Sommarbokbingo

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bok med bilder:
"Limbo. Der Weg zum Glück geht durchs Gehirn." av Werner Tiki Küstenmacher.

Det är en populärvetenskaplig bok om det limbiska systemet och hur man blir vän med sin hjärna och därmed lycklig, framgångs(rik) och sund, ungefär. Lagom underhållande, men gav ingen direkt aha-upplevelse.

20190614_121412.jpg
 
Mons Kallentofts böcker om Malin Fors (Sommardöden, Höstoffer osv) brukar börja med ett kapitel från slutet. Jag tycker dock inte att hans senaste har varit bra alls, så jag skulle satsa på en av de första om jag vore du.

Tillägg: Just det, fantastiska Stay With Me börjar ju också i "framtiden" så att säga. Den måste du läsa!
Jag lyssnar på The Handmaid's Tale som ljudbok just nu, den har jag tänkt att kryssa där
Tack, ska kolla in dem :laugh:
 
Femte krysset blir "utspelar sig före 1900" med Death Comes to Pemberly av PD James.
En uppföljare till Pride and Prejudice skriven som en deckare. Jag tyckte den var bra, men den förutsätter att man känner till vad som hänt innan, så den är nog svår att läsa som fristående.
 
15606751165567495349528803989704.jpg


Avslutade två böcker igår (är på semester).

Författare med X: "Je tiefer man gräbt" av Mary Ann Fox. Brittisk mysdeckare, väldigt förutsägbar. Inte särskild fängslande.

Utspelar sig före 1900: "Hedningarnas förgård" av Vibeke Olsson. Utspelar sig i antika Rom, så gott med marginal. Jag hittade tillbaka till Olsson via Molnfri bombnatt och gillar henne verkligen, trots att stilen är väldigt simpel och karaktärerna nästan lite enfaldiga. Jag tror att det bottnar i en djup beundran för att hon bara var 17 år när hon skrev Ulrike och kriget. Den läste jag som ungdom/barn och tyckte mycket om den.
 
Tredje krysset blev boken Caraval av Stephanie Garber.

Jag hade svårt att komma in i boken av någon anledning. Den blev bättre och slutet var väldigt spännande och ganska oväntat faktiskt. Men den saknade något jag inte riktigt kan förklara.
Jag kommer ändå att läsa nästa bok i serien, och jag hoppas på att få lite mer förklaringar i den.
31471
 
En där havet spelar en viktig roll: A drop in the ocean av Jenni Ogden.

En medelålders forskare förlorar sitt forskningsanslag och tvingas tänka om sitt liv. Under ett år bor hon på en liten korallö utanför Australien och träffar där en sköldpaddsforskare. I korthet.

Det hade kunnat bli så mycket bättre än det var. För det var inte speciellt bra. Det finns upplägg i boken som hade kunnat byggas upp till något, men nu blev det istället bara platt och spretigt.

20190616_213336.png
 
Med fult omslag: ”Inte ens det förflutna” av Anna Jansson.

31501

Kanske inte världens fulaste omslag men jag tycker i vilket fall inte att det är snyggt.

Boken däremot var bra! Spännande. Läste ut den på två dagar. Slutet lite av ett antiklimax, jag hade velat få reda på så mycket mer om VARFÖR allt som hände hände. Men bra bok som sagt :up:
 
Jag har läst Folk med ångest av Fredrik Backman och kryssar den under ”från 2019”. Jag gillade den! Han skriver ju på ett speciellt sätt som jag ibland kan bli lite trött på och tänka att han ska komma till saken, men mestadels tyckte jag mycket om den. Humoristisk men med allvarliga undertoner och lite samhällskritik.
 

Bifogade filer

  • 0F875FA1-550E-47AF-B164-E9E9984D7EF5.jpeg
    0F875FA1-550E-47AF-B164-E9E9984D7EF5.jpeg
    56,9 KB · Visningar: 2
Fjärde krysset blev Lasse-Majas detektivbyrå - tågmysteriet av Martin Widmark.

Detta var högläsningsboken på jobbet som vi läste ut idag. Perfekta böcker för 5-6åringarna! Lagom med spänning och lite kluriga. Ett plus är att nästan varje kapitel avslutar på ett sätt som gör att barnen drar efter andan och vill läsa mer!

31526
 
Jag har läst Folk med ångest av Fredrik Backman och kryssar den under ”från 2019”. Jag gillade den! Han skriver ju på ett speciellt sätt som jag ibland kan bli lite trött på och tänka att han ska komma till saken, men mestadels tyckte jag mycket om den. Humoristisk men med allvarliga undertoner och lite samhällskritik.
Oj, jag blev lite trött i huvudet bara av att läsa beskrivningen av den på Adlibris! Det låter nästan mer som något som skulle komma från Jonas Jonasson än Fredrik Backman, tyckte jag spontant. Men jag brukar gilla Backmans böcker, så jag kanske ger den en chans ändå!
 
Oj, jag blev lite trött i huvudet bara av att läsa beskrivningen av den på Adlibris! Det låter nästan mer som något som skulle komma från Jonas Jonasson än Fredrik Backman, tyckte jag spontant. Men jag brukar gilla Backmans böcker, så jag kanske ger den en chans ändå!
Gillar du Backman i vanliga fall kommer du gilla denna med :) beskrivningen gör den inte riktigt rättvisa.
 
Del av en serie:
Kvarnen och korset av Vibeke Olsson. Del 2 i serien om Sabina i Rom.

Jag har inte läst böcker som utspelar sig i Romarriket innan jag började med serien, men det är riktigt intressant! För något år sedan såg min man och jag en dokumentär som handlade just om hyreskaserner, brandpolis osv. Ska absolut se om den ligger kvar i mediateket när vi kommer hem ocj i så fall se om den. I övrigt blir det en liknande recensiom som för Hedningarnas förgård: simpel men bra. 😁
 

Bifogade filer

  • 20190618_162049.jpg
    20190618_162049.jpg
    396,6 KB · Visningar: 2
Har för övrigt ett regeldilemma: började lyssna på "Szenen aus dem Herzen" alltså den tyska översättningen av Scener från hjärtat av familjen Ernman/Thunberg. Utgiven 30.04.2019 (ni kan ju gissa vilken kategori...). Men nu ser jag att den ju kom redan 2018 på svenska (den utgåvan finns tyvärr inte på min bookbeat). Måste jag tänka om nu? Kryssa på biografi istället? Men Michelle Obama då? 🤔
 
Två nya kryss.

En overklig bok: Small Gods av Terry Pratchett. Inte någon favorit av de Pratchett jag lyssnat på än så länge, men när jag väl fastnade i den var den ok.

Från 2019: Turisten av Micke Hansen och Christina Olseni. De första böckerna i serien tyckte jag var rätt roliga, men nu känns det mest överdrivet.

20190618_173412.png
 
Har för övrigt ett regeldilemma: började lyssna på "Szenen aus dem Herzen" alltså den tyska översättningen av Scener från hjärtat av familjen Ernman/Thunberg. Utgiven 30.04.2019 (ni kan ju gissa vilken kategori...). Men nu ser jag att den ju kom redan 2018 på svenska (den utgåvan finns tyvärr inte på min bookbeat). Måste jag tänka om nu? Kryssa på biografi istället? Men Michelle Obama då? 🤔
Tycker nog inte den räknas som 2019, om originalet kom 2018 :)
 
Två böcker i samlingsvolym.
The Family Trade och The Hidden Family av Charles Stross. Började riktigt bra men faller ihop lite framöver så jag läser inte övriga 4 böcker.

31636
 
Kryssar självbiografi med Det här kommer göra ont av Adam Kay. Jag brukar läsa humorböcker med lite oregelbundna mellanrum, men det är en svår genre och blir ofta tramsigt. Den här gillade jag dock mycket. I det stora hela är det en massa anekdoter från livet som läkare, men han berör så mycket kring arbetsmiljö, sjukvårdspolitik och slutligen våndan när man inser att ens livsval kanske inte är det rätta att boken blir mer komplex än just skilda ”roliga” händelser. Rekommenderas varmt.

Jag kryssar också annat originalspråk med En katts resedagbok av Hiro Arikawa. Är ursprungligen skriven på japanska och är en av de nominerade till Årets bok. Handlar om katten Nana som är en strykarkatt, men i samband med att han blir påkörd tas han om hand av Satoru. Efter att ha levt tillsammans ett tag börjar de resa runt till gamla bekanta till Satoru och får ta del av hans livshistoria. Att ha djur som berättarröster tycker jag ofta är knepigt, men i den här boken varieras det med andra karaktärer och tillbakablickar så det funkar. Gillade barndomsbeskrivningar, men tyckte boken tappade på slutet när det blev alltmer nutid och alltmer sentimentalt.

1B8E3730-9516-4D44-A631-EF0EFB903C20.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
21 22 23
Svar
442
· Visningar
10 783
Senast: doppler
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
392
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 550
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 731

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp