Socker och alkohol

Bukefalos 30 år!

Socker märker jag ingen skillnad eller ja som trött småbarnsföräldrar äter jag det gärna 😅 Alkohol däremot har jag märkt stor skillnad och har därför beslutat att avstå alkohol för det mesta (dvs kommer inte vara nitisk, någon välkomstdrink eller drink på semestern kommer nog slinka ner). Men jag märkte att jag var så mycket piggare och kroppen kändes bättre när jag avstod under tiden vi försökte få barn trots att jag drack rätt sporadiskt och lite även innan.

Kanske att jag mår lite sämre som bakis än vad jag gjorde för 15 år sen? Eller så är det bara att man inte får vara bakis ifred längre (pga barn och ansvar för saker) som gör det till en mer miserabel upplevelse 🙈😂

Jag tål alkohol sämre med åldern. Antagligen dricker jag mindre, och bakis om än minimalt med barn är ingen kul grej. Jag lägger mig tidigare eftersom barnen kräver att jag är i form mentalt, så minsta lilla grej blir så mycket större. Huvudvärk är normalt inget jag klagar över, jag kan jobba med huvudvärk. Men att vara ledig heldag med barnen och ha ont i huvudet är lite av en mardröm, eftersom jag inte kan dra mig undan. Socker mår jag också skumt av, där tror jag det är för att jag dragit ner så mycket på onyttigheter att kroppen blir chockad.

Jag vet faktiskt inte, jag har inga andra symptom på diabetes? Vi har det inte i släkten och det speglar inte heller min livsstil. Men med det sagt, man vet ju aldrig! Jag har nog mer tolkat det som att socker kan vara uttorkande och i kombination med bristande vätskeintag på något sätt blir.. märkbart.
Det kanske vore läge att kolla osv. Men jag måste säga att jag också ibland blir törstig av socker. Och jag har kollat och har inte. (och jag gillar sötsaker :D och äter godis minst varje helg. (sådan liten påse men men)

Tål socker och alkohol sämre absolut. Och det började i och med att sköldkörteln kraschade. Symptomen kom före det gick att se på prover. Troligen utlöst av stress under småbarnsåren i kombo med gener. Diabetes 2 dröjde flera år efter det.

Jag är ju några år äldre än dig (precis fyllt 40) och töestigheten vid sockerintag har jag inte märkt av men jag har nästan helt slutat dricka alkohol. Men det har tagit nästan ett decennie för mig att göra det så att jag skulle bli rejält dimmig dagen efter när jag kanske en eller två gånger om året dricker mer än en halv cider eller ett glas vin känner jag inte igen. Men sen så var jag känd för att i princip aldrig bli bakis oavsett mängd alkohol intagen. (whiskey undantaget).

Jag vet faktiskt inte, jag har inga andra symptom på diabetes?
Ofta kan man gå rätt länge med diabetes utan att veta om det. Man märker inget förrän blodsockernivån är kritiskt hög.

Min kusin är elitgymnast. Lever väldigt sunt, även om hon festar ibland, hon fick diabetes för ett par år sedan trots att hon är smal och vältränad. Hon har två barn på typ 7 och 10 år om det spelar någon roll.

Jag känner absolut igen mig! Har alltid kunnat äta massa socker utan att må dåligt men känner nu av det väldigt snabbt både med illamående, huvudvärk och att jag blir törstig. Alkohol tål jag också sämre, som du säger kan man känna sig risig dagen efter om jag druckit två öl. Jag har ju också småbarn dock, så kanske är det den gemensamma nämnaren… jag har blivit känsligare för kaffe också, tidigare har jag druckit sjukliga mängder kaffe och hela dagen, nu dricker jag två koppar på morgonen och en efter lunch och sen inget mer. Märker direkt om jag tar en kopp för mycket.

Oj, jag märkte att det började innan 40, en kaka eller lite lösgodis och jag blir fruktansvärt ”bakis” huvudvärk, illa mående och trötthet. Funkar att äta bakverk om jag typ är på ett evenemang och rör mig samtidigt, men att äta och sedan sätta sig i kontorsstolen eller köra bil- nej 😅 choklad och polly (tackochlov) går dock bra.

Alkohol, har tyvärr märkt att jag inte tål rödvin lika bra som innan, jag som älskar rödvin 🥲 i går drack jag två glas och kände mig bakis i morse när jag vaknade, får dra ner till ett glas till maten och se om jag fixar det, annars får jag ge upp 😫

Socker? Inga problem alls :) .

Alkohol? Jag dricker väldigt sparsamt numera. Tycker liksom inte att jag har tid, speciellt inte för att känna mig lite seg dagen efter. Men det är helt okej. Det blir ju både billigare och nyttigare om man avstår :) !

Kroppen blir van vid vad den brukar få, min iallafall.
När jag var yngre så drack jag stora mängder minst i gång i veckan och ibland 2 gånger och då kände jag inte av alkohol lika tidigt som nu när det inte ens blir något glas vid varje högtid.

Socker åt jag stora mängder varje dag tills för ca 1 1/2 år sedan och nu äter jag mat lågt på kolhydrater så nu känner jag till och med av Crème brûléen som jag åt på restaurang häromdagen. Över 40 år i några år nu.

Jag dricker inte alkohol, så det vet jag inget om. Men jag älskar sötsaker, så om det kan jag desto mer!
Av mycket socker får jag väldigt ont i huden. Antar att det är huden i alla fall. Kan knappt lägga mig ner i sängen och duscha dagen efter jag ätit massa godis är en pina. Går över på 2-3 dagar.
Kan ha kommit i samband med att jag bantade och inte åt så mycket sött, men det kan också varit så att jag då någonstans kom på att det är just sockret. Jag blir inte så av chips t.ex.

Jag är inte känsligare på så sätt att jag blir bakis eller för berusad däremot blir jag ofantligt trött av sena kvällar med alkoholintag. Nej jag vill inte kalla det bakis det är inte känslan av bakfylla bara att jag töms på energi så mycket lättare nu än som ung.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka