Sojamjöl till föl

Taz

Trådstartare
Hejsan!!

Sitter här och räknar foderstat till en 6 mån fölis.

Funderar angående soja :smirk:

Jag har fått lära mig att maxgivan är 0,1 kg/100 kg kroppsvikt för soja, MEN jag har boken "Rätt foderstat, bättre häst" av Christina Planck och på hennes förslagsfoderstater på föl som precis är avvänjda så ger hon 0,6 kg sojamjöl :confused:

Vår fölis väger ca 280 kg och är snart 6 mån så skulle det vara vad jag har lärt mig så ska hennes fölisar väga 600 kg då :eek: :D
Något måste då vara fel??

Är det jag som har lärt mig fel??

Frågan är hur mycket kan jag ge vår fölis av sojamjöl??

:bump:
 
oj, upptäckte att jag skrev fel :o på hans vikt, han väger 180 kg, istället för 280 kg :smirk:

:bump:
 
Aha :idea: så jag kan ge max 600 g soja då, (ska inte göra det ;) ) för hans vuxenvikt är beräknad till ca 600 kg.

Tack för hjälpen :bow:
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hejsan alla! Bukefalos forum har varit mycket till hjälp i mina undersökningar, fast kände ändå att jag var tvungen att bli medlem...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 803
Senast: Casacha
·
D
Foder & Strö Nu är det dags att börja fodra hästarna efter grässäsongen.. Så jag sitter och försöker knåpa ihop en ungefärlig foderstat till mitt sto...
Svar
8
· Visningar
1 914
Foder & Strö Har suttit o klurat på min nya hästs foderstat. Vill använda samma fodermedel som min andra häst, blir lättast så. Hon är ett 12-årigt...
2
Svar
26
· Visningar
1 913
Senast: pinky
·
E
Foder & Strö Jag är i full färd med att lära mig så mycket som möjligt om foderstare och fodersorter och allt som hör till. Fick hem boken...
Svar
5
· Visningar
1 480
Senast: Mynta2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sätta upp gammal tapet?
  • Bra djurtrimmer, tips?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp