Bukefalos 28 år!

Sömnskola?

Magiana

Trådstartare
Jag har haft sömnproblem i några år och det blev värre under hösten. Så jag har själv försökt vidta åtgärder för bättre sömn och ett tag trodde jag att jag lyckats. På kvällen, precis innan jag kryper ner under täcket, så mediterar jag. I början gjorde jag en särskild andningsmeditation men numera sitter jag bara och är. Sen tar jag magnesiumtillskott.

Det fungerade bättre under en period, och kändes helt okej, men nu fungerar det sämre igen och det verkar vara i princip omöjligt att sova mer än cirka 6 timmar per natt. Jag vaknar helt enkelt för tidigt och kan inte somna om. Att somna har jag däremot sällan problem med.

6 timmar är för lite för mig. Hur gör jag för att lära mig sova bra igen?
 
Jag har haft sömnproblem i några år och det blev värre under hösten. Så jag har själv försökt vidta åtgärder för bättre sömn och ett tag trodde jag att jag lyckats. På kvällen, precis innan jag kryper ner under täcket, så mediterar jag. I början gjorde jag en särskild andningsmeditation men numera sitter jag bara och är. Sen tar jag magnesiumtillskott.

Det fungerade bättre under en period, och kändes helt okej, men nu fungerar det sämre igen och det verkar vara i princip omöjligt att sova mer än cirka 6 timmar per natt. Jag vaknar helt enkelt för tidigt och kan inte somna om. Att somna har jag däremot sällan problem med.

6 timmar är för lite för mig. Hur gör jag för att lära mig sova bra igen?
http://tyngre.se/podcasts/tyngre-traeningssnack/
Har två podcasts med sömnforskare. En av dem verkade prata om bra och dålig sömn och verkade ha bra (lugnande och avslappnande) saker att säga om det.
http://tyngre.se/podcasts/tyngre-tr...ch-vad-som-kan-bli-fel-om-du-sover-foer-lite/
 
Jag går i sömnskola via min vårdcentral på nätet kbt. Ring din vårdcentral så kanske dom erbjuder det. En stor del i behandlingen är sömnrestriktion. Oerhört påfrestande men riktigt effektivt. Sover utan tabletter nu, vilket jag aldrig trodde
 
http://tyngre.se/podcasts/tyngre-traeningssnack/
Har två podcasts med sömnforskare. En av dem verkade prata om bra och dålig sömn och verkade ha bra (lugnande och avslappnande) saker att säga om det.
http://tyngre.se/podcasts/tyngre-tr...ch-vad-som-kan-bli-fel-om-du-sover-foer-lite/
Jag får kolla in det där senare. I kväll har jag nog tid.

Jag går i sömnskola via min vårdcentral på nätet kbt. Ring din vårdcentral så kanske dom erbjuder det. En stor del i behandlingen är sömnrestriktion. Oerhört påfrestande men riktigt effektivt. Sover utan tabletter nu, vilket jag aldrig trodde
Jag har redan lite kontakt med VC då jag börjat gå hos en kurator. Dessvärre ska kuratorn sluta och jag har bara hunnit gå en gång och jag kommer bara hinna gå två gånger till med väldigt glest mellan träffarna. Jag får nog ta upp det där. Nästa träff är om två veckor. (Förra för en månad sedan.) Det suger en hel del att jag inte kan få en regelbunden samtalskontakt, åtminstone inte just nu.
 
Jag har haft sömnproblem i några år och det blev värre under hösten. Så jag har själv försökt vidta åtgärder för bättre sömn och ett tag trodde jag att jag lyckats. På kvällen, precis innan jag kryper ner under täcket, så mediterar jag. I början gjorde jag en särskild andningsmeditation men numera sitter jag bara och är. Sen tar jag magnesiumtillskott.

Det fungerade bättre under en period, och kändes helt okej, men nu fungerar det sämre igen och det verkar vara i princip omöjligt att sova mer än cirka 6 timmar per natt. Jag vaknar helt enkelt för tidigt och kan inte somna om. Att somna har jag däremot sällan problem med.

6 timmar är för lite för mig. Hur gör jag för att lära mig sova bra igen?

6 timmar sömn utan att vakna är ju normalt för en vuxen person, har du kollat över kost och motionsvanor?

När går du och lägger dig och när skall du gå upp? :)
 
Tack för tipsen! Jag bodde i Stockholms län (Norrtälje) för drygt ett år sedan men har nu flyttat tyvärr. Dessutom har de stängt anmälan. Den hade ju varit mest intressant faktiskt då jag är deprimerad.

6 timmar sömn utan att vakna är ju normalt för en vuxen person, har du kollat över kost och motionsvanor?

När går du och lägger dig och när skall du gå upp? :)
Jag funkar inte riktigt på så lite sömn i längden.

Jag försöker hålla goda matvanor, men är tyvärr sockerberoende. För övrigt anser jag att jag äter vettigt. Vad gäller motion så blir det lugna promenader och rider gör jag i regel 3 gånger i veckan, ibland mer. Tyvärr kommer jag mig inte för att yoga längre.

Jag lägger mig oftast mellan 22 och 23. Klockan ringer 7. Om jag somnar tidig kan jag gå upp 6.
 
6 timmar sömn utan att vakna är ju normalt för en vuxen person, har du kollat över kost och motionsvanor?

När går du och lägger dig och när skall du gå upp? :)

Vad menar du med normalt? Normalt för dig? Sex timmars sömnbehov är inte normalare än tio timmars sömnbehov. Snittet ligger på åtta timmar och det är vad de flesta behöver för att fungera optimalt.
 
Dricker du kaffe? Minska eller sluta helt. Det låter kanske löjligt att kaffekoppen vid lunch dagen före skulle påverka sömnen kl. 6 på morgonen efter. Men jag behöver vara väldigt nogrann med när, hur mycket kaffe och vilka sorter som jag dricker för att jag inte ska vakna för tidigt och sen är det omöjligt för mig att somna om.
 
En spontan fråga, du tar väl inte magnesiumtillskott i samband med att du ska sova? Jag har försökt att ta ett zink och magnesiumtillskott innan jag lägger mig och då klarar jag inte av att somna eller vaknade tidigt och tydligen inte helt ovanligt att man får det problemet. Har själv annars inga som helst problem med sömnen.
 
En spontan fråga, du tar väl inte magnesiumtillskott i samband med att du ska sova? Jag har försökt att ta ett zink och magnesiumtillskott innan jag lägger mig och då klarar jag inte av att somna eller vaknade tidigt och tydligen inte helt ovanligt att man får det problemet. Har själv annars inga som helst problem med sömnen.

Zink ska man inte ta till kvällen utan senast på lunchen men magnesium är faktiskt en fördel att ta på kvällen eftersom magnesium har en lugnande verkan.
 
Zink ska man inte ta till kvällen utan senast på lunchen men magnesium är faktiskt en fördel att ta på kvällen eftersom magnesium har en lugnande verkan.
men det kan också verka stimulerande på nervsystemet och kan för vissa vara olämpligt att ta på kvällen innan sömn.
 
Dricker du kaffe? Minska eller sluta helt. Det låter kanske löjligt att kaffekoppen vid lunch dagen före skulle påverka sömnen kl. 6 på morgonen efter. Men jag behöver vara väldigt nogrann med när, hur mycket kaffe och vilka sorter som jag dricker för att jag inte ska vakna för tidigt och sen är det omöjligt för mig att somna om.
Jag dricker kaffe men utan koffein. Jag tål inte koffein särskilt bra då jag lätt blir darrig och dålig i magen.

En spontan fråga, du tar väl inte magnesiumtillskott i samband med att du ska sova? Jag har försökt att ta ett zink och magnesiumtillskott innan jag lägger mig och då klarar jag inte av att somna eller vaknade tidigt och tydligen inte helt ovanligt att man får det problemet. Har själv annars inga som helst problem med sömnen.
Jo, jag tar magnesium på kvällen då jag blivit rekommenderad det. I början tyckte jag det funkade bra och det märktes direkt om jag glömt eftersom det blev sämre då. Men det var ju så dags att komma på det vid 4-5-blecket på morgonen :meh: när jag tvärvaknat.
 
Jag undviker socker (i form av godis och fika, sockrad saft osv) och koffein (som i cola, för mig som inte dricker kaffe) efter kl 15.
Lägger undan datorn ca 2 timmar innan läggdags, tv funkar dock bra, kanske för att man inte har den skärmen rakt upp i ansiktet.
Har just nu stora svårigheter att sova trots det av någon anledning. Tar inga sömnmediciner då jag avskyr att vara groggy ett helt dygn efteråt, det fungerar inte.
 
Jag undviker socker (i form av godis och fika, sockrad saft osv) och koffein (som i cola, för mig som inte dricker kaffe) efter kl 15.
Lägger undan datorn ca 2 timmar innan läggdags, tv funkar dock bra, kanske för att man inte har den skärmen rakt upp i ansiktet.
Har just nu stora svårigheter att sova trots det av någon anledning. Tar inga sömnmediciner då jag avskyr att vara groggy ett helt dygn efteråt, det fungerar inte.
Jag tar ju inte heller någon sömnmedicin. Det känns uteslutet innan jag provat allting annat först.
 
Fick ett (för mig!) bra tips av en psykolog: Så du sover 6 timmar per natt (för mig var det 5 timmar). Väckarklockan ringer kl. sju (för mig var det halv sex). Så då skulle jag gå och lägga mig 5 timmar innan väckarklockan skulle ringa, dvs halv ett. När jag sov hela tiden tills väckarklockan ringde skulle jag gå och lägga mig en halv timme tidigare, och så vidare. Tog ca en vecka mellan varje halv timme (just nu har jag dock strulat till allt men ska ta tag i det så snart jag kan...)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 047
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 835
Senast: Hazel
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 970
Senast: Madalitso
·
Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 353
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp