Sommarbokbingo

Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter tips från en vän har jag läst Dolken från Tunis av Agatha Christie på "med oväntat slut". Och jag kunde inte lista ut vem som var mördaren, så för mig var slutet oväntat.
Boken började lite segt, men blev snabbt bättre. Det var länge sedan jag läste något av Agatha Christie så jag hade glömt alla dessa små roliga sidomysterierna som både är intressanta och gör det svårare att hitta mördaren.
 
Har idag skrattat åt "60+ och singel" av Nina Backlund.
Helt klart en bok i min smak! Den som gillar Paasilinna kan mycket väl gilla även denna. Snabb, rapp, ordsmart och rolig, med en liten gnutta allvar.
Jag kryssar den som valfri bok.
USER_SCOPED_TEMP_DATA_orca-image-2135822487.jpeg
 
Kryssar biografi genom
"Förlist - mitt liv och Nordman" av Håkan Hemlin och Anders Tegner.
_20190726_194835.JPG

Boken fångade mig och höll igång mitt läsintresse, samtidigt som det var jobbigt att läsa, förstå och inse vad det var jag precis läst. Många reflektioner följde efter. Helt otroligt att han överlevt. Jag är glad över det. Han har varit, sen första gången jag hörde honom sjunga, och fortfarande är en av de röster som verkligen griper tag i mig och gör låtarna självklara.
 
Kryssar "tips från vanliga boktråden" med Swede Hollow av Ola Larsmo. Handlar om en svensk familj som utvandrar till USA i slutet av 1800-talet. De hamnar i ett slumområde utanför St Paul som kallas Swede Hollow, då det bor många svenskar där.
Jag tyckte boken var mycket bra. Berättarperspektivet flyttas mellan familjemedlemmarna och det tyckte jag var intressant och bidrog till historien.
 
Kryssar "Med bilder i" med Uzumaki av Junji Ito
33916

Uzumaki är en skräckmanga i flera delar, detta var ett kompendium med alla delar. En ganska redig pjäs på ca 700 sidor, och tog sin stund att läsa igenom trots serie-formatet.

Varje "bok" har sin egen story men den övergripande handlingen har samma huvudpersoner och utspelar sig i en liten stad där spiraler (mönstret) sakta verkar ta över både människor och natur.

Speciellt läskigt är det ju inte men det är ganska groteskt. Fina bilder och intressant story där man hela tiden är nyfiken på sammanhanget.

Den är lite svår att rekommendera då jag tror att man både bör gilla skräck samt även om man inte är van, åtminstone vara öppen för serieformatet.

The enigma of amigara fault är en kort serie av samma författare om man är nyfiken. Den är lätt att hitta i sin helhet genom en enkel googling och jag skulle tro att det är en berättelse som lämnar de flesta med ett visst obehag efteråt.

Ett extra tips om någon tänkt leta upp den är att eftersom detta är japanskt läses det bakvänt. Fortfarande uppifrån och ner men från vänster till höger :)
 
Dålig på att uppdatera som vanligt, men här kommer ett gäng nya kryss :)

2026FDEE-AF72-45F8-A8D0-C50656AED68E.jpeg


Valfri bok - Påfågelsommar av av Hannah Richell. En sondotter reser hem för att ta hand om sin farmor som skadat sig. Boken följer vad som händer, och ser tillbaka på farmoderns liv längre tillbaka.
Egentligen en bok i min smak, men farmoderns historia blev bara massa elände, och jag vill gärna ha lite ljusglimtar i romanerna med.. 3/5 blev betyget på goodreads.

Tips från vanliga boktråden - Fem pärlor till jungfruns krona - dottern av Maria Gustavsdotter. Följer en ung kvinna i 1500-talets Kalmar. Mycket intressant att följa hur livet kan ha varit för en vanlig person i på den tiden. Minns inte vem som gav tipset, men uppskattar det!

En som utspelar sig före 1900-talet - Andra bolen av fyra i serien ovan, -Hustrun. Följer samma kvinna men sen hon gift sig. Finns även två delar till, Modern och Änkan. Gillade samtliga, men sista något mindre.

Read on location - Mord i Falsterbo, Ryttaren av Christina Olseini. Lästes, som ni säkert kan gissa, när jag var på Falsterbo horse show :angel: .
Grymt störande i början när författaren inte har koll på upplägg ”backstage” på större hästtävlingar, eller när ingen ens försöker göra HLR vid de två dödsfall som bevittnas av mängder av personer (bl.a utbildad sjukvårdspersonal), utan det bara konstateras att de är döda :confused:
Helt ok läsupplevelse när jag vant mig vid alla felaktigheter, men hade aldrig läst ut den om jag inte behövt krysset ;)

En genre jag inte vanligtvis läser - Boken om Kim Wall, när orden tar slut av Ingrid och Joachim Wall. Boken fängslade mig en del i början, och det var intressant att få mer information om vem Kim var. Hon verkar ha varit en myxket intressant person, med bra värderingar. Blev lite tjatigt mot slutet, men helt ok totalt. Bättre skriven än jag vågat hoppas på.
 
Har inte läst så mycket som jag önskat, kom lite av mig. Men två kryss till har det blivit!

Från 2019 blev ”Bränn alla mina brev” av Alex Schulman. Den var helt okej, korta kapitel och lätt att bara plöja igenom för mig som läser snabbt. 3 av 5.

Där havet spelar en stor roll blev ”Vända hem” av Yaa Gyasi. Handlar om två systrar under slaveriet och deras ättlingar i generationer. Jag gillade den, men tappade sugen ett tag. Lite svår att följa ibland tyckte jag, så 3,5 av 5.

Har idag börjat på en bok som är strax över 700 i sidor, Ett litet liv heter den. Hinner förhoppningsvis läsa klart den innan semestern är slut.
 

Bifogade filer

  • 6B89C62D-0B1F-4850-8D21-E2E772210927.png
    6B89C62D-0B1F-4850-8D21-E2E772210927.png
    56,4 KB · Visningar: 3
Har läst Regnmannen av Jonas Karlsson och kryssar den på utgiven 2019.

D1C754D0-878B-46BC-AAED-77889AE79107.jpeg


Boken handlar om Ingemar som känner sig rätt ensam efter att hans fru har dött. Han är pensionerad med vuxna barn och har tagit på sig att ta hand om fruns skötebarn, deras trädgård. Han upptäcker av en slump att han kan styra regnet med en kran i sin trädgård och plötsligt, i en allt längre pågående sommartorka, blir han någon att lyssna på, någon som räknas.

Jag tycker att styrka i berättelse ligger i träffsäkra personskildringar, inte minst dialoger kan på några få rader få en att precis förstå vad det är för typ av person vi har att göra med. Tyvärr gör det greppet också de flesta bikaraktärerna endimensionella, berättelsen är också ganska platt så... Ingen höjdarupplevelse för mig, men okej.
 
Jag är klar med ett till kryss, en bok som börjar på A - "American Gods" av Neil Gaiman. Jag har läst några andra av honom också och de har alla varit väldigt bra böcker även om det inte är mina absoluta favoriter.

34013
 
Jag kryssar Read on location med Tender is the night av F Scott Fitzgerald, som utspelar sig på franska rivieran där jag delvis befann mig när jag läste den. Mer på italienska rivieran helt ärligt men de hänger ju ihop, jag var mycket nära franska gränsen ;)
 
Nästa kryss är lite klurigt. Lätt att ta sig fram till krysset, men beslut om ruta var svårt - passar in på flera. Oväntat slut, börjar inte i början m m...men krysset hamnar till slut på Read on location.

USER_SCOPED_TEMP_DATA_orca-image-1757292171.jpeg

Minns mig som en ängel - Kristina Appelqvist
 
Började lyssna på en bok idag på jobbet, på engelska...men jag har så svårt för uppläsaren! Saknar rutan för omöjliga ljudböcker!

Får nog låna boken på biblioteket istället.
 
Började lyssna på en bok idag på jobbet, på engelska...men jag har så svårt för uppläsaren! Saknar rutan för omöjliga ljudböcker!

Får nog låna boken på biblioteket istället.
Haha, kanske får ta med den på höstens bricka ;) Men jobbigt med böcker en tvingas läsa klart för att få ett kryss dock :p
 
Kryssar "från 2019" med The Stone Circle av Elly Griffiths. Boken är den senaste i hennes deckarserie om arkeologen Ruth och polisen Nelson. Jag gillade boken, det känns som författaren är på rätt spår igen. Den förra boken blev jag lite besviken på.
Gillar du brittiska deckare och inte läst dessa så rekommenderar jag hela serien!
 
34313

Kryssar "utspelar sig i asien" med Vegetarianen av Han Kang.

Läser man den här med förhoppningen om att läsa om någon som står upp för djurens rätt trots det sociala stigmat så lär man bli redigt besviken. Titeln (och även texten på baksidan) är ganska missvisande och egentligen handlar den om psykisk ohälsa.

Jag blev lite illa till mods av den, troligtvis för att den ibland kändes lite för nära mitt eget psyke tror jag. Jag vet egentligen inte om jag gillade boken eller inte, den kändes väldigt kort och ganska.. vag? så beroende på hur man tolkar den känns den antingen väldigt fin eller bara poänglös.

Den är trots allt väldigt vackert skriven och jag gissar på att översättningen till svenska är bra. Jag tycker alltid det känns synd dock när man inte läst en bok på originalspråk där man uppskattade just språket, det får mig liksom att fundera på vad jag missat och om den egentligen vore ännu bättre.

Det här kommer troligtvis bli mitt sista kryss. Har nyss påbörjat en riktig tegelsten på nästan 1000 sidor och det är ytterst tveksamt om jag kommer hinna färdigt denna men jag ska göra mitt bästa :D
 
Jag är klar med två kryss till - "Indigo Blue" av Catherine Anderson som bok från mitt födelseår och "The Husband Trap" av Tracy Anne Warren som bok med blått omslag. Båda är historical romance böcker (den första western, den andra regency), och båda är trevliga om man gillar de/den genren och inte precis så mycket överraskningar = trevlig, avkopplande läsning för mig :up:

34320
 
Jag har två böcker till att kryssa, en som gick extremt fort att läsa och en som tog lite längre tid :p

Med bilder i - Vem bryr sig? av Therése Lindgren. En bloggare skriver en bok, ja det blir ungefär som ett väldigt långt blogginlägg! Men det blir också otroligt lättläst vilket jag ibland uppskattar väldigt mycket. Bilderna föreställer mest författaren själv :D

En som du länge tänkt läsa - Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie. Äntligen tog jag tag i att läsa denna! Gillade den väldigt mycket! :)
 
Kryssar " bok du aldrig hört talas om" med 84 Charing Cross Road av Helene Hanff. Hade ingen aning om den boken innan den nämndes här. Tyckte den var ok, men inte jättebra. Består av brev mellan en amerikansk kvinna och en bokhandel i London över nästan 20 år.
Skulle också kunna passa in på fult omslag. I boken beskrivs en underbar bokhandel med trähyllor och gamla fina böcker, typiskt engelskt, och så ser den ut så här, som en barnbok:
20190804_192910.jpg

Nu kommer läsandet gå lite långsammare, semestern är slut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
12 687
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
436
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 703
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 925

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp