Sommarbokbingo 2021

Nu kan jag kryssa bok med max 350 sidor. Jag lyssnade på Late Bloomer av Emma Hamberg. En rolig och mysig bok om 68-åriga Ulla som väntat hela livet på något och nu gett upp och har en ny plan. Hon tar en livförsäkring så att sonen ska kunna betala av lånet han tagit på sin köksrenovering. Planen hon har för att dö går ut på att röka massor med cigaretter, äta sockerbitar, inte motionera och bara äta färdigmat med massor med E-ämnen. Under tiden hon väntar på att dö så köper hon en tubkikare och börjar kika in genom fönsterna på grannhuset. Där sker lite underliga saker tycker Ulla.

Unnderbar bok! Varm, feelgood och rolig! Rekommenderas! Bara 2 timmar lång som ljudbok och författaren läser den väldigt bra!
 
Jag kryssar en bok med minst två huvudpersoner, Sommar i strandhuset av Veronica Henry, man får läsa 6 olika personers berättelser som knyts samman. Söt, lättläst och feelgood, precis lagom för att få igång min lustläsning igen. :)
 
Har tidigare läst bingotrådarna efter inspiration, så nu tänkte jag testa att kryssa med :)
Första krysset är del av en serie om minst tre böcker, dit räknas Den sista spiken av Stefan Ahnhem (sjätte boken i en deckarserie). Man får följa poliser i både Sverige och Danmark, det är våld, intriger, rent jävulskap, sjuk kvinnosyn och ondska. Så pass att jag var tvungen att varva den med en lättsammare bok. Tänkte sluta läsa flera gånger men spänningen/nyfikheten fick mig att fortsätta.
Så nästa kryss blir Je m'apelle Agneta av Emma Hamberg från tips i boktråden. Rolig, feelgood om 49-åriga Agneta som lämnar livet med maken för att arbeta som aupair i Frankrike.
 

Bifogade filer

  • IMG_20210606_194920-01.jpeg
    IMG_20210606_194920-01.jpeg
    50,4 KB · Visningar: 17
Kryssar "med minst en begravning" med Livräddaren av Olseni & Hansen. Sjätte delen i deras serie Mord i Falsterbo.
Boken börjar med att kyrkvaktmästaren hittas död i samband med en begravning. Lättsamt och lättläst liksom resten av serien.
 
Jag hakar på. Inga kryss ännu men beställde hem en hög böcker igår. Här försökt ta mig igenom Tolstoys Anna Karenina sen i vintras men börjar inse att det nog inte kommer att ske. Den pretentiösa snobben i mig får ge vika denna gång. Lyssnar istället på Mythos av Stephen Fry, om grekisk mytologi. Får se vart den kan passa in på lottobrickan när jag är klar med den. Lyssnar parallellt också på en sammanställning av bröderna Grimms sagor. Mysigt och blodigt på samma gång :D
 
Jag kryssar en bok med minst två huvudpersoner, Sommar i strandhuset av Veronica Henry, man får läsa 6 olika personers berättelser som knyts samman. Söt, lättläst och feelgood, precis lagom för att få igång min lustläsning igen. :)
Läste "bok med minst två hundpromenader" och tänkte att nu har väl ändå hundlivet stigit stackars @Ceta åt huvudet alldeles :D
 
Jag drar till med ett kryss på rutan för "En där en verklig person figurerar på något sätt". Boken är Som pesten av Hanne-Vibeke Holst. Jag började läsa den redan i början av maj men gjorde sedan uppehåll ett tag då en annan bok kom i vägen, så jag läste de sista 2-300 sidorna först nu den senaste veckan. Det är bland de bästa böcker jag någonsin läst och jag har rekommenderat den till varenda kotte jag pratat med under de senaste två månaderna :D

Den handlar om en dansk läkare som får jobb som pandemikoordinator på WHO, och så bryter en influensapandemi ut... Läskigt nära verkligheten med andra ord, och det var verkligen en surrealistisk upplevelse att läsa den såhär i Covid-tider. Donald Trump och Barack Obama har skrivits in som karaktärer och deras politik och agerande nämns flera gånger.
Sommarbokbingo 2021.jpeg
 
Även jag kryssar rutan för verklig person, men med boken Pärlan som sprängde sitt skal av Nadia Hashimi. Passar också in på bok med två huvudpersoner, begravning, minst 5 ord, omvälvande livsval, människor på omslaget och jag-form.
Den handlar om en ung flicka i en afghansk familj som blir "bacha posh", vilket innebär att hon får leva som pojke en period, tills hon blir tonåring ungefär. Parallellt med hennes historia berättas också historien om hennes mormors farmor. De verkliga personerna i boken är kung Habibullah och hans son, Amanullah med frun Zoraya Tarzi (som jag gärna skulle läsa mer om!).
 
Råkade sträckläsa en bok igår, det var verkligen inte meningen men jag sögs in. Så jag kryssar rutan bok från 2021 och rekommenderar Händelserna på hästgården: familjen berättar. Det som verkligen drabbade mig var att det hade kunnat varit jag, jag hade lätt kunnat hamna i samma situation och inte vetat hur jag skulle kunna ta mig därifrån. Hästarna var så viktiga för mig och längtan efter att bli sedd. Jag kan verkligen rekommendera den, just för hur den verkligen beskriver hur någon dras in och inte hittar en utväg.
 
Råkade sträckläsa en bok igår, det var verkligen inte meningen men jag sögs in. Så jag kryssar rutan bok från 2021 och rekommenderar Händelserna på hästgården: familjen berättar. Det som verkligen drabbade mig var att det hade kunnat varit jag, jag hade lätt kunnat hamna i samma situation och inte vetat hur jag skulle kunna ta mig därifrån. Hästarna var så viktiga för mig och längtan efter att bli sedd. Jag kan verkligen rekommendera den, just för hur den verkligen beskriver hur någon dras in och inte hittar en utväg.
Den vill jag också läsa.... :) Och jag ser att den finns som e-bok också. Bra, för jag blev lite snål när jag såg bokpriset.....(vad vid pocketpriser) ;)
 
Så här ser min bricka ut (röda är utlästa böcker och blå håller jag på med).

Visa bifogad fil 71230

Igår beställde jag tre böcker: Vila i frid av Sofie Sarenbrant, Lika i döden av Anna Roos samt Bokskåpets hemlighet av Frida Skybäck. Får se var de passar in :) !
Vad fint du gjort det! Hur gör du så, skriver in i bilden? Jag är ibland oteknisk....

Jag, som inte visste om jag skulle vara med, läste ju en bok med en begravning i- Glasfåglarna av Elsie Johansson. Sedan dess har jag läst ut Vecka 36 av Sofie Sarenbrant, som skulle kunna passa in på en bok med flera huvudpersoner. Och då i dag ännu en av Sofie Sarenbrant som heter Istället för dig, som skulle kunna läggas på ..... vet inte ännu, choklad tror jag, även livsval. Men den får kanske vänta. Och nu lyssnar jag på en annan lättlyssnad, Peter Robinsons Oförsiktig kärlek, som jag helt klart lägger just nu på Med fult omslag....
 
Har helt missat dessa trådar innan men lyssnar mycket på ljudböcker så hänger gärna på!

Börjar med att kryssa ”en på max 350 sidor” Norrskensnatten av Anna Kuru. Inte lika bra som första i serien, men ändå välskriven och lite obehaglig.
 
Jag är klar med två kryss till.

"The Ocean at the End of the Lane" av Neil Gaiman för krysset där de äter choklad. En kort fantsybok i den stil som Gaiman skriver, kanske lite för mörk för min smak egentligen (jag gillar inte något som kan relateras till skräck :p ) men ändå bra. När det gäller Neil Gaimans böcker gillar jag att lyssna på dem som engelska ljudböcker eftersom det är han själv som läser in dem. Han har dels en bra berättarröst och dels så känns det på något sätt tydligare att det är hans berättelse när det är han själv som berättar den, vilket jag gillar :)

"Rule of Wolves" av Leigh Bardugo för krysset där det är minst 2 huvudpersoner. Även det en fantasybok, men länge (nästan 600 sidor) och bok sju i Grishaverse-serien. Jag tyckte mycket om den, vilket kanske inte var helt oväntat eftersom jag har läst de sex andra tidigare och gillade dem också :D

IMG_20210609_095631_128.jpg
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
11 975
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
409
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 588
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 794

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp