Sommarföräldrar 2016 del 3

Han tar inte det för vi har valt så!
Han ger sin son mat och är en superbra far.
Han tar honom dagtid så jag kan göra annat!

Anledningen till att jag nämnde just detta var att många verkar anse att det är nyckeln till ett jämnställt förhållande och föräldraskap.
För mig är nyckeln diskussioner, överrenskommelser och gemensamma val!

Min vinst är att jag har en familj jag älskar och är väldigt tillfredsställd i mitt liv!
Min sons vinst är att han har en bra far, han kommer inte minnas/sakna att hans far inte tog nätterna eller bytte blöja under denna tiden!

Man är lite för snabb på nätet att döma ut andra särskilt männen som inte alltid har en chans att vara med och förklara och försvara sig.
Det glöms nog lätt att när man talar om att karlarna är idioter så är det där en kvinna som älskar karln och har gjort aktiva val att leva med denna. Är då kvinnan också en idiot?!

Jag känner att man måste lära sig vara med ödmjuka mot andra och lyssna mer. Ens åsikt måste ibland komma i andra hand för den kan råka såra nån när man inte vet hur den är och när man inte vet hela situationen.

Allt är inte svart eller vitt. Alla individer är olika, tycker olika och vill olika!

Jag lyssnar gärna, men jag förstår inte varför man väljer så. Hur kommer man fram till att man inte ska byta några blöjor? Det kan ju inte vara några långa stunder man är själv med barnet med tanke på hur ofta man byter blöjor.

Ja, det händer lite titt som tätt att jag anses kvinnor vara idioter som skaffar barn med vissa män. För mig kan det vara helt obegripligt stundom.
Det är inte det jag kallar kärlek i alla fall, snarare någon form av beroende och bristande självkänsla som gör att man stannar i nåt uselt för att man knte tror/vet att det kan vara bättre.
 
Alltså förlåt jag hoppar in från annan tråd ( gravid inget barn än)
Men menar du på riktigt att barnets pappa inte bytt en enda blöja på sitt egna barn? :eek: :confused:

Skrev jag inte en enda blöja alls?
Bara sen vi kom hem från bb för VI har valt det!
Tro mig jag är stark nog att få min vilja igenom om jag känner det är viktigt, jag har inget emot att byta blöja på vår son!
 
Skrev jag inte en enda blöja alls?
Bara sen vi kom hem från bb för VI har valt det!
Tro mig jag är stark nog att få min vilja igenom om jag känner det är viktigt, jag har inget emot att byta blöja på vår son!

Jag tror inte du har en motvilja mot det, jag undrar nog varför det är något som väcker så mycket motvilja hos din partner att ni har en överenskommelse om att han slipper. Varför är det inte helt naturligt att göra för honom?

Höll min partner i vårt barn och barnet bajsade gick han utan kommentar och bytte blöjan.
Han passade på att göra så mycket han bara kunde, oavsett om det var blöjbyten eller nattningar. Jag stod ändå och vrålade att jag inte tänkte leva i nån stenåldersrelation och att min fritid minsann borde vara mer värd eftersom jag var hemma på dagarna och han fick jobba.
 
Han tar inte det för vi har valt så!
Han ger sin son mat och är en superbra far.
Han tar honom dagtid så jag kan göra annat!

Anledningen till att jag nämnde just detta var att många verkar anse att det är nyckeln till ett jämnställt förhållande och föräldraskap.
För mig är nyckeln diskussioner, överrenskommelser och gemensamma val!

Min vinst är att jag har en familj jag älskar och är väldigt tillfredsställd i mitt liv!
Min sons vinst är att han har en bra far, han kommer inte minnas/sakna att hans far inte tog nätterna eller bytte blöja under denna tiden!

Man är lite för snabb på nätet att döma ut andra särskilt männen som inte alltid har en chans att vara med och förklara och försvara sig.
Det glöms nog lätt att när man talar om att karlarna är idioter så är det där en kvinna som älskar karln och har gjort aktiva val att leva med denna. Är då kvinnan också en idiot?!

Jag känner att man måste lära sig vara med ödmjuka mot andra och lyssna mer. Ens åsikt måste ibland komma i andra hand för den kan råka såra nån när man inte vet hur den är och när man inte vet hela situationen.

Allt är inte svart eller vitt. Alla individer är olika, tycker olika och vill olika!

Men du kan ju fortfarande inte göra nått själv då? Om han inte tar en enda blöja?
 
Varför är blöjbyte så viktigt att det delas på? Tar ju inte ens en minut att byta blöja? Jag har helt ärligt aldrig tyckt att det är jobbigt/betungande att byta blöja. Nu bajsar iofs vår bebis alltid på pottan så är bara kissblöjor sen typ 5 månader tillbaka. Och ja min sambo byter blöjor han med. Massor, gärna lite innan det ens behövs haha.
 
Ja, du skrev att han inte har bytt en endaste blöja sen ni kom hem från BB.
Bra att du är nöjd det är ju det viktigaste men om jag ska vara ärlig blir jag nästan mörkrädd när jag läser det du o vissa andra skriver här inne om hur ni har det med den andra sk föräldern till barnet.
Men som sagt, bra du är nöjd och hoppas du fortsätter vara det :)



Skrev jag inte en enda blöja alls?
Bara sen vi kom hem från bb för VI har valt det!
Tro mig jag är stark nog att få min vilja igenom om jag känner det är viktigt, jag har inget emot att byta blöja på vår son!
 
Men du kan ju fortfarande inte göra nått själv då? Om han inte tar en enda blöja?

Hur mår era barn om ni byter blöja så ofta???
Vår son har ca 5-6 kiss blöjor och i snitt 1 bajsblöja/dag oftast i kombination med nån av kissblöjorna (helt normalt alltså).
Och dygnet har 24 timmar - 24/6= 4 h.
JAG vill inte vara ifrån min son så länge ändå. Jag lämnar hemmet det jag vill och behöver och skulle det då bli en blöja byter han självklart.

Om ens fritid/egentid är så viktig så har jag svårt att förstå varför man väljer skaffa barn då bäbisar behöver än 24/7 för ska den tiden delas lika så har man ändå 12 h om dagen på det! Och då ska pappan på det dessutom låsa 8 h på jobb och sen sova och få egen tid han med?

Eller hans egentid är inte lika viktig?

Alla gör som dom vill och jag ser inte ner på era val att dela upp det så länge ingenförsöker tala om för mig hur jag och min sambo ska göra för att det ska vara "rätt"!

För mig är bägge parterna i ett förhållande lika mycket värda men det låter som det ofta glöms när man ska kämpa för jämnställdhet.
För mig är som sagt jämnställdhet att bägge parter blir hörda och valen i slutändan är gemensamma!
 
Hur mår era barn om ni byter blöja så ofta???
Vår son har ca 5-6 kiss blöjor och i snitt 1 bajsblöja/dag oftast i kombination med nån av kissblöjorna (helt normalt alltså).
Och dygnet har 24 timmar - 24/6= 4 h.
JAG vill inte vara ifrån min son så länge ändå. Jag lämnar hemmet det jag vill och behöver och skulle det då bli en blöja byter han självklart.

Om ens fritid/egentid är så viktig så har jag svårt att förstå varför man väljer skaffa barn då bäbisar behöver än 24/7 för ska den tiden delas lika så har man ändå 12 h om dagen på det! Och då ska pappan på det dessutom låsa 8 h på jobb och sen sova och få egen tid han med?

Eller hans egentid är inte lika viktig?

Alla gör som dom vill och jag ser inte ner på era val att dela upp det så länge ingenförsöker tala om för mig hur jag och min sambo ska göra för att det ska vara "rätt"!

För mig är bägge parterna i ett förhållande lika mycket värda men det låter som det ofta glöms när man ska kämpa för jämnställdhet.
För mig är som sagt jämnställdhet att bägge parter blir hörda och valen i slutändan är gemensamma!

Min son mår alldeles utmärkt trots att jag byter bajsblöjor sisådär 10 gånger om dagen. Eftersom du undrade menar jag.
 
Tråkigt att vissa har det jobbigt med sina partners :/

För oss känns det så självklart att vi hjälps åt med allt som blir kring vårt barn, vi har ju tillsammans valt att skaffa barn!

Skulle min sambo kräva att jag städade huset eller lagade mat skulle jag nog undra om han slagit huvudet eller nått.. Jag städar ibland för att jag själv inte trivs då det är stökigt men har blivit slappare med det så det är hundhår på golvet och odiskad disk hemma ganska ofta. Har nog aldrig haft middag färdig tills han kommer hem från jobbet :p Matlagning gör vi som vi känner för varje dag ibland lagar sambon mat och jag tar lillan eller tvärtom. Han tar henne lika naturligt som jag om hon skriker, behöver ny blöja, vill bli buren eller vad det kan vara och han har lärt sig hur hon fungerar och vad hon vill. Han fick vara hemma i 8 veckor efter hon föddes (kombination semester och föräldradagar) och kanske är det det som bidragit till att dom fått en så fin start på sin relation. Han stiger även upp på en del av sina lediga dagar om hon vaknar tidigt så jag kan sova ut vissa dagar. Sen har han själv sagt att han VILL vara så mycket med henne som möjligt, det första han gör när han vaknar/kommer hem från jobbet är att kolla till henne, så himla fint! :heart Det enda jag tar själv just nu är nätterna eftersom hon ändå bara vill amma när hon vaknar och då kan jag lika gärna byta blöja i samband med det, sen somnar hon om.

Däremot vill vår lilla fröken trots ihärdiga försök inte riktigt acceptera detta med flaska så jag kan som aldrig åka hemifrån. Men även där har min sambo tagit initiativ och testat för att försöka få det att fungera så han kan mata någon gång då och då, men vi har en envis liten tjej :)

Igår fick jag en överraskningsdag av mina vänner och sambo då jag fyllt 30. Först grillning i skogen, sen middag ute på restaurang. I skogen sov hon så gott i bärsele hela tiden (2-3 timmar). Vart lite nervös inför restaurangbesöket men lillan skötte sig så fint! Hon fick ligga i vagnsinsatsen bredvid mig på en soffa vid bordet och titta så hon var nöjd att få vara med och så ville hon äta två gånger men det gick bra det med! I slutet vart hon lite gnällig men det gick det med!
 
Eller att män ska kliva fram och vara föräldrar fullt ut. Varför ska jag backa i mitt föräldraskap om vi är två i relationen? Det är min partners jobb att vara en jämbördig förälder.
Plockar hen upp bebis automatiskt, tröstar, bär och byter blöja så är det inget att tjafsa om. Jag vill inte leva med nån jag måste be snällt ta hand om barnet/barnen. Det ska vara helt jävla naturligt att man vill det om man är fullt frisk.

Håller helt med!

Och hade min partner backat undan med "det känns som att du tar över för mycket och *valfri anledning till att inte ta hand om babyn*" hade jag blivit skitförbannad och besviken på hen. Jag hade förväntat mig att min partner skulle ta en fight med mig om att vara lika mycket primärförälder som jag om hen upplevde att jag hindrade hen.

Jag får klåda av "min partner låter mig inte...". Men HERREGUD var inte ett mähä, du är väl en vuxen människa, ta dig fram själv.
 
Hur mår era barn om ni byter blöja så ofta???
Vår son har ca 5-6 kiss blöjor och i snitt 1 bajsblöja/dag oftast i kombination med nån av kissblöjorna (helt normalt alltså).
Och dygnet har 24 timmar - 24/6= 4 h.
JAG vill inte vara ifrån min son så länge ändå. Jag lämnar hemmet det jag vill och behöver och skulle det då bli en blöja byter han självklart.

Om ens fritid/egentid är så viktig så har jag svårt att förstå varför man väljer skaffa barn då bäbisar behöver än 24/7 för ska den tiden delas lika så har man ändå 12 h om dagen på det! Och då ska pappan på det dessutom låsa 8 h på jobb och sen sova och få egen tid han med?

Eller hans egentid är inte lika viktig?

Alla gör som dom vill och jag ser inte ner på era val att dela upp det så länge ingenförsöker tala om för mig hur jag och min sambo ska göra för att det ska vara "rätt"!

För mig är bägge parterna i ett förhållande lika mycket värda men det låter som det ofta glöms när man ska kämpa för jämnställdhet.
För mig är som sagt jämnställdhet att bägge parter blir hörda och valen i slutändan är gemensamma!

Mitt barn mår alldeles utmärkt trots att hon har flera bajsblöjor per dag! Det är ju individuellt och bara för att ni har det så är det ju inte samma för alla eller onormalt om man nu har 10 bajsblöjor om dagen eller hur menar du?

Enligt 1177 är det normalt med allt från flera gånger per dag till en gång i veckan (helammande barn)
 
Alla individer är olika, tycker olika och vill olika!

Jag blir alltid lika förvånad när folk bemöter strukturella problem med "det där gäller inte oss för vi har valt *valfritt arrangemang* själva". Funderar du inte över hur det kommer sig att du valt samma upplägg som alla andra? Att alla individer som är så olika, tycker så olika och vill så olika ändå väljer samma vägar?

Den dag män beskriver samma problem som kvinnor år efter år beskrivit, både på buke och irl, kommer jag acceptera "alla är individer"-teorin. Tills dess väljer jag att tolka problemen som strukturella.
 
Skrev jag inte en enda blöja alls?
Bara sen vi kom hem från bb för VI har valt det!
Tro mig jag är stark nog att få min vilja igenom om jag känner det är viktigt, jag har inget emot att byta blöja på vår son!
Men hur går det ens till att inte byta blöja på sitt barn? Så om han leker med bebis, är ute och går eller sitta och mysa och barnet behöver bytas på så vad händer då? Ropar han på dig? Gör han aldrig något med barnet utan att du är med?
Vad händer om du är upptagen? sover, badar, träffar vänner eller tittar på tv? Får barnet gå utan att bli bytt på?

Jag är 10-12 år äldre än mina bröder. Det hände att jag fick byta blöja. Det är inte hjärnkirurgi direkt.
 
Hur mår era barn om ni byter blöja så ofta???
Vår son har ca 5-6 kiss blöjor och i snitt 1 bajsblöja/dag oftast i kombination med nån av kissblöjorna (helt normalt alltså).
Och dygnet har 24 timmar - 24/6= 4 h.
JAG vill inte vara ifrån min son så länge ändå. Jag lämnar hemmet det jag vill och behöver och skulle det då bli en blöja byter han självklart.

Om ens fritid/egentid är så viktig så har jag svårt att förstå varför man väljer skaffa barn då bäbisar behöver än 24/7 för ska den tiden delas lika så har man ändå 12 h om dagen på det! Och då ska pappan på det dessutom låsa 8 h på jobb och sen sova och få egen tid han med?

Eller hans egentid är inte lika viktig?

Alla gör som dom vill och jag ser inte ner på era val att dela upp det så länge ingenförsöker tala om för mig hur jag och min sambo ska göra för att det ska vara "rätt"!

För mig är bägge parterna i ett förhållande lika mycket värda men det låter som det ofta glöms när man ska kämpa för jämnställdhet.
För mig är som sagt jämnställdhet att bägge parter blir hörda och valen i slutändan är gemensamma!
Den frågan du ställer bör väl snarare rimligen ställas till de män som på sin höjd lägger ett par timmar ensam med sina barn, kan inte för mitt liv förstå hur man kan välja bort att vara likvärdig förälder genom ett aktivt val - och blir alldeles ledsen bara vid tanken på att vara fru/sambo till en sådan man. :(

*kl*
Usch, får nästan stressutslag över vissa situationer som beskrivs i den här tråden. Jag lever i lycklig ovisshet om de brister i jämställdhet som förekommer i den här tråden och tycker det är jobbigt nog att hantera utomståendes ojämställda förväntningar. Fy för den lede att det fortfarande finns nyblivna fäder som är mindre jämställda än vad mina morföräldrar var på sin tid tom. :(
 
"Egen tid" efter att ha suttit själv bakom ratten på öde vägar hela natten?

Inte ens jag skulle välja egen tid framför barnet i den situationen. Har ju fått filosofera för mig själv mer eller mindre en hel arbetsdag (suveränt!).

Jag kommer mest troligt att vara hemma mest eftersom jag än så länge pluggar på distans men inte tänker jag vara den enda som kan trösta eller mata ledsen bebis. No way.

(Nu vet jag att min sambo gillar barn men den första kullen togs i första hand hand om av mamman tills de var roliga att leka med :grin: )
 
Vad får er att tro att han inte vill spendera tid med sin son??
Det har inte jag skrivit nånstans!
Han jobbar nätter och är lastbilschaufför så har han sömnbrist är det förenat med livsfara.
Jag vill inte att min son (eller nån annans) ska bli faderslös pga vikten att dela nätter/ bruten sömn.
Jag störs inte av att ta nätterna själv inte ens på hans lediga dagar, jag gör det gärna!
Han lägger sin enda vakna tid hemma med sin son när han jobbar.

Tycker det är hemskt hur ni klankar ner på nån ni inte har en aning om hela bakgrunden t o m när jag skriver att det är vårt gemensamma val!

Kanske var snabb på att koppla ihop blöjbyte med övrig omvårdnad, det tar ju en del tid som han missar då, men är det så att din sambo badar, tvättar bakom öronen, klipper naglarna, torkar veck, väljer kläder, tar på/av pyamas osv osv och sen ropar på dig så att du byter blöja bara och går sen igen? Kanske missförstod.
 
Men bara tanken att ropa "ÄLSKADE! Han har bajsat" är ju rätt främmande.

Det sa jag en gång till min sambo. :D
"Nää, nu får du ta den, den har bajsat".

(Men jag håller helt med. Alltså har man barnet o det är dags för vad som nu ska göras så gör man väl det helt enkelt.)
 
Det sa jag en gång till min sambo. :D
"Nää, nu får du ta den, den har bajsat".

(Men jag håller helt med. Alltså har man barnet o det är dags för vad som nu ska göras så gör man väl det helt enkelt.)

Det har jag också. Hade jag varit hemma och bytt tio gånger skickade jag glatt över BARNET till Fadren om möjlighet fanns. Men inte alltid. Varje dag. Efter överenskommelse.
 
Det har jag också. Hade jag varit hemma och bytt tio gånger skickade jag glatt över BARNET till Fadren om möjlighet fanns. Men inte alltid. Varje dag. Efter överenskommelse.

Ja, precis. När vi båda är hemma så brukar jag ta bajs o sambon dreggel/snor, efter personliga preferenser så att säga. :o
Men för mig är det superduperviktigt att ongen har två primärföräldrar. I början var det kaos pga förlossningsdepression i sambos fall, men nu, vid 4 månaders ålder har dottern två likvärdiga föräldrar. Jag har varit ute och röjt med polare några gånger, tränar hund nästan varje eftermiddag när han kommer från jobbet och har varit iväg flera heldagar med hundarna (från typ 06.30-23.00).
Skitskönt och så förbannat värdefullt för oss alla tre. :up:
Det hade ju inte funkat om det fanns grejer sambo inte kunde göra med henne.

Och för säkerhets skull :p, jag älskar min unge till månen och tillbaka, men det gör sambon också. Jag delar gärna med mig av henne till sambon, han vill ju också vara en självklar del i hennes vardag - så vi delar på henne som sagt.
 

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
21 108
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
72 225
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
16 937
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
44 034
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp