Solkraft är nu billigare än fossilbränsle

PopMech, magazinet som i somras hade en instruktionartikel om hur du vandaliserar statyer och monument effektivast..?

Jag tror att beroende på hur starkt du optimerar din statistik kunde man redan för två-tre år se’n visa att solenergi är både effektivast och billigast. Precis som man idag kan vinkla statistik till frackingens fördel.

//party pooper’n
 
Det händer mycket inom solkraft absolut men att det alltigenom är billigare är att ta i. Mycket är fortfarande ganska oklart om vad som kommer gälla om några år.
Följer utvecklingen noga men har i dagsläget inte råd med en sådan investering.
Alla måste ta hänsyn till sin egen situation och om de har råd att investera. Men det ser ut som att vi kommer få mer solkraft i hela världen och det är bra
 
PopMech, magazinet som i somras hade en instruktionartikel om hur du vandaliserar statyer och monument effektivast..?

Jag tror att beroende på hur starkt du optimerar din statistik kunde man redan för två-tre år se’n visa att solenergi är både effektivast och billigast. Precis som man idag kan vinkla statistik till frackingens fördel.

//party pooper’n
Att priset på solceller minskar per MWh är ingen nyhet och att det är väntat denna punkt skulle nås under årsskiftet är ingen hemlighet heller. Det har att göra med olika faktorer men främst i själva cellernas produktionsstorlek och hur glasbruk som gör täckglas kan skapa större moder rutor så att man kan få ner kostande på att tillverka det med samtidigt som att metaller inblandat har sjunkit i pris. Sen att tidningen har publicerat andra tveksamma artiklar lämnar jag till en annan diskussion.
 
Absolut kommer solel att bli billigare per se, men du kommer fortfarande att behöva annan kraftproduktion att reglera med när det är överskott och att ersätta med när det inte räcker till + du kommer aldrig ifrån behovet av inertia = svängmassa.
 
Att priset på solceller minskar per MWh är ingen nyhet och att det är väntat denna punkt skulle nås under årsskiftet är ingen hemlighet heller. Det har att göra med olika faktorer men främst i själva cellernas produktionsstorlek och hur glasbruk som gör täckglas kan skapa större moder rutor så att man kan få ner kostande på att tillverka det med samtidigt som att metaller inblandat har sjunkit i pris. Sen att tidningen har publicerat andra tveksamma artiklar lämnar jag till en annan diskussion.
Det måste väl i rimlighetens namn också bero på dagspriset på fossilt bränsle, när man når en sådan punkt?

Se’n är ju alla dessa priser olika i alla länder, så denna punkt måste därför inträffa vid olika tidpunkter beroende på vilken förutsättning som gäller just då och där.

Missförstå mig rätt, jag har själv solceller se’n i dagarna tre år tillbaka, och tycker varje månad är en ren vinst. Det är artikeln du lutar dig mot som jag inte ger så mycket för. Och mitt stora problem med den är att den säger NU har det hänt, när det egentligen har hänt från och till under tre-fem års tid, och kommer fortsätta att hända under tre-fem års tid.

T.ex försvann all lönsamhet i solcellsbrancen i USA på politisk väg med Donald Trump. Kommer inte ihåg siffrorna, men han typ räddade 80.000 jobb i kolindustrin, och blev på samma bräde samtidigt av med 300.000 jobb i solcellsbranchen.
 
Det måste väl i rimlighetens namn också bero på dagspriset på fossilt bränsle, när man når en sådan punkt?

Se’n är ju alla dessa priser olika i alla länder, så denna punkt måste därför inträffa vid olika tidpunkter beroende på vilken förutsättning som gäller just då och där.

Missförstå mig rätt, jag har själv solceller se’n i dagarna tre år tillbaka, och tycker varje månad är en ren vinst. Det är artikeln du lutar dig mot som jag inte ger så mycket för. Och mitt stora problem med den är att den säger NU har det hänt, när det egentligen har hänt från och till under tre-fem års tid, och kommer fortsätta att hända under tre-fem års tid.

T.ex försvann all lönsamhet i solcellsbrancen i USA på politisk väg med Donald Trump. Kommer inte ihåg siffrorna, men han typ räddade 80.000 jobb i kolindustrin, och blev på samma bräde samtidigt av med 300.000 jobb i solcellsbranchen.
oljepriset är 66% av det som det var för ett år sedan.
Och kol priset är 128% av det var för ett år sedan.
det må vara hänt att just den artikeln inte är den bästa.
men ökande priser för olja och kol är att vänta och solceller blir billigare och effektivare.
och tittar man på https://www.solarpowerworldonline.com/category/industry-news/ så ser man ofta trender på att USA satsar hårt på micrgrid system. och den mer internationella https://www.solardaily.com/ så är trenden tydlig.
Men haka upp dig att jag använde fel tidning som medium
 
<snip>
T.ex försvann all lönsamhet i solcellsbrancen i USA på politisk väg med Donald Trump. Kommer inte ihåg siffrorna, men han typ räddade 80.000 jobb i kolindustrin, och blev på samma bräde samtidigt av med 300.000 jobb i solcellsbranchen.

Det har ar bara Delvis ratt. Har I en Democratic stat har vi som konsumenter Fortfarande en vinst I solkraft Och jag vet fler stater dar solkraft fortfarande ar lonsamt.
 

Liknande trådar

Fordon ...och så kom den till slut, kanske inte exakt bleka dödens minut, men minuten när peugoten gav upp. Den rullade i drygt 40 000 mil och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 795
Senast: 95johsv
·
Äldre Jag hör egentligen till ÄU, men provar här istället eftersom jag rent kallt räknar med att erfarenheten och kunskapen är större ;) Jag...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 280
Senast: Bexzor
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag brukar veta vad jag vill och har rent av rätt bestämda åsikter på många områden. Men när det kommer till större beslut är det...
Svar
0
· Visningar
601
Senast: Magiana
·
Anläggning Ofta när det kommer upp frågor om hur människor har råd att ha häst så skriver människor att man har en billig stallhyra, men vad är en...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 066
Senast: mne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp