Söka semester när man kan vara schemalagd veckans alla dagar

Ainon

Trådstartare
Ska söka min första betalda semester (:bump:) och funderar lite på hur många semesterdagar som går åt och om man kan falla i någon "fälla" när man har ett arbete där man kan vara schemalagd veckans alla dagar. Säg att optimalt vill ha så att jag är ledig onsdag tom fredag veckan efter. Hur många semesterdagar försvinner då?
Blir det alla dagar jag är ledig på = 10 dagar? Eller 3 dagar för första veckan (ons- fre) och 5 dagar för veckan efter? Eller 3 dagar för första veckan (ons-fre) och 3 dagar för veckan efter (eftersom jag är tillgänglig att schemalägga lör och sön)? Eller är det lite upp till den ansvariga på jobbet att laborera till deras fördel/välvilja?
 
Ska söka min första betalda semester (:bump:) och funderar lite på hur många semesterdagar som går åt och om man kan falla i någon "fälla" när man har ett arbete där man kan vara schemalagd veckans alla dagar. Säg att optimalt vill ha så att jag är ledig onsdag tom fredag veckan efter. Hur många semesterdagar försvinner då?
Blir det alla dagar jag är ledig på = 10 dagar? Eller 3 dagar för första veckan (ons- fre) och 5 dagar för veckan efter? Eller 3 dagar för första veckan (ons-fre) och 3 dagar för veckan efter (eftersom jag är tillgänglig att schemalägga lör och sön)? Eller är det lite upp till den ansvariga på jobbet att laborera till deras fördel/välvilja?
Det beror på hur stor tjänst du har.

Ex. Jag jobbar ca 50 % på två olika arbetsplatser. Hos den ena jobbar jag i snitt 3 dagar per vecka, och hos den andra jobbar jag 1 dygn per vecka. Tar jag ledigt är det alltså så många dagar som dras.

Om jag tar ledigt 3 veckor är det alltså 9 resp. 3 dagar som jag tar ledigt. Men eftersom det inte är 8-timmars dagar så har jag ju inte lika många dagar. Jag har ju inte 20 dygn att ta semester, vilket hade blivit 20 veckors semester. Utan jag har motsvarande 4 veckor. Alltså 4 dygnspass.

Å kolla upp med jobbet hur du är schemalagd. Det är ju bara de dagarna du tar semester. Om man jobbar mån-fre så tar man ju inte ledigt lördag och söndag.
Så om du är schemalagd torsdag, lördag, måndag har du tagit 3 dagar semester.
 
Hur det blir när schemat inte är lagt vågar jag inte svara på men beroende på vad för arbetstider och hur mycket av dessa (kväll, natt, helg) du har i ett grundschema så kvoteras dina semesterdagar.

Varje arbetspass är en semesterdag men kan då alltså vara kvoterad, tex motsvara 1.25 om du tex har många nattpass som ger dig färre pass på 100%. Antalet dagar man har ska alltid räcka till fem veckor om man skulle tagit dom sammanhängande. Tar man dom uppdelat kan det både bli till fördel och nackdel beroende på hur man förlägger dom.

Lite rörigt, jag vet. :p
 
Jag har jobbat skift inom pappers. Där drogs 5 dagar per vecka om semestern låg inplanerad på schemat. Vi hade 3 v sommarsemester och således 15 dagar. Resten av semestern låg på en frivecka på våren och en på hösten för att få årsarbetstiden att gå ihop.

Ville jag ta ut tex 10 dagar extra (vi jobbade 10 dagar och sedan 7 lediga)
Då tog jag bara arbestdagar och fick således 7 (friveckan) + 10 (arbetsdagar) + 7 (frivecka) = 24 dagar i sträck.
 
Vi tog semester de dagar vi skulle ha jobbat, men vi hade ju fast schema. Vet inte alls hur det blir när man inte vet vilka dagar man jobbar.

Men jag kunde ju behöva ta semester 6 dagar ena veckan och sen 3 dagar en annan vecka.
 
Vi har kvot på 5.82 har jag för mig och vi jobbar aldrig kortare pass än 12 timmar, så det svider rejält om man inte tar ut sina fyra veckor i ett svep. för att täcka ett pass så går det alltså drygt 2 semesterdagar. Så ska vi tjäna på att bara ta en vecka så måste jag ha ganska många lediga dagar på schemat så inte kvoten understiger de antal timmar jag egentligen skulle jobbat. Så att ta 6 dagar ena veckan och 3 andra blir antagligen inte till din fördel... bara en gissning
 
Ska söka min första betalda semester (:bump:) och funderar lite på hur många semesterdagar som går åt och om man kan falla i någon "fälla" när man har ett arbete där man kan vara schemalagd veckans alla dagar. Säg att optimalt vill ha så att jag är ledig onsdag tom fredag veckan efter. Hur många semesterdagar försvinner då?
Blir det alla dagar jag är ledig på = 10 dagar? Eller 3 dagar för första veckan (ons- fre) och 5 dagar för veckan efter? Eller 3 dagar för första veckan (ons-fre) och 3 dagar för veckan efter (eftersom jag är tillgänglig att schemalägga lör och sön)? Eller är det lite upp till den ansvariga på jobbet att laborera till deras fördel/välvilja?
Det beror på arbetsplats och avtal. Snittar du på 5 arbetsdagar per vecka skulle du i det avtal jag jobbar behöva ta 8 semesterdagar på det du frågade efter, speciellt med tanke på att schemat inte var lagt (vid fler än 5 semesterdagar läggs det nämligen mån-fre oavsett när du skulle ha jobbat i det avtal jag har). Fråga din personalavd/ personalansvarig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 815
Senast: Fibusen
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 298
Senast: Cocos
·
Skola & Jobb Tänkte söka in på högskola. Distans för att kunna kombinera med nuvarande arbete, har perfekta arbetstider för att kombinera med...
Svar
9
· Visningar
1 026
Senast: Saigon
·
  • Låst
Tjatter "There once was a man who lived a life so strange, it had to be true. Only he could see what no one else can—the darkness inside... the...
56 57 58
Svar
1 159
· Visningar
33 615
Senast: Paddington
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp