Sockerskatt

@Trani har redan fått svar från annat håll, som jag stämmer in i, så jag låter den delen vara.

https://www.sahlgrenska.se/battre-vetande/socker-i-allt---hur-farligt-ar-det/

Däremot tycker jag detta är en intressant och trovärdig artikel, som belyser att JO det är socker i "allt", men i många fall spelar det mindre roll för "normal"konsumenten. MEN det belyser också problem, t ex:

"– För många är godis och läsk en stor källa för socker och studier visar entydigt att högt och regelbundet intag av socker från läsk ökar risken för en rad sjukdomar, allt från karies och fetma till hjärtkärlsjukdomar och stroke, säger Ingrid Larsson ..."

Och i det här fallet tror jag faktiskt att en sockerskatt (på godis och läsk t ex) hade slagit väl ut.
Det är ju egentligen inte sockret som är grundproblemet med läsken just när det gäller vikt osv. Det är mängden kalorier eftersom läsken troligen tillkommer utöver maten.
Jag tycker därför det är fel att prata om sockerskatt på läsk. Det hade lika gärna kunnat vara något annat livsmedel som blivit problematiskt om vi skulle stoppa i oss stora mängder energitätt utöver vårt normala näringsintag.
Det är ju alltså läsken som är problemet, inte socker i sig.

Jag tror att många på buke hellre diskuterar det psykosociala stigmat kring övervikt och fetma än hälsoriskerna, som en form av nyansering. Om du vill diskutera enbart hårda värden kring övervikt, så tror jag att du får mer utbyte på t ex ett träningsforum.

En sockerskatt eller en läskskatt är väl inte särskilt hårt ? Jag tror alla kan hantera det?
Jag har inte hört några konkreta förslag som skulle vara bättre.

@Trani har redan fått svar från annat håll, som jag stämmer in i, så jag låter den delen vara.

https://www.sahlgrenska.se/battre-vetande/socker-i-allt---hur-farligt-ar-det/

Däremot tycker jag detta är en intressant och trovärdig artikel, som belyser att JO det är socker i "allt", men i många fall spelar det mindre roll för "normal"konsumenten. MEN det belyser också problem, t ex:

"– För många är godis och läsk en stor källa för socker och studier visar entydigt att högt och regelbundet intag av socker från läsk ökar risken för en rad sjukdomar, allt från karies och fetma till hjärtkärlsjukdomar och stroke, säger Ingrid Larsson ..."

Och i det här fallet tror jag faktiskt att en sockerskatt (på godis och läsk t ex) hade slagit väl ut.
Visserligen letade jag bara lite snabbt igår - men det jag hittade var att det man kunnat visa är att läskskatt minskar läskförbrukningen. Däremot hittade jag inget om att denna minskning av läskförbrukningen följdes av minskningar av övervikt och sjukdomar.

Men tack för tipset, Inger Larsson är alltid nyanserad och bra.

En sockerskatt eller en läskskatt är väl inte särskilt hårt ? Jag tror alla kan hantera det?
Jag har inte hört några konkreta förslag som skulle vara bättre.

Just sockerskatten har ju redan diskuterats varför det troligen inte kommer att fungera så bra. Jag menar mer din approach i stort.

Att det du skriver är "hårt" och att folk här inte kan "hantera det" vill jag understryka är din uppfattning, inte min.

Det är ju egentligen inte sockret som är grundproblemet med läsken just när det gäller vikt osv. Det är mängden kalorier eftersom läsken troligen tillkommer utöver maten.
Jag tycker därför det är fel att prata om sockerskatt på läsk. Det hade lika gärna kunnat vara något annat livsmedel som blivit problematiskt om vi skulle stoppa i oss stora mängder energitätt utöver vårt normala näringsintag.
Det är ju alltså läsken som är problemet, inte socker i sig.

Du menar att problemet med läsk hade kvarstått om det varit sockerfri läsk vi pratat om? Nej. I det här fallet är det sockret, för sockret höjer energiintaget och det ökade energiintaget leder ökad risk för övervikt eftersom vi får svårt att göra av med energin.

Sedan har vi blodsockerhöjningen, som jag är väldigt tveksam till är av godo, men just nu kan jag inte leta efter källor så jag nämner det bara i förbigående. Dock absolut sockerrelaterat.

Du menar att problemet med läsk hade kvarstått om det varit sockerfri läsk vi pratat om? Nej. I det här fallet är det sockret, för sockret höjer energiintaget och det ökade energiintaget leder ökad risk för övervikt eftersom vi får svårt att göra av med energin.

Sedan har vi blodsockerhöjningen, som jag är väldigt tveksam till är av godo, men just nu kan jag inte leta efter källor så jag nämner det bara i förbigående. Dock absolut sockerrelaterat.
Jag menar att det är mer korrekt att prata om överskott av kalorier genom att stoppa i sig väldigt energität dryck. Nu råkar det vara socker, men det betyder inte att socker i sig är det stora problemet.

När man lägger fokus på just socker leder det till skeva uppfattningar om att socker skulle vara farligare än andra livsmedel. Det är ju mängden som är problemet.

Nej, därför skrev jag "så få onödiga tillsatser som möjligt". Många är det inte några fel på alls, men vissa är inte speciellt roliga.
Att inte äta besprutade grönsaker är hälsosammare än att äta besprutade. Lagen just nu ser ut så att det finns ett max på hur mycket av ett visst bekämpningsmedel dom får vara besprutade. Inte hur många olika medel. Så det kan vara maxmängd av fem, tio olika bekämpningsmedel. Cocktaileffekten är inte undersökt.

Rena livsmedel är mat utan onödiga tillsatser.
Fast det finns en skräck för tillsatser som är väldigt överdriven. Det är ju noga reglerat vad för tillsatser som får användas.

Ekologiska grönsaker är inte obesprutade. Konventionellt odlade grönsaker ligger oftast långt under gränsvärdena för bekämpningsmedelsrester, och gränsvärdena är satta så lågt att det inte är någon fara att utsättas för flera olika (cocktaileffekten).

Sen kan det finnas anledning att välja ekologiskt ändå, men av andra skäl.

Aha, NU slog det mig att du inte förstod vad jag menade. Jag syftar alltså mjuka vs hårda värden, inte att det du skriver är hårt.

Jag sätter inte olika värden på människor. Jag sätter värde i att vi mår bra både psykiskt och fysiskt. Människans hälsa i allmänhet.
Det jag tror sticker i ögonen på många är att jag inte hymlat om att jag attraheras av smala tjejer. Men det är väl inte att sätta värdering på människor ? Det har bara med attraktion att göra.

Jag sätter inte olika värden på människor. Jag sätter värde i att vi mår bra både psykiskt och fysiskt. Människans hälsa i allmänhet.
Det jag tror sticker i ögonen på många är att jag inte hymlat om att jag attraheras av smala tjejer. Men det är väl inte att sätta värdering på människor ? Det har bara med attraktion att göra.

Okej, nu är du så långt ifrån att förstå vad jag menar så jag ger upp.

https://mittflippadeklassrum.wordpress.com/2015/10/06/harda-och-mjuka-varden/

Där kan du läsa mer om vad som menas med hårda/mjuka värden.

Nej, därför skrev jag "så få onödiga tillsatser som möjligt". Många är det inte några fel på alls, men vissa är inte speciellt roliga.
Att inte äta besprutade grönsaker är hälsosammare än att äta besprutade. Lagen just nu ser ut så att det finns ett max på hur mycket av ett visst bekämpningsmedel dom får vara besprutade. Inte hur många olika medel. Så det kan vara maxmängd av fem, tio olika bekämpningsmedel. Cocktaileffekten är inte undersökt.

Rena livsmedel är mat utan onödiga tillsatser.

Hittade länk

Är ekologisk frukt och grönsaker nyttigare?
Den forskning som finns tyder inte på att ekologisk mat innehåller mer näring än annan mat. Det finns studier som visar att viss ekologisk mat kan innehålla högre halter av antioxidanter, som ingår i olika vitaminer, men skillnaderna är små och påverkar inte nämnvärt den totala mängd vi får i oss.

När det gäller mögelgifter, och sjukdomsframkallande mikroorganismer visar studier inte heller några stora skillnader mellan ekologisk och konventionell mat. Och Livsmedelsverkets beräkningar av den sammanlagda mängd bekämpningsmedel svenska barn och vuxna får i sig via maten visar också att det finns en stor säkerhetsmarginal till den nivå som skulle kunna ge långsiktiga hälsoeffekter.

Det går alltså inte att säga att ekologisk mat är bättre för hälsan än konventionell mat. Det viktigaste för din hälsa är att äta mycket frukt och grönsaker, oavsett hur de är odlade.

Värden på människor? Hur i hela friden läser du egentligen?

Och så diskussionen om smala tjejer en gång till ...

:arghh:

Det var hon som pratade om värden ?

Vad vare jag sa om sticka i ögonen ?
Hon pratade om att buke nog inte är bästa forumet för att diskutera hårda värden i förhållande till sockerskatt. Här är folk nog mer intresserade av att diskutera mjuka värden i relation till övervikt.

Mjuka värden och övervikt:

- Sociala stigman runt det (skönhetsideal, hur folk behandlar överviktiga)
- Bakomliggande orsaker (ångest, depression, hur ovanstående med sociala stigmandriver folk till ännu mer ångest, depression och därmed tröstätande)

Hårda värden och övervikt:

- bmi och hur det påverkar medellivslängd eller procentrisker för fysiska sjukdomar

Liknande trådar

Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
1 088
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka