så kan jag ha kopp igen, behöver sätta den liiiiite på tvären bara så funkar det. Kan behövas några försök innan man får till vakuumet då bara.
 
Jag tycker absolut du ska prova menskopp! Jag är också trång trots att jag har fött barn. Blev förlöst via katastrofsnitt efter att att dom dragit med klocka.
Jag har iaf den största koppen från monthlycup eftersom jag har haft enormt riklig mens. Även om jag fått tömma den en gång i timmen så är mina slemhinnor oerhört tacksamma att slippa tampong o binda. Jag provade en annan lite mindre kopp innan men den var för mjuk och läckte, särskilt vid ridning. Det har varit lite trixigt att få till i och uttagning men nu går det som en dans! :)

Nu äter jag dock Qlaira mot riklig mens eftersom jag får blodbrist annars. Behöver bara tömma koppen tre gånger per dygn ist för en gång i timmen.
Om du inte kan/får äta hormoner tycker jag att du åtminstone ska undersöka om du kan få äta tranexamsyra mot blödningen men det kanske inte heller går iom propprisk.

Lycka till! 😊
 
Input angående problem med kopp efter barnafödande.
En del kan uppleva att menskoppen inte sitter bra efter att man fött barn.

Efter mitt första barn använde jag samma kopp som innan.

Efter mitt andra barn har jag ett helvete att få koppen att sitta bra. Det blir inget vakuum, den åker ut, den läcker etc etc.
Har provat olika och jag har använt kopp i ca tio år så det är inga nybörjarfel heller.

Har andra problem efter förlossningen också.

Efter att ha läst vad andra kvinnor upplevt och till slut fått diagnostiserat så kan det bero på att musklerna i underlivet helt eller delvis gått av.

Inte att man gör fel eller har fel kopp alltså :)
 
Lånar TS tråd lite eftersom jag också funderat på det här med menskopp. Hur funkar det, får den bara sitta inne ett visst antal timmar? Hur vet man vad som är en lämplig storlek att börja med? Ni som rider, "stör" menskoppen när ni sitter på hästen?

Min mens pågår en vecka, med en hanterbar, lugn första dag, två helvetesdagar där jag egentligen bara vill stå hela dagen i duschen och sen klingar det av och blir hanterbart igen. Inte överdrivet smärtsamt, mer Stockholms blodbad. Jag har enbart kört på bindor, och det är pissjobbigt. Behöver jag gå någonstans (och det behöver man ju, till jobbet om inte annat om inte helvetesdagarna råkar infalla på en helg) så har jag dubbla nattbindor och är ändå livrädd för att läcka igenom (och har läckt så pass att jag fått åka hem och byta kläder vid två tillfällen på stressigt jobb där jag helt enkelt inte hann gå på toa, tur att jag jobbade hemma i byn då). Provade tampong vid något tillfälle på gymnasiet, och det gick verkligen inte. Vid ett tillfälle fick jag upp den, men det skavde och kändes hela tiden som om den var på väg ut, trots minsta storleken. Dock oskuld då, och det är jag inte nu, har inte provat (med tampong) mer efter att jag hade sex första gången. Upplever mig själv som trång även vid sex, men det blev bättre med kille nummer två så det kan också vara spänningar.

Det är egentligen att slippa binda de dagarna som är värst som jag är mest intresserad av. Slippa skräcken för att hela tiden blöda igenom. Slippa känna det som att man har blöja. För att inte tala om hur opraktiskt det är vid ridningen, minsta skutt hästen tar känns det som om det forsar ut en liter blod.
 
Lånar TS tråd lite eftersom jag också funderat på det här med menskopp. Hur funkar det, får den bara sitta inne ett visst antal timmar? Hur vet man vad som är en lämplig storlek att börja med? Ni som rider, "stör" menskoppen när ni sitter på hästen?

Min mens pågår en vecka, med en hanterbar, lugn första dag, två helvetesdagar där jag egentligen bara vill stå hela dagen i duschen och sen klingar det av och blir hanterbart igen. Inte överdrivet smärtsamt, mer Stockholms blodbad. Jag har enbart kört på bindor, och det är pissjobbigt. Behöver jag gå någonstans (och det behöver man ju, till jobbet om inte annat om inte helvetesdagarna råkar infalla på en helg) så har jag dubbla nattbindor och är ändå livrädd för att läcka igenom (och har läckt så pass att jag fått åka hem och byta kläder vid två tillfällen på stressigt jobb där jag helt enkelt inte hann gå på toa, tur att jag jobbade hemma i byn då). Provade tampong vid något tillfälle på gymnasiet, och det gick verkligen inte. Vid ett tillfälle fick jag upp den, men det skavde och kändes hela tiden som om den var på väg ut, trots minsta storleken. Dock oskuld då, och det är jag inte nu, har inte provat (med tampong) mer efter att jag hade sex första gången. Upplever mig själv som trång även vid sex, men det blev bättre med kille nummer två så det kan också vara spänningar.

Det är egentligen att slippa binda de dagarna som är värst som jag är mest intresserad av. Slippa skräcken för att hela tiden blöda igenom. Slippa känna det som att man har blöja. För att inte tala om hur opraktiskt det är vid ridningen, minsta skutt hästen tar känns det som om det forsar ut en liter blod.
Nu svarar jag egentligen inte på din fråga, men har du sökt hjälp för att minska blödningarna? Det finns ju hjälp att få, med medicin eller hormonella medel.

Förstår att du vill slippa bindor och få känna dig mer trygg!
 
Nu svarar jag egentligen inte på din fråga, men har du sökt hjälp för att minska blödningarna? Det finns ju hjälp att få, med medicin eller hormonella medel.

Förstår att du vill slippa bindor och få känna dig mer trygg!

Nej, det har jag inte gjort. Jag har väl mer känt det som att fem av sju dagar som är helt hanterbara (första dagen och dag fem-sju klarar jag mig för det mesta med en vanlig enkelbinda, och jag kanske inte ens behöver byta den på hela dagen) och ganska lindrig smärtnivå (jag har nästan mer ont innan mensen kommer än när den är här) ändå är ganska "normalt". Det är de där två dagarna som blir över som är problemet. Sen har väl min jobbsituation spelat in också, jag har jobbat dels i en extremt stressad miljö där det inte alls är säkert att man kan springa på toa precis när man behöver, och dels på en mansdominerad arbetsplats där jag har tyckt att det är pinsamt att springa en gång i timmen (jag är pinsamt generad av det här med mens, och jag vet att felet ligger på mig och inte mina manliga kollegor, men det är inget jag kan göra något åt), men jag är inte kvar på någon av de arbetsplatserna. Min tredje arbetsplats, där jag kunde gå på toa vid behov, var så klart bättre, även om jag känner mig... äcklig? Oren? Ofräsch? Just under de två dagarna, alltså. Och så vid ridningen, även om jag byter binda precis innan jag går ut och rider, och sen bara dumpar hästen i stallet och springer in och byter igen efteråt (eget stall hemma) så finns risken att den hamnar snett/läcker/att hela rumpan är röd när jag sitter av. För att inte tala om tävlingarna, när jag ska behöva ha vita byxor också.

Överlag ovillig till hormonella preventivmedel, har inte sex, har inte haft sex på flera år och har heller inga utsikter om att ha sex heller på flera år.
 
Nej, det har jag inte gjort. Jag har väl mer känt det som att fem av sju dagar som är helt hanterbara (första dagen och dag fem-sju klarar jag mig för det mesta med en vanlig enkelbinda, och jag kanske inte ens behöver byta den på hela dagen) och ganska lindrig smärtnivå (jag har nästan mer ont innan mensen kommer än när den är här) ändå är ganska "normalt". Det är de där två dagarna som blir över som är problemet. Sen har väl min jobbsituation spelat in också, jag har jobbat dels i en extremt stressad miljö där det inte alls är säkert att man kan springa på toa precis när man behöver, och dels på en mansdominerad arbetsplats där jag har tyckt att det är pinsamt att springa en gång i timmen (jag är pinsamt generad av det här med mens, och jag vet att felet ligger på mig och inte mina manliga kollegor, men det är inget jag kan göra något åt), men jag är inte kvar på någon av de arbetsplatserna. Min tredje arbetsplats, där jag kunde gå på toa vid behov, var så klart bättre, även om jag känner mig... äcklig? Oren? Ofräsch? Just under de två dagarna, alltså. Och så vid ridningen, även om jag byter binda precis innan jag går ut och rider, och sen bara dumpar hästen i stallet och springer in och byter igen efteråt (eget stall hemma) så finns risken att den hamnar snett/läcker/att hela rumpan är röd när jag sitter av. För att inte tala om tävlingarna, när jag ska behöva ha vita byxor också.

Överlag ovillig till hormonella preventivmedel, har inte sex, har inte haft sex på flera år och har heller inga utsikter om att ha sex heller på flera år.
Jag har förstått det som att man idag ser det som väldigt onödigt att vi kvinnor ska blöda så mycket och länge. Gynekologer verkar förespråka minimal mens eller ingen mens alls.

Jag tycker det låter som att du blöder onödigt mycket. ”Normalt” är det säkert eftersom många kvinnor blöder massor av naturen, men det betyder ju inte att det är bra för oss.

Tror det finns mediciner som minskar blödning om man inte vill använda hormonella preventivmedel.

För mig personligen är 7 dagar jättelänge. Jag har mindre mens än så ”naturligt” och med hormonspiral har jag pyttelite blödning i några få dagar. För lite för minsta tampongen utan har oftast ett tunt trosskydd. Behöver inget skydd på natten alls.
 
Lånar TS tråd lite eftersom jag också funderat på det här med menskopp. Hur funkar det, får den bara sitta inne ett visst antal timmar? Hur vet man vad som är en lämplig storlek att börja med? Ni som rider, "stör" menskoppen när ni sitter på hästen?

Min mens pågår en vecka, med en hanterbar, lugn första dag, två helvetesdagar där jag egentligen bara vill stå hela dagen i duschen och sen klingar det av och blir hanterbart igen. Inte överdrivet smärtsamt, mer Stockholms blodbad. Jag har enbart kört på bindor, och det är pissjobbigt. Behöver jag gå någonstans (och det behöver man ju, till jobbet om inte annat om inte helvetesdagarna råkar infalla på en helg) så har jag dubbla nattbindor och är ändå livrädd för att läcka igenom (och har läckt så pass att jag fått åka hem och byta kläder vid två tillfällen på stressigt jobb där jag helt enkelt inte hann gå på toa, tur att jag jobbade hemma i byn då). Provade tampong vid något tillfälle på gymnasiet, och det gick verkligen inte. Vid ett tillfälle fick jag upp den, men det skavde och kändes hela tiden som om den var på väg ut, trots minsta storleken. Dock oskuld då, och det är jag inte nu, har inte provat (med tampong) mer efter att jag hade sex första gången. Upplever mig själv som trång även vid sex, men det blev bättre med kille nummer två så det kan också vara spänningar.

Det är egentligen att slippa binda de dagarna som är värst som jag är mest intresserad av. Slippa skräcken för att hela tiden blöda igenom. Slippa känna det som att man har blöja. För att inte tala om hur opraktiskt det är vid ridningen, minsta skutt hästen tar känns det som om det forsar ut en liter blod.
Men stackars dig. Jag har likadant och har kopp.

Det bästa med kopp jämfört med tampong är den kan sättas in innan mensen har börjat utan att man irriterar slemhinnorna.

Jag har min inne så länge det går. Allt mellan 1-10 timmar. Man bör väl egentligen tömma enligt något visst intervall men så noga är det nog inte.

Jag provade fram en storlek. Tog största möjliga p.g.a riklig mens. Med medicin på högsta dos och med kopp kan jag leva ett normalt liv under mens. Ska jag på nåt ställe där jag inte har tömningsmöjlighet så ofta som jag behöver använder jag binda för säkerhets skull.

Jag känner inte min kopp alls och kan glömma att jag har mens.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 243
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag behöver råd från någon som upplevt liknande. (Inte, ”jag har aldrig haft ont av min kopp, möjligen obehag, det går skitsmidigt, du...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 247
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 756
Senast: cassiopeja
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 305

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp