Sommarbokbingo

Status
Stängd för vidare inlägg.
En med ett fult omslag blev A House to mend a broken heart av Alison Sherlock. I min vanliga genre, brittisk feelgood.

Screenshot_20190815-075017_Storytel.jpg
 
Kryss, med oväntat slut:
Fallvatten - Mikael Niemi

Jag gillar Niemi. Rå, men vacker och samtidigt rak men ändå målande. Både dolda och öppet tydliga budskap. Han gjorde mig inte besviken nu heller.
Men slutet...! Jag var tvungen att stanna gräsklipparen och kolla så att det inte var fel på appen. Måste ju ändå vara fel slut!?!
Nu blir jag nyfiken. Lägger den på minnet.
Älskar att bara höra språket när han läser. :)
 
Jag kryssar del av en serie har läst:

o-helga-natt.jpg


Tyvärr inte en av de bättre böckerna jag har läst i mitt liv, jag tycker att berättelsen haltar på flera vis, det blir onödigt långa transportsträckor och slutet är så förväntat och förutsägbart att det blir en tråkig historia. Det handlar om Johanna och nina som lever i Hallavik. Nina har precis lämnat ett förhållande och liv som lyxhustru och flyttat tillbaka till Hallavik. Henne får vi följa genom het natt med kändis och att hon inleder ett förhållande med sin tidigare tonårskärlek. Hon har flyttat tillbaka till Hallavik där hon bodde som barn och ungdom.

Johanna blir sambo under bokens gång något oplanerat, hon är otrogen (går dock inte hela vägen) och en av de konstiga sakerna under bokens gång är att hon har graviditetssymtom under större delen av boken men sen är hon inte gravid och någon förklaring till varför hon har mått som hon har gjort ges inte.

Så mycket mer finns inte att säga om boken, känner mig inte sugen på att läsa något mer av författaren.
 
Jag kryssar del av en serie har läst:

o-helga-natt.jpg


Tyvärr inte en av de bättre böckerna jag har läst i mitt liv, jag tycker att berättelsen haltar på flera vis, det blir onödigt långa transportsträckor och slutet är så förväntat och förutsägbart att det blir en tråkig historia. Det handlar om Johanna och nina som lever i Hallavik. Nina har precis lämnat ett förhållande och liv som lyxhustru och flyttat tillbaka till Hallavik. Henne får vi följa genom het natt med kändis och att hon inleder ett förhållande med sin tidigare tonårskärlek. Hon har flyttat tillbaka till Hallavik där hon bodde som barn och ungdom.

Johanna blir sambo under bokens gång något oplanerat, hon är otrogen (går dock inte hela vägen) och en av de konstiga sakerna under bokens gång är att hon har graviditetssymtom under större delen av boken men sen är hon inte gravid och någon förklaring till varför hon har mått som hon har gjort ges inte.

Så mycket mer finns inte att säga om boken, känner mig inte sugen på att läsa något mer av författaren.
Haha, den lyssnade jag på under höstens bokbingo och jag gav den följande recension: "Så himla töntig, dålig och framförallt helt otroligt konstigt inläst (både sett till röst och betoning), men jag vidgade ju mina vyer i alla fall!"

:D
 
Nu går det segt, kommer in med del av en serie Caravals tvåa. Legendary.
Den är absolut bättre än ettan på att huvudpersonen faktiskt släpar sig själv runt storyn, om än med ett par koketta män i släptåg.


34973
 
Haha, den lyssnade jag på under höstens bokbingo och jag gav den följande recension: "Så himla töntig, dålig och framförallt helt otroligt konstigt inläst (både sett till röst och betoning), men jag vidgade ju mina vyer i alla fall!"

:D


Jaha jag har läst boken bara och brukar inte lyssna på ljudböcker för jag har svårare med koncentrationen då. Men då antar jag att det ytterligare försämrade boken när den dessutom är helt konstigt inläst. Känns som att manuset skulle behöva gåtts igenom av en lektör innan publicering.
 
Justja en bok till.

A Fistful of Elven Gold, ett verkligt fynd, jättetrevlig. Bounty hunting gnome och härligt dryga alver. Omslaget är hiskeligt. Sätter den som bok som jag inte kände till sedan innan, även om det är typ majoriteten av böckerna jag läser :D

34974
 
Två nya kryss. Igår kväll läste jag ut På egen hand av Marian Keyes. Och alldeles nyss lyssnade jag klart på Konsten att fejka arabiska, en berättelse om autism av Lina Liman.

Den första kryssar jag som bok på över 300 sidor (608 sidor i e-boks upplagan). Tyckte den var sådär. Jag älskade hennes tidiga böcker, men de senaste tycker jag inte alls lika bra om. Den här var ganska oengagerade.

Bok nummer två kryssar jag som biografi/självbiografi. Och det här var en bok som verkligen berörde mig djupt. Som mamma till en dotter med misstänkt autism var det så mycket igenkänning och då mycket tankar som väcktes. Jag har till och med beställt ett fysiskt exemplar som jag ska sätta i händerna på vissa personer som jag anser behöver en större förståelse för hur min dotter fungerar. Jagrekomenderar den här boken varmt till alla som är nyfikna på, eller kommer i kontakt med personer med np-problematik.

20190816_085426.png
 
Nytt kryss, där havet spelar en viktig roll;
Hemsökta av Magnus Nordin
USER_SCOPED_TEMP_DATA_orca-image-1460768868.jpeg


Den här kröp in under skinnet på mig. Det var bra att jag inte läste den i höst, i kvällsmörkret.
 
Mitt senaste kryss är i rutan "Innehåller bilder" och är "Mannen som slutade ljuga : berättelsen om Sture Bergwall och kvinnan som skapade Thomas Quick" av Dan Josefsson.
jag kommer ihåg hur upprörd jag var när jag läste i tidningen för ett antal år sedan att Sture Bergwall blivit friad från först ett mord och sedan även de övriga han tidigare fällts för. Jag kunde inte förstå hur den mördaren kunde frias, han måste ju vara skyldig!!

Jag har sedan dess ändrat syn och den här boken är en skrämmande insikt i hur några få personer och framför allt hur en person som har suttit i bakgrunden och mer eller mindre styrt allt som hänt på Säter och vad som lett fram till att seriemördaren Thomas Quick skapades.

det är en otroligt välskriven, intressant och väldokumenterad bok som Dan har skrivit - Läs den!

35067


Sedan är det oxå otroligt skrämmande hur vissa av dessa psykoterapeuter fortsätter med teorin om bortträngda minnen och istället för att hjälpa, skadar sina patienter och deras anhöriga i åratal med sina falsifierade teorier och skapande av minnen som inte finns
 
Två nya kryss. Igår kväll läste jag ut På egen hand av Marian Keyes. Och alldeles nyss lyssnade jag klart på Konsten att fejka arabiska, en berättelse om autism av Lina Liman.

Den första kryssar jag som bok på över 300 sidor (608 sidor i e-boks upplagan). Tyckte den var sådär. Jag älskade hennes tidiga böcker, men de senaste tycker jag inte alls lika bra om. Den här var ganska oengagerade.

Bok nummer två kryssar jag som biografi/självbiografi. Och det här var en bok som verkligen berörde mig djupt. Som mamma till en dotter med misstänkt autism var det så mycket igenkänning och då mycket tankar som väcktes. Jag har till och med beställt ett fysiskt exemplar som jag ska sätta i händerna på vissa personer som jag anser behöver en större förståelse för hur min dotter fungerar. Jagrekomenderar den här boken varmt till alla som är nyfikna på, eller kommer i kontakt med personer med np-problematik.

Visa bifogad fil 35016
Ja, oengagerande var ett bra ord att beskriva den med! Jag försökte mig på den tidigare i somras men tyckte liksom mest att den var pladdrig och tråkig, så jag gav upp efter knappt 200 sidor och tänkte att jag plockar upp den vid ett annat tillfälle. Typ i mitt nästa liv eller nått. ;)
Mitt senaste kryss är i rutan "Innehåller bilder" och är "Mannen som slutade ljuga : berättelsen om Sture Bergwall och kvinnan som skapade Thomas Quick" av Dan Josefsson.
jag kommer ihåg hur upprörd jag var när jag läste i tidningen för ett antal år sedan att Sture Bergwall blivit friad från först ett mord och sedan även de övriga han tidigare fällts för. Jag kunde inte förstå hur den mördaren kunde frias, han måste ju vara skyldig!!

Jag har sedan dess ändrat syn och den här boken är en skrämmande insikt i hur några få personer och framför allt hur en person som har suttit i bakgrunden och mer eller mindre styrt allt som hänt på Säter och vad som lett fram till att seriemördaren Thomas Quick skapades.

det är en otroligt välskriven, intressant och väldokumenterad bok som Dan har skrivit - Läs den!

Visa bifogad fil 35067

Sedan är det oxå otroligt skrämmande hur vissa av dessa psykoterapeuter fortsätter med teorin om bortträngda minnen och istället för att hjälpa, skadar sina patienter och deras anhöriga i åratal med sina falsifierade teorier och skapande av minnen som inte finns
Åh, den vill jag läsa! Jag lyssnade på P3 Dokumentär (tror jag att det var) om det fallet förra året någon gång och kommer fortfarande ihåg hur upprörd jag blev av detta smått osannolika fall.
 
Nytt kryss, denna gång får det bli i rutan "Där havet spelar stor roll" nämligen boken "Vi kom över havet" av Julie Otsuka.

Ett mycket ovanligt berättargrepp i boken men otroligt gripande och den tog lite andan ur mig och nu lever jag i ett stort frågetecken ""vad hände sen"!
35116
 
Jag kryssar "titel som börjar med A" med A Great Deliverance av Elizabeth George. Det är den första boken i deckarserien om Lynley och Havers. Jag läste den för många år sedan, då på svenska. Jag kom nästan direkt ihåg vem som var mördaren men boken var bra ändå. Engelskan är härlig att läsa jämfört med amerikanska böcker, många målande ord men ändå begripligt.
 
Under semester har jag nästan inte läst eller lyssnat något alls, men idag hörde jag klart på "Mit 50 Euro um die Welt". Det är en reseberättelse av en ung man som efter studenten vill resa jorden runt utan att flyga. Med välpackad ryggsäck och 50 Euro i fickan kliver han på lokalbussen... Ungefär 4 år senare kommer han hem (Nordtyskland - Spanien - Gibraltar - Sydamerika - Polynesien - Japan - Korea - Indien - Pakistan - Turkiet - Europa ungefär) efter att ha liftat, seglat, åkt buss, vandrat osv. Den var mysig och spännande och utspelade sig till stor del i Asien, vilket jag kryssar.

Här är en länk till hans berättelse (tyska): Film
 
Nytt kryss "En bok du länge tänkt läsa". Jag började släktforska runt 2011 och strax efteråt insåg jag att min far bott i fattighuset i Bollnäs "slottet i dalen" under sin uppväxt och jag har alltid velat veta mer om den tiden. Några år senare läste jag att det fanns en bok skriven av Åke Wassing - Dödgrävarens pojke som skulle handla om hans uppväxt och åren på Slottet i Dalen. Min pappa var född 1923 och Åke bodde på slottet 1927-1932 så jag har sett fram emot att läsa boken länge då deras tider där stämmer väl överens.

Jag måste säga att det blev totalt platt fall! Boken blev höjd till skyarna när den kom ut på 50-talet, men maken till trist, babblig och oengagerande för läsaren har jag inte sett på länge och delen som utspelade sig i fattighuset var så liten så det knappt nämndes. Jag hoppade fram ngt kapitel i boken för att se om det skulle bli bättre men nope. Boken lämnar mig med en känsla av att vara blåst på konfekten och jag vet fortfarande lika lite om livet på fattighuset som tidigare. Jag har även fortsättningarna hemma, men de kommer olästa få åka vidare till 2nd handbutiken....

35162
 
Jag är klar med två kryss till, och mitt första bingo!

För krysset där författaren har ett X i namnet läste jag "Catch My Fall" av Ella Fox. Contemporary romance med tema traumatized heroine och college-liv i USA, en okej bok om man gillar den stilen.

För krysset där musik är en del av handlingen läste jag "Dragonsinger" av Anne McCaffrey - en fantasybok med en massa drakar och musik. Mycket trevlig läsning! (om man gillar den typen av bok ;) )

35189
 
En bok med blått omslag:

Screenshot_20190816-105907_Chrome.jpg


Jag har lyssnat på alla de andra i serien, men den här valde jag att läsa. Tycker riktigt bra om hela serien och den här var inget undantag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
11 971
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
409
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 588
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 791

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp