Sommar-/höstföräldrar -25

Min lilla älskling har börjat blåsa. Hon putar med munnen och blåser.
Inte optimalt när hon dricker vatten. Hälften åker ut igen 😂
Hon håller i flaskan och muggen själv nu. Ibland blir det lite blött…

🥰 det gör vår också. Ah-bhu säger han och blåser. Nu pruttar han med munnen så det stänker omkring också haha. "Åker" omkring på golvet och "pruttar".

Hoppar in från annan tråd. Vissa saker som är direkt farliga måste man ju höra. Typ ställa undan kemikalier, giftiga växter, grind ovanför trappa, petskydd i osäkra eluttag tex. Annat tänker jag att man kan vänta med tills man märker vad man har för typ av barn? :) De är ju verkligen olika röjiga och stoppar olika mycket saker i munnen.
Ja, precis :). Det kommer väl som sagt efter hand. Nu i början är man ju också med dem alltid alltid.

Med första barnet trodde jag att de skulle gå runt och kolla, men det gör de inte. Inte här i alla fall. De sitter bara ner och delar ut broschyrer och informerar om hur man barnsäkrar hemmet. Jag förstår inte riktigt syftet med att komma hem och göra det istället för på bvc, men jaja!

Oj! Jamen gud så onödigt.

Jag sa nej till hembesök av vår förra BVC, vår sköterska sa uttryckligen att vi skulle gå runt och titta på hemmet. Nu ogillade jag henne av flera skäl, men för min egen del känns det som att BVC då och då nästan dumförklarar en.. Så jag sa helt enkelt till henne att jag inte ville ha hembesök, vi klarar oss bra själva.

Åh, vad tråkigt :(

Jag gillade vår sköterska, men hon slutade ju som sagt. Hade inte haft nåt emot att få hembesök av hennes kollega heller, men blir ju inget nudå. Men vi får väl förberedda frågor om det är nåt. Finns ju de där listorna i bvc-boken också.

Hon är så kräsen men gröt och välling verkar hon gilla nu iaf. Vill gärna äta själv. Det får hon göra på kvällarna men helst inte på morgonen för trots skydd blir det kladdigt värre.
Men gissa vad hon tycker om direkt!
Kivi!
Så otippat men det gick bra och spännande färg också :D

Hon är så kräsen men gröt och välling verkar hon gilla nu iaf. Vill gärna äta själv. Det får hon göra på kvällarna men helst inte på morgonen för trots skydd blir det kladdigt värre.
Men gissa vad hon tycker om direkt!
Kivi!
Så otippat men det gick bra och spännande färg också :D

Haha! Tänkte just på detta hur andra gör! Hos oss blir det också gröt eller vad han nu äter ÖVERALLT 😅.

Kul med kiwi, det har vår inte fått smaka ännu.

-------

Förresten hur ligger ni till med bilstol, vagn, matstol och sånt? Har ni bytt till bilstol 2 och/eller sittdel till vagnen? 😊 Sitter i matstol? Potta?
Vi har inte bytt något än, det känns som milstolpar när det sker 😀. Vi har köpt en matstol, men inte provat den ännu.
En potta har vi, men bara satt honom där på skoj nån gång ännu (asså med kläder på).Han sitter inte stabilt än på den. Annars sitter han själv ungefär en halv minut på golvet :)

Vår lilla tjej älskar all mat utom sånt som man tänker är för bebisar. Hon vägrar gröt, klämmis, grötpinnar, välling... Men hon ÄLSKAR potatis och sås, potatismos, fisk, macka, pannkaka, köttfärssås, ja allt vi ger henne egentligen så länge det inte är något grötliknande. 😂 Hon vill gärna äta själv och det blir kladdigt ja! Hon blir oerhört kränkt varje gång hon torkas/tvättas av efter att ha ätit.

Byta kläder ska vi inte tala om... Inte byta blöja heller. Det är ett litet krig varje gång. Man får vara uppfinningsrik och stoppa något alldeles nytt och spännande i hennes händer varje gång. Idag hittade jag storebrors gamla napp liggande i ett skåp vid skötbordet, den tyckte hon var rolig länge nog att jag kunde byta blöja. Imorgon är den garanterat inte kul längre så då gäller det att hitta något annat.

Förresten hur ligger ni till med bilstol, vagn, matstol och sånt? Har ni bytt till bilstol 2 och/eller sittdel till vagnen? 😊 Sitter i matstol? Potta?
Vi har inte bytt något än, det känns som milstolpar när det sker 😀. Vi har köpt en matstol, men inte provat den ännu.
En potta har vi, men bara satt honom där på skoj nån gång ännu (asså med kläder på).Han sitter inte stabilt än på den. Annars sitter han själv ungefär en halv minut på golvet :)

Är precis på gång att byta till bilstol 2. Det får bli till helgen när min man kan ha barnen, för bilbarnstolar till tre barn i vanlig femsitsig bil kräver ett par timmars ostört arbete och många svordomar (och jag är en sån som knappt svär i vanliga fall). Nu har vi ju redan tre bakåtvända i bilen, men det blir ändå en rejäl rokad när babyskyddet ska bytas ut mot nästa stol.

Sittdel till vagnen bytte vi till när hon var 6 månader, då fick hon även börja sitta i matstolen. Hon satt stabilt utan stöd då, så egentligen "skulle" vi ju ha bytt till bilstol 2 då också men dels var hon lite för kort för nästa stol, dels är babyskyddet oerhört smidigt när man hämtar och lämnar de "stora" på skola/förskola. Dessutom ska äldsta (som snart fyller 7) byta till framåtvänd stol när bebis byter från babyskyddet till bakåtvänd bilbarnstol, och det har vi ju velat skjuta så länge som möjligt på, även om vi redan haft honom bakåtvänd mycket längre än alla vi känner med jämnåriga barn.

Potta har vi inte börjat med än. Treåringen använde fortfarande potta fram till för ett par veckor sedan, han har kunnat gå på toaletten länge egentligen men har tyckt mycket om sin potta så vi har inte sett någon anledning att ta bort den. Fram tills nu, då bebis största mål i livet blev att smaka på storebrors potta. Inte så trevligt tyckte vi, och storebror gick snabbt och lätt med på att ta bort pottan. Den kommer att komma fram igen när bebis är lite större, när hon är mer intresserad av att sitta på pottan än att äta på den.

---------

Häromdagen ställde bebis sig upp utan att hålla i något. 🫣 Eller jo, hon höll i en leksakshammare. Men alltså inget som egentligen gav stöd, hon bara trodde det. Vi får väl bära henne konstant så att hon inte övar vidare... Skojar, men ändå... Jag vill inte ha en niomånaders som börjar gå. Har hört att de som gått så tidigt ramlat och slagit sig väldigt mycket, att man typ får ha hjälm på dem hela tiden. O_o

Haha! Tänkte just på detta hur andra gör! Hos oss blir det också gröt eller vad han nu äter ÖVERALLT 😅.

Kul med kiwi, det har vår inte fått smaka ännu.

-------

Vår parvel är ju 5 månader och en vecka typ nu. Är 70 cm lång och väger 9 kg.

Han är stadig i kroppen och mycket nyfiken på mat, så han har faktiskt suttit i matstol och fått provsmaka det ena och det andra sen han var strax över fyra månader.

Till dottern köpte vi en Spinkid, men vi gjorde så nu att vi köpte en Axikid Minikid 4 max till henne, så får lillebror ta hennes spinkid, så vi har därmed bytt stol sen ett par veckor tillbaka.

Vår grabb blir generellt väldigt upprörd om han inte får vara med och ser bra, så jag har bytt till sittdel också (vänd mot mig då), och nu är han nöjd i vagnen och kan sova långa stunder i den också. Gick inte med liggdelen, då blev herrn upprörd.

Prepp för dop på lördag pågår här hemma, jag är inte den som bakar så ofta men jag har iallafall lyckats med brownie med tocsatäcke samt silviasnittar med lite strössel på. Mamma har dessutom gjort dumlekakor, hallongrottor och äpplekaka... Så gästerna kommer väl vara höga på socker sen. Och mätta, för det blir smörgåstårta också.

Snittarna blev lite torra, hade de inne en minut för länge i ugnen, så en del sprack lite fult men goda är de iallafall.

Bifogade filer

• 20260325_092905.webp
    20260325_092905.webp
    197,3 KB · Visningar: 2 017
Vår lilla tjej älskar all mat utom sånt som man tänker är för bebisar. Hon vägrar gröt, klämmis, grötpinnar, välling... Men hon ÄLSKAR potatis och sås, potatismos, fisk, macka, pannkaka, köttfärssås, ja allt vi ger henne egentligen så länge det inte är något grötliknande. 😂 Hon vill gärna äta själv och det blir kladdigt ja! Hon blir oerhört kränkt varje gång hon torkas/tvättas av efter att ha ätit.
Ja, det gillar inte vår heller. Men sen jag kom på att ställa mig vid vattenkranen och skölja av hans händer och ta vatten på munnen istället för papper går det bättre 😀. Känns så tråkigt om han ska bli ledsen efteråt :(.

Byta kläder ska vi inte tala om... Inte byta blöja heller. Det är ett litet krig varje gång. Man får vara uppfinningsrik och stoppa något alldeles nytt och spännande i hennes händer varje gång. Idag hittade jag storebrors gamla napp liggande i ett skåp vid skötbordet, den tyckte hon var rolig länge nog att jag kunde byta blöja. Imorgon är den garanterat inte kul längre så då gäller det att hitta något annat.

Nej, byta kläder är inte vår heller så förtjust i. Så det blir pyjamasparty ibland så byter vi till kvällen sen. Generellt går pyjamas enklare än body/byxor.
Byta blöja oftast inget problem iaf 🙂.

Är precis på gång att byta till bilstol 2. Det får bli till helgen när min man kan ha barnen, för bilbarnstolar till tre barn i vanlig femsitsig bil kräver ett par timmars ostört arbete och många svordomar (och jag är en sån som knappt svär i vanliga fall). Nu har vi ju redan tre bakåtvända i bilen, men det blir ändå en rejäl rokad när babyskyddet ska bytas ut mot nästa stol.

Hua haha ja det kan jag tänka mig.
Min man ska få åka till butiken där vi köpte vår och få hjälp har vi tänkt, så det blir rätt, vi har ju ingen erfarenhet.

Sittdel till vagnen bytte vi till när hon var 6 månader, då fick hon även börja sitta i matstolen.

Okej 😀

Hon satt stabilt utan stöd då, så egentligen "skulle" vi ju ha bytt till bilstol 2 då också men dels var hon lite för kort för nästa stol, dels är babyskyddet oerhört smidigt när man hämtar och lämnar de "stora" på skola/förskola.

Vi ska mäta/väga vår imorgon, får se hur lång han är. Babyskyddet funkar till 75 cm iaf och det är han iaf inte. Jag skulle gissa på 70-71 kanske? (Han var 67 senast vid 6 mån).
Jag gissar på att han väger kring 9 kg. Strax under 8 senast.
Så det känns inte som om det är så akut att byta.
Men ja, jag tycker också babyskyddet är smidigt! Ffa att man bara kan sätta i honom i inne-kläder o så dra upp åkpåsen över. Känns bökigt att byta innan våren kommer lite mer.

Dessutom ska äldsta (som snart fyller 7) byta till framåtvänd stol när bebis byter från babyskyddet till bakåtvänd bilbarnstol, och det har vi ju velat skjuta så länge som möjligt på, även om vi redan haft honom bakåtvänd mycket längre än alla vi känner med jämnåriga barn.

Yay! Så bra att ni fortfarande har hen bakåtvänd! Vår ska också åka bakåt länge! Vi har köpt en Be Safe Stretch som ju ska räcka hela bakåtvända tiden också.

Potta har vi inte börjat med än. Treåringen använde fortfarande potta fram till för ett par veckor sedan, han har kunnat gå på toaletten länge egentligen men har tyckt mycket om sin potta så vi har inte sett någon anledning att ta bort den. Fram tills nu, då bebis största mål i livet blev att smaka på storebrors potta. Inte så trevligt tyckte vi, och storebror gick snabbt och lätt med på att ta bort pottan. Den kommer att komma fram igen när bebis är lite större, när hon är mer intresserad av att sitta på pottan än att äta på den.

Haha! 🤣
Ja vår tycker pottan är festlig att dra över golvet så det "pruttar". Smakade lite gjorde han också, men den är ju än så länge helt oanvänd iaf ;).

---------

Häromdagen ställde bebis sig upp utan att hålla i något. 🫣 Eller jo, hon höll i en leksakshammare. Men alltså inget som egentligen gav stöd, hon bara trodde det. Vi får väl bära henne konstant så att hon inte övar vidare... Skojar, men ändå... Jag vill inte ha en niomånaders som börjar gå. Har hört att de som gått så tidigt ramlat och slagit sig väldigt mycket, att man typ får ha hjälm på dem hela tiden. O_o

Shit!! Jag tänkte faktiskt på det, om ni kommer få rekordtidiga första steg...

Hmm, jag tänkte man hade hjälm på dem när de lär sig oavsett när de börjar gå?

Vår parvel är ju 5 månader och en vecka typ nu. Är 70 cm lång och väger 9 kg.

Haha så kul med sån variation! Det där är som sagt ungefär vår nu vid 8 mån.

Han är stadig i kroppen och mycket nyfiken på mat, så han har faktiskt suttit i matstol och fått provsmaka det ena och det andra sen han var strax över fyra månader.

Åh! 😊

Till dottern köpte vi en Spinkid, men vi gjorde så nu att vi köpte en Axikid Minikid 4 max till henne, så får lillebror ta hennes spinkid, så vi har därmed bytt stol sen ett par veckor tillbaka.

Vår grabb blir generellt väldigt upprörd om han inte får vara med och ser bra, så jag har bytt till sittdel också (vänd mot mig då), och nu är han nöjd i vagnen och kan sova långa stunder i den också. Gick inte med liggdelen, då blev herrn upprörd.

Okej!

Vår var inte nöjd i liggdelen när han var plutt, vet inte om det var att det var för mycket luft runt om, fast vi hade en hoprullad handduk runt honom eller för att han inte såg ut. Så vi gick promenad i babyskyddet istället, då var han nöjd 😊. Vi åkte inte bil alls ofta, så han satt inte ofta i det annars och det blev oftast bara en cykel han sov där i (fast vår bvc-läkare så att längre tid än rek i skyddet är ingen fara heller iofs :) ).

Det har vi aldrig haft på våra, tror inte att det ska behövas om inte barnet är ovanligt osäker på foten. Eller börjar gå väldigt tidigt då, kanske.

Visst ramlar de, men aldrig så att jag har tänkt tanken på hjälm. De ramlar oftast bara så att de dunsar ner på rumpan. Jag tycker att de ramlar mer på huvudet typ nu, när de ställer sig mot saker och vänder sig på något omöjligt sätt så att de helt plötsligt bara ramlar pladask.

Men man får ränna efter... De är en livsfara för sig själva från det att de börjar krypa tills de är typ 2,5 år. 😅

Ja, det gillar inte vår heller. Men sen jag kom på att ställa mig vid vattenkranen och skölja av hans händer och ta vatten på munnen istället för papper går det bättre 😀. Känns så tråkigt om han ska bli ledsen efteråt :(.

Nej, byta kläder är inte vår heller så förtjust i. Så det blir pyjamasparty ibland så byter vi till kvällen sen. Generellt går pyjamas enklare än body/byxor.
Byta blöja oftast inget problem iaf 🙂.

Hua haha ja det kan jag tänka mig.
Min man ska få åka till butiken där vi köpte vår och få hjälp har vi tänkt, så det blir rätt, vi har ju ingen erfarenhet.

Okej 😀

Vi ska mäta/väga vår imorgon, får se hur lång han är. Babyskyddet funkar till 75 cm iaf och det är han iaf inte. Jag skulle gissa på 70-71 kanske? (Han var 67 senast vid 6 mån).
Jag gissar på att han väger kring 9 kg. Strax under 8 senast.
Så det känns inte som om det är så akut att byta.
Men ja, jag tycker också babyskyddet är smidigt! Ffa att man bara kan sätta i honom i inne-kläder o så dra upp åkpåsen över. Känns bökigt att byta innan våren kommer lite mer.

Yay! Så bra att ni fortfarande har hen bakåtvänd! Vår ska också åka bakåt länge! Vi har köpt en Be Safe Stretch som ju ska räcka hela bakåtvända tiden också.

Haha! 🤣
Ja vår tycker pottan är festlig att dra över golvet så det "pruttar". Smakade lite gjorde han också, men den är ju än så länge helt oanvänd iaf ;).

Shit!! Jag tänkte faktiskt på det, om ni kommer få rekordtidiga första steg...

Haha så kul med sån variation! Det där är som sagt ungefär vår nu vid 8 mån.

Åh! 😊

Okej!

Vår var inte nöjd i liggdelen när han var plutt, vet inte om det var att det var för mycket luft runt om, fast vi hade en hoprullad handduk runt honom eller för att han inte såg ut. Så vi gick promenad i babyskyddet istället, då var han nöjd 😊. Vi åkte inte bil alls ofta, så han satt inte ofta i det annars och det blev oftast bara en cykel han sov där i (fast vår bvc-läkare så att längre tid än rek i skyddet är ingen fara heller iofs :) ).
Akut är det kanske inte, men det är lite säkrare att åka i bilstol än babyskydd så därav brukar man vilja byta så fort bebis sitter hyfsat. :)

Åh.. Min lilla unge börjar nog få tänder, tycker mig se lite antydan i tandköttet, dreglet ska vi inte tala om (värre än en boxer) och ska bita på allt.. Inklusive mina bröstvårtor när vi ammar 😭 ajjjjjjj!!!

Och när jag rycker till och säger aj då skrattar han innerligt tillbaka 👀

Det vet jag inte, vi har köpt en, men inte provat ännu. Ska göra det på söndag eller måndag efter att min man kommit hem, han ska åka iväg ett par dagar.

Måste fråga känner jag, varför måste mannen vara hemma när du provar att sätta barnet i matstolen? Om barnet är 8 månader är det väl läge att bara testa lite?

Stolen är lätt att montera och det är enkelt att lyfta i och ur, det där klarar du 🙂

Måste fråga känner jag, varför måste mannen vara hemma när du provar att sätta barnet i matstolen? Om barnet är 8 månader är det väl läge att bara testa lite?

Stolen är lätt att montera och det är enkelt att lyfta i och ur, det där klarar du 🙂

Ja, jag hade säkert klarat det, känns bara som en rolig grej att vara med på båda två 😊. Och det är ju bara några dagar som skiljer. Men ja det börjar väl bli dags nu. Har inte velat sätta honom för tidigt, läste att styrelsen i vagnen skulle man inte byta till för tidigt, så tänkte det var samma med stol.

Det vet jag inte, vi har köpt en, men inte provat ännu. Ska göra det på söndag eller måndag efter att min man kommit hem, han ska åka iväg ett par dagar.

Såg nu längre upp att du skrivit att han sitter själv på golvet i en halv minut. Gör han det, är 8 månader gammal och dessutom kan krypa så är han 100 % redo för stol nummer 2 :)

(och sittdelen på vagnen men där finns det ju ingen nackdel med att ha kvar liggdelen så länge bebis är nöjd :) )

Såg nu längre upp att du skrivit att han sitter själv på golvet i en halv minut. Gör han det, är 8 månader gammal och dessutom kan krypa så är han 100 % redo för stol nummer 2 :)

(och sittdelen på vagnen men där finns det ju ingen nackdel med att ha kvar liggdelen så länge bebis är nöjd :) )

Okej 😊👍. Ja, han är väl det 😀. Har varit lite svårt att veta tycker jag.
Men då ska vi byta så snart vi kan få hjälp med att installera den.
Nej, liggdelen kan vi ju ha kvar tills han blir för stor, kan va kul o se hur länge han får plats. Det börjar bli tight, men än får han plats.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

• Forumet medlemmar

Allmänt, Dagbok

Barn

• Roliga saker som barn säger
  • Morgonrutiner

Hund

• Valp 2026
  • Uppdateringstråd 32

Katt, Andra Djur