Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

Det kan variera mellan olika försäkringsbolag. Där jag jobbar är kriteriet av någon helt outgrundlig anledning att det skall vara "ogifta barn" men det står också att försäkringen kan gälla för annan om denne är folkbokförd och bosatt på samma adress som försäkringstagaren... helt vansinnig skrivning om jag får säga det så (hoppas inte min chef läser buke...)

Ta upp frågan med tjejen och hennes föräldrar. Be att de anmäler skadan till försäkringsbolaget och se till att ni formulerar just det du skrivit här, att hon - i princip helt utan anledning öppnat grinden utan att observera att sadeln hängde där! Sedan är det bara att vänta och se vad som händer...
 
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

Ok, vem säger att detta inte går?

Vi har fortfarande (efter 8 år) inte sett en enda sadel där man inte kan byta sadelsitsskinnet.
Det är omständigt, men det går, och det är definitivt värt pengarna på en såpass ny sadel.

Allt som är monterat på en sadelbom kan demonteras och bytas, frågan är bara hur omständigt och kostsamt det blir.
Alla andra åsikter är bara dumheter, faktiskt.
Tänk efter själv:
Hade det inte gått att byta en detalj överhuvudtaget, så hade det också varit omöjligt att få dit den från första början. :)

När sadelmakare säger att vissa saker inte går, beror det ofta på att dom inte vet hur. Då är det enklare att säga så, än att erkänna sin låga kompetens :)
En sådan kommentar fälldes t ex av en sadelmakare en gång i Ridsport:
Det går inte att byta fltbossorna på en manskapssadel (Armésadel)
Det kan vem som helst göra, skitenkelt.
Troligtvis berodde detta uttalande på att sadelmakare i fråga inte visste hur man skall få tag i den speciella filt
som bossorna görs av. Det vet jag :)

Men räkna med en arbetskostnad på ca 5000:-, vilket ju är mycket billigare än en ny sadel.

Kolla också med Albion vad dom tar för att göra det på fbriken, det kan bli bra mycket billigare.

Hug your horses!

/Mike - Hästsadelmakarna på Fredriksdal
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

förstår att du e arg ,men man hänger INTE sadeln i närheten av en *gnaggig* häst oavsett stängd lr öppen lucka...anser jag iaf

klart att man kan göra det!
medryttaren gjorde ju allt som ska göras,hon såg till att hästen inte fick möjlighet att komma åt sadeln!
sen att det kommer ngn å öppnar luckan så att hästen kommer åt så får hon stå för det! hon hade ju som sagt INGET med TS's häst att göra,så varför ska hon då komma och öppna luckan till hästen?

tänk om hästen skulle vara JÄTTE aggressiv å hugga tag i alla som gick förbi hans box,men tack vare stängd lucka så kommer han inte åt dem! så om ngn nu öppnade hans lucka så att han kan hugga tag i folk och gör skada,ska människor då inte kunna ta sig förbi denna ilska häst då ngn snorunge tog sig friheten att öpnna hans lucka för tat hon tyckte att det var lämpligt?
NÄE så Fan heller! Hon får nu stå för dom kostnader hästen orsakat PGA av Henne! simple as that!

TS: denna tjej ska stå för dessa kostnader som orsakats pga av hennes egen dumhet.
 
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

Ringde sadelutprovaren och frågade om hon ville värdera hur mycket sadeln sjönk i värde av gnagmärken, och hon sa direkt på telefon utan att ens se sadeln att sadlar med bitmärken, även små sådana, går inte att sälja och jag får inte många kronor för en sån sådel när det är dags att byta nästa gång. Detta för att ingen vill köpa en dyr märkessadel som någons häst gnagt på, vilket jag förstår helt och fullt, det skulle inte jag heller göra. Med tanke på att sadeln inte längre var helt ny som när jag köpte den, så trodde sadelprovaren att den kanske var värd runt 17000:- nu, utan märken. Men med märkena får jag ingenting!

Hoppas verkligen att du skämtar att sadelutprovaren säger att en märkessadel med lite märken på inte skulle vara värd någonting :crazy:

Jag tror inte att priset på beg marknaden skulle vara ett par tusen en köpare som letar beg sadel tar alltid det med i beräkningen att det finns skavanker.

Kan du inte ta en bild på bitmärkerna??
 
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

En komps till mig ville byta in sin sadel mot en annan med annan bomvid, den här sadeln är i nyskick men har två små bitmärken, sadelprovaren sa att denne inte kunde ge mer än max 4000 i inbyte för den sadeln trots att den kostar närmare 14000 ny, och de märkerna är inte stora.
 
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

En sadel som man köper för 20 000 kr och går ur affären så är momsen borta ,så fort man går igenom tröskeln ..

Då är priset utan sadel 16 000 kr sen är den begagnad och då dras det av några tusen till samt att när du byter in den i affären så byter du in den utan momsen ..

Så detta att sadeln skull nu varit värd 17 000 tycker jag inte låter sannolikt :crazy:

Tycker faktiskt din sadelmakare pratar i mössan samt som någon skrev att Albion kan säkert hjälpa dig med renoveringen av sadeln ,men syftet är dock att han nu börjar växa ur sadeln och du behöver byta den !?!?

Vet att min sadel en Wellington green line kostade ny ca 16 000 1 år senare när hästen var borta och den inte var riden i så mycket så värderade man den till 8500 kr :crazy:

Miaa
 
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

Ursäkta en "sadelnovis"...

Du har köpt en sadel för din häst för att sedan byta ...
Ok så långt e jag med... Eller nej egentligen INTE...

Hur kommer det sej att denna sadel inte kommer passa på hästen om du "modifierar" den hos sadelleverantören ?

Vet en i stallet som köpte en ruskigt dyr sadel ( i mina ögon iaf och tror de va minst 20 000) hon hade den först på sin RUNDA D-ponny... Sålde sedan ponnyn och skaffade en STOR (ca 175) häst som är relativt omusklad mm i sadelläget... Hon insåg som du att sälja hennes underbara specialsydda sadel = inga pengar + att hon igen måste köpa en likadan men till hennes stora häst...
Sagt å gjort... Sadeln skickades således ner till tillverkaren igen med nya direktiv om hur hennes nya sadel såg ut och "voila" så har hennes sadel nu (visserligen med lite tidsåtgång) kommit tillbaka och sitter bra nu på hennes nya häst !

Så min fråga är... Varför inte modifiera om sadeln IGEN nu när han ser annorlunda ut i sadelläget istället för att som du vill göra sälja med förlust (oavsett det varit bitmärken eller inte, för förlust BLIR det !!!)...

Annars e jag helt klart inne på din linje om att du självklart ska få flickan att stå för kostnaderna att få bort bitmärkena (på en de ena eller de andra sättet !!!) Oavsett du skulle sälja den eller behålla sadeln !!!
 
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

Det är löjligt tycker jag. Men självklart vill de ju tjäna pengar så det är väl självklart att de inte betalar mer i inbyte :smirk:
 
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

Jag har också en Albion SL, underbar sadel :love:

Jag tycker du ska ta kontakt med Albion. De kan byta sitsskinn på sadeln och dessutom borde de kunna bredda bommen på din sadel om det är så att din häst håller på att växa ur den. Jag har i alla fall fått besked om att Albionsadlarna går att ändra bomvidd på när det görs i deras fabrik.

Är nog inte gratis, men borde bli billigare än att köpa en ny sadel.

/Lizzie
 
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

Trots nyskicket påstod h*n att den inte gick att sälja för mer än 5000 kr pga av bitmärkerna så därför var 4000 kr max bud.
Min kompis tycker inte heller att märkerna gör något så därför brydde hon sig inte om dem när hon köpte sadeln (begagnad) men behöver nu byta eftersom hästen växt ur den... så tydligen är det andra som är väldigt petiga med sådant för det verkar väldigt svårtsålt.
 
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

Jag hade aldrig lämnat en sådan dyrgrip i stallgången där det passerar en massa olika människor. Knappt i eget stall ens. Så jag tycker nog inte att man ska skylla tjejen helt och fullt för detta. Är man så rädd om grejjerna, bör man nog förvara dem borta från en stallgång där allt kan hända.

/snurpe
 
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

Ursäkta uttrycket men klart som FAN att hon ska ersätta det hon förstört! Man öppnar inte till andra hästar om inte ägaren sagt annat..
 
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

Tycker väldigt synd om dig och hoppas det löser sig. Och om hon betalar för sadeln så säg att du är tacksam och att hon är förlåten. Det är hemskt att leva med sådana skuldkänslor, hoppas du tänker på det! Lycka till
 
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

Men hallå!!
Det finns något som heter eget ansvar också.
Hur gammal är den stackaren som ovetandes öppnade luckan?
Jag tycker grymt synd om henne och hennes föräldrar.
Hon har ju gjort detta i all välmening. Om man skall bli beskylld
för allt som händer vågar man ju snart inte gå ut eller släppa
sina barn lösa längre.
Nej ta dej i kragen och stå ditt kast att hänga en sån dyr sadel
i stall gången! Det kunde ju hända vad som helst, en häst kunde
gå förbi och dra ner den tex. Man kan inte alltid skylla allt på andra,
och tro att man skall få ersättning för allt.
Nej stå ditt kast. Shit happens! Jag tänker mest på tjejjen och
förädrarna, bara kasta ut 15:000:- så där i ett nafs. Det kanske
inte är så lätt. Det var ju i allafall din häst som bet. Det väger
mycket tungt!
 
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

Så man får göra vad man vill med andras hästar så länge man gör det med välmening?
 
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

Nej, Men dett var ju inte någon direkt handling mot hästen!
Bara mot luckan. Hade luckan gått sönder när hon tog i den var det en annan sak.
Det mest riktiga är att hästägaren får ut pengar på SIN försäkring, för det var hennes häst som bet. Man kan inte gå bak i händelseförloppet på det viset. I så fall kan man lika gärna skylla på den som hängde sadeln i stallgången.
 
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

Men som någon annan skrev längre upp i tråden kunde det ju funnits andra orsaker till att luckan skulle hållas stängd, som att hästen bet de som gick förbi annars. Och oavsett anledningen, ska man inte respektera hur andra vill ha det med sina hästar och sin utrustning?
 
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

Ska man hålla på och leta syndabockar på det sättet så kan man lika gärna kräva den som planerat stallet. Som gjort så att det är möjligt att hänga en sadel så att en häst kan komma åt den om inte luckan är stängd.
Jag förstår precis varför det kommer att bli problem med att få något från vilken försäkrings som helst. Det finns för många inblandade i det här för att det ska kunna gå snabbt och enkelt att avgöra.
Egentligen låter det som om de som är skulden till att det kunde hända är hästägaren som kanske inte gett helt klara direktiv om hur sadeln ska hanteras till medryttaren..
Medryttaren som lämnar en så dyr sadel i stallgången, kunde som någon skrivit innan ha hänt andra saker också. Trots allt så är det medryttaren som tagit och placerat sadeln där.
Den som har utformat stallet så att hästen kan nå sadeln om det är så att sadeln hänger på en plats avsedd att hänga sadlar på.
Tjejen spm öppnar luckan, här blir det lite mer avhängit på hur brukar det fungera i stallet? Är alltid luckan öppen i vanliga fall? Är det vanligt att man öppnar och stänger till hästarna i stallet? Helt enekelt hur är rutinerna i stallet i vanliga fall när det gäller hästar och luckor?
 
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

Om man inte vill att boxluckan skall öppnas, så får man göra så att det inte går att öppna den alls.
Vet en häst som öppnar grannhästens box med tänderna om
hans lucka är öppen, alltså har ägaren stängt den för gott.
 
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

Nej, Men dett var ju inte någon direkt handling mot hästen!
Bara mot luckan. Hade luckan gått sönder när hon tog i den var det en annan sak.
Det mest riktiga är att hästägaren får ut pengar på SIN försäkring, för det var hennes häst som bet. Man kan inte gå bak i händelseförloppet på det viset. I så fall kan man lika gärna skylla på den som hängde sadeln i stallgången.

Nu förstår jag inte hur du tänker...
Om LUCKAN gått sönder när hon öppnat den hade de varit tjejjen som öppnade som gjorde fel men nu när den höll men sadeln utanför som var inom räckhåll för hästen och jag antar att detta var FULLT SYNLIGT för tjejjen som öppnade att det hängde en sadel utanför boxen ! DÅ helt plötsligt är tjejjen HELT OSKYLDIG ???

Om man skall bli beskylld för allt som händer vågar man ju snart inte gå ut eller släppa sina barn lösa längre.
Och nu pratar vi inte BARN utan en person f 1988 = fyller/fyllt 18 år !!! Och jag hoppas VERKLIGEN du inte "släpper lös" dina barn när du går ut ... Defenitvt inte i stall, det finns en anledning till att jag inte gillar barn och det är på grund av såna som du som anser att "barn är ju barn" och ALDRIG gör fel och skulle nåt gå sönder eller liknande så "lekte" de ju bara !!! Att i ett sånt läge få ersättning för sina saker är omöjligt då dessa "curlingföräldrar" inte vet att respektera andras saker (och deras barn ÄNNU mindre !!!)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 597
Senast: Blyger
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 431
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 930
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
874
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp