Sommarbokbingo

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kryssar två böcker.

Den första är:

9789188261830_200x_strandcafeet_pocket


Den kryssar jag på rutan där havet har en viktig plats. Evie har alltid varit familjens misslyckade dotter, hon har försökt slå igenom som skådespelare och fotograf och bor nu ihop med Matthew i Oxford. Matthew är en ordentlig kille som håller ordning på Evie, gillar att vandra och hatar att semestra vid havet, han räknar på sitt pensionssparande i kalkylblad och är väldigt noga med städning vilket är raka motsatsen till hur Evie är. Hon har ett jobb på kontor som hon hatar, det är genom en vikarieförmedling och chefen på stället där hon jobbar är på och tafsar på henne och ger henne blickar.

Helt plötsligt dör Evies älskade moster Jo i en bilolycka och har testamenterat sitt strandcafé i Cornwall till henne. Evie har alltid älskat att vara där, älskat havet och har sommarjobbat där när hon behövde extra pengar när hon läste teaterlinje. Hennes systrar är ordenliga människor med bra jobb och familj och har alltid sett henne som misslyckad. Evies familj har i princip bestämt åt henne att det bästa är att sälja strandcaféet för hur skulle Evie som har misslyckats med allt hon tagit sig för kunna driva ett strandcafé och eget företag?

Hon försöker driva det från Oxford men det går inte så bra så hon bestämmer sig för att flytta dit och till sin älskade plats vid havet. Men att starta upp ett nytt liv och driva café är inte det enklaste, Evie är ganska hopplös i köket, har en misstänksamhet att kämpa mot från lokalbefolkningen och värdelös personal som anställda, två ungdomar, den ena är för nervös för att kunna göra något rätt och den andra är otrevlig mot gästerna och dessutom en kock som gör som han vill. Vill du veta hur det går för henne så läs denna boken, det är en härlig feelgood bok där du får många skratt och också allvar mellan varven.

Den andra boken jag läst kryssar jag på en bok med minst 300 sidor, jag tycks ha fattat tycke för brittiska författare och feelgoodböcker som utspelar sig i Cornwall denna sommaren, detta är tredje boken jag läst i sommar som utspelar sig just i trakterna av Cornwall av någon anledning. :)

9789113089904_200x_hemligheten-i-cornwall_pocket



Denna handlar om Jude som får kalla fötter på sin bröllopsdag och lämnar sin blivande man på altaret. Hon hamnar i en jobbig eftersom hon har tagit tjänstledigt från sitt jobb för att flytta med sin blivande man till London, något som jobbet motvilligt gick med på, och har hunnit anställa en vikarie för henne varför hon k inte har något jobb att gå tillbaka dit.

hon får jobb hos en äldre man i i Cornwall där hon ska hjälpa till med att sortera upp familjen Trevillions gigantiska bibliotek på herrgården Pengarrock. Jude är utbildad arkivarie i grunden. Men plötsligt dör den äldre mannen och nya ägaren dyker upp med stora planer för Pengarrock och det är inte att bevara varken pengarrock eller biblioteket utan att tjäna så mycket pengar som möjligt på det. Jude ser sig tvungen att försöka försvara Pengarrock och biblioteket som innehåller många unika saker.

jag har lite kluven känsla inför boken, den har många saker som jag brukar gilla men den känns för lång och för seg och hade nog mått bra av att kortas ner litegrann. Historien blir för seg och lite för förutsägbar.
 
Tips från vanliga boktråden - Fem pärlor till jungfruns krona - dottern av Maria Gustavsdotter. Följer en ung kvinna i 1500-talets Kalmar. Mycket intressant att följa hur livet kan ha varit för en vanlig person i på den tiden. Minns inte vem som gav tipset, men uppskattar det!

Åh den ska jag läsa då, gillade en annan bok av Maria Gustavsdotter jag läste en annan bok av henne, Den gyllene hårnålen, som jag gillade väldigt mycket.
 
Har läst Eliza och hennes monster av Francesca Zappia och kryssar den som bok med bilder.

538A19AE-4F51-4127-B0B4-F8CA38FF8287.jpeg


Den handlar om Eliza som lever i en sportig och utåtriktad familj, men själv är ytterst tillbakadragen och främst har sina sociala kontakter via internet. Hon är skapare till en världskänd serie med miljoner läsare och är ett stort fenomen i den fandom som finns runt densamma. Men det är ytterst få som känner till hennes verkliga identitet.

Det finns så mycket som är bra med den här berättelsens idé, kulturen, fan-fiction, att konstnärsskap kan vara så många olika saker, om socialt liv måste innefatta att ses IRL, osv. Den känns modern på så vis. Den är lättläst och delar av berättelsen är utdrag från chattkonversationer, forumtrådar och den serie som Eliza skapat, Monstrous Sea.

Tyvärr faller det på genomförandet för mig. Karaktärerna är rätt osympatiska och inte trovärdiga. En av Elizas bästa kompisar är 14 år och läser maskinteknik på college, och förvisso är jag inte alls insatt i det amerikanska skolsystemet men för mig känns det bara märkligt. Jag är heller inte särskilt intresserad av Monstrous Sea och skumläser de delarna.

Ett nja helt enkelt, men jag kanske börjar vara för långt från målgruppen.
 
Kryssar read on location med Sommar vid Sommen av Camilla Dahlson, som avnjöts på en strand vid Sommen.

C7233427-5D80-421C-A19D-211C4799C83E.jpeg


Boken handlar om Disa som tröttnat på sitt liv i Stockholm och köper sig en gård vid Sommens strand mellan Boxholm och Malexander i södra Östergötland. Hon startar ett bed&breakfast och går genom en hel del mödor för att locka gäster.

Det här är lättsmält, för lättsmält för min smak, men lite kul för mig som är bekant med trakten. Jag får ångest av huvudpersonens marknadsföring av sitt B&B, att exempelvis arrangera älgsafari det första en gör utan kunskap om vare sig trakten eller älgar. :cautious:
 
Jag kommer tillbaka från semestern med tre nya kryss och hojtar därmed även BINGO!

Del av en serie: Det du inte vet av Anna Jansson. Jag har haft som tradition att läsa en Anna Jansson-bok varje semester i några år nu, eftersom jag tycker de är hyfsat välskrivna och fängslande. Med den här boken började jag dock undra om jag vuxit ifrån det lite, för här kändes språket rätt taffligt och historien fångade mig inte alls. Nä, jag känner mig inte alls sugen på att läsa mer av henne! :down:

Valfri bok: Watching You av Lisa Jewell. Perfekt semesterbok - lättläst, spännande och med många intressanta karaktärer samt "plot twists".

Med fler än 300 sidor: The Garden of Burning Sand av Corban Addison (417 sidor). Den var tragisk men samtidigt väldigt fin och intressant. Det är precis den här sortens böcker jag älskar och jag är väldigt sugen på att läsa mer av den här författaren!

34536


Har även kommit en bit in på en "Read on location" men den är seeeg...
 
Jag kryssar Det lilla simsällskapet vid havet av Katie May på okänd bok (även om den nu har blivit lite poppis), högg den första bland nyheterna i min app som tilltalade mig. Den var fin! Inte alls så tramsig som jag förväntade mig av titeln. Vad är det med svenska förlag som döper om all brittisk feelgood till ”Den/det lilla _________ vid/i/på _________”, undrar jag, och varför sätter alla brush script-typsnitt på omslagen?

Denna heter The Whitstable High Tide Swimming Club i original :)
 
2 nya kryss, har fått en del läst under semestern. En genre jag vanligtvis inte läser: där drog jag till med Paranormal romance. Inte alls min grej, och nej, även om boken jag lyssnade på (Sworn av Emma Knight) visade sig vara första delen i en serie ingenting jag kommer ta mig an igen. :wtf:

Med oväntat slut: Ruin and Rising av Leigh Bardugo. Sista delen av tre i Shadow and Bone serien. Tyckte mycket om den, men den slutade inte riktigt som jag hade förväntat mig. Eller jo, den slutade som jag trodde, men sättet händelserna inträffade på vår väldigt oväntade för mig.

Och min bricka nu:

20190812_085606.png
 
2 nya kryss, har fått en del läst under semestern. En genre jag vanligtvis inte läser: där drog jag till med Paranormal romance. Inte alls min grej, och nej, även om boken jag lyssnade på (Sworn av Emma Knight) visade sig vara första delen i en serie ingenting jag kommer ta mig an igen. :wtf:

Med oväntat slut: Ruin and Rising av Leigh Bardugo. Sista delen av tre i Shadow and Bone serien. Tyckte mycket om den, men den slutade inte riktigt som jag hade förväntat mig. Eller jo, den slutade som jag trodde, men sättet händelserna inträffade på vår väldigt oväntade för mig.

Och min bricka nu:
Jag som gillar paranormal romance men aldrig hört talas om Sworn var tvungen att kolla upp den, och med tanke på de urusla ratingsen den fått (nog aldrig sett en bok som varit så lågt bedömd innan av så många) så skulle jag säga att det inte är så konstigt att du inte gillade den ;)
 
Jag som gillar paranormal romance men aldrig hört talas om Sworn var tvungen att kolla upp den, och med tanke på de urusla ratingsen den fått (nog aldrig sett en bok som varit så lågt bedömd innan av så många) så skulle jag säga att det inte är så konstigt att du inte gillade den ;)
Den var helt nyutkommen på Storytel och låg typ först i listan. Det var därför det blev just den. :laugh:
 
Den var helt nyutkommen på Storytel och låg typ först i listan. Det var därför det blev just den. :laugh:
Jag har lärt mig den hårda vägen att alltid kolla Goodreads ratings innan jag börjar läsa något - jag tänker som så att om andra tycker att den är bra är chansen större att jag också gör det ;) Jag är likadan på filmer - aldrig att jag börjar titta på något om jag inte har kollat antalet stjärnor på IMDb :angel: :p
 
Jag har lärt mig den hårda vägen att alltid kolla Goodreads ratings innan jag börjar läsa något - jag tänker som så att om andra tycker att den är bra är chansen större att jag också gör det ;) Jag är likadan på filmer - aldrig att jag börjar titta på något om jag inte har kollat antalet stjärnor på IMDb :angel: :p
Och jag är mer typen "blunda och peka" när jag väljer bok att lyssna på. :laugh: Jag är mer kräsen när jag väljer en bok jag ska läsa.
 
Nytt kryss, med minst 300 sidor:
Den gyllene hårnålen - Maria Gustavsdotter
USER_SCOPED_TEMP_DATA_orca-image-1486545823.jpeg


Biblio hade inte Hustrun, så det fick bli denna istället och så får jag låna Hustrun som vanlig bok istället.
 
Tillbaka på jobbet och därmed tid för ljudböcker igen.

En författare med X i namnet: The Great Village Show av Alexandra Brown.

Nu är jag tillbaka på välkänd mark. Brittisk feelgood. :D Inga överraskningar, man får precis det man förväntar sig. Perfekt så hör när man ska få igång kropp och hjärna igen efter semestern. :up:

Nu måste jag fundera på vad jag länge tänk läsa.
 
Två nya kryss från mig :)

En titel som börjar på A - An ember in the ashes av Sabaa Tahir.
En fantasybok som jag har svårt att kortfattat beskriva handlingen på. Tycker den var helt ok, tillräckligt spännande för att läsa andra lch tredje boken i serien iaf. Lite för mycket nergrottande i tortyrpartierna, och lite väl långa, men helt ok sammantaget :)

En bok med bilder i - Nosework: allt du behöver veta. Mycket givande bok kring allt om nosework :)

FBFE540E-7330-43B5-A589-92A5A1D1F091.jpeg


Är inte lika systematisk som andra i tråden, så har lyckats med 17 kryss utan bingo :rofl:
 
Två nya kryss från mig :)

En titel som börjar på A - An ember in the ashes av Sabaa Tahir.
En fantasybok som jag har svårt att kortfattat beskriva handlingen på. Tycker den var helt ok, tillräckligt spännande för att läsa andra lch tredje boken i serien iaf. Lite för mycket nergrottande i tortyrpartierna, och lite väl långa, men helt ok sammantaget :)

En bok med bilder i - Nosework: allt du behöver veta. Mycket givande bok kring allt om nosework :)

Är inte lika systematisk som andra i tråden, så har lyckats med 17 kryss utan bingo :rofl:
Jag hade ursprungligen också tänkt att ha Nosework boken till mitt kryss för med bilder i, men det tar lite tid för mig att läsa den - det blir en del stopp och pauser ganska ofta när jag ska testa saker med hundarna :p
 
Satte mig och letade runt på Storytel efter något jag länge tänkt läsa, jag har ingen sådan självklar lista. Hade från början tänkt mig Den oändliga historien som jag tänkt läsa ändå sedan jag var barn, men här inte lyckats få tag i den. Får fortsätta hålla ett öga öppet. Istället blev det Onkel Toms stuga som också är en sådan där bok som jag alltid tänkt att jag ska läsa någon gång i livet. Och nu har jag gjort det.

20190814_122556.png
 
Kryss, med oväntat slut:
Fallvatten - Mikael Niemi

USER_SCOPED_TEMP_DATA_orca-image-2009263330.jpeg


Jag gillar Niemi. Rå, men vacker och samtidigt rak men ändå målande. Både dolda och öppet tydliga budskap. Han gjorde mig inte besviken nu heller.
Men slutet...! Jag var tvungen att stanna gräsklipparen och kolla så att det inte var fel på appen. Måste ju ändå vara fel slut!?!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
21 22 23
Svar
453
· Visningar
11 261
Senast: doppler
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
397
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 566
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 753

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp