Sommarföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick ju lite extra vaccin i onsdags. Rota verkar ha gett magknip men inget mer (brorsan fick diarré)
Och eftersom de utbröt en kikhostepidemi här i våras pga lågt vaccinationsantal får alla nyfödda en extra dos mpr vaccin vid två månader. Inga biverkningar på det ännu
 
A blev 7v i lördags, så fort tiden har gått. Hon rullade från mage till rygg igår kväll för första gången :D, det gjorde storebror först vid 4mån. Överlag är hon så mycket stabilare i kroppen än vad han var. Man behöver knappt stötta huvudet längre när man bär henne i famnen.
 
Igår kväll var vi ute på en egen liten promenad, jag och bebis. Han somnade och jag lyssnade på en podd. Idag ska vi nog ta bilen själva till affären och köpa ett cykellås. Vi ska börja på gympa imorgon och det känns lite säkrare att kunna låsa fast vagnen nu när vi börjar ta oss iväg litegrann. Mycket stölder här omkring. Mormor hittade en bärsele på loppis igår för 50 spänn. Som hittat!
 
BVC-besök idag och nu vägde han 5035! Så ca 600 g upp på tio dagar! :up: Det var en tuff natt med bebisen och jag tror BVC-sköterskan såg att jag är lite lätt sliten för vi pratade lite om hur jag mår och så.

Annars har det varit en rätt hemsk dag, sonen på 3,5 testar VERKLIGEN mitt tålamod till det yttersta just nu. Försöker göra lite roliga utflykter som funkar både med lite större barn som behöver springa av sig och med bebisen, men sonen vill ingenting. Han vill inte klä på sig, han vill inte in i bilen, han vill inte ut ur bilen, han får raseriutbrott... till slut bara blev det för mycket så bröt jag ihop och började storgråta och skrämde totalt slag på stackars barnen, och mig själv :crazy: förstår att han går igenom en tuff period men herregud vad svårt det är att ha tålamod och vara förstående ibland!
Vi har pratat om det nu och känner mig lugnare men den där känslan av att inte räcka till och möta hans utbrott på ett bra sätt hänger ju kvar :(
 
Här har han upptäckte att han kan låta. Abooou är ett favorituttryck :D.

Funderar på om han är i en ökningafas eller blivit tuttförvirrad. Tar bröstet, äter några klunkar, släpper, äter några klunkar, släpper osv.
Min mamma har varit barnvakt ikväll när jag var på träning och då gett med nappflaska. Likaså fick han flaska i bilen tidigare idag.
 
BVC-besök idag och nu vägde han 5035! Så ca 600 g upp på tio dagar! :up: Det var en tuff natt med bebisen och jag tror BVC-sköterskan såg att jag är lite lätt sliten för vi pratade lite om hur jag mår och så.

Annars har det varit en rätt hemsk dag, sonen på 3,5 testar VERKLIGEN mitt tålamod till det yttersta just nu. Försöker göra lite roliga utflykter som funkar både med lite större barn som behöver springa av sig och med bebisen, men sonen vill ingenting. Han vill inte klä på sig, han vill inte in i bilen, han vill inte ut ur bilen, han får raseriutbrott... till slut bara blev det för mycket så bröt jag ihop och började storgråta och skrämde totalt slag på stackars barnen, och mig själv :crazy: förstår att han går igenom en tuff period men herregud vad svårt det är att ha tålamod och vara förstående ibland!
Vi har pratat om det nu och känner mig lugnare men den där känslan av att inte räcka till och möta hans utbrott på ett bra sätt hänger ju kvar :(

Vi går igenom samma sak med treåringen här hemma. Det är så tärande och släcker lusten att göra något totalt när man bara möts av krångel och skrik. Jobbigast är det väl för honom själv antar jag, med alla känslor som sprutar ur öronen. Hoppas att det är en fas som går över snart. Förskolan började idag igen efter sommarlovet, välbehövligt och han hade haft så roligt.

Ibland upplever jag att det kommer något gott ur att bryta ihop lite inför barnet. Att han får en tankeställare och att det blir lite lugnare efteråt.
 
Vi går igenom samma sak med treåringen här hemma. Det är så tärande och släcker lusten att göra något totalt när man bara möts av krångel och skrik. Jobbigast är det väl för honom själv antar jag, med alla känslor som sprutar ur öronen. Hoppas att det är en fas som går över snart. Förskolan började idag igen efter sommarlovet, välbehövligt och han hade haft så roligt.

Ibland upplever jag att det kommer något gott ur att bryta ihop lite inför barnet. Att han får en tankeställare och att det blir lite lugnare efteråt.

Inte kul att andra har det tufft, men ändå såå skönt att höra att man inte är ensam! Ja absolut är det värst för honom, man verkligen ser hur han brottas med alla känslor och säger saker som ”du är inte bara bebisens mamma, du är min mamma också”, stackarn! :cry:
Jag hade på något sätt inbillat mig att det inte skulle bli så stora reaktioner eftersom han redan hade ett syskon. Och att storasyster, 5,5 år, skulle få utbrott också hade jag verkligen inte räknat med! :eek:

Men som du säger kommer det ju vara en fas som går över! Och jag håller med, man får bryta ihop och så klart ska man visa känslor för barnen. Jag är bara i vanliga fall inte den som visar såå mycket känslor och har aldrig gråtit på det där viset inför dem förut, så känner mig lite olustig :o fast det kanske bara var bra, vem vet! Skönt med en ny dag imorgon, vi får se vilka spännande konflikter och utbrott den bär med sig! Hehe ;)
 
Inte kul att andra har det tufft, men ändå såå skönt att höra att man inte är ensam! Ja absolut är det värst för honom, man verkligen ser hur han brottas med alla känslor och säger saker som ”du är inte bara bebisens mamma, du är min mamma också”, stackarn! :cry:
Jag hade på något sätt inbillat mig att det inte skulle bli så stora reaktioner eftersom han redan hade ett syskon. Och att storasyster, 5,5 år, skulle få utbrott också hade jag verkligen inte räknat med! :eek:

Men som du säger kommer det ju vara en fas som går över! Och jag håller med, man får bryta ihop och så klart ska man visa känslor för barnen. Jag är bara i vanliga fall inte den som visar såå mycket känslor och har aldrig gråtit på det där viset inför dem förut, så känner mig lite olustig :o fast det kanske bara var bra, vem vet! Skönt med en ny dag imorgon, vi får se vilka spännande konflikter och utbrott den bär med sig! Hehe ;)

Pappan har också fått höra "lägg ner den där" och "mamma kan ta bebisen". Han har lättare att acceptera att bebis är hos mig verkar det som. Men tar speciellt tillfällena vid amning att hitta på alla bus ala Emil i Lönneberga han kommer på. Det tar mycket tålamod att röja efter all upptäckarglädje :cautious::D.

Jag vet inte om jag skrivit det innan, men en BM på BB sa att få syskon väcker känslor ungefär som att min sambo skulle ta hem ytterligare en partner till vår familj. Det skulle göra mig minst sagt svartsjuk, förvirrad och förbannad. Som väl är så är han jättego mot lillasyster. Jag tror det blir bättre när hon ger mer respons på hans försök att leka med henne.
 
Pappan har också fått höra "lägg ner den där" och "mamma kan ta bebisen". Han har lättare att acceptera att bebis är hos mig verkar det som. Men tar speciellt tillfällena vid amning att hitta på alla bus ala Emil i Lönneberga han kommer på. Det tar mycket tålamod att röja efter all upptäckarglädje :cautious::D.

Jag vet inte om jag skrivit det innan, men en BM på BB sa att få syskon väcker känslor ungefär som att min sambo skulle ta hem ytterligare en partner till vår familj. Det skulle göra mig minst sagt svartsjuk, förvirrad och förbannad. Som väl är så är han jättego mot lillasyster. Jag tror det blir bättre när hon ger mer respons på hans försök att leka med henne.

Hos oss är det pappa som har fått ta emot det mesta av dotterns ilska medan sonen riktat in sig på mig :p

Precis, ytterligare en partner som kräver ALL uppmärksamhet och ska ligga nära och gosa hela tiden! Och alla runtom som gett storasyskonen massa uppmärksamhet förut tycker nu att den nya partnern är helt oemotståndligt gullig och kommer med presenter. Man förstår ju att de reagerar när man tänker så :D
 
Hos oss är det pappa som har fått ta emot det mesta av dotterns ilska medan sonen riktat in sig på mig :p

Precis, ytterligare en partner som kräver ALL uppmärksamhet och ska ligga nära och gosa hela tiden! Och alla runtom som gett storasyskonen massa uppmärksamhet förut tycker nu att den nya partnern är helt oemotståndligt gullig och kommer med presenter. Man förstår ju att de reagerar när man tänker så :D

Skönt att du inte får all skit i alla fall :)
Ja, precis så är det ju. Jag tycker att det hjälper att tänka på det BMen sa när tålamodet tryter.
Idag har vi haft en rättså friktionsfri dag med biblioteksbesök och lekplatslek dit han cyklade själv :up:
 
Idag började vi på gympa! Vi skulle börja redan vid 8 så jag fick förbereda kläder osv igår så vi kom i tid. Morgonkaffet blev sabbat dock för filtret gick sönder så det blev mer färgat vatten med sump i.. Han skötte sig rätt bra på gympan. Får se om han börjar upptäcka de andra barnen så småningom. Det var några äldre barn med och några fattade tycke för varandra :p
Sen hem och köra igång pottan med lite käk och så amma ett tag. När han kände för en tupplur gick vi ut på promenad i rask takt, han fick sova såklart, så han var utvilad när vi kom till besöket på bvc. Han gillade vaccinet mot rotavirus som var gott men han fick nog ont i magen av det för det har varit tjorvigt under eftermiddagen.
Ikväll får vi se hur det går med nattandet för jag vill se en serie som börjar vid 21. Vi brukar ju lägga oss i sängen då.. Det vore fint om jag kunde kolla på femman på datorn men vill inte betala för dplay.. Vi får se hur det går.
 
Skönt att du inte får all skit i alla fall :)
Ja, precis så är det ju. Jag tycker att det hjälper att tänka på det BMen sa när tålamodet tryter.
Idag har vi haft en rättså friktionsfri dag med biblioteksbesök och lekplatslek dit han cyklade själv :up:

Ja det är ju ändå någon slags rättvisa i att de riktar in sig på en varsin person så där :up:

Ja faktiskt! Man skulle ju själv ha EN ANING svårt att acceptera den situationen :D

Vi har också haft en betydligt bättre dag idag! Har haft en ängels tålamod och lirkat (och även mutat lite lätt, med en glass i mataffären :angel:) med sonen på det mesta. Ett litet bråk bara när han vägrade ha skorna på när han ville ut, men vi löste även det till slut! Nu återstår bara att få de små liven i säng men det överlämnar jag med varm hand till min man :angel:
 
Liten har varit väldigt aktiv idag, snackat massor, studsat/sparkat med benen och börjat greppa saker. Känns som utvecklingen går i en rasande fart nu. Tycker lite synd om pappan som börjat jobba, han har inte sett sonen sen i lördags. Han kommer hem torsdag kväll igen.
Blev 2 timmars sömn för honom mitt på dagen, sen dess har det bara blivit knappt en timme uppdelat på två gånger.
Vid 21 var han rejält övertrött och somnade vid bröstet. Han har sovit sen dess och jag har fixat lite i köket och sen suttit vid datorn/tvn i lugn och ro. Blir spännande att se när han tänker amma nästa gång. Tycker ev jag hör små smackningar nu, men det brukar inte bli så långa stunder av amning på nätterna numera.
 
Bebis hade inga problem med nattandet igår. Kl 21 låg han i korgen. Men jag hade inte sovit något under dagen och somnade i soffan halvvägs genom serien.. :meh: typiskt. Lilleman vaknade inte av att jag bar in honom i sängen heller. Hade alltså kunnat lägga honom där direkt men vill liksom ha uppsikt över honom. Kanske dags att plocka fram "walkie talkien" nu när vi ändå har en.
 
7,5 vecka efter förlossningen och ammande tyckte kroppen att det var dags att bli fertil igen :crazy: Har inte direkt saknat mensen kan jag ju säga :meh:
 
Var på familjecafe idag. Ordnas för lediga föräldrar i en lokal som normalt har motsvarande fritis. Aldrig varit med om ett sådant kaos. Väldigt trångt och leksaker som inte passade små barn på golvnivå, typ pärlplattor. Inget av barnen var över 3 år. Enda programmet var en 10 min sångstund. Fanns mellanmål att köpa. En brödbit och kaffe till vuxna. Barnen fick juice men hittade inget att dricka ur. Hade med lunch åt storebror då vi skulle vidare, ledde till att allt mellanmål var slut när jag skulle ta. Inget skötbord åt små barn. Smet iväg innan de var slut. Tom storebror som brukar ogilla att lämna stod och hängde i dörren. Försöker återhämta mig
 
Min BM skickade till slut remiss i fredags angående TUL. Ringde sjukhuset idag för att se om det fanns något beslut. Jodå. Jag fick inte TUL då det tydligen ”Inte fanns indikation på att det var nödvändigt”. Nähe. Tydligen måste det finnas en medicinsk anledning för att få det. Tack för den :down:
 
Min BM skickade till slut remiss i fredags angående TUL. Ringde sjukhuset idag för att se om det fanns något beslut. Jodå. Jag fick inte TUL då det tydligen ”Inte fanns indikation på att det var nödvändigt”. Nähe. Tydligen måste det finnas en medicinsk anledning för att få det. Tack för den :down:
Man (jag) kan ju tycka att mammans oro är indikation nog. Har du kontaktat aurora-mottagningen mer? Kan de skriva remiss?
 
Man (jag) kan ju tycka att mammans oro är indikation nog. Har du kontaktat aurora-mottagningen mer? Kan de skriva remiss?
Jag kan tycka det också. Nej dom skriver tydligen ingen remiss verkar det som, så jag har inte orkat kontakta dom igen. Och nu har jag bara några dagar kvar till BF så nu börjar det bli ont om tid. Jag har sista träffen hos BM imorgon innan BF.
 
Idag var nog första gången jag blev riktigt stressad och frustrerad. Om man inte räknar den långa och stressiga kvällen vi kom hem från sjukhuset. Jag går upp extra tidigt för att han ska hinna äta och vi ska göra oss i ordning och komma i tid till träningen. Men ganska omgående börjar han kinka och inget "duger". Det enda jag fick ut av morgonen var ont i kroppen av felaktiga rörelser (för magen pga snittet) och av att sitta på golvet och amma. Och så började jag grina när jag kom hem. Dessutom satte han sin lilla vita strumpa rakt i bajsblöjan :arghh:

Sen känns det jättedumt, för hur farligt är det egentligen? Det känns bara jäkligt onödigt att betala "dyra pengar " för en kurs (iaf för mig som ensamstående fattig mamma) och sen typ bara sitta och kolla på. För det är ju inte så att vi bara sitter och ammar resten av tiden heller eller så. Hälften hörde jag ju knappt ens för att han grät och det jag hörde gick inte in ändå för jag fokuserade på honom.

Skitmorgon.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 956
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 356
Senast: Madalitso
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 956
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 927
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp