Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

*Delvis kn l*

Vet ej om tjejens drulleförsäkring täcker, i så fall är det ju guld för er allihopa.

Angående ansvar håller jag med Masse - hur går det till i stallet i vanliga fall? T.ex. i flera stall jag har stått har jag stängt luckorna till de närmaste hästarna när jag har haft hästen uppställd i gången, det har alla andra också gjort och det har varit helt ok. Om jag kom till stallet och såg att några boxluckor var stängda så har jag öppnat dem, och det har också varit helt ok eftersom de som haft hästar i gången troligtvis glömd öppna igen när de gick iväg med sina hästar. Och hur roligt är det för hästarna att inte kunna titta ut? Enda undantaget var hingsten, och det stog klara instruktioner på tavlan om att hans lucka skulle vara stängd.

Om ni har liknande rutiner i ditt stall och du i vanliga fall tycker det är bra när någon öppnar luckan till din häst så kan du INTE anklaga samma person bara för att omständigheterna var ovanliga (sadeln som inte brukar hänga utanför boxen gjorde det). Visste tjejen att din häst äter på allting? Troligtvis kände hon din häst så bra att hon visste att den inte var aggressiv och att den brukade ha boxluckan öppen, eller?

Visst är det jobbigt att bli arg på sig själv, eller arg på medryttaren som man högaktar i vanliga fall. Men att ta ut aggressionerna på någon annan "lämplig" är kanske skönt, men inte kreativt i längden eftersom det blir dålig stämning. Så egentligen så tycker jag nog inte att du kan anklaga tjejen, men om ni kan mjölka pengar från hennes försäkringsbolag så är det som sagt guld.
 
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

Då får man hålla bättre koll på sina barn i såna fall.barnen är ens ansvar å går de å förstör ngt för 15 000 så får man ersätta det, så är det att vara förälder å vill man ha helt felfria barn så ska man inte skaffa några:devil:
 
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

Jag skulle fortsätta att kontakta tjejen och hennes pappa och kräva att hon åtminstonde betalar hälften vad sadeln var värd. Förhoppningsvis så har hon en fösäkring som kan täcka det mesta..
 
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

Såhär ligger det till för stunden. Tjejen är myndig, jag sa därför till henne att hon inte kan skicka mig till sin pappa. Då blev det helt plötsligt helt annat ljud i skällan. Hon har själv pratat med sin pappa och de har sagt att får de ett skriftligt intyg på vad sadeln sjunkit i värde så ska de göra sitt bästa för att ersätta detta. Ska fixa intyget i veckan.

Angående våra stallrutiner. Vi är ett ganska stort stall, där alla vet att man håller sig till sin egen häst, man går inte och öppnar eller stänger till någon annans utan ägarens tillstånd. Tjejen ifråga sa också till min medryttare med en gång att hoppsan, det var mitt fel. Så hon erkänner att hon har gjort fel. Hon hade väl inte räknat med den sura eftersmaken bara.

Och tro mig, att få fram pengar är inget som helst problem i den familjen ifall försäkringen inte skulle täcka. Det har jag inget som helst dåligt samvete för. Skulle tro att hennes föräldrar var för sig tjänar tio gånger mer än jag gör...

Jag har också varit noga med att säga till henne att jag inte tänker vara arg på henne för detta, utan att vi löser detta i god ton. Vi kan prata som vanligt i stallet nu, det är skönt.

Jag tycker inte heller det handlar om att "släppa lös sina ungar" när det är en artonåring som är medveten om att hon gör fel sak i fel sammanhang, och inte tänker två gånger. Det är inte heller första gången hon hamnar i trubbel för sånt här, det är bara första gången någon ställer henne till svars för det (på tiden, kan man tycka)

Vad sadeln är värd nu kan jag faktiskt inte avgöra, jag litade bara på vad sadelutprovaren sa. Men ska ju åka dit i veckan så får hon säga mer specifikt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

Hoppas verkligen det löser sig, tyvärr har man ju stött på några riktiga idioter i sitt liv:crazy:
 
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

Tycker inte man lämnar en så dyr sadel utan uppsyn.
Sen skriver du ju att hon är myndig och att hon får ta ansvaret och inte pappan.
Då kanske du inte kan räkna med att pappan och mamman skall betala heller.
Jag tycker det är medryttarens fel att inte ha uppsyn över den,
står man i ett stort stall kan man inte lämna saker som om man vore ensam där.Sen tycker jag det är jätteledsamt för er alla.
 
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

Shit happens!:devil: Själv är jag stenhård på att allt ska in i sadelkammaren, direkt.

Jag skulle bli jätteledsen om detsamma hände mig. Men....
Tjejen hade ju inte ngt uppsåt med det hon gjorde (tänkte att nu ska jag öppna grinden så hästen kan bita sönder sadeln).

Så till sadeln, vet ju inte hur illa skadad den är men om den bara är kosmetisk skadad, skulle jag gladeligen betala 10-12.000,- för den.
 
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

Vad skönt att flickans familj gick att resonera med iallafall, jag hoppas det löser sig till det bästa för dig och att sadeln blir fin igen.

Kanske flickan som öppnade luckan fick sig en tankeställare nu att hon inte skall springa och lägga sig i andras hästar? man får ju hoppas det iallafall :crazy: denna gången kostar det ju endel med din sadel så då kanske det finns hopp att även denna tjej kan lära sig tänka först innan hon gör något hon får ångra.
Hoppas allt går bra.
 
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

Fast uppsåt är inte det enda som kan föranleda skadeståndsskyldighet. Skadeståndsskyldig blir man även om man genom oaktsamhet (culpa) vållar någon annan skada. Enligt min mening är man culpös om man oombedd öppnar en boxlucka utan att ha säkerställt att hästen inte kan skada sig på något intilliggande föremål eller att hästen inte kan skada något föremål. I detta fall kunde hästen skada ett föremål, nämligen en sadel som hängde så till att flickan inte rimligen kan ha undgått att se att den hängde där.

Min snabbedömning är således att flickan är skadeståndsskyldig och att hennes ansvarsförsäkring (det finns inga drulleförsäkringar efter vad jag känner till - bara ansvarsförsäkrigar och allriskförsäkringar) kan ersätta skadan sånär som på en självrisk och eventuella åldersavskrivningar. Se till att hon anmäler skadan till sitt försäkringsbolag så är förhoppningsvis eländet ur världen sedan!
 
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

Såhär har det gått: Tjejen som ställde till det har sökt från sitt försäkringsbolag för att få mellanskillnaden i pris. Det hon inte får ut därifrån kommer hon att betala mig, och behålla sadeln, antingen sälja den, skicka den på reparation och sen sälja den, eller behålla den själv.

Det verkar lösa sig till det bästa. Tack för stödet härifrån!
 
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

Då hon har varit schysst - tycker jag att du ska vara samaledes. Eftersom du skulle byta sadeln - fråga din sadelutprovare vad du skulle fått för sadeln utan bitmärken och be om mellanskillnaden.

Fast annars var det väl väldigt bra för dig - det var dags att byta sadeln, vilket skulle kosta dig X-antal tusen i inprovning och värdeminskning på din gamla. Himla praktiskt och bra. En besparing på flera tusen.

Om du inte är schysst tillbaka förstår jag om det är dålig stämning i ditt stall!
 
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

Ärligt talat kan jag inet föreställa mig att en sadel kan gå från 17 tusen till i princip ingenting för ett par bitmärken !???

Vi går hoppas att hästen inte äxer ur sadeln alls för då blir detta aldrig ett problem, det vore ju konstigt om hon skall ersätta dig INNAN du gör förlusten.

Det är jättetreist när sånt händer, men är det inte lite "the name of the game" ?
 
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

Själv är även jag än '88
Men jag hade blivit skitförbannad oavsett om det hade en hängt en sadel utanför, har jag stängt min "lucka" så har jag det av en anledning, och medryttaren kanske hade en anedning till att som någon skrev "grejorna ska direkt in i sadelkammaren" det kanske inte finns utrymma att smörja sadel där?!
Om jag hade varit den som öppnat "luckan" (vilket kan tilläggas att jag troligtvis inte hade gjort om ägaren/medryttaren stängt igen) så hade jag hängt bort sadeln. Men hänger det en sadel utanför boxen kan man ju anta (iaf jag) att människan i fråga är påväg att göra något med, hänga upp den, putsa den el.dyl.
Tycker att du löste det här på ett väldigt bra sätt, och du sa ju själv att det va bra stämning i stallet och att ni kunde prata med varandra? eller missuppfattade jag det?
Tycker även att det var bra gjort av henne att tillslut med lite pushning att klura ut det, hon tänker sig nog för nästa gång! Dessutom håller jag med de andra om värdet på sadeln, att det sjunker nåt så fatalt :eek:
själv hade jag nästan blivit glad om nån stackare med bitmärken på sadeln velat sälja den till ett underpris, liksom skitbra sadel med lite skönhetsfel, kan jag lätt glömma bort liksom ;)
 
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

Ursäkta om jag är lite utanför trådens innehåll, men blev väldigt intresserad av drulleförsäkring.
Har nämligen en egen fipplig häst som tycker det är kul att äta upp saker och vill nu veta vad drulleförsäkring är, innebär, kostar och hur man får tag på en sådan.

Tacksam för svar!
 
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

Då hon har varit schysst - tycker jag att du ska vara samaledes. Eftersom du skulle byta sadeln - fråga din sadelutprovare vad du skulle fått för sadeln utan bitmärken och be om mellanskillnaden.

Fast annars var det väl väldigt bra för dig - det var dags att byta sadeln, vilket skulle kosta dig X-antal tusen i inprovning och värdeminskning på din gamla. Himla praktiskt och bra. En besparing på flera tusen.

Om du inte är schysst tillbaka förstår jag om det är dålig stämning i ditt stall!

*delvis allmänt knapplån*

Jag förstår inte riktigt hur folk tänker.
Om man har sönder någons grejjer så ska man förståss återställa det i nyskick. med ny vara eller genom att laga den.

Sen vad det kostar henne att göra en ny sadelutårovning är inte relevant med vad tjejen som förstörde sadeln skall betala. Såvida inte hästägaren/sadelägaren begär att få denna kostnad med.
 
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

Hej

Tråkig situation och du får vara oerhört glad om du kan få någonting tillbaka.

Sannolikt är du den ansvarige efter som hästen har haft möjlighet att komma åt sadeln.
 
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

raaadeerat
 
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

Det du ska ersätta är VÄRDET av det du förstört, inte nypriset. I det aktuella fallet skillnaden i pris mellan en begagnad sadel med och utan bitmärken, eventuellt kostnaden för att byta ut skinnet.
 
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

Jag är ingen jurist men skall det inte finnas uppsåt för att få skadestånd. Tjejjen gjorde ju bara vad hon trodde var bra för hästen och hade ingen tanke på konsekvenserna. Jag hade min sadel i en sadelkammare för många år sedan när stallägarens katt kom in och kloade på den. Det var bara att beklaga för det var ju ingens fel. Jag tycker nog att detta är att betrakta som en olycka också. Shit happens, så är det bara.
 
Sv: Sönderbiten sadel, vad kan jag kräva? (långt!)

Det du ska ersätta är VÄRDET av det du förstört, inte nypriset. I det aktuella fallet skillnaden i pris mellan en begagnad sadel med och utan bitmärken, eventuellt kostnaden för att byta ut skinnet.

I detta fall är det en sadel där skinnet inte går att byta ut där hästen gnagt och sadelmärket är sådant att den i begagnat men gott skick inte sjunker särskillt mkt.

Sadeln i sig var så gott som i nyskick (av vad jag förstog) innan hästen smakade på den och därmed hade ägaren kunnat sälja den med minimal förlust.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 597
Senast: Blyger
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 431
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 930
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
874
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp