Snorig/förkyld katt?

Sv: Snorig/förkyld katt?

Ätit antibiotika i 6 dagar nu, ingen skillnad på snorigheten =/

Har tid hos hemmavet på torsdag för att dra tänder. Han trodde inte på att tänderna gav snuvan, utan trodde mer på ett virus, och tyckte att även fast de r vaccinerade (hon är visst vaccinerad mot kattsnuva med. Hemmavet ger alltid båda två, även om man 'bara' beställer kattpest, och då det inte gått ett år sen senaste vaccinationen så har hon vaccskydd mot kattsnuva med, även om det hinner gå ut innan revacc då vi kör på kattpestintervallet) så kan de ju få virus. Lite konstigt de andra inte fått, men så är hon dubbelt så gammal med..

Får väl se vad han tycker på torsdag, och hur många tänder katten kommer hem med, eller inte kommer hem med..
 
Sv: Snorig/förkyld katt?

Nu har katten inga tänder alls bakom hörntänderna. Och 'stora hål i munnen'. Skitbra tycker hon, då får man äta burkmat ;)

Snuvan är exakt lika, vet blev inte riktigt klok på den, den är 'isolerad' till övre luftvägarna, där väser och bubblar det å andra sidan rätt friskt mellan varven. Hon har huvudsakligen klart näsflöde men med visst inslag av var ser man i kanten på näsborrarna om inte matte gör rent.

Hon svarar ju uppenbarligen inte ett jota på antirobe, vilket tyder på endera ett virus, eller fel antibiotika. Då hon iaf skulle ha antibiotika för munnen, så ser vi om ett antibiotikabyte ger effekt.

Är hon inte bättre om en vecka så nytt veterinärbesök, vad vet tänker göra då vet jag inte.

Diskuterade tumör med, och vet tyckte att än är det ingen anledning börja noja, men är hon inte bättre på en vecka till kan man ju börja fundera. Samtidigt så tyckte han att när det är en tumör så brukar de få bakteriella infektioner, som endera blir bra på antibiotika men återkommer, eller blir bättre men inte bra. Men att det finns ju olika typer av allt.

Så vi får väl se, det börjar bli plågsamt lyssna på snörvlet nu, lilla missen.

Vet trodde INTE att det var tänderna då det inte fanns minsta tecken på abcess eller djup infektion/inflammation vid tänderna, så han tyckte inte det kändes troligt att det skulla kommit upp i näshåla via tänder.
 
Sv: Snorig/förkyld katt?

Stackars liten, hoppas hon kryar på sig. :(
Får hem en ny siames i mitten av månaden, funkar inte utan! :crazy:
 
Sv: Snorig/förkyld katt?

Nej det kan jag förstå att det inte gör, funkar utan siames. Är ju siamesernas 'fel' att jag efter sådär 25 år blev kattmänniska på riktigt ;)

Färg? =)
 
Sv: Snorig/förkyld katt?

Åh :love:

Jag har ju sagt att Y (min siameshane, brunmaskad) ska få en blå flickvän när vi bara blitt av med den gamla tanten ;)
 
Sv: Snorig/förkyld katt?

Om det vore det fruktade kattsnuvan så hade hon varit sjukare.
Jag har varit med om kattførkylningar ett par gånger och det har inte varit værre æn då någon av oss blivit førkylda, men hållit i sig lite længre.
 
Sv: Snorig/förkyld katt?

Här är den lille. :D

mmdownload
 
Sv: Snorig/förkyld katt?

Idag röntgas hon för att kolla efter tumör =/

Att bli av med tänderna gjorde ju ingen skillnad, och den andra antibiotikasorten hon fick gjorde henne sent omsider lite bättre, inte bra men bättre. Sen stod det still ett tag (vet tyckte okej avvakta sålänge bättre eller iaf inte sämre) men sen vände det och nu snörvlar hon mer igen. Inte lika illa som när det var som värst, men långt från bra, och sämre än 'bästa det varit'.

Så i eftermiddag röntgas huvudet och käkhålan för att se om det 'sitter något där' (inte troligt men ibland reagerar de ju inte enligt boken) eller om det finns tumör/er. Hittar man ingenting blir det en ny antibiotikakur och odling, hittar man någonting så tja är det en tumör så är det ju game over och godnatt =/
 
Sv: Snorig/förkyld katt?

Hon är med hem iaf.

Det positiva är att det inte är en klockren tumör, det negativa är att det inte går att utesluta tumör.

Det är klart ökad rtgtäthet över höger näshåla, och det syns att det är en kraftig infektion som inbegriper både mjukdelar och - tyvärr - själva benet (skelettet). Det finns även en benprocess lokalt i tandköttet i överkäken, där det en gång i tiden satt en hörntand (long gone). Detta misstänktes först vara en tumör men vid närmare undersökning när det kunde konstateras att det var ben så är det snarare pga inflammatorisk/infektions (jag lär mig aldrig) process, om jag begrep rätt.

Det är typ 50 - 50 tumör eller 'bara' redig infektion. I nuläget håller vet infektion för troligast, men som han sa så 'tyvärr kan jag i det här läget inte utesluta en långsamväxande tumör' (som ger infektionen).

Har tagit bakprov på näsflödet, och så får vi se vad det säger. Hon är ju tyvärr behandlad med två olika antibiotika med mycket brett spektrum utan att ha blivit bättre mer än marginellt, tillfälligt. Så risken finns att det är tumör och infektion, och infektionen bara slås ner lite av antibiotikan. Men har man tur är det så att bakterierna inte är känsliga mot det vi behandlat med, men mot något annat mer udda antibiotika.

Hursom har stackars missen en riktig jävla infektion i hela höger näshålla, som inte bara innefattar mjukdelar utan även påverkar benstruktur. No shit det runnit ur näsan på henne och hon varit snörvlig och tappat halva luktsinnet. Lilla missen.

Lite scary, att jag kan tänka mig många som mest ryckt på axlarna åt att katten har (som det nu är) klart näsflöde ur en näsborre efter att innan haft regelrätt snor i båda, och som snörvlar och nyser nu och då men bättre än innan, och i övrigt är pigg, glad, äter och mår bra... Och så kan det med så 'små' symptom vara så läskigt (för 'bara' den infektionen, jag fick ju se rtgbilderna, anser jag vara 'läskig')

Men, ett typiskt 'time will tell' helt enkelt..
 
Sv: Snorig/förkyld katt?

Jobbigt att inte kunna få klara besked direkt utan behöva gå och undra.
Ja, det där med småproblem är det nog många som ignorerar hos katter och så kan det visa sig vara något allvarligt som katten lider av. Det din katt har låter ju synnerligen obehagligt. :crazy:
 
Sv: Snorig/förkyld katt?

*KL*

Odlingssvaret visat 'Måttlig växt av betahemolyserande streptokocker i måttlig blandflora'

De små rackarna är resistenta mot antirobe, så fullt begripligt varför det inte hjälpte alls. Vad gäller ibaflin så står det 'intermediär' där och en liten förklaring om att vid ditt kan det hjälpa ändå vi lokalbehandling och höjd dos. Så som jag fattar det (ska ta det med beh vet i em) så är de små liven resistenta mot ibaflinet såsom getts.

Däremot är de små liven känsliga för annat, t ex synulox. Så förhoppningsvis ska de gå att ta kål på *ser mordisk ut* Så får man iaf ett delsvar på om det 'bara' var infektionen, eller om den beror på en tumör.

Så, ska jag leka hobbyveterinär gissar jag att hon får synulox faktiskt, men får väl se. Ska ändå förbi vet och betala för i fredags när han var ut och tog blod på en häst, så passade ju perfekt att kattens svar kom nu.
 
Sv: Snorig/förkyld katt?

Kan ju uppdatera att katten är osnorig och frisk sen ett bra tag nu. Fick först Kåvepenin utskrivet då de små elakingarna förvånande nog visade sig vara känsliga för gammalt hederligt penicillin. Få I kattfan Kåvepenin var däremot rätt och slätt omöjligt, så hon fick något annat istället som jag glömt vad det var - på 4 - 5 dagar försvann snorigheten, och hon har hållit sig snorfri även efter kuren. Så det verkar som det 'bara' var en rejäl infektion och inte en tumör i botten. Phu.
 

Liknande trådar

Katthälsa Varning för smärre roman! Hello everybody! I januari adopterade jag en gammal tant-katt, på nu nätta 14 år :D En katt som hastigt och...
Svar
12
· Visningar
6 565
Senast: Mumfie
·
Katthälsa Stackars Soda mår inget vidare alls =/ Hittade honom igår "i en hög" på stallgolvet med alldeles för snabb andning. Var som en het trasa...
2
Svar
24
· Visningar
23 251
Övr. Katt Någon som vet om en katt kan vara förkyld? (så som en männsika typ) Min kattvakt/hundvakt glömde(:mad:) ta in katterna(kattgård.. ) en...
Svar
4
· Visningar
1 697
Senast: Zizzy
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 073
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp