Bukefalos 28 år!

Söka stöd i bettet

U

Uberbitch

Har en häst som inte vill söka ngt stöd ni bettet alls. Jag rider på halvlånga till gräns på långa tyglar. Kortar jag dem för att få lite kontakt blir han spänd och taggad men samtidigt så tjafsar han i munnen. Vilket innebär att han kastar upp huvudet/rycker åt sig bettet.
Jobbar mycket med halvhalter och tempoväxlingar för att få han att slappna av och lyssna då han lätt blir lite ivrig och vill dra iväg. (Han tycker livet är störtskönt och vill gärna springa fort för att hinna med allt :D )

Han arbetar bra med rygg och bakben när han slappnar av vilket han gör största delen av passet. Han är inte så stark i galoppen än vilket vi jobbar på i sakta men säkert tempo och det blir bättre och bättre.
Framåtbjudningen är det som sagt inget problem alls utan mer att få honom att slappna av.

Har en tid hos en mycket duktig hästtandläkare fast det dröjer ca 2½ månad tills dess. Vetrinären som varit ute har kollat hästen i munnen men inte sett några konstigheter.

Har provat lite olika bett men alla med samma effekt. har även provat att rida bettlöst vilket gjorde att han om än mer gick bakom lod. Återigen jag rider på låååånga tyglar så det är inte att jag håller i honom. har inte ens kontakt.

Min dressyrtränare säger att det bara är att fortsätta att rida som jag gör så kommer det så småningom när han blir lite starlare och säkrare. Men tänkte ändå kolla med er kloka här på Buke vad ni har för tips och ideer.

Hästen i fråga har inte ont någonstans. Är riden i lite över ett år nu. Sent tagen pga av sin storlek (176cm) och väldigt snäll häst.

Tacksam för all hjälp /S
 
Sv: Söka stöd i bettet

Jag vet inte riktigt vad du menar med "stöd", men det jag vill ha är en häst som söker sig till bettet. Om jag släpper efter på tygeln ska hästen följa med den, och inte gå kvar i samma läge som innan.

Jobbar du med eftergift då? Eler hur gör du? det är inte övningen i sig som ger sökningen, utan HUR du gör den. att arbeta med tempoväxlingar har ju liksom inte en direkt koppling till hur hästen hanterar bettet.

Jag börjar alltid från marken för det första. ber att hästen ska ställa nacken, böja sig, in mot mitten om jag rider på ridbana. Så fort hästen ger efter (böjer sig), ger jag efter på tygeln så att den blir slak. Snabbt fattar hästen att när jag gör som matte ber får jag eftergift (beröm), och att ha kontakt med bettet blir en angenäm sak.
 
Sv: Söka stöd i bettet

Fundera mycket på din sits och dina händer!
Rider du balanserat? (Handen på hjärtat nu!) Spänner du handlederna?
 
Sv: Söka stöd i bettet

Hur mycket stöd/kontakt vill du ha? Hur still klarar du av att hålla händerna?

Har skolat om min häst som i flera år fått massa beröm av både ryttare och tränare för att han är så mjuk i munnen, tills jag hittade en underbar tränare som konstaterade att han var totalt utan stöd/kontakt i handen.
Nu har vi skolat om, i början kunde jag förstöra nästan ett helt ridpass för att jag blev kvar i handen för länge efter en förhållning eller tog ett lite för grovt tag i tygeln, nu är han mer förlåtande och hittar tillbaka betydligty fortare. Kontakt är dock väldigt olika, i början var han lite tyngre på bettet, nu är han lätt, men han följer handen och "finns i andra änden".
Vill du ha mer stöd än din häst vill ha?

För mig fungerade det att kombienra ett rakt tränsbett med en remontgrimma och extra tyglar i nosgrimman, jag hade lite stöd i näsan och lite i munnen och kunde växla hur mycket jag ville ha var beroende på vad som fungerade bäst för stunden.
 
Sv: Söka stöd i bettet

Om hästen flyr undan kontakt borde det innebära att den tycker kontakten är obehaglig. Om det då inte är bettet och inte munnen finns bara händerna kvar. Minsta lilla spänning i armarna (hela armarna, från fingerspetsarna till axlarna) och hästen upplever handen som hård och stum. Fundera på det nästa gång du rider och se om det hjälper.
 
Sv: Söka stöd i bettet

Med stöd så menar jag kontakt med bettet.

Han gör likadant från backen.

Vi gör sidvärtes förflyttningar utan problem jag får igenom ställningar utan att bråka det minsta och med ytterst lite kontakt.

Min ridnng är mycket balanserad och jag har ett väldigt mjukt ridsätt. Har ridit mycket unghästar i mina dagar men just på den här står jag still i tankeverksamheten på hur jag ska göra.

Om det är kontakten i mina händer som gör att han "flyr" undan hur kommer det sig att på lång tygel gör exakt samma sak? Dvs när jag inte har ngn kontakt alls.

I hoppningen (nu hoppar vi bara lågt och gymnastiskt i uppbyggande syfte) får man lättare kontakt utan en massa "tjafs" där kan man ta en lätt förhållning med kontakt i munnen utan problem. Han blir dock lätt bakom lod och jag vill få fram näsan på han lite.

Funderar på att byta tränare för att se om den nya kanske har några tips.

Tack för råden.
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 036
Senast: villhöver
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 608
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 079
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 226
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp