strawberrysylt
Trådstartare
Grattis @Stålvilja 
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
GrattisKlockan fem ungefär imorse kom han äntligen
Värkarna gjorde lite uppehåll under dagen, och fram till 01.30 17/10 hade jag bara molvärk. Sen vakande jag där vid halv två på natten och hade täta onda värkar. Sen gick det fort, vi kom in till förlossningen halv 4 och knappt 1,5 tim senare var han ute.
Hann inte med någon bedövning, hade bara lustgas. Men ut kom han, frisk och kry och jag utan en enda bristning.
Såhär klockan 9 mår jag riktigt bra, men är trött.
3720 gram och 51 cm![]()
Grattis @Stålvilja! Vad underbart med en komplikationsfri förlossning. Jag är så imponerad av er kvinnor som föder vaginalt, jag har ju aldrig kommit till mer än aktiv fas men vete tusan om jag hade fixat smärtan.
Den här gången tyckte jag det gjorde så ont och kände mig påverkad och trött av värkarna. När de kontrollerade mig på BB var jag bara i den latenta fasen
Sen låg jag iof bredvid en kvinna som fött vaginalt och hon led fruktansvärt av sammandragningarna efter förlossningen. De tycker inte jag är så farliga.
Här rullar det på. Jag har testat vara ensam en dag med 2 åringen och bäbis, något jag oroat mig för, men det gick väldigt bra. Kroppen fortsätter läka. Amningen fungerade tyvärr inte denna gången heller. Nu var jag mer förberedd och vägrade plåga mig mentalt som jag gjorde förra gången, så har gått över till ersättning på 100%
Bäbis trivs väldigt bra i schalen vilket är skönt. Gör en mindre låst de gånger hon inte vill sova själv
Jag tyckte det var läskigast med täcket. Hade tjockt nattlinne (har bara trosor annars) för att inte behöva täcke på överkroppen, och sen hade jag täcket på tvären så det bara nådde upp till midjan typ. Man kan ju sätta fast täcket vid fotändan också, så att man inte råkar dra upp det i sömnen..Pojken är snart 12 dagar gammal och en nattuggla...
Han sover så fint på dagarna i sitt nest, så att jag kan göra lite annat mellan amningstillfällena - men på natten är det en annan liten person. Från ungefär klockan 23 till minst 02.00, har han ett riktigt vakenfönster och går inte att lägga ner. Jag har därför varit uppe till långt in på natten sen han kom..Jag gillar inte att samsova med en så liten bebis, det gör att jag känner mig väldigt otrygg och sover dåligt, men på nätterna går han bara inte att lägga ner. Jag kan ha ammat och han således somnat vid bröstet, sover djupt, men så fort jag tar bort honom från min kroppsvärme och lägger ner honom vaknar han och är ledsen.
Jag vet ju att såhär små bebisar inte känner dygnsrytm, men det gör mig orolig för hur det ska bli att vara själv snart med dottern på 15 månader som alltid vill gå upp ungefär klockan 7. Min sambo arbetar förvisso hemma till 100% och kan stötta vid frukost, lunch och direkt efter arbetsdagens slut komma ut från kontoret - så vi har det förspänt så egentligen, men lite orolig är jag ändå.
Försökt ha en varm vetekudde i hans nest fram tills jag lägger ner honom, för det är klart att det inte är skönt att gå från närhet och den värmen till ett kallt nest - men det verkar inte heller lura honom.
Är det någon här som samsover med sin bebis? Hur gör du isf? Börjar ana att det kan vara enda sättet för att få lite nattro själv att göra så..
Ta en gammal långärmad t-shirt och klipp av den i brösthöjd. Ett tips jag själv såg på instagram när min unge var bebis@PathOfClovers smart att sätta fast täcket. Jag har försökt sova utan något på överkroppen, men har vaknat av att jag fryser istället, så jag får leta fram något vettigt jag kan sova i, om inte annat får jag inventera sambons garderob på större t-shirts.
Jag samsover, men började egentligen inte med det innan bebis var 3 månader då att ligga bredvid inte accepterades innan dess mer än enstaka gånger korta stunder. Jag var jättenojig och till viss del är det fortfarande - t ex som nu när jag är rejält förkyld samsover vi inte. så jag har läst på så mycket jag kan. Men läs på om c-position och säker samsovning. Lullaby Trust har lite riktlinjer om säker samsovning t ex då UK är lite mer rimliga än svenska socialstyrelsen gällande bebisars sömnPojken är snart 12 dagar gammal och en nattuggla...
Han sover så fint på dagarna i sitt nest, så att jag kan göra lite annat mellan amningstillfällena - men på natten är det en annan liten person. Från ungefär klockan 23 till minst 02.00, har han ett riktigt vakenfönster och går inte att lägga ner. Jag har därför varit uppe till långt in på natten sen han kom..Jag gillar inte att samsova med en så liten bebis, det gör att jag känner mig väldigt otrygg och sover dåligt, men på nätterna går han bara inte att lägga ner. Jag kan ha ammat och han således somnat vid bröstet, sover djupt, men så fort jag tar bort honom från min kroppsvärme och lägger ner honom vaknar han och är ledsen.
Jag vet ju att såhär små bebisar inte känner dygnsrytm, men det gör mig orolig för hur det ska bli att vara själv snart med dottern på 15 månader som alltid vill gå upp ungefär klockan 7. Min sambo arbetar förvisso hemma till 100% och kan stötta vid frukost, lunch och direkt efter arbetsdagens slut komma ut från kontoret - så vi har det förspänt så egentligen, men lite orolig är jag ändå.
Försökt ha en varm vetekudde i hans nest fram tills jag lägger ner honom, för det är klart att det inte är skönt att gå från närhet och den värmen till ett kallt nest - men det verkar inte heller lura honom.
Är det någon här som samsover med sin bebis? Hur gör du isf? Börjar ana att det kan vara enda sättet för att få lite nattro själv att göra så..
Alltså bäbisens naglar?! Vi gör inget annat än filar dem, men de är ändå vassa så han river sig. Tips?
Jag hade läst att man skulle fila naglarna på små bebisar så det gjorde jag med min första. När han blev lite äldre kallade vi honom för Scarface för att han konstant hade massa små rivsår i ansiktet. Det tog mig alldeles för lång tid att inse att rådet om att fila nog gällde typ första veckanAlltså bäbisens naglar?! Vi gör inget annat än filar dem, men de är ändå vassa så han river sig. Tips?
Ner till huvudhöjd? Ursäkta dum fråga men sitter din bröst ovanför huvudet? Kan man få se en bild?Jag har samsovit med båda barnen. Löste det så att bebisen låg i ansiktshöjd med mig, jag brukar aldrig sova med täcke över mitt huvud, så det har känts säkert. Sen hasade jag upp när dom åt och gled ner till huvudhöjd när de ätit klart
Jag tror att är man utan mediciner som påverkar sömn, alkohol och nikotin så är det oftast inga problem om man har sunt förnuft. Sen när jag ammat har det känts som att jag rent hormonellt eller vad det berott på både somnat lätt och sovit lätt så att säga.
Skrev kanske konstigtNer till huvudhöjd? Ursäkta dum fråga men sitter din bröst ovanför huvudet? Kan man få se en bild?![]()
Jag samsover, men började egentligen inte med det innan bebis var 3 månader då att ligga bredvid inte accepterades innan dess mer än enstaka gånger korta stunder. Jag var jättenojig och till viss del är det fortfarande - t ex som nu när jag är rejält förkyld samsover vi inte. så jag har läst på så mycket jag kan. Men läs på om c-position och säker samsovning. Lullaby Trust har lite riktlinjer om säker samsovning t ex då UK är lite mer rimliga än svenska socialstyrelsen gällande bebisars sömn. Jag sover på sidan i c-position. Kudde mellan benen, påslakan som går upp till midjan och sitter fast under madrassen och som jag kilat in under knäna och höften och också låser kudden mellan benen från att röra sig mot bebis. Sover i merinoull-underställ med blixtlås så amningen går smidigt och jag håller mig varm. Jag har kudde under huvudet för annars dör min nacke, men har armen som skydd så kudden aldrig kommer ner mot bebis eller bebis upp mot kudden. Ligger också med mer kudde bakom mig än framför så att säga. Kan man sova utan kudde är det ännu säkrare. Rullad filt längs ryggen för stöd som man kan luta sig mot utan att lämna positionen (upplevde att filten värmde mer än kudde + tar mindre plats då mannen sover bakom mig, men viktigt att man inte kan dra den över sig). Efter amning så rullar jag bebisen till ryggläge. Bebis accepterar för det mesta att vi enbart har kontakt genom fötter mot/på min höft och vi ligger som i ett V. Ibland har bebis sin hand mot min överkropp. Min övre "fria" armen stoppar jag ner i byxorna, då riskerar jag inte att lägga den olämpligt på bebisen och dessutom känns det i princip omöjligt att jag skulle rulla på mage med handen där.
Vi har också en flexmatta från mio under bäddmadrassen för att göra sängen lite fastare där bebis sover.
Jag vet att det är jättevanligt att folk sover med och rekommenderar olika nest, men kan vara värt att notera att nästan alla andra länder som jag har läst om som har någon rekommendation om nest avråder från att använda det till all obevakad sömn.