Sommarföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Väntar fortfarande på svar här från FK ang min grav.penning. Det blev tydligen utdraget då min arbetsgivare på något sätt missat att skicka in inkomstuppgifter ordentligt. Varför ska något gå smidigt :rofl:
Börjar även planera föräldraledigheten men det är svårt att veta exakt hur vi ska göra. Jag kommer vara hemma helt första halvåret och förmodligen börja jobba varannan helg sedan för att dryga ut dagarna. Sedan kommer förhoppningsvis sambon ta antingen en måndag eller fredag i veckan. Vi ska försöka planera så barnet kan vara hemma fram till 1,5 år iaf innan den skolas på dagis. Hur ska ni andra göra? :)
Jag är hemma hela 2019 ut. Tar ungefär 4 dagar i veckan från FK och har pengar sparade för att få dagar och ekonomi att gå ihop. Funderar över inskolning, det kan ju vara svårt att få plats i januari.. får se hur vi löser det.

@hemlig jag ska ju också ha ensam vårdnad. Då har jag också rätt till extra semesterdagar från jobbet, men bara om jag lämnar in intyg från tingsrätten. Går det ända till tingsrätten om föräldrarna är överens om vem som får vårdnaden? Hur gjorde ni? Jag är ju ensam "på riktigt" men tänker att processen måste ju vara samma.
 
Någon mer som drömmer mardrömmar om sin partner nu?

Har haft samma sak i slutet av varje graviditet, att jag börjar drömma mardrömmar om honom :meh: typ att han är otrogen, beter sig illa mot mig o barnen osv så jag gör slut. Nu i natt drömde jag att han kallade mig ”slyna” av någon anledning :o ord som jag inte ens i min vildaste fantasi kan tänka mig att han skulle säga vare sig till mig eller någon annan. Så det är ju inte direkt saker jag går runt och oroar mig för ska hända i vaket tillstånd så att säga :D men man mår ju ändå lite dåligt när man drömmer såna saker när det känns så verkligt.
 
Jag är hemma hela 2019 ut. Tar ungefär 4 dagar i veckan från FK och har pengar sparade för att få dagar och ekonomi att gå ihop. Funderar över inskolning, det kan ju vara svårt att få plats i januari.. får se hur vi löser det.

@hemlig jag ska ju också ha ensam vårdnad. Då har jag också rätt till extra semesterdagar från jobbet, men bara om jag lämnar in intyg från tingsrätten. Går det ända till tingsrätten om föräldrarna är överens om vem som får vårdnaden? Hur gjorde ni? Jag är ju ensam "på riktigt" men tänker att processen måste ju vara samma.
Nej, vi har inte behövt nåt mer än att fylla i ensam vårdnad (på faderskapsintyget? Minns inte).
Jag har 31 dagars semester och har inte hört nåt om extra dagar för att man har ensam vårdnad. Kanske beror på var man jobbar.
 
Nej, vi har inte behövt nåt mer än att fylla i ensam vårdnad (på faderskapsintyget? Minns inte).
Jag har 31 dagars semester och har inte hört nåt om extra dagar för att man har ensam vårdnad. Kanske beror på var man jobbar.
Det var lite det jag tänkte också. Tingsrätt blandar man väl bara in när det gäller separationer och man där beslutar om vårdnad (har jag fått för mig). Jag får testa om de nöjer sig med faderskapsintyget. Det beror säkert på var man jobbar, men jag skulle som ensamstående få 180 dagar som var semestergrundande jämfört med normalt 120.
 
Vår dunderklump fortsätter sin kurva rakt upp - 4380 gram och 53,5 cm idag. Nu passar 50-56-kläderna i alla fall :D
Dock har han fått ett navelbråck. Vi ska hålla koll men det brukar dra ihop sig av sig självt under ett par år sa sköterskan.
 
Börjar även planera föräldraledigheten men det är svårt att veta exakt hur vi ska göra. Jag kommer vara hemma helt första halvåret och förmodligen börja jobba varannan helg sedan för att dryga ut dagarna. Sedan kommer förhoppningsvis sambon ta antingen en måndag eller fredag i veckan. Vi ska försöka planera så barnet kan vara hemma fram till 1,5 år iaf innan den skolas på dagis. Hur ska ni andra göra? :)
Känns som att jag redan har skrivit det här (kan dock ha varit i sommarledighetstråden), men jag får väl upprepa mig då. :D

Vi jobbar ju båda inom skolan och är hemma tillsammans hela sommaren. Sambon skulle egentligen ha börjat den 13/8 tror jag men tar då ut sina 10 dagar och börjar alltså jobba i slutet av augusti.

Med första barnet var vi hemma i nästan tre år, han först i 20 månader och jag sedan i 13 månader, men den här gången tror jag att vi prövar en annan variant och att lillasyskonet får börja fsk vid två år men med kortare dagar. Då kommer vi vara hemma i ett år var.

Men vi får se. Just nu har vi bara planerat fram till slutet av augusti. ;) Och jag kommer att söka ett vikariat på samma ställe där jag sökte tillsvidaretjänst som skulle ha börjat nu i sommar, och om jag får det kommer jag jobba heltid från oktober eller november i ett antal månader. Så absolut ingenting är ristat i sten.
 
ah, fick skötbordet fixat i kväll. Svärmors man (som har byggt det) kom över och tittade på eländet. Hans lösning blev att skruva fast två plankor tvärs över "ribborna" som går inne i väggen och på så sätt göra en stadig förankring. Sonen på 12,5 kg fick vara provkanin och de höll i alla fall 2 min med honom på ;)
 
Lämnat barnet med pappan och har kört till stan för att klippa mig. Liten tar inte flaska, men pappan kan koppmata om det blir behov. Vet inte vem som är mest nervös, jag eller pappan :p
Kanske är dumt att lämna liten när han inte tar flaska? Men jag behöver lite tid för mig själv och hade egentligen tänkt klippa mig i maj innan han kom så är rätt less på håret nu.
 
Lämnat barnet med pappan och har kört till stan för att klippa mig. Liten tar inte flaska, men pappan kan koppmata om det blir behov. Vet inte vem som är mest nervös, jag eller pappan :p
Kanske är dumt att lämna liten när han inte tar flaska? Men jag behöver lite tid för mig själv och hade egentligen tänkt klippa mig i maj innan han kom så är rätt less på håret nu.
Det går säkert jättebra. Vad är det värsta som kan hända liksom? Att han skriker? Jamen då får han göra det. Min sambo lossnade väldigt mycket i sin papparoll av att behöva reda ut såna situationer själv. :up:
 
Lämnat barnet med pappan och har kört till stan för att klippa mig. Liten tar inte flaska, men pappan kan koppmata om det blir behov. Vet inte vem som är mest nervös, jag eller pappan :p
Kanske är dumt att lämna liten när han inte tar flaska? Men jag behöver lite tid för mig själv och hade egentligen tänkt klippa mig i maj innan han kom så är rätt less på håret nu.

Att koppmata är väl minst lika bra som att ge flaska :). Det löser säkert pappa fint. Hoppas att du blir nöjd med din nya frisyr.
 
Det gick bra, både klippning och för pappa och bebis. Han hade tagit flaska men det var inte tillräckligt mycket i så de sista 5 min innan jag kom hade det varit gråt. Mammahjärtat brast när hon fick höra det :o.
Men det var nog nyttigt för både mig och pappan.

5min är ingenting :). Skönt för självförtroendet för er båda att det gick bra!
 
Tror vi äntligen börjar ha de mesta klart (på tiden med tanke på att de är BF i morgon :angel:)
Handlade myggnät till vagnen idag plus flaska och några tettror ersättning om amningen skulle strula. Bra att ha liksom. På vill ha listan är ett nytt babynest men mannen är inte så med på den tanken. Sydde ett själv förra gången men de har inte riktigt klarat två flyttat, legat ihopknölat ett år och en tvätt. All stoppning är typ i ena hörnet
 
Var på TUL igår och allt ser superbra ut med de små:) Väldigt aktiva barn bara som vanligt, så lite svårt att få till mätningarna:p
Ligger på +2% och +5%, 2750g och 2800g enligt uppskattningen.
Nästa UL är 2 dagar innan bf om de mot förmodan skulle vara kvar på insidan då, vilket ju inte är jättetroligt.
Haft mer samandragningar senaste dagarna, inte onda, men känns som att det börjar närma sig mer.
 
Vår dunderklump fortsätter sin kurva rakt upp - 4380 gram och 53,5 cm idag. Nu passar 50-56-kläderna i alla fall :D
Dock har han fått ett navelbråck. Vi ska hålla koll men det brukar dra ihop sig av sig självt under ett par år sa sköterskan.

Viktor hade ett jättestort men det gick ihop på ett par månader :)
 
Försöker packa för mig och bebis då vi ska iväg till min mor imorgon och sen ut med henne på sommarstället. Det är inte så lätt att packa när nån bara ska hänga i (mjölk)baren, som vi kallar det.
Har lyckats packa åt mig medan barnet var hos sin far. Tog hela 2 min innan han, barnet, började gråta efter mer mjölk. Efter ytterligare tre minuter var det hysteriskt, men då var min väska packad i alla fall. Nu har jag ungen hängande i baren igen :p.
Får packa klart hans saker under kvällen. Tur jag gör det idag och inte imorgon när vi har en tid att passa.
 
Känner att vi behöver införskaffa det sista här nu men blir så trött på att leta. Söker tips på


-skötväska. Kan bara inte bestämma mig. Den ska vara svart och praktisk. Vad har ni?

-babywatch. Vilken är bäst?

-madrass till spjälsängen. Har förstått att man inte ska köpa nån billig sladdrig sak. Men vart köper man? Ikea har en ny för ca 800 kr. Bra?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 479
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 788
Senast: Madalitso
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 779
Senast: Juli0a
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
70 037
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp