Sommarbokbingo 2021

Det brukar vara så att större delen av boken ska vara läst under perioden :) Tycker inte det räknas om man läste bara tio sidor av en 500-sidorsbok ;) Men var och en får ha sitt eget samvete :D
 
Det verkar som om jag blir först med att uppdatera om första krysset :up:

För krysset med en bok som inte börjar i början av berättelsen har jag läst "The Push" av Ashley Audrain. Första sidorna utspelar sig precis i slutet av berättelsen, och under bokens gång hoppar författaren i tid en del både tillbaka till huvudpersonens uppväxt och hennes mors och mormors liv.

Det är en psykologisk thriller/drama, och handlar om en kvinna som har haft en kass uppväxt men som nu lever perfekta livet med sin man - tills hon föder sitt första barn, en dotter. Redan från början är huvudpersonen övertygad om att det är något fel på dottern och hon knyter inte an till dottern som mammor brukar göra - men maken förstår henne inte alls och älskar dottern. När hon sedan föder sitt andra barn så älskar hon honom från sekunden han föds och knyter an till honom diret. Men sedan händer en tragedi.

Inte den typen av bok jag brukar läsa, men jag tyckte ändå att den var fängslande och intressant (vilket också märktes på hur kort tid det tog att läsa den :p). Jag föredrar dock böcker som man blir glad av att läsa, vilket jag inte riktigt blev av den här ;)

IMG_20210603_091014_365.jpg
 
Det verkar som om jag blir först med att uppdatera om första krysset :up:

För krysset med en bok som inte börjar i början av berättelsen har jag läst "The Push" av Ashley Audrain. Första sidorna utspelar sig precis i slutet av berättelsen, och under bokens gång hoppar författaren i tid en del både tillbaka till huvudpersonens uppväxt och hennes mors och mormors liv.

Det är en psykologisk thriller/drama, och handlar om en kvinna som har haft en kass uppväxt men som nu lever perfekta livet med sin man - tills hon föder sitt första barn, en dotter. Redan från början är huvudpersonen övertygad om att det är något fel på dottern och hon knyter inte an till dottern som mammor brukar göra - men maken förstår henne inte alls och älskar dottern. När hon sedan föder sitt andra barn så älskar hon honom från sekunden han föds och knyter an till honom diret. Men sedan händer en tragedi.

Inte den typen av bok jag brukar läsa, men jag tyckte ändå att den var fängslande och intressant (vilket också märktes på hur kort tid det tog att läsa den :p). Jag föredrar dock böcker som man blir glad av att läsa, vilket jag inte riktigt blev av den här ;)

Visa bifogad fil 70795
Så fina illustrationer du gjort till rutorna! :love:
 
Cold Case av Tina Frennstedt

spänning från första sidan och på sista sidan håller dom en begravning så jag fick in ett kryss!

handlar om ett mord 2004 på en lovande pianist och sen utvecklar det sig till totalt tre mord och tre mordförsök. Polisen i Skåne och fina beskrivningar av Skånes landskap.
En ok bok helt enkelt.
Nu blir det djupdykning i bokpåsen.

älskar vårt Ica
Där finns en bokbytarhylla. Jag lägger dit och hämtar en påse då och då.
Ska bli en skön sommar med mycket läsning!
 

Bifogade filer

  • 10F896E2-4653-44C8-BB47-2F6D3C1FDE6B.jpeg
    10F896E2-4653-44C8-BB47-2F6D3C1FDE6B.jpeg
    80,8 KB · Visningar: 41
Jag kryssar titel på minst fem ord, med Fourth grave beneath my feet, av Darynda Jones. Del 4 i en serie om en privatdetektiv/grim reaper (tappad det svenska ordet...) och jag är helt förlorad i dessa böcker. Har läst 4 st på lika många dagar :D sitter med bok 5 i knäet just nu 🙈
 
Mitt första kryss hamnar på Huvudpersonen gör ett livsomvälvande val. Boken heter "The Alice Network" och är skriven av Kate Quinn. Den var mycket bra! Jag kan verkligen rekommendera den!

Den handlar om en ung amerikansk tjej som 1947 åker till Frankrike för att leta upp sin kusin Rose som försvann under Andra världskriget. Jag vill inte säga mer men både huvudpersonen och en annan person fattar beslut som definitivt kan räknas som livsomvälvande.

Den skulle även passa in i Som inte börjar i början av berättelsen, Ny favorit och Med minst 2 huvudpersoner om någon letar efter en bok för de kryssen.
 
Senast ändrad:
Kryssar del av serie på minst 3 böcker med nr 5 i serien om Charley Davidson, Fifth grave past the light (Darynda Jones). Nu har min kompis som jag lånade dem av inga fler i serien... Men det hade Adlibris, så jag kanske råkade beställa nästa 8(!) böcker. Tur jag snart har semester 😂
 
Jag börjar med "där en verklig person figurerar". Har läst Of Fortunes and War av Patrick Garrett. Största delen läst sista dagarna, men började i maj.

Biografi om brittiska Clare Hollingworth som var en av de första kvinnliga krigskorrespondenterna. Hon började sin karriär med att rapportera Tysklands attack på Polen 1939 och var aktiv fram till Hongkong återgick till Kina 1997.
Boken är skriven av hennes systers barnbarn. Lite långsam på vissa ställen, speciellt som jag läste på engelska, men bra och intressant i övrigt.
 
Jag börjar med något enkelt, en lättläst (eller i detta fall lättlyssnad) bok på 110 sidor, och kan därmed kryssa för En på max 350 sidor.

Den goda fen av Inger Frimansson, uppläst av Angela Kovács

Tyvärr mycket mindre häst än vad omslaget gav sken av, det var mer en bakgrundsgrej som råkade leda till att huvudpersonerna träffades. Några inre tankar och dialoger fick mig att tänka "what the fuck", oklart om det är för att författaren skrivit konstigt eller bara att jag själv aldrig skulle skriva på det viset. Helt okej bok överlag, men inget jag kommer läsa om.

Ett stort plus för uppläsaren som faktiskt hade inlevelse och inte släpade sig igenom boken, vilket jag annars tycker är ett vanligt problem. Jag kommer absolut att lyssna på fler böcker med henne.
 
Då kursen jag skulle varit på med hunden idag blev inställd har jag mest suttit i trädgården och läst. Och läst ut en hel bok.

Jag kryssar "med fult omslag" med Kennedys hjärna av Henning Mankell. Louise hittar sin vuxne son död i hans lägenhet. Polisutredningen visar på självmord, men hon vägrar tro på det. Hon börjar leta i hans anteckningar och dator och reser till de ställen han senast varit. Och hon hittar flera konstigheter.

Boken var bra skriven men jag som har svårt för långsökta konspirationsteorier var inte så förtjust i innehållet. Dock relativt lättläst.
20210605_190818.jpg
 
Mitt första kryss, Frihetens pris av Barbara Ewing. Utspelar sig i London och Nya Zeeland under mitten av 1800-talet. Mycket fokus klasskillnader och kvinnoförtryck, otroligt läsvärd! Passar in på flera rutor men väljer ”utspelar sig före 1900” FC5802C9-254D-4D23-8786-AB3DA34E102F.jpeg
 
Jag hakar gärna på!

Lyssnade precis ut Dancing with Elephants av Jarem Sawatsky. Han lever med Huntingtons och delar sätt att möta sin vardag och verklighet på ett meningsskapande och känslomässigt läkande sätt i en situation som hans. Fin! Inte alla delar lika gripande, men helt klart läsvärd. Krysset får bli där en verklig människa figurerar.


Efter en otäck släng av covid med sjukhusvistelse, respirator och hela baletten så förlorade jag förmågan att läsa. Håller sakta på att lära mig igen och var omåttligt stolt över att ha kommit igenom en bok häromdagen, tills min 6-åring mycket föraktfullt sa ”men Mamma, den är ju inte ens tjock”...

Nåväl, positivt ur lässynvinkel är att jag är sjukskriven och enbart kan ägna mig åt stillsamma aktiviteter. Hakar på så får vi se om jag får ihop något kryss alls.
Jonathan Livingston Seagull är en mycket liten och kort bok som jag verkligen älskar. Om en mås som gör allt för att nå sin fulla potential inom flygning och utmaningarna det medför i en måskropp med måshjärna.

Härligt att huvudet börjat hänga med igen! :) Jag var också rejält covidsjuk och upptäckte att det var lättare med böcker jag redan läst, gärna många gånger och som barn. Lyssnar mer än läser med ögonen och sänker hastigheten några snäpp.
 
Jag vet inte om jag ska vara med... ännu, men om jag beslutar mig för det ( :D ) så har jag lyssnat på en som innehöll en begravning.
Elsie Johansons bok Glasfåglarna var det. Kommer lyssna på hennes efterföljande också så småningom, verkar intressant!
 
Jag kommer snart att kunna kryssa i rutan Med en titel som börjar på "b". Jag läser nämligen Bokhandeln för ensamma hjärtan just nu, och har kommit ungefär halvvägs. Lite halvfånig bok, och jag kommer nog inte att fortsätta läsa serien.

Sedan har jag laddat ner eboken Jag måste, när ingen annan vill som handlar om Sophie Sager. Det vill säga den passar in på rutan "där en verklig person figurerar på något sätt".
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
11 986
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
409
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 588
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 794

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp