Vårföräldrar 2019 - del 3

Någon mer som har en 2,5 åring med enorm trots???
Vår kille håller på att ta kål på oss.
Det va jobbigt redan innan lillebror kom för snart 2 v sen men nu har det blivit ännu värre. Är mer märkbart med när han är hemma från förskolan.
Men han blir arg över ALLT. Får fruktansvärda utbrott, skriker, rivs, nyps, kastar saker.
Vi försöker verkligen hålla oss lugna, avleda och förklara att man inte får göra så då blir vi ledsna.
Men ibland rinner bägaren över och även vi tappar tålamodet 😔
 
Någon mer som har en 2,5 åring med enorm trots???
Vår kille håller på att ta kål på oss.
Det va jobbigt redan innan lillebror kom för snart 2 v sen men nu har det blivit ännu värre. Är mer märkbart med när han är hemma från förskolan.
Men han blir arg över ALLT. Får fruktansvärda utbrott, skriker, rivs, nyps, kastar saker.
Vi försöker verkligen hålla oss lugna, avleda och förklara att man inte får göra så då blir vi ledsna.
Men ibland rinner bägaren över och även vi tappar tålamodet 😔

Det märks verkligen att dottern har blivit sin egen person med stor integritet och mycket vilja och det som förut gick att genomföra med ett: "nu gör vi såhär. Punkt." ska diskuteras och bråkas om. Samtidigt som det är påfrestande för oss som föräldrar tycker jag att det är jättehäftigt att se hur hon utvecklas så mycket, testar massor av gränser och lär sig att göra så mycket helt själv. Ibland går det att resonera med henne och ibland bara brister det (för mig som förälder också!), ibland kommer hon på lösningar som jag aldrig hade tänkt på och jag tycker att det är viktigt att hon kan få göra saker på sitt sätt och prova det som ändå är genomförbart, men det är ju helt klart lättare som förälder att ha det tålamodet de dagar vi är lediga, vi inte har bråttom till något och jag kan ha fullt fokus på henne.

Här märks det också mer när dottern är hemma från förskolan (när hon är snorig eller så), speciellt när vi jobbar samtidigt och har svårt att ge henne vår fulla uppmärksamhet hela tiden, blir väl lite samma för er kan jag tänka mig att det är svårt att fokusera fullt ut. Är väl svårt nu i RS-tider med liten bebis att aktivera på ett bra sätt också kan jag tänka mig, har ni planerat att han ska vara hemma länge? Samtidigt är det ju en jättestor omställning för er allihopa och det är ju inte så konstigt om ni inte hunnit landa i det riktigt än :heart
 
Frank är bestämd men kanske inte riktigt så att han rivs och kastar saker. Däremot får vi ju hålla koll på honom för annars är han ju hårdhänt mot lillasyster. Men, han ska inte ha viss mat. Mamma och pappa är dumma och elaka. Protester mot det mesta 😔

Det som funkar bäst för oss är att aktivera. Det är typ aldrig lika jobbigt om vi är hemma hos mormor, ute i lekparken, på öppna förskolan som det är när vi är hemma. Och sen att dela på oss så vi tar varsitt barn.

Såklart är det en stor omställning med att få ett syskon.
 
Lite hjälp och lite bara beklaga mig 😅

Sover era knoddar middag fortfarande? N har slutat helt på förskolan, dom får henne inte att somna med dom andra barnen utan hon smyger upp och går ut eller försöker starta bus. Resultatet blir att hon somnar vid hämtning efter att vi rullat typ 25 meter med bilen och sen är hon helt hopplös att väcka, vacklar runt som en liten zombie och är på allmänt kasst humör resten av kvällen. Alt att hon får sova en fyrtio minuter och sen håller igång till sent på kvällen.

Dom dagar vi är hemma får jag henne ibland att sova vid lunchtid, ELLER så somnar hon själv sent på eftermiddagen (se resultat ovan) ELLER så lyckas jag hålla henne vaken till läggdags men med mycket tårar och allmänt kaosig stämning. Känns ju som hon behöver något slags nap för att orka en heldag men hon är inte trött jämnt när det är lämpligt att sova 😅

Jag kanske tycker att det här är ett större problem än det är för att jag är preggo och så otroligt jäkla trött heela tiden. När vi är hemma en dag och hon inte vill sova vid 12ish kan jag bli helt gråtfärdig för JAG vill verkligen sova då efter en förmiddag med fullt hålligång 😂💔

Vet ju att alla barn är olika men berätta gärna hur ni andra har det just nu ❤️
 
Lite hjälp och lite bara beklaga mig 😅

Sover era knoddar middag fortfarande? N har slutat helt på förskolan, dom får henne inte att somna med dom andra barnen utan hon smyger upp och går ut eller försöker starta bus. Resultatet blir att hon somnar vid hämtning efter att vi rullat typ 25 meter med bilen och sen är hon helt hopplös att väcka, vacklar runt som en liten zombie och är på allmänt kasst humör resten av kvällen. Alt att hon får sova en fyrtio minuter och sen håller igång till sent på kvällen.

Dom dagar vi är hemma får jag henne ibland att sova vid lunchtid, ELLER så somnar hon själv sent på eftermiddagen (se resultat ovan) ELLER så lyckas jag hålla henne vaken till läggdags men med mycket tårar och allmänt kaosig stämning. Känns ju som hon behöver något slags nap för att orka en heldag men hon är inte trött jämnt när det är lämpligt att sova 😅

Jag kanske tycker att det här är ett större problem än det är för att jag är preggo och så otroligt jäkla trött heela tiden. När vi är hemma en dag och hon inte vill sova vid 12ish kan jag bli helt gråtfärdig för JAG vill verkligen sova då efter en förmiddag med fullt hålligång 😂💔

Vet ju att alla barn är olika men berätta gärna hur ni andra har det just nu ❤️

Här sovs det fortfarande ordentligt på förskolan, men hon kan lätt vara uppe till tio en vardagskväll så jag antar att hon behöver det. Hemma är det betydligt mer oregelbundet och osäkert om hon sover, men redan vid tolvtiden sover hon aldrig, idag somnade hon vid fyra när vi var ute och red 🤷‍♀️

Däremot brukar vi ta det lugnt en stund, sätta oss i soffan och titta på tv/platta/telefon och bara slappa, låter som att du kan behöva något sådant :heart
 
Lite hjälp och lite bara beklaga mig 😅

Sover era knoddar middag fortfarande? N har slutat helt på förskolan, dom får henne inte att somna med dom andra barnen utan hon smyger upp och går ut eller försöker starta bus. Resultatet blir att hon somnar vid hämtning efter att vi rullat typ 25 meter med bilen och sen är hon helt hopplös att väcka, vacklar runt som en liten zombie och är på allmänt kasst humör resten av kvällen. Alt att hon får sova en fyrtio minuter och sen håller igång till sent på kvällen.

Dom dagar vi är hemma får jag henne ibland att sova vid lunchtid, ELLER så somnar hon själv sent på eftermiddagen (se resultat ovan) ELLER så lyckas jag hålla henne vaken till läggdags men med mycket tårar och allmänt kaosig stämning. Känns ju som hon behöver något slags nap för att orka en heldag men hon är inte trött jämnt när det är lämpligt att sova 😅

Jag kanske tycker att det här är ett större problem än det är för att jag är preggo och så otroligt jäkla trött heela tiden. När vi är hemma en dag och hon inte vill sova vid 12ish kan jag bli helt gråtfärdig för JAG vill verkligen sova då efter en förmiddag med fullt hålligång 😂💔

Vet ju att alla barn är olika men berätta gärna hur ni andra har det just nu ❤️

Här sovs det middag alla dagar med något enstaka undantag. Nelia har alltid haft stort sömnbehov och än så länge verkar det kvarstå. Hon får dock bara sova en timme på vardagar då hon behöver somna senast runt kl. 20 för att orka upp till förskolan.

Idag sov hon middag över 2 timmar. Väldigt passande då vi skulle dammsuga och torka alla golv.

Hon sover alltid middag i vagn både på förskolan och hemma. Hon hade nog inte somnat på en madrass eller liknande. Vagnen börjar dock bli lite liten men än så länge funkar det. På förskolan har de lite större vagnar.
 
Lite hjälp och lite bara beklaga mig 😅

Sover era knoddar middag fortfarande? N har slutat helt på förskolan, dom får henne inte att somna med dom andra barnen utan hon smyger upp och går ut eller försöker starta bus. Resultatet blir att hon somnar vid hämtning efter att vi rullat typ 25 meter med bilen och sen är hon helt hopplös att väcka, vacklar runt som en liten zombie och är på allmänt kasst humör resten av kvällen. Alt att hon får sova en fyrtio minuter och sen håller igång till sent på kvällen.

Dom dagar vi är hemma får jag henne ibland att sova vid lunchtid, ELLER så somnar hon själv sent på eftermiddagen (se resultat ovan) ELLER så lyckas jag hålla henne vaken till läggdags men med mycket tårar och allmänt kaosig stämning. Känns ju som hon behöver något slags nap för att orka en heldag men hon är inte trött jämnt när det är lämpligt att sova 😅

Jag kanske tycker att det här är ett större problem än det är för att jag är preggo och så otroligt jäkla trött heela tiden. När vi är hemma en dag och hon inte vill sova vid 12ish kan jag bli helt gråtfärdig för JAG vill verkligen sova då efter en förmiddag med fullt hålligång 😂💔

Vet ju att alla barn är olika men berätta gärna hur ni andra har det just nu ❤️


Vi slutade med dagsvilan helt för ett par veckor sedan. Han blir trött framåt 16-tiden men då får han sitta och titta paddan vid köksbordet, inte i soffa eller säng för då slocknar han. Vi har tidigare nattat vid 20-21 men sen vi tog bort vilan somnar han på ett par minuter kl 19, sen sover han till någon gång mellan 08.30-10.00. Upplever att han sover tyngre på natten sen vi tog bort vilan så det känns rätt.
Är också preggo och väldigt trött just nu, och ettåringen har börjat vägra sömnen dagtid samtidigt nu som brorsan slutade vila, så när sambon kommer hem från jobbet är jag mer död än levande 🤪
 
Hon sover oftast om hennes pappa lägger henne till middagsvila. Jag lyckas nästan aldrig.

Idag var hon helt klar till att sova kl 18, efter att inte ha sovit middag.
Hoppas hon sover längre än till 6 imorgon 🙃
 
Lite hjälp och lite bara beklaga mig 😅

Sover era knoddar middag fortfarande? N har slutat helt på förskolan, dom får henne inte att somna med dom andra barnen utan hon smyger upp och går ut eller försöker starta bus. Resultatet blir att hon somnar vid hämtning efter att vi rullat typ 25 meter med bilen och sen är hon helt hopplös att väcka, vacklar runt som en liten zombie och är på allmänt kasst humör resten av kvällen. Alt att hon får sova en fyrtio minuter och sen håller igång till sent på kvällen.

Dom dagar vi är hemma får jag henne ibland att sova vid lunchtid, ELLER så somnar hon själv sent på eftermiddagen (se resultat ovan) ELLER så lyckas jag hålla henne vaken till läggdags men med mycket tårar och allmänt kaosig stämning. Känns ju som hon behöver något slags nap för att orka en heldag men hon är inte trött jämnt när det är lämpligt att sova 😅

Jag kanske tycker att det här är ett större problem än det är för att jag är preggo och så otroligt jäkla trött heela tiden. När vi är hemma en dag och hon inte vill sova vid 12ish kan jag bli helt gråtfärdig för JAG vill verkligen sova då efter en förmiddag med fullt hålligång 😂💔

Vet ju att alla barn är olika men berätta gärna hur ni andra har det just nu ❤️
Frank slutade sova på dagen för någon månad sen. Nu sover han oftast inte alls. Någongång kan han somna till i vagnen om vi går från lekplatsen eller i bilen, men då väcker vi efter 30 min. Det började bli sjukt svårt att få honom att somna i sängen på dagen. Nu tar nattningen 5-10 min istället för 30-60 och det är så skönt. Sen var det ju skönt att få en paus mitt på dagen men nu får vi ju iaf tidigare kväll.
 
Nora har inte sovit lunch sen i somras, om hon inte råkat sova riktigt dåligt på natten. Men vi har ju 30-45 minuters bilfärd hem från förskolan, så det händer att hon somnar på vägen. Jättekul... 🙄 Då somnar hon inte förrän 21 på kvällen, och är förstås dödstrött på morgonen. Annars somnar hon vid 19-19.30 normalt sett.
 
Här sovs det fortfarande ordentligt på förskolan, men hon kan lätt vara uppe till tio en vardagskväll så jag antar att hon behöver det. Hemma är det betydligt mer oregelbundet och osäkert om hon sover, men redan vid tolvtiden sover hon aldrig, idag somnade hon vid fyra när vi var ute och red 🤷‍♀️

Däremot brukar vi ta det lugnt en stund, sätta oss i soffan och titta på tv/platta/telefon och bara slappa, låter som att du kan behöva något sådant :heart

Här är det i vanliga fall läggdags ca 19 men har hon sovit tungt på eftermiddagen så blir det lätt 20-21, och det kanske inte är något problem egentligen förutom att jag är trött och less då och vill ha egentid med sambon innan jag går och lägger mig 21.30 😅

Vi har slapparstunder med, men dom verkar inte täcka upp för hennes sömnbehov :) Däremot gör dom mycket för mig 😅
 
Frank slutade sova på dagen för någon månad sen. Nu sover han oftast inte alls. Någongång kan han somna till i vagnen om vi går från lekplatsen eller i bilen, men då väcker vi efter 30 min. Det började bli sjukt svårt att få honom att somna i sängen på dagen. Nu tar nattningen 5-10 min istället för 30-60 och det är så skönt. Sen var det ju skönt att få en paus mitt på dagen men nu får vi ju iaf tidigare kväll.
Tidigare kväll skulle ju inte vara helt fel det heller, hoppas det går åt det hållet ☺️
 
Alltså, så jäkla påhittig vår unge är :heart Ibland får jag gråa hår bara av hälften av hennes idéer och påhitt :laugh:

I morse plockade hon fram sin leksaksservis och hällde upp "te" åt sig och pappan till frukost ☕ Sen följde en stund av katastrof när pappan låtsasdrack upp fel låtsaste ur fel mugg (:nailbiting::eek:) innan pappan löste det med att hälla över låtsastet från den andra muggen till den "tomma" muggen och allt var frid och fröjd igen. :rofl:

Sådana grejer är det hela tiden och jag fattar inte vart hon får all sin fantasi ifrån :laugh:
 
Alltså, så jäkla påhittig vår unge är :heart Ibland får jag gråa hår bara av hälften av hennes idéer och påhitt :laugh:

I morse plockade hon fram sin leksaksservis och hällde upp "te" åt sig och pappan till frukost ☕ Sen följde en stund av katastrof när pappan låtsasdrack upp fel låtsaste ur fel mugg (:nailbiting::eek:) innan pappan löste det med att hälla över låtsastet från den andra muggen till den "tomma" muggen och allt var frid och fröjd igen. :rofl:

Sådana grejer är det hela tiden och jag fattar inte vart hon får all sin fantasi ifrån :laugh:
Känner igen allt. Frank blir mycket upprörd flera gånger om dagen över allt ”fel” vi gör 😩
Sen är han ju sjukt rolig också. ”Mamma, vi jobbar med vetenskap på förskolan” 🤣
 
Vi har plockat av blöjan dagtid nu och det går bra med kissandet. Bajsa i potta vill han inte utan är det dags ber han om blöja. Vill heller inte sitta på pottan med blöja på. Nån som har något tips?
 
Det är mycket påhitt här också! Idag är jag helt dränerad på energi och jag har sån huvudvärk.
Han har varit kaos idag och allt har gått i 120 knyck. Dagen avslutades med att klippa bort banan från hans hår (enligt honom hans nya hatt..) som inte gick att duscha bort, samtidigt som lillebrorsan bajsade på golvet och sprang fram och tillbaka i det. Inte jätteuppskattat av denna morsan som är gravid med illamående och superkänsligt luktsinne 🤢
Däremot så har han börjat säga spontant att han "älskar mamma jättemycket", och då orkar man lite jäkelskap till😆

Håller för övrigt med om tipset med barnsits till toan, vår vägrade potta i början men toaletten var kul, nu är han ok med båda men väljer helst toan.
 
Hur ska man hantera ett barn som säger "dumma mamma, dumma pappa" dagligen när han inte får som han vill?
Förstår att han inte fattar innebörden av det riktigt och gör det inte för att vara elak utan för att han själv blir ledsen.
Vi försöker prata med honom och förklara lugnt att man inte får säga så.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 646
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 809
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 911
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 632
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Masked Singer 2024
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp