Vårföräldrar 2019 - del 3

Hur långt har ni andra kommit med toaträning?

Här går vi på pottan vid blöjbyte och sonen kan ibland säga till att han vill gå. Oftast kommer det kiss. Bajsa på pottan har han inte gjort ännu.
 
Hur långt har ni andra kommit med toaträning?

Här går vi på pottan vid blöjbyte och sonen kan ibland säga till att han vill gå. Oftast kommer det kiss. Bajsa på pottan har han inte gjort ännu.

Nelia är blöjfri sen början av juli. Blir flera olyckor vissa dagar och inga andra dagar. Framförallt på förskolan har hon svårt att säga till i tid utan säger till när det är akut. Leka är väl högre prio än att gå på toaletten. Bajsandet går bättre då säger hon oftast till lite tidigare.

Vi tog bara av blöjan och hade en potta närheten och lyfte dit henne när det kom kiss eller bajs och berättade att det är där man kissar och bajsar. Först utan byxor/trosor sen satte vi på det när hon själv gick till pottan för att kissa/bajsa. Hade blöjja på natten en vecka längre men blev natt-torr så fort vi började med potträningen i princip. Vi använde inte blöjja alls utöver den veckan på natten när vi väl tagit av den. Det kändes som det skulle vara förvirrande att hon ibland skulle kissa på potta och ibland i blöjjan.

Nu går hon sällan på potta utan vill gå på vanliga toaletten och ska helst klara allt själv...
 
Nora slutade med blöja för ett par veckor sen. Har gått jättebra, nån enstaka olycka på förskolan och nån gång hemma när hon stått och lekt med vatten... Hon har varit så motiverad att få ha trosor som storasyster så det gick nästan löjligt lätt, mycket lättare än för storasyster när det begav sig. Men hon har också varit van att använda toa/potta då hon bajsat där i över ett år.
 
Hur långt har ni andra kommit med toaträning?

Här går vi på pottan vid blöjbyte och sonen kan ibland säga till att han vill gå. Oftast kommer det kiss. Bajsa på pottan har han inte gjort ännu.

I princip helt torr sen i augusti, hänt två olyckor på förskolan där pedagogerna har erkänt att hon sa till men att dom då haft så mycket att dom inte hunnit hjälpa henne i tid. En olycka i våran säng på natten då vi glömde att sätta henne på pottan innan läggning. Kan ibland väcka oss och säga att hon behöver upp och kissa men det händer ganska sällan.
 
Hur långt har ni andra kommit med toaträning?

Här går vi på pottan vid blöjbyte och sonen kan ibland säga till att han vill gå. Oftast kommer det kiss. Bajsa på pottan har han inte gjort ännu.

Funkar alldeles utmärkt att gå på potta eller toa och göra vad som nu behövs göras, men kräver att vi är med och tar initiativ. Har hänt att hon sätter sig på pottan själv någon enstaka gång när vi inte varit där, men annars kommer det i blöjan, det är sällan hon säger själv att hon behöver (annat än när vi ligger och ska försöka sova på kvällen...).

Jag är lite trött på maken som sätter på henne en blöja igen på en nanosekund, så hon aldrig ens hinner testa att gå utan 🤷‍♀️ Släpper jag henne utom synhållen endaste sekund efter att vi badat eller så så har han varit där och nästan i panik dragit på en blöja :confused: Så jag har helt gett upp på all slags träning, orkar inte.
 
Jag tror att mycket handlar om att bestämma sig och våga låta vara utan blöja. Jag har nyligen operation foten så tänker att vi kör igång så snart jag går obehindrat igen. Det är lite tufft för sambon att köra potträning själv
 
Funkar alldeles utmärkt att gå på potta eller toa och göra vad som nu behövs göras, men kräver att vi är med och tar initiativ. Har hänt att hon sätter sig på pottan själv någon enstaka gång när vi inte varit där, men annars kommer det i blöjan, det är sällan hon säger själv att hon behöver (annat än när vi ligger och ska försöka sova på kvällen...).

Jag är lite trött på maken som sätter på henne en blöja igen på en nanosekund, så hon aldrig ens hinner testa att gå utan 🤷‍♀️ Släpper jag henne utom synhållen endaste sekund efter att vi badat eller så så har han varit där och nästan i panik dragit på en blöja :confused: Så jag har helt gett upp på all slags träning, orkar inte.

Kan ni inte komma överens om att sluta med blöjjor helt? Eller i alla fall dagtid till en början. Får hon inte träna så kommer det ju ta väldigt lång tid att lära sig. Att växla mellan att ha blöjja och kunna kissa varsom och att inte ha det och då hålla koll på att det är dags blir ju väldigt svårt.

Hade vi inte varit överens om en strategi hade min man garanterat gjort så också för det gjorde han innan vi slutade. Men eftersom vi var överens och hyffsat insatta i metoden vi ville använda så gick det väldigt smidigt. Sen har vi haft lite bakslag på förskolan och till viss del hemma men aldrig satt på blöjja igen utan accepterat att ibland hinner hon inte till toaletten d får man byta trosor/byxor. Det är inte så farligt att hantera alls. Blir lite mer tvätt bara.

Vi körde efter metoden i "Potträing på 3 dagar" som inte ar ett helt korrekt namn utan det är mer tre steg än tre dagar. Men det kändes bra att vara lite påläst och att vi båda var det.
 
Jag tror att mycket handlar om att bestämma sig och våga låta vara utan blöja. Jag har nyligen operation foten så tänker att vi kör igång så snart jag går obehindrat igen. Det är lite tufft för sambon att köra potträning själv
Håller helt med. Jag har heltäckningsmatta i nästan hela huset, jag kan säga att jag drog mig en del för att sätta igång med potträningen 🙈
 
Kan ni inte komma överens om att sluta med blöjjor helt? Eller i alla fall dagtid till en början. Får hon inte träna så kommer det ju ta väldigt lång tid att lära sig. Att växla mellan att ha blöjja och kunna kissa varsom och att inte ha det och då hålla koll på att det är dags blir ju väldigt svårt.

Hade vi inte varit överens om en strategi hade min man garanterat gjort så också för det gjorde han innan vi slutade. Men eftersom vi var överens och hyffsat insatta i metoden vi ville använda så gick det väldigt smidigt. Sen har vi haft lite bakslag på förskolan och till viss del hemma men aldrig satt på blöjja igen utan accepterat att ibland hinner hon inte till toaletten d får man byta trosor/byxor. Det är inte så farligt att hantera alls. Blir lite mer tvätt bara.

Vi körde efter metoden i "Potträing på 3 dagar" som inte ar ett helt korrekt namn utan det är mer tre steg än tre dagar. Men det kändes bra att vara lite påläst och att vi båda var det.

Han tycker att det är det vi håller på med, men att hon kommer sluta när hon känner sig redo typ? O_oHan har själv sagt flera gånger att nu kan vi snart sluta handla blöjor, eller att nu har han köpt blöjor som kommer räcka tills hon är klar med det osv, så han är ju inne på att hon ska bli rumsren, men han vill liksom inte göra något aktivt för det och verkar ha noll intresse för att läsa in sig på beprövade metoder eller ta mitt ord för det när jag läst på. :banghead:

Tycker "Potträning på 3 dagar" verkar vara en bra metod och hade gärna kört det i somras, men fick inte alls med honom på tåget och nu med alla ytterkläder och så känns det betydligt krångligare så jag har inte alls orkat när jag dessutom känner mig så sjukt motarbetad i frågan. :down:

Nu när hon dessutom är så himla duktig på att gå på pottan och så hade jag liksom gärna tagit tillvara på det! :heart
 
Hur långt har ni andra kommit med toaträning?

Här går vi på pottan vid blöjbyte och sonen kan ibland säga till att han vill gå. Oftast kommer det kiss. Bajsa på pottan har han inte gjort ännu.

Han är inte mottaglig för det än. Vi har testat i några omgångar men det har inte lyckats bra.
Så vi stressar inte med det utan tänker att det kommer av sig självt sen. Nu vill vi inte kämpa med det när vintern kommer och det ska på/av mycket kläder hela tiden (om han inte själv säger något om det såklart).
 
Han tycker att det är det vi håller på med, men att hon kommer sluta när hon känner sig redo typ? O_oHan har själv sagt flera gånger att nu kan vi snart sluta handla blöjor, eller att nu har han köpt blöjor som kommer räcka tills hon är klar med det osv, så han är ju inne på att hon ska bli rumsren, men han vill liksom inte göra något aktivt för det och verkar ha noll intresse för att läsa in sig på beprövade metoder eller ta mitt ord för det när jag läst på. :banghead:

Tycker "Potträning på 3 dagar" verkar vara en bra metod och hade gärna kört det i somras, men fick inte alls med honom på tåget och nu med alla ytterkläder och så känns det betydligt krångligare så jag har inte alls orkat när jag dessutom känner mig så sjukt motarbetad i frågan. :down:

Nu när hon dessutom är så himla duktig på att gå på pottan och så hade jag liksom gärna tagit tillvara på det! :heart

Så synd. Eftersom hon redan vet hur hon styr kissandet skulle det nog gå väldigt snabbt om ni körde konsekvent med den metoden. Nelia kunde inte ens det när vi började utan det var nog den största utmaningen att hon skulle läsa sig det. De som skrivit boken tycker det går lika bra att köra metoden på vintern som på sommaren.
 
@nejlica Min kille var lite som din 🙈 Smygstartade därför med mycket blöjfritt när jag hade semester och han jobbade mycket, sen såg han ju att hon träffade pottan väldigt ofta även om det såklart skedde olyckor, så mitt råd är väl att försöka gerilla-potträna om du har ork och möjlighet 😅
 
@nejlica Min kille var lite som din 🙈 Smygstartade därför med mycket blöjfritt när jag hade semester och han jobbade mycket, sen såg han ju att hon träffade pottan väldigt ofta även om det såklart skedde olyckor, så mitt råd är väl att försöka gerilla-potträna om du har ork och möjlighet 😅

Får nog göra det :idea: I fredags när jag vabbade/vobbade och var själv med henne hela dagen så hade hon samma, helt torra blöja hela dagen, trots lång utflykt till stallet (Kissa i hästens box är tydligen kul! Kissa från bryggan senare under helgen var också väldigt häftigt :rofl:) så förutsättningarna finns ju där! Men jag märker ju att det är svårare när vi har henne bägge två, för då tänker vi nog båda två att den andra fixar och så slutar det med att ingen av oss har tillräcklig koll istället.


I natt har hon f.ö sovit för första gången i sitt eget rum! :love: (Som jag hade väldigt bråttom att måla, tapetsera och fixa innan hon föddes! :laugh:) Vi satte upp lite gardiner runt hennes säng och plockade av benen på den i helgen, så sen dess har hon pratat om att hon ska sova i sin koja. Jag sov där med henne (120-säng) men hoppas att hon ska vilja sova där själv litegrann i fortsättningen.
 
Blev peppad av att köra igång potträning nu när det nämndes här i tråden. När sonen sedan i lördags vägrade blöjan var det bara att köra igång😅 så dag 5 idag utan blöja, idag är första dagen vi inte haft något alls i byxan! Vill gå på riktig toalett hemma, och går på pottan hos dagmamman. Både vi föräldrar och han själv är så stolta och förvånade hur lätt det hittills gått, även om vi räknar med bakslag framöver. Har haft blöja nattetid men enbart varit kiss i en natt, och då sa han till om toa men jag hann inte gå upp innan han kissade och somnade om. Tänker att nattblöjan får va på någon vecka till.
 
Vi har fått ta ett steg tillbaka.
Det fungerade jättebra ett tag när han var naken, inga olyckor alls men med byxor var det svårare. Han säger inte till utan går själv till pottan, när han hade byxor/kalsonger gick han iof till pottan men satte sig med byxor på. Eftersom han bara vill gå själv blir det också svårt när vi är iväg.

Nu sen 2 veckor vägrar han pottan/toaletten. Han går gärna naken och när han behöver så ber han om en blöja och blir ledsen om han inte får en.

Vi tar det lite lugnt nu, han får vara mkt naken och erbjuder potta/toa och sen på jullovet gör vi en större insats igen. För jag märker att han kan vara utan, han känner när han behöver kissa/bajsa.
 
Åh, när jag hämtade barnet på förskolan igår berättade en av pedagogerna hur hon och ett annat barn byggt med klossar under dagen och lite om det.

Hon själv har precis börjat prata lite mer, men ändå inte jättemycket. Så när vi kom hem och pappan undrade hur hon haft det på förskolan så fyllde jag i lite och berättade om hur hon och P lekt med klossar. Så pappan frågar typ "och vem är P då?" och hon bara klockrent " Det är min bästa vän i hela världen" O_o Alltså, hur gulligt?! :rofl::love: Ingen aning om vart hon fått det ifrån, förmodligen något TV-program. Men det är så roligt att höra att hon trivs så bra på förskolan med de andra barnen :heart Har inte så mycket umgänge med jämnåriga barn utöver det tyvärr.
 
Vi är inne i en period med mycket känslor. I ’kan själv’ och vill själv. Samtidigt behöver hon mycket närhet och har sista veckan sovit oroligt och behövts stoppas om flera gånger per natt (så glad att hon har en pappa som är bra på det). Hjärtat smälter också varje gång jag får höra ”mamma, jag älsklar dig ” ❤️
 
Åh hjälp, mitt barn ligger och sover i sin alldeles egna säng i sitt alldeles egna rum och det är jag som inte kan sova 😅

I helgen har hon varit hos mina svärföräldrar och jag och sambon har röjt och rivit runt på övervåningen så att barnet nu har eget i gamla gästrummet och vi sover i den ganska rymliga hallen precis utanför.
Tanken var inte att hon skulle sova själv där på en gång men när hon kom hem blev hon jätteglad över sitt nya rum och sa om och om att det var så mysigt, och när det var dags att läsa bok och natta ville hon bli nattad där inne 🥺

Och jag fick så stark flashback från första natten hemma från BB när vi la henne för att sova i spjälsängen och hon var så liten och sängen så stor och jag grät floder för att hon inte "fick" sova i stora sängen med oss.
Och nu ligger mitt lilla stora barn själv i en 1,20 säng och ser så liten ut igen 😅 Min bebis liksom, vad hände :heart
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 642
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 804
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 902
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 617
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp