Hur ser era kvällsrutiner ut nu?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vår lilla tjej har från början haft en ganska besvärlig "kvällsoro", den håller i sig även om det är bättre nu än när hon var nyfödd.
Hon tar sig en "tuttlur" (somnar i amningen) när min man lägger de stora barnen vid halv åtta, sedan vaknar hon efter typ en halvtimme och är gnällig. Har henne i bärselen medan vi får gjort det nödvändigaste hushållsarbetet, sedan hänger hon med oss i soffan medan vi tittar på lite tv eller spelar brädspel. Vi har provat många varianter med att få henne att somna om men det går inte förrän runt 22-23 på kvällen, oftast krävs det ganska intensivt studsande på pilatesbollen med henne i bärselen. Men hon går inte att lägga ner efter att hon somnat i selen, då vaknar hon och spelar dunderpigg. Kryper runt och jollrar i sängen. Och ja, vi har provat alla varianter. Så min man brukar sova någon timme med henne i bärselen, han sitter och sover i fåtöljen då. När hon vaknar är hon hungrig, då lägger han henne hos mig och så ammar jag henne till sömns resten av natten (hon vaknar fortfarande varannan timma).
Med tre barn är jag 100 % säker på att vissa bebisar sover bra av sig själva, vissa bebisar sover bra med ganska strikta rutiner och vissa bebisar sover helt åt helskotta dåligt oavsett vad man än tar sig till. Det bästa i det sistnämnda fallet är att acceptera läget och tänka på vilken kort tid det är på det stora hela. Låta det vara okej. Det är okej att vara trött. ALLA med "sovtränade" bebisar och som skriver en bok om det har haft bebisvariant nr. 1 eller 2 av de ovan nämnda.
Åh vad segt att det inte har gett resultat! Men bra att bm kunde remittera! Jag tyckte att det var jobbigt att leta runt.
Väl hos fysioterapeuten konstaterade hon att jag hade en överspänd bäckenbotten. Muskler som hela tiden är lite på spänn går dåligt att spänna ännu mer för att få starkare, så överspänd bäckenbotten = svag bäckenbotten. Det var väldigt mycket som föll på plats när jag fattade att jag hade överspänd bäckenbotten, alltså symptom som jag haft i flera år.
Så för min del fick jag sluta knipträna och börja med avslappningsövningar i form av meditation och speciella yogaövningar för just överspänd bäckenbotten. Det är fortfarande en lång resa kvar, jag har gått omkring och tokspänt mig runt hela bäckenet i flera år tror jag, men jag märker redan jättestor skillnad. Och nu kommer jag på mig själv med att jag verkligen spänner mig jättemycket runt hela bäckenet vid olika former av stress, något jag inte var medveten om innan.
Ibland får jag för mig att testa lite knipträning men då får jag en riktigt huggande smärta efteråt, så det är jag tydligen inte redo för än. Kanske ska jag faktiskt aldrig knipträna, det går att stärka bäckenbotten på andra sätt.
Skulle det visa sig att det är överspändhet som är boven även för dig så kan jag sååå varmt rekommendera Frida Trönnbergs kurser m.m. som finns online. De har hjälpt mig väldigt mycket, jag har slutat gå till fysio för Fridas kurs gav mycket mer och var lättare än att krångla med barnvakt och att hitta tider som jag kunde komma loss på. Jag tyckte att fysio var givande de första gångerna, men sedan kände jag ingen mening med att åka dit gång på gång bara för att göra övningar jag ändå gjorde hemma.
Dubbelt så gammal som din.Hur gammal är din dotter nu?
Min plutt är tre månader exakt och är på dagarna väldigt enkel att hantera. Sen på kvällarna.. En annan bebis. Samma tid varken kväll, runt 21.00 börjar kvällsoron. Kan inte ligga vid bröstet, vrider sig, sparkar, gnäller, vill inte vara nånstans, stirrande blick, viftar med armarna.. Jag känner mig som en misshandlare, men det enda som verkar funka är som du beskriver intensivt studsande på något sätt.
Jag tycker ärligt talat att det är skitjobbigt, för han slutar oftast inte förrän 00.00. Igår var jag så trött, ont i huvudet, ville bara sova.. Men nä.. Vi skulle studsa tills jag hade mjölksyra.
När blir skiten bättre egentligen![]()
Hur gammal är din dotter nu?
Min plutt är tre månader exakt och är på dagarna väldigt enkel att hantera. Sen på kvällarna.. En annan bebis. Samma tid varken kväll, runt 21.00 börjar kvällsoron. Kan inte ligga vid bröstet, vrider sig, sparkar, gnäller, vill inte vara nånstans, stirrande blick, viftar med armarna.. Jag känner mig som en misshandlare, men det enda som verkar funka är som du beskriver intensivt studsande på något sätt.
Jag tycker ärligt talat att det är skitjobbigt, för han slutar oftast inte förrän 00.00. Igår var jag så trött, ont i huvudet, ville bara sova.. Men nä.. Vi skulle studsa tills jag hade mjölksyra.
När blir skiten bättre egentligen![]()
Tack för att du delar med dig kring detta ändå lite känsliga ämne kanske.
Ja, det var skönt. Så konstigt att du inte kunde få hjälp vidare direkt. Jag är glad att jag blev remitterad till en sjukgymnast också och inte till gyn, har negativa erfarenheter av gyn här.
Fick en tid redan om en månad, aaah, bra fast nu måste jag skärpa mig o börja om med de nya övningarna jag fick av bm.
Intressant det där med överspänd bäckenbotten = svag bäckenbotten! Men kul att du ändå känner stor skillnad redan och har hittat den där kursen!
Det skulle kunna tänkas att det är samma problem för mig faktiskt... iom att jag hade en långvarig jobbig svampinfektion tidigare som ingen typ hört talas om, vilket ledde till vaginism och jag var superspänd... får fråga om det!
Vår kvällsrutin börjar kring 17, då äter jag middag medan min man tar av bäbis kläderna om inte jag gjort det. Sen får bäbis vara en svensk nakenbäbis (istället för kinesisk nakenhund) en stund, det gillar han. Sen byter min man till nattblöja och tar på pyjamas. Jag borstar tänderna och sen får bäbis antingen ersättning eller jag ammar (före ersättning) om jag inte nyss gjort det. Sen får bäbis sovpåse (eller sovpåse före mat om han är jättetrött). Sen liggammar jag till sömns, nu är klockan ca 18. Jag stannar sen i sovrummet, men det på väg en kamera nu så vi ska se om jag vågar lämna. Vi sover på madrass på golvet nu.
------
Idag fyller bäbis 6 mån❤.
Nu vänder han sig rygg-->mage. Jösses!
Igår var vi till bvc också och nu ska vi försöka öka på maten. Jag känner det blev lite hastigt kring det, men vi får väl försöka. Nästa gång hembesök kring 8 mån.![]()
Sover han inte vidare om du lämnar eller hur kommer det sig att du inte vågar lämna honom själv i rummet?
Låter iofs skönt att lägga sig tidigt![]()
Jo, det skulle han säkert ha gjort utifrån hur han sovit på sistone. Det är hönsmamme-jag som vill ha honom under uppsikt bara. Eller, de senaste typ 5 nätterna har han sovit lite oroligt, men när han sover sover han hårt.
Och ja, gå och lägga sig tidigt nu gör mig egentligen inte så mycket, men till våren/sommaren vore det lite trist kanske
Fast jag tänkte faktiskt fråga här om detta också. Vi sover som sagt på madrass nu och jag har ju fattat att han snart kommer börja röra sig, vilket han gjort nu. Imorse rullade han tvärs över rummet!
Men om vi tar bort alla grejer, är det säkert att ha så då? Kan jag ha täcke eller ska jag ha sovsäck istället? Kudde?
Spjälsäng känns svårt för jag liggammar ju till sömns... ?
Stänga in madrassen med sån lekhage?
Hur har ni gjort/gör/kommer göra?
Jo, det skulle han säkert ha gjort utifrån hur han sovit på sistone. Det är hönsmamme-jag som vill ha honom under uppsikt bara. Eller, de senaste typ 5 nätterna har han sovit lite oroligt, men när han sover sover han hårt.
Och ja, gå och lägga sig tidigt nu gör mig egentligen inte så mycket, men till våren/sommaren vore det lite trist kanske
Fast jag tänkte faktiskt fråga här om detta också. Vi sover som sagt på madrass nu och jag har ju fattat att han snart kommer börja röra sig, vilket han gjort nu. Imorse rullade han tvärs över rummet!
Men om vi tar bort alla grejer, är det säkert att ha så då? Kan jag ha täcke eller ska jag ha sovsäck istället? Kudde?
Vi samsover i vår höga säng. Har spjälsängen som fallskydd. Jag sover med påslakan upp till höften och kilat in det under mig och barnet är i sovpåse. Jag är en ofrivillig samsovare (fast det också är jättemysigt) så har typ tagit alla säkerhetsgrejer till max för att kunna sova gott. Sover dock med kudde, men har min arm som skydd mellan bebis och kudde. Trots att vår är äldre än er och väldigt rörlig dagtid rör hen sig inte så mycket på natten. När det händer kommer vi antingen skaffa golvsäng eller flytta in sängen mot väggen eller att hen får sova mellan pappan och mig.Jo, det skulle han säkert ha gjort utifrån hur han sovit på sistone. Det är hönsmamme-jag som vill ha honom under uppsikt bara. Eller, de senaste typ 5 nätterna har han sovit lite oroligt, men när han sover sover han hårt.
Bebis sover med mig i stor dubbelsäng. Jag liggammar flera gånger varje natt. Jag vaknar direkt om hon rör sig minsta lilla, varken hon eller någon av hennes två storebröder har ramlat ur sängen trots att jag sovit med alla på det sättet. Har haft täcke och kudde till mig, jag har på något sätt stenkoll så att det inte hamnar på bebis även när jag sover... Kudden har jag ju huvudet på och täcket håller jag liksom fast med min arm. Jag vaknar alltid precis i den position jag somnat i.
Om jag hade sovit tyngre eller kunde natta bebis där och gå därifrån så hade jag bullat upp med kuddar under madrassen på sidorna där bebis annars hade kunnat rulla ut. Hade även satt en babyvakt så att vi hade hört om bebis rörde sig så att man kan gå och kika. Så har vi gjort när barnen blivit äldre och vi har nattat dem i stora sängen och sedan gått därifrån.![]()
Ah, jag förstår. Både vår stora tjej och nu tvillingarna somnar med oss vid soffan på kvällarna och sen har vi burit in dem i sovrummet när vi velat gå och lägga oss. Men jag är kvällsmänniska och hade blivit galen av att ta kväll vid 18
Jag tänker att ju större de är desto mindre känsliga är de för filtar osv.
Har du madrassen mot en vägg? Eller mitt på golvet?
Är han närmst väggen kommer han ju ingen vart![]()
Vi samsover i vår höga säng. Har spjälsängen som fallskydd. Jag sover med påslakan upp till höften och kilat in det under mig och barnet är i sovpåse. Jag är en ofrivillig samsovare (fast det också är jättemysigt) så har typ tagit alla säkerhetsgrejer till max för att kunna sova gott. Sover dock med kudde, men har min arm som skydd mellan bebis och kudde. Trots att vår är äldre än er och väldigt rörlig dagtid rör hen sig inte så mycket på natten. När det händer kommer vi antingen skaffa golvsäng eller flytta in sängen mot väggen eller att hen får sova mellan pappan och mig.
Jag ammar båda brösten från samma sida eftersom vi i nuvarande set-up bara kan ligga åt ena hållet för att det ska vara säkert så det är också ett alternativ. Jag försökte kompensera med att vi gjorde alla dagsvilor på andra sidan.Tack för era svar.
Nu har vi sovit på madrassen några nätter. Första natten sov jag dåligt, för jag kände att han skulle kunna vara ute o rulla runt i hela rummet på egen hand.
Men nu har jag nog kommit på att varför skulle han vilja det? Peppar peppar.
Det är ju mörkt och ingen mamma vaken... nä, tror inte han vill det. Han rör sig inte supermycket i sömnen, utan menar om han vaknar, men då brukar han tala om det. Jag vaknar också lätt tycker jag, så borde gå bra.
Madrassen är in mot väggen, men när jag byter tutte hamnar han ytterst, han vill byta flera gånger vill inte böka och byta håll på oss helst, var delvis därför jag bytte till madrass från hög säng. Sen är ju tanken också att han ska kunna ligga själv om jag vågar lämna honom själv på kvällen.
Men just nu känns det okej iaf.![]()
Tack för era svar.
Nu har vi sovit på madrassen några nätter. Första natten sov jag dåligt, för jag kände att han skulle kunna vara ute o rulla runt i hela rummet på egen hand.
Men nu har jag nog kommit på att varför skulle han vilja det? Peppar peppar.
Det är ju mörkt och ingen mamma vaken... nä, tror inte han vill det. Han rör sig inte supermycket i sömnen, utan menar om han vaknar, men då brukar han tala om det. Jag vaknar också lätt tycker jag, så borde gå bra.
Madrassen är in mot väggen, men när jag byter tutte hamnar han ytterst, han vill byta flera gånger vill inte böka och byta håll på oss helst, var delvis därför jag bytte till madrass från hög säng. Sen är ju tanken också att han ska kunna ligga själv om jag vågar lämna honom själv på kvällen.
Men just nu känns det okej iaf.![]()
Jag ammar båda brösten från samma sida eftersom vi i nuvarande set-up bara kan ligga åt ena hållet för att det ska vara säkert så det är också ett alternativ. Jag försökte kompensera med att vi gjorde alla dagsvilor på andra sidan.
Det går fint att liggamma med båda brösten på samma sidaman får ligga lite som i framstupa sidoläge när bebis ammar från det "övre" bröstet, men man får snabbt in snitsen. Enda är väl att det kanske är lite knepigare om man har små bröst.
Övning ger färdighet, jag har absolut somnat även när jag ammat övre bröstetJo, jag har provat det litegrann tidigare, men tror inte jag hade fått till det någon längre stund?
Han har gått från att vakna-amma-sova till att amma-amma-amma (eller sovsnutta eller vad man ska säga, ni fattar) nu typ från kl 00-01 så vi sover så, tror inte det blivit bekvämt?
Och som sagt tanken är ju att ev kunna lämna honom också på kvällen.
Övning ger färdighet, jag har absolut somnat även när jag ammat övre bröstetMen jag sover helst inte under amningen alls, ibland har man inte mycket val förstås. Jag fattar helt önskemålet att smita iväg kvällstid (och dagtid..). Vi har också funderat på golvsäng av den anledningen (men så ville inte bebis att vi lämnade alls en period nu så vi pausade de planerna ett tag...)