Sommar-/höstföräldrar -25

Bukefalos 30 år!

Så gnällig jag låter. 😂 Insåg att det lät som att jag ska vara heeelt själv hemma dygnet runt, höggravid med två små barn, men min man är hemma om kvällarna efter jobbet vilket är skönt förstås.

Ja, man har rätt till 15-timmars vid föräldraledighet men inte semester. Vill absolut vara med mina barn och ser fram emot det, men är bara realistisk och vet att det inte kommer bli vilsamt bara för att jag går på semester. 😁

Jag tycker inte du låter gnällig, kan tänka mig att det är tufft att vara höggravid och ha två små redan...!
Jag har bara mig själv (och 7 höns typ varannan vecka tsm med min man :p) att ta hand om, det är ju skönt förstås.
Men nu är bäbis snart här ☺️🥳.
-------

Idag hos bm hade bäbis fixerat sig :). Vet att det inte är någon indikation på att fl närmar sig, men det känns ändå coolt! Vi ska få en bäbis!
Vi pratade också om fl, rädslor och tankar och sånt, känns att det börjar närma sig!

Hej hej! Har inte skrivit i tråden tidigare för jag skulle egentligen få ett vårbarn. Men det blev ett sommarbarn efter igångsättning pga gått över två veckor som omföderska 😄 Nu är bebis ett och ett halvt dygn och vi är på BB. Storasyster har precis hälsat på och åkt hem med pappa, bara jag och bebis kvar. En märklig känsla, vill bara åka hem till mitt vanliga liv, men med lillasyster såklart.

Hej hej! Har inte skrivit i tråden tidigare för jag skulle egentligen få ett vårbarn. Men det blev ett sommarbarn efter igångsättning pga gått över två veckor som omföderska 😄 Nu är bebis ett och ett halvt dygn och vi är på BB. Storasyster har precis hälsat på och åkt hem med pappa, bara jag och bebis kvar. En märklig känsla, vill bara åka hem till mitt vanliga liv, men med lillasyster såklart.
Stort grattis 🥳

Åh grattis! ❤️

Igår eftermiddag låg bebis fortfarande i tvärläge vid koll hos barnmorskan, hon kollade med ultraljud och det var ingen tvekan om saken. Så imorse åkte vi en timma till sjukhuset för ett vändningsförsök. Klockan åtta på morgonen kom vi in och efter att ha känt och klämt samt gjort ett ultraljud konstaterades det att bebis vänt sig själv med huvudet nedåt. 😂

Jätteskönt att slippa vändningen, men jag känner mig ändå inte särskilt lugn för jag har upplevt att bebis tumlat runt väldigt mycket ända sedan tvärläge konstaterades första gången, igår låg hon i tvärläge med huvudet åt andra hållet än första gången, idag med huvudet nedåt... Jag tror att hon kommer fortsätta att snurra runt och vända sig hit och dit flera gånger. Känns osäkert att kunna veta hur hon ligger när det drar igång, men det får jag ta då... Med tanke på hur mycket jag gått över med de andra är det förmodligen en månad kvar.

Fler som har jobbiga nätter? Är i vecka 38 nu och får lite ångest varje kväll när jag ska gå och lägga mig, för jag vet att natten blir jobbig. Är jättetrött såklart och vill bara sova, men vaknar minst varannan timma för att behöva gå och kissa vilket jag är helt okej med - men en eller två av de gångerna mår jag så illa av halsbrännan och kan inte lägga mig ner igen utan måste upp och gå eller sitta upprätt ett bra tag för att det ska lätta lite. Kass i magen, svettas, andfådd, ont i kroppen, mår allmänt dåligt. Och jag har såå svårt att somna om när jag vaknat till sådär.

Min man sover med barnen i alla fall, men de vaknar vid 6-7 och då har min man åkt till jobbet. Jag har gått på semester nu, har haft ögonmigrän tre gånger på en vecka och jag tror att det delvis beror på den helknasiga sömnen, men kanske också på att jag precis släppt allting kring jobbet. Någon slags reaktion på skillnaden i stressnivå även om skillnaden är åt det bra hållet.

Känner igen det från de förra graviditeterna så det är bara som det är egentligen, men jisses vad man går igenom egentligen! 😅 Sedan vet jag ju också att det absolut inte blir bättre med sömnen när bebis kommit. Eller ja, det beror lite på. Med första barnet var nätterna helt fruktansvärda i över ett år då han först vaknade var 40:e minut och inte var nöjd vad man än gjorde, sedan gick det över i nattskräck i ytterligare ett år. Med andra barnet blev faktiskt nätterna lättare med bebis på utsidan än vad de sista veckorna som gravid var. Han vaknade såklart många gånger per natt, men somnade om direkt efter amning vilket var lyx. Håller verkligen tummarna för att treans nattvanor blir något åt det hållet med!

Låter jättejobbigt @Skrottiskrott

Sover inte fullt lika uselt som dig men nätterna har varit kämpiga stundtals.
Inte hjälper det heller att katten envisas med att ta upp massa plats. I normala fall gör det inget men nu kan jag bara ligga antingen åt höger (vilket man egentligen inte ska som gravid) eller åt vänster. Med en stor mage i vägen plus så där kroppskudde.
Har testat ha dörren till sovrummet stängt men hon smiter ändå in när jag nån går behöver gå på toa.
I natt var hon inte där utan ute just då enligt appen så i morse stod en mycket upprörd katt utan för dörren och skrek.
Hon hade fått mat så det var inte att hon var dödshungring men det var INTE OK HA DÖRREN STÄNGD EN HEL NATT :mad:

Här är en till som sover dåligt. Får ont i höften av att ligga på sidan, men att ligga på rygg känns inte helt bekvämt heller. Vaknar många gånger.
Behöver gå upp och kissa en gång under natten, det har jag inte behövt tidigare.

Men nu är det ju snart färdigt 😯, så det känns ändå helt överkomligt.

Hoppas ni mår bra i övrigt.

Inte så mycket nytt här, nästa besök hos bm på måndag. :) Går in i v 38 på söndag.

Vecka 39+0 idag, var hos barnmorskan och fick se att bebis återigen ligger i tvärläge... Nytt vändningsförsök på måndag morgon. Alltså, jätteskönt att hjärtljud och så var bra, det är jag verkligen så tacksam över. Men lite tröttsamt med ytterligare en tur till sjukhuset (vi har en timma dit), ordna barnvakt till väldigt tidig morgon osv. Grejen är att det känns lite menlöst då bebis låg med huvudet ner sist gång vi hade åkt in för att vända, och jag tänkte redan då att hur troligt är det att hon inte fortsätter att snurra runt med tanke på att hon dagen innan legat i tvärläge? Och så känns det väl nu med... Antingen har hon själv lagt sig med huvudet ner på måndag morgon eller så lyckas de vända henne dit, men hon kan ju lika gärna lägga sig i tvärläge igen samma eftermiddag?

Jaja, det är bara att hänga med och se vad som händer. Och jag ska verkligen inte klaga, det hade kunnat vara under tråkiga omständigheter vi behövt åka in flera gånger och jag är ju så glad att det bara beror på en väldigt busig och tvär bebis!

Vecka 39+0 idag, var hos barnmorskan och fick se att bebis återigen ligger i tvärläge... Nytt vändningsförsök på måndag morgon. Alltså, jätteskönt att hjärtljud och så var bra, det är jag verkligen så tacksam över. Men lite tröttsamt med ytterligare en tur till sjukhuset (vi har en timma dit), ordna barnvakt till väldigt tidig morgon osv. Grejen är att det känns lite menlöst då bebis låg med huvudet ner sist gång vi hade åkt in för att vända, och jag tänkte redan då att hur troligt är det att hon inte fortsätter att snurra runt med tanke på att hon dagen innan legat i tvärläge? Och så känns det väl nu med... Antingen har hon själv lagt sig med huvudet ner på måndag morgon eller så lyckas de vända henne dit, men hon kan ju lika gärna lägga sig i tvärläge igen samma eftermiddag?

Jaja, det är bara att hänga med och se vad som händer. Och jag ska verkligen inte klaga, det hade kunnat vara under tråkiga omständigheter vi behövt åka in flera gånger och jag är ju så glad att det bara beror på en väldigt busig och tvär bebis!

Men åh, vilket meck.

Jag är med i en grupp på fb där flera fått vändningsförsök och då fått info om att det kan bli så att barnet behöver komma ut då (snitt tror jag). Men tänkte, de skulle inte kunde vända bäbisen och sen inducera förlossning? Så att hon kommer med rätt ände först, eftersom du är fullgången och så. Eller det går kanske inte?

Men åh, vilket meck.

Jag är med i en grupp på fb där flera fått vändningsförsök och då fått info om att det kan bli så att barnet behöver komma ut då (snitt tror jag). Men tänkte, de skulle inte kunde vända bäbisen och sen inducera förlossning? Så att hon kommer med rätt ände först, eftersom du är fullgången och så. Eller det går kanske inte?

När vi var inne sist gång på vändningsförsök så pratade de om att ifall bebis vänder sig till tvärläge igen, eller säte, och det är närmare runt BF så kan det bli vändning och induktion direkt efteråt. Och måndag är ju nära BF kan jag tycka (BF är på torsdag). Så kanske. Jag var lite förvånad över att barnmorskan på BMM och/eller barnmorskan på sjukhuset (som hon ringde till när jag var i rummet) inte nämnde något om det. Känns ju som en bra grej att förbereda den gravida på. Ingenstans i informationen jag har fått står det heller något om att det kan bli snitt i samband med vändningen. Men när jag har googlat så har jag läst att det kan bli så. Lite konstigt som sagt att de inte informerat mer om det, speciellt när det är såpass nära BF som det blir för mig nu på måndag. Men de vill kanske inte jaga upp någon i onödan... Allra oftast åker man väl bara in, vänder och åker hem igen.

När jag frågade om igångsättning kan bli aktuellt efter vändningsförsöket på måndag, eftersom de pratade om det sist gång vi var inne, så lät BM lite tveksam. Hon sa att man får utgå från det senaste läget man vet om på bebis. Men det verkar ju kunna ändra sig väldigt snabbt och jag har insett att jag verkligen inte själv kan känna hur hon ligger. Det bökas runt så mycket att jag faktiskt inte har koll. Trodde att hon låg kvar med huvudet neråt nu för det är verkligen ett tryck och ilningar neråt, men nä så var det ju inte... Det är inte bara jag som har svårt att känna det. BM idag trodde också först att huvudet var neråt när hon kände på magen, men så tog hon ett ultraljud för säkerhets skull och först då såg hon att det var tvärläge igen. Och barnmorskorna på sjukhuset när vi var inne för vändning sist gång hade också svårt att känna, fast där var det tvärtom... Efter att ha känt på magen sa de att huvudet inte var neråt, men när de gjorde ett ultraljud såg de att huvudet visst var neråt??

Börjar bli lite orolig över vad detta är för galen bebis egentligen... 😂

När vi var inne sist gång på vändningsförsök så pratade de om att ifall bebis vänder sig till tvärläge igen, eller säte, och det är närmare runt BF så kan det bli vändning och induktion direkt efteråt. Och måndag är ju nära BF kan jag tycka (BF är på torsdag). Så kanske. Jag var lite förvånad över att barnmorskan på BMM och/eller barnmorskan på sjukhuset (som hon ringde till när jag var i rummet) inte nämnde något om det. Känns ju som en bra grej att förbereda den gravida på. Ingenstans i informationen jag har fått står det heller något om att det kan bli snitt i samband med vändningen. Men när jag har googlat så har jag läst att det kan bli så. Lite konstigt som sagt att de inte informerat mer om det, speciellt när det är såpass nära BF som det blir för mig nu på måndag. Men de vill kanske inte jaga upp någon i onödan... Allra oftast åker man väl bara in, vänder och åker hem igen.

När jag frågade om igångsättning kan bli aktuellt efter vändningsförsöket på måndag, eftersom de pratade om det sist gång vi var inne, så lät BM lite tveksam. Hon sa att man får utgå från det senaste läget man vet om på bebis. Men det verkar ju kunna ändra sig väldigt snabbt och jag har insett att jag verkligen inte själv kan känna hur hon ligger. Det bökas runt så mycket att jag faktiskt inte har koll. Trodde att hon låg kvar med huvudet neråt nu för det är verkligen ett tryck och ilningar neråt, men nä så var det ju inte... Det är inte bara jag som har svårt att känna det. BM idag trodde också först att huvudet var neråt när hon kände på magen, men så tog hon ett ultraljud för säkerhets skull och först då såg hon att det var tvärläge igen. Och barnmorskorna på sjukhuset när vi var inne för vändning sist gång hade också svårt att känna, fast där var det tvärtom... Efter att ha känt på magen sa de att huvudet inte var neråt, men när de gjorde ett ultraljud såg de att huvudet visst var neråt??

Börjar bli lite orolig över vad detta är för galen bebis egentligen... 😂

Okej!
Men då verkar det ju som att det går :). Åh, bf på torsdag, så nära nu!
Men så konstigt. Det är ju bra att veta om så att man ser till att partnern följer med om man vill det o inte missar allt. Man ska väl även vara fastande inför vändningsförsök har jag förstått och det är väl ifall man skulle behöva bli sövd i samband med snitt?

Hoppas det går bra iallafall hur det än blir! 🥰 Nära nu!

-----------
Hur går det för er andra? :)

Jag gick in i vecka 39 idag! Känns helt overkligt!
Men inga tecken på att bäbisen vill ut ännu, får se när det blir :).

Ni har vi varit inne och vänt på bebis. Det var inte alls så obehagligt som jag trodde och vändningen blev lyckad!

Först ultraljud, sedan CTG vilket tog en bra stund för bebis tog det väldigt lugnt såhär på morgonen och de ville se lite mer aktivitet innan de var nöjda, så jag låg där i en timma ungefär. Fick en infart i armen, tog blodprov, sedan in till läkaren som också gjorde ett ultraljud. Sedan fick jag Brikanyl i infarten och innan det sa läkaren samma till mig som barnmorskan sagt flera gånger, att hjärtat rusar, man blir darrig, kan kännas som ångest. Så jag var ganska nervös inför hur det skulle kännas och förberedde mig på typ en panikångestattack, men så var det ju verkligen inte. Jag kände hur pulsen slog hårdare och snabbare, det var det. Som om jag hade varit ute och sprungit lite. När det verkat tillräckligt så att livmodern slappnat av sänktes min huvudända ner ganska mycket och sedan tog läkaren ett bestämt tag runt hela bebisen typ och vände och bände, en speciell och lite obehaglig känsla men inte alls smärtsamt. Så la barnmorskan på ultraljudet medan läkaren fortfarande "höll fast" bebisen för att kolla så att den verkligen hängt med i vändningen, sedan puttade läkaren lite till och så kollade de med ultraljud igen och sa att nu ligger huvudet nedåt!

Väldigt smidigt alltihop, tänk vad de kan fixa! Jag tog tillfället i akt att träna på att slappna av i något som kändes läskigt, ett andetag i taget och låg och tänkte "Jag kan göra svåra saker" om och om igen. Sedan var det klart och jag kände mig faktiskt stolt över att ha behållit lugnet så bra. Efteråt fick jag ligga med CTG i en halvtimme och när kurvan såg bra ut fick vi åka hem.

Jag frågade om inte risken är stor att bebis vänder sig till tvärläge igen, med tanke på att hon redan flyttat sig från tvärläge till huvudet ner och sedan tillbaka till tvärläge en gång... Jo, den risken finns ju. Men planen nu är att om förlossningen drar igång så ska jag informera om att bebis har legat instabilt och vänt sig flera gånger när jag ringer in, jag antar att jag får komma in ganska så direkt då så att de kan ha koll. Det hoppas jag att jag skulle fått oavsett med tanke på hur fort tvåan kom ut. På fredag ska jag till barnmorskan igen och då får vi se om bebis fortfarande ligger rätt eller om hon busat till det igen och vänt på sig... I så fall blir det ytterligare ett vändningsförsök, men då blir jag även igångsatt direkt efter vändningen.

Såå nu får vi se vad bebis har för plan. Min gissning är att det blir igångsättning i vilket fall, antingen har hon vänt sig fel på fredag och får vändas + sättas igång eller så ligger hon rätt men vill stanna läääänge i magen som sina storebröder, och då blir det igångsättning på grund av överburenhet. Jag skulle bli mycket förvånad om förlossningen startar naturligt, även om jag helst vill det.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka