Det är ju egentligen inte sockret som är grundproblemet med läsken just när det gäller vikt osv. Det är mängden kalorier eftersom läsken troligen tillkommer utöver maten.@Trani har redan fått svar från annat håll, som jag stämmer in i, så jag låter den delen vara.
https://www.sahlgrenska.se/battre-vetande/socker-i-allt---hur-farligt-ar-det/
Däremot tycker jag detta är en intressant och trovärdig artikel, som belyser att JO det är socker i "allt", men i många fall spelar det mindre roll för "normal"konsumenten. MEN det belyser också problem, t ex:
"– För många är godis och läsk en stor källa för socker och studier visar entydigt att högt och regelbundet intag av socker från läsk ökar risken för en rad sjukdomar, allt från karies och fetma till hjärtkärlsjukdomar och stroke, säger Ingrid Larsson ..."
Och i det här fallet tror jag faktiskt att en sockerskatt (på godis och läsk t ex) hade slagit väl ut.
Jag tycker därför det är fel att prata om sockerskatt på läsk. Det hade lika gärna kunnat vara något annat livsmedel som blivit problematiskt om vi skulle stoppa i oss stora mängder energitätt utöver vårt normala näringsintag.
Det är ju alltså läsken som är problemet, inte socker i sig.