Sömstucken, nu omöjlig....!

fruL

Trådstartare
Hej!
Jag behöver ideer om hur jag ska göra med mitt sömstuckna sto som nu är omöjlig att få på en baksko på!
Alla andra hovar går bra men inte den!
Vi har försökt med allt- godis, foder, slickburk, brems jaa allt!
Men inget funkar...
Hon lyfter inte ens hoven...
Till saken hör även att hon är världens envisaste och tjurskalliga sto och får hon något för sig så är det så tills hon är överlistad.
Just nu håller jag bara på att envist få upp hoven och hålla den en stund, typ 10 gånger per gång jag är i stallet. De andra hovarna slår jag på med hammare för att trigga fram ljudet.
När hon väl lyfter den sömnstuckna hoven så tänkte jag slå på den med.
Någon som har några andra bra ideer?:crazy:
 
Sv: Sömstucken, nu omöjlig....!

Har hon blivit sömstucken och förlorat tilliten till er för att ni inte ska göra henne illa om hon lyfter foten så är ju det enda att se till att hon återfår förtroendet för människoarten när det gäller att lyfta och spika på sko den bakfoten. :) Hinner du inte få ordning på det hela innan det blir dags att verka/sko nästa gång så blir du väl tvungen att droga henne. Men även ett tvärenvist märrigt sto brukar gå att övertala på en inte allt för lång tid.

Det kanske går att lyfta de andra hovarna med en belöning av något slag så fort hon lyfter dem. Beröm om hon suger åt sig sånt (brukar sällan envisa ston göra enligt mina erfarenheter), ge lite godis eller något annat hon gillar. Ge kommando och lyft de andra flera gånger och ge godis varje gång (kanske kan någon hjälpa att ge godis i precis rätt tillfälle när du lyfter bak). När hon kopplat lyfta "hov - godis" och lyfter dem rätt självmant så fort hon får kommando så "råkar" du lyfta den svåra hoven av bara farten (inte göra något speciellt, bara ge kommando och förvänta dig att hon lyfter den på samma sätt som de andra).

Med en riktig gottegris går det fort. ;) Jag har turen att mitt allra envisaste (Envis med stort E) och smartaste sto gör vad som helst för en morot... :D Sen får du avdramatisera bankandet med hammare också som du säger, på något liknande sätt. Smyga fram det tills det plötsligt är helt naturligt. Hästen ska känna att det är något positivt med att lyfta fötterna och få pedikyr. Sen får du trappa ned godisknaprandet och ersätta med beröm t.ex. så fort det fungerar så klart, men låta hästen behålla känslan att det är lite roligt att lyfta fötterna när matte säger till.
 
Sv: Sömstucken, nu omöjlig....!

Prova att låta någon medhjälpare dra fram huvudet på henne/leda fram henne tills hon tvingas lätta på den bakhov som är känslig. Precis då hon lättar på den ta tag i den och försök försiktigt hålla kvar den i luften en liten stund samtidigt som du berömmer henne (med rösten). Villhåll dock inte fast den, då finns ju risken att hon blir än mer skrämd! :S Det är kanske ett sätt att få tillbaka henne tilltro?
 
Sv: Sömstucken, nu omöjlig....!

Tack för ideer!
Godis funkar inte på den här envisa ...:yuck:
Men jag fortsätter som jag gör...suck...
Annars får jag försöka droga henne, i alla fall en gång för att testa.
 

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 617
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 564
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 628
Senast: Tofs
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp