Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

M

Mierna

Vet ej om denna tråd hamnar rätt nu, men gissar.

I juni i år köpte jag en helt ny sadel åt min kuse, en Albion SL, speciellt utpassad efter hans rygg eftersom han har ischias. Totalt gick det kalaset på 19600:-, plus alla resor med hästen till sadelutprovningen (fick åka flera gånger och justrera sadeln allt eftersom, för att den skulle sitta perfekt). Eftersom vi från början vet att han kommer behöva byta sadel inom ett år har jag varit maniskt försiktig, för att få ett så bra andrahandsvärde som möjligt

Häromdagen var min medryttare ute och red i regnet. Eftersom hon vet hur petig jag är med sadeln så hängde hon den på tork på sadelhängaren utanför boxen en liten stund innan hon skulle smörja av den. Eftersom min häst är lite pillig av sig så stängde hon noga luckan i gallret så han skulle vara instängd och inte nå sadeln. Hon gick sen för att pyssla med annat under några minuter.

Under dessa minuter kommer en annan tjej, ser att luckan till min häst är stängd och tycker helt enkelt att det är en bra idé att öppna luckan. Till saken hör att hon har inget med min häst att göra, har aldrig haft.
Resultatet blev att min häst gnagde på hela bakvalvet och rev ner sadeln i golvet. Det är inte jättestora bitmärken, men de är helt klart synliga, även på håll.

Gissa om jag blev ledsen! Min fina nya sadel! För att inte tala om vad min medryttare blev, som varit så noggrann, stackarn...

Ringde sadelutprovaren och frågade om hon ville värdera hur mycket sadeln sjönk i värde av gnagmärken, och hon sa direkt på telefon utan att ens se sadeln att sadlar med bitmärken, även små sådana, går inte att sälja och jag får inte många kronor för en sån sådel när det är dags att byta nästa gång. Detta för att ingen vill köpa en dyr märkessadel som någons häst gnagt på, vilket jag förstår helt och fullt, det skulle inte jag heller göra. Med tanke på att sadeln inte längre var helt ny som när jag köpte den, så trodde sadelprovaren att den kanske var värd runt 17000:- nu, utan märken. Men med märkena får jag ingenting!

Pratade med mitt försäkringsbolag som berättade att hemförsäkringen täcker inte när djur gnager på något eftersom det ses som naturligt beteende och man helt enkelt får hålla värdefulla grejer utom gnaghåll. Hästens drulleförsäkring täcker inte heller, den täcker bara om min häst förstör någon annans egendom, inte om han förstör sina egna grejer.

Jag är helt i upplösningstillstånd nu, visst, sadeln fungerar ju, men han håller redan på att växa ur den, och jag har inga 20000 att lägga på ny sadel, jag var liksom beroende av att få ut mycket för min nuvarande. Hästen kan ju inte gå med en illa sittande sadel för en sån grej...

Sadelutprovaren tyckte jag skulle kräva att tjejen som öppnat till hästen skulle köpa en ny sadel, så kan hon få den gamla och försöka sälja den bäst hon vill. Alternativt att de direkt ersätter mig med ca 17000.
När jag försöker prata med tjejen om det så säger hon bara att jag ska prata med hennes pappa, inte henne. Pappan går inte att få tag på, fast jag bett tjejen att be honom ringa mig (antagligen har hon inte gjort det ens..). Hon är gammal nog att ta ansvar själv, om man säger så, så det irriterar mig lite...

Just nu sitter jag bara här med ont i magen och vet inte hur jag ska gå tillväga, jag hatar verkligen såna här situationer.. hade det rört sig om en tusenlapp hade jag struntat i det, men 17000 är asmycket för mig, och min häst KAN inte gå med skitsadlar med sin krassliga rygg, utan måste ha bra, väl utpassade grejer...

Vad ska jag göra? Har jag fel, borde jag bara bita ihop och börja spara pengar? Eller kan jag gå på dem mer och kräva att hon betalar? Att det är hennes fel tvivlar ingen på, det erkände hon tillochmed för min medryttare med en gång när det hände...

Hjälp mig!
 
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

kan hennes försäkring tänkas täcka skadan?
 
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

Jag har bett henne kolla sina försäkringar... Men hon säger bara "prata inte med mig, prata med pappa"..

Enligt gubben på försäkringsbolaget som jag pratade med så kan det vara svårt, det är om hon har en egen drulleförsäkring och det har sällan unga människor, tydligen..
 
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

Går inte sadeln att reparera på något sätt? T ex. byte av lädret? :) Hur omfattande är skadorna sas.

Hoppas det löser sig, kan inte vara kul i en sådan situation. :(
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

Jag har bett henne kolla sina försäkringar... Men hon säger bara "prata inte med mig, prata med pappa"..

Enligt gubben på försäkringsbolaget som jag pratade med så kan det vara svårt, det är om hon har en egen drulleförsäkring och det har sällan unga människor, tydligen..

Men brukar inte föräldrarnas drulle täcka i alla fall hemmaboende barns "missöden"?
 
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

jag tycker absolut att tjejen som öppnade luckan ska ersätta dig för sadeln.
 
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

Tack för era svar och ert stöd!

Nej, den går inte att reparera, det är typ enda delen på sadeln som inte går att fixa.. en av stropparna släppte i sömmen när han rev sadeln i golvet, men det tänker jag inte på ens...

Hoppas verkligen hennes föräldrars drulleförsäkring täcker! Ska pröva igen imorgon att få tag på pappan.. Vet dock att han inte är den lättaste i såna här lägen... Har lite magknip över det också..
 
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

Hur gammal är tjejen? Om hon är över 18 känns det väldigt oansvarigt att lämpa över det på pappan...

Tycker så synd om dig!! Och om din medryttare!! Måste kännas jättehemskt för henne, när hon var så noggrann.... Jag hade bara velat dö om jag varit din medryttare nu...:cry: Är den ansvariga nåt ångerfull då?
 
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

Har varit med om liknade.. samma visa då ..sadel på boxdörr och den åkte i backen och framvalvet blev skadat... och hennes familjs försäkring täckte skadorna..eller rättare sagt det blev en ny sadel.för sadel gick inte att laga.
 
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

förstår att du e arg ,men man hänger INTE sadeln i närheten av en *gnaggig* häst oavsett stängd lr öppen lucka...anser jag iaf
 
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

om tjejen som öppnade gallret har en drulleförsäkring så borde ju den täcka!
Men går det inte o byta ut lädret på bakvalvet då?
 
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

Naturligtvis måste hon/hennes familj stå för din förlust!
Men är det sääääkert att du inte får ut något för den? Jag tänker att ni kanske skulle göra upp om att när du säljer den får de sedan betala mellanskillnaden mellan 17000 och vad du får för den? Det kanske de går med på? Om jag var hon skulle jag kanske tycka att det lät liiiite otroligt att man inte skulle få ut något alls för en så dyr sadel... :confused:

Hoppas det löser sig för dig i alla fall! Jag skulle vara rasande på den dumma tjejen som öppnade luckan, hon har väl inget att göra med din häst? :mad: Men samtidigt är det ju synd om henne, hon ville ju säkert bara väl och använde inte hjärnan :( inte så kul att klanta sig så man får betala 17000... :crazy:
 
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

Hur går det för dig? usch vad jobbigt, jag hoppas verkligen att de får ut en ny sadel, det är ju tjejen som är ansvarig (om hon erkände att hon öppnade luckan åt hästen) och då är det ju hon som ska ersätta dig.
Hur gammal är hon? Har man inte drulleförsäkring genom skolan?

Hoppas allt löser sig! :bump:
 
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

Enligt gubben på försäkringsbolaget som jag pratade med så kan det vara svårt, det är om hon har en egen drulleförsäkring och det har sällan unga människor, tydligen..

Nästan alla har en "drulleförsäkring" fast den heter ju egentligen ansvarsförsäkring och är en försäkring som gäller för skadeståndsskyldighet när man genom oaktsamhet vållat någon annan skada. Ansvarsförsäkringen finns nämligen med i den paketlösning som kallas hemförsäkring, hem och bostadsrättsförsäkring eller villahemförsäkring! Med andra ord är det mycket sannolikt att hon har en försäkring och att denna försäkring kan ersätta dig för skadan på din sadel eftersom tjejen varken lånat eller på annat sätt har omhändertagit sadeln (detta undantas i ansvarsförsäkringen). Hon har ju bara i all välmening - men obetänksamt - öppnat luckan utan att kolla/fråga om det var ok - enligt min mening (skadeståndsrättsjurist som jobbar med ansvarsskador) har hon därigenom varit vårdslös = blivit skadeståndsskyldig. Skadeståndsskyldig = ersättningsbar ur ansvarsförsäkringen.

Däremot tycker jag att det låter konstigt att din sadel skulle tappa allt värde på grund av bitskadorna? Och att det inte skulle gå att laga heller? Detta kommer du sannolikt att behöva styrka för hennes försäkringsbolag på något sätt.

Tyvärr kan inte du anmäla skadan, det måste hon göra själv. Om hon har en hemförsäkring men vägrar anmäla skadan på den måste du vända dig till KFM vilka sannolikt kommer att få hänvisa vidare till tingsrätt för ett avgörande. För att slippa den vändan kan det i bland vara fiffigt att erbjuda sig att avstå från hennes självrisk om hon anmäler - då kostar det henne inget alls och då borde hon ju bli mer intresserad av att anmäla (framför allt jämfört med risken att bli stämd). Fast så skall du förstås bara göra om hon vägrar anmäla skadan.

Lycka till!
 
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

NÅGOT kan du säkert få för sadeln, även om det inte är i närheten av värdet utan märken (jag har inte sett sadeln, så jag avstår från att kommentera just värdeminskningen).

Jag hade försökt få tag på pappan ett par dagar till, sedan skrivit ett brev och lagt fram saken. Jag tycker det är rimligt att de ersätter sig mellanskillnaden mellan det du får för sadeln vid försäljning och det värde som en av er gemensam sadelmakare uppskattar sadeln till vid försäljningstillfället.

Men det är en snårskog, och jag lider verkligen med dig. Det ÄR riskabelt att ha dyr utrustning i stallgången...
 
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

Hemförsäkringen omfattar den försäkringen "står på" oftast då mamma eller pappa i familjen men den gäller också för andra (oftast gäller den för make, föräldrar till försäkringshavaren eller dennes make, ogifta barn och barnbarn och syskon) som är folkbokförda OCH bosatta på samma adress som försäkringshavaren.

Med andra ord omfattas barn som bor hemma hos sina föräldrar av deras hemförsäkring och således även av deras ansvarsförsäkring!
 
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

Hemförsäkringen omfattar den försäkringen "står på" oftast då mamma eller pappa i familjen men den gäller också för andra (oftast gäller den för make, föräldrar till försäkringshavaren eller dennes make, ogifta barn och barnbarn och syskon) som är folkbokförda OCH bosatta på samma adress som försäkringshavaren.

Med andra ord omfattas barn som bor hemma hos sina föräldrar av deras hemförsäkring och således även av deras ansvarsförsäkring!

Upp till 26 år. Iallafall i mitt fall när jag föll av en häst. Jag blev informerad om att jag var försäkrad via mina föräldrars försäkran upp till 26 års ålder. (Turligt nog var jag 25 när det hände).
 
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

Vad skönt att få svar från klokt bukefolk :bow: :bow:

Hon är född 1988, vet inte om hon fyllt 18 än eller inte, men i vilket fall kanske hon kunde ta ansvar för det hon gör. Vadgäller ånger så vet jag inte.. det var mest "Ojdå, hoppsan, förlåt, jag är jättelessen" och sen gå därifrån.

Skönt att alla säger att hennes föräldrars försäkring bör täcka, det var mer än gubben på försäkringsbolaget kunde kläcka ur sig. Det gjorde mig genast lugnare.

Intyg kan jag få, det erbjöd sig sadelutprovaren jag köpte den av att skriva under på. Men enklast känns förslaget att de köper en ny åt mig (jag får ju betala ett par tusen, såklart) och sen att de försöker sälja min gamla själva, så får de se vad de kan få för den, det känns ärligast på nåt sätt.. Har försökt få tag på pappan idag med, men icke.

Vet att han är den som inte ger sig heller. Han har vart uppe i tingsrätten förut...

Det som är jobbigast är att det blir himla taskig stämning i stallet av sånt här, och det vill jag inte att det ska vara. Hade jag vart miljonär hade jag skällt ut henne och sen struntat i det, men nu gäller det vad jag får in på 2,5 månad ungefär...
 
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

Det är skitsamma som det rä synd om henne, hon var på och pillade på något hon inte hade med att göra vilket resulterade i en kostnad på flera tusen, vilket hon får stå för.

TS, är tjejen myndig så har pappan inget med det att göra, då är det henne du får gå på, behhöver hon ha hjälp med försäkringar av sin pappa så får hon ta det med honom.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 597
Senast: Blyger
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 431
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 930
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
874
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp