Sommarbokbingo

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här kommer jag och mitt första kryss! Rutan "Okänd bok du aldrig hört talas om" var inte jättesvår för mig eftersom jag är rätt usel på att 1) hålla koll och 2) komma ihåg det jag hör om :angel:

Jag har i alla fall lyssnat på Sarah Haywoods The Cactus, som var extremt lik Eleanor Oliphant is Completely Fine. I början tyckte jag att det var en bra grej, men efter ett tag insåg jag att det är en sådan där bok som man (jag) inte riktigt kan uppskatta två gånger om så att säga. Jag fick lite samma känsla av antiklimax som när jag försökte läsa något som liknade Hundraåringen... eftersom jag gillade den och trodde att jag skulle gilla andra böcker av samma typ. Det blir liksom lite för mycket och för mycket same-same och jag kände att jag mest blev irriterad på huvudkaraktären i den här boken. Den saknade även lite av den humor som jag tyckte att Eleanor Oliphant hade (mer eller mindre avsiktligt).

31754
 
Har läst ”Innan ni tog oss” av Lisa Wingate.

Handlar om amerikanska södern på 30-talet då en ökänd skandal pågick där fattiga barn kidnappades och såldes till rika. Baserad på verkligheten dock är inte inte historien i boken sann. Men skandalen skedde. Jag ger den 3,5 av 5.
 

Bifogade filer

  • E18A357F-F6D1-4348-ADB3-C3BC5AAB4644.jpeg
    E18A357F-F6D1-4348-ADB3-C3BC5AAB4644.jpeg
    56,4 KB · Visningar: 5
Jag har lyssnat på Den röda adressboken av Sofia Lundberg. Kryssar den på rutan Som inte börjar i början av berättelsen.

Tyckte riktigt bra om boken, lite till min förvåning. Det är inte en bok jag skulle valt om det inte var för bingot, så det är ju positivt. :up:

20190621_170815.png
 
Jag kryssar min andra bok på "en bok som inte börjar från början". Jag har läst den här boken av Olseni &Hansen (som bland annat skrivit Ryttaren):

9789176299845_200x_ester-karlsson-med-k_pocket


Maja hittar fastighetsskötaren på vinden mördad i bostadsrättsföreningen Lärkan som består av ett hus. Polisen kommer dit och en utredning tar sin start. Ester Karlsson vars f.d. man var rättsläkare och som hon hjälpte mycket med att hålla reda på arkivmaterial m.m., bestämmer sig för att starta en egen utredning och försöker få ut så mycket information som möjligt av sina grannar. Hon har god hjälp av sin syster och hennes man som bor i samma hus som henne. Några frågetecken finns, varför lagas inte hissen som stått still i flera veckor trots att BRF Lärkan har väldigt god ekonomi? Har detta något med mordet på fastighetsskötaren att göra? Och vem i föreningen har motiv för att mörda fastighetsskötaren?

En mysig, humoristisk deckare där det läggs ett pussel kring mordet och helt plötsligt hittas även Ernst död i soprummet och mysteriet tätnar. Det finns både lite humor och spänning i boken och alldeles lagom med tankeverksamhet för en varm dag i hängmattan t.ex. under semestern. Sen är det inte den boken jag kommer att minnas som fantastisk men helt klart underhållande nog för lite avkoppling en varm sommardag.
 
Nu har jag precis avslutat en bok från mitt födelseår: "Bönder och herrar" av Theodor Kallifatides (1975).

Alltså, jag inser ju att det är bra litteratur, men Kallifatides är helt enkelt inte min författare. Är glad att boken är slut och lite lagom tacksam över att ha vidgat mina vyer.

För mörkt för att fota ikväll.
 
Kryssar "där originalspråket inte är svenska eller engelska" med Kodnamn: Hilde av Kjell Ola Dahl. En norsk bok som utspelar sig i Oslo (och lite i Stockholm) dels under andra världskriget och dels 25 år senare. Kretsar kring mordet på en ung kvinna 1942. En blandning av kriminalroman och spiontriller. Mycket bra!

Och så här ser min bricka ut nu:
31832
 
Har äntligen läst ut Felsteg av Maria Adolfsson. Jag tyckte den var lite seg, men ungefär 2/3 in tog det sig mer. Välskriven språkligt, lite grovt tillyxade bikaraktärer och inte så driven handling. Kryssar den som del i en serie.

Årets första uteläsning blev lite sen pga mycket utomhusjobb i år, men nu är Ordbrodösen av Anna Arvidsson ut(e)läst. Har börjat på den två gånger tidigare, men stört mig så mycket på titeln (som jag fått för mig var Ordbrotösen och sen blivit irriterad när den inte var det O_o ) att jag inte kommit in i den. Efter hyllningar i vanliga boktråden har jag nu läst den och tyckte om den. Kryssas som tips från Vad läser du-tråden.

46B268BA-05FB-4305-B8A0-EDA3115DB897.jpeg
 
Några nya kryss:
Blått omslag - Of fire and stars. Första delen i en fantasy-YA. Gillar det lite ovanliga i två hjältinnor som blir kära i varandra, men i övrigt tycker jag både språket och karaktärerna var rätt platta. Kommer inte lyssna vidare på serien.

Biografi - Educated av Tara Westover. En självbiografi av en ung kvinna som växte upp i en familj med en mycket religiös och paranoid pappa. Hon och syskonen hemskolades (vilket i pappans ögon innehar att i unga pår börja jobba på hans skrot). Mycket intressant bok, och upplever den som en sansad redogörelse för hur hon faktiskt upplevde sin uppväxt, och inte i ett nergrottande i elände som sådana här bäcker lätt kan bli. Rekommenderas!

En bok som inte börjar i början - Transcription av Kate Atkinson. Utspelar sig till större delen under andra världskriget. Atkinson är en av mina favoritförfattare, men tyvärr blev jag besviken på denna. Helt ok, men inte på samma nivå som hennes tidigare böcker.

En overklig bok - The lie tree av Frances Hardinge. Kan inte riktigt beskirva handlingen, men som många andra skrivit i boktråden så gillade jag den skarpt!
A3BFCFEA-ACDC-4364-A56E-F91839F3BE47.jpeg
 
Suttit trädgården och sträckläst i eftermiddag. Läste hela Strandhotellet av Olseni & Hansen. Kryssar den på "där havet spelar en viktig roll" då den börjar med att ett lik hittas släpandes efter en båt och flera avsnitt utspelar sig i hamnen.
Trevlig lättläst dussindeckare med lite humor.
 
Jag har läst ut Ditt liv och mitt av Majgull Axelsson och kryssar därmed "En bok där en syskonrelation spelar stor roll". Jag tyckte väldigt mycket om den och gillade framförallt det lite annorlunda berättarperspektivet.

Bokbingo Sommar 23rd June.png
 
Jag har lyssnat på "Commissaire Mazan und der blinde Engel" av Jean Bagnol. Den var så helt oväntat jättebra! Jag hade räknat med en mainstream Provence-deckare, hade letat fram en read-on-location för hemresan (vi passerade ca 30-45 minuter från Mazan) men den var så mycket mer.

Tänk ett gäng med mer eller mindre synska katter som utredare... 🐱🔎

Dessutom passar den in på read-on-location, syskonrelation, okänd bok samt den kategori som jag väljer att kryssa: en overklig bok.
 
Kommer två kryss, fult omslag på 80-talsbok och Odla i Pallkrage (som kändes ganska meningslös, ville veta tex hur man fix gröda X att växa bra men den var ganska informationslös faktiskt)

31935
 
Kryssar American Sniper av Chris Kyle som självbiografi. Fruktansvärt tröttsam bok, kan inte rekommendera den om man inte är ute efter att bli frustrerad. Jag hade förväntat mig något lite mer i stil med Band of Brothers, som jag verkligen gillar, men den här var bara tråkig och ytlig och full med snack om att döda "bad guys" och "savages" :wtf:

Sen kryssar jag en overklig bok med The Fellowship of the Ring av JRR Tolkien. Behöver ingen kommentar :love:
31940
 
Jag sätter mitt tredje (!) kryss med Hemmet av Mats Strandberg. Denna går definitivt under kategorin fult omslag:
31990


Jag hade faktiskt läst något av Strandberg innan insåg jag när jag såg på baksidan att han även skrivit Färjan. Den var jag inte så förtjust i men den här gillade jag. Den är inte speciellt otäck men miljön på ett ålderdomshem känns unik och intressant för någon som mig som i princip aldrig ens besökt ett.

Som sagt är den inte speciellt läskig men det skrivs mycket om vardagen på hemmet, hur det är att bli gammal och framförallt hur det är för de anhöriga. Tyckte många delar var fina. Egentligen är nog själva storyn ganska tunn men jag tyckte absolut det vägdes upp av detaljerna.

Kapitlen är uppdelade mellan två huvudpersoner och själva hemmet, de har alltså inte nummer utan en titel. Korta och bra! Tror de längsta var 4-5 sidor som mest. Perfekt då det är lätt att ta en paus men ärligt tror jag nästan det får mig att läsa mer, blir lätt "bara en till" för de är så korta :D

Kan rekommendera denna till någon som vill ha lite lagom lätt sommarläsning :)
 
Ett oväntat slut blev ”Ett oemotståndligt förslag”. En romance/chicklit som inte följde utstakad väg. Vill ni ha spoilernas i boktråden. Rekommenderar den inte!

01AD27B3-1CC8-4D7C-9E1D-859D87F65B74.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
9 181
Senast: MiaMia
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
347
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 489
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp