Sommarföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså jag läcker sjukt mycket mjölk på nätterna. Är det vanligt? Hur löser ni det? Sover med bh? Bebis brukar amma mycket innan vi lägger oss men under natten vaknar han oftast 1-2 ggr.

Sover med bh+amningsinlägg samt på handduk, läcker som tusan både under amning och mellan.

@Nattljus jag känner inte för syskon men är nog inte så svår att övertala om mannen vill ha. Förut ville jag ha två men jag förstår inte hur andra orkar med en nyföding + 2-4 åring på det. Att bli mamma har gjort mig väldigt imponerad av flerbarnsföräldrar, ni förtjänar en fet guldstjärna, på allvar alltså.
 
Tack för tipsen :) ni som liggammar sover med bebis intill er hela natten antar jag? Inatt provade jag det och det var ju väldigt lättvindigt. Innan har bebis sovit i ett nest mellan oss men det har varit lite krångligt att lyfta ur honom medans man ligger ner (snittet...) samtidigt rekommenderar ju inte BVC att ha bebis sovandes bredvid en..

Jag har Nora i armhålan om nätterna och liggammar. Hon somnar aldrig själv, knappt ens i famnen, typ bara vid bröstet, och lägger man ner henne så vaknar hon direkt! Så det blev smidigast och lite mer sömn att ha henne liggandes brevid.. Men jag ligger i så obekväma ställningar och är stel som en 90 åring på morgonen :meh:
 
Alltså jag läcker sjukt mycket mjölk på nätterna. Är det vanligt? Hur löser ni det? Sover med bh? Bebis brukar amma mycket innan vi lägger oss men under natten vaknar han oftast 1-2 ggr.

Ja, här är en till. Sover med bh eller linne och på ett örngott med plastad frotté inuti 😇 vissa nätter är bättre, då ligger jag bara på mitt örngott. Vilket är smidigt även vid tidig morgon-amning som ofta är liggande.

@Nattljus trots en väldigt bra graviditet känns det nu väldigt avlägset att göra det igen. Inte minst ännu ett riduppehåll är jag inte redo för. Samtidigt har vi sagt att det inte ska bli ett ensambarn. Tiden får utvisa....

Typiskt, fick erbjudande om babymassage-kurs, som givetvis krockar med gympan... vet inte hur jag ska tänka.
 
Senast ändrad:
En uppdatering från oss, E är snart 12 veckor.
Hon har haft en period där hon sov riktigt bra, med bara en matning under natten (tidigt på morgonen), men nu är vi tillbaka på två igen.
Sen nån vecka tillbaka så ska allt hon får tag på in i munnen och hon börjar få koll på sina händer.
 
Nu har vi hälsat på på jobbet! Det var typ ingen där iofs och gick bara åt ynka fyra kakbitar. Efter en stund blev bebis lite less så jag skyndade mig hem. Insåg i bilen att jag glömde fylla i en blankett, jag hade kunnat lämna en del av fikat så jag sluppit äta allt själv och dessutom hade det varit najs att gå på toaletten... Men vi lär oss något vid varje liten utflykt liksom :p
 
Vi var drygt en timme på öppna förskolan idag. Han fick stora ögon och tittade på allt och alla. Det hela avslutades med lite sångstund (jag kunde typ två låtar :p) och sen sov han mot min axel innan jag kom ut genom dörren, plutten.
 
Nån mer som redan funderar på det här med syskon? 😇

Japp, vi är nog rätt nöjda med tre :) med alla hormoner och bebisgos känns det ju stundtals som ett helt fotbollslag vore helt rätt och rimligt :D men mina förlossningar har liksom bara blivit värre och snabbare så jag känner i dagsläget inte att jag vill gå igenom en till. Det har varit mycket ångestfyllda ”tänk om” tankar här så just nu är jag bara glad och tacksam att bebin är hos oss och mår bra, vågar nog inte gå igenom det här igen. Och när jag tänker lite mer nyktert på det tror jag att tre barn är precis lagom för oss att kombinera med jobb, husprojekt, hästar, båt, innebandy, träning och allt annat vi pysslar med :)
 
Vi gjorde första smaksensationen idag. Jag åt banan och han tittade lite nyfiket. Vi beslöt oss för att han skulle få prova. Han provade först suga på den och sen skrapade vi av lite på en sked och han fick prova. Konstigt men spännande tyckte han.
Känns lite konstigt att han nu inte bara ska äta min mjölk (även om det kommer ta tid tills han äter hela portioner). Helamningen är med andra ord förbi. Sorgligt och spännande på samma gång.
 
Får ni mycket kommentarer från folk om era bebisars vikt?

Känns som vissa i vår omgivning knappt gör något annat än pratar om hur otroligt tjock vår bebis är och fast jag försöker inte ta åt mig och försöker tänka att de nog inte menar något illa blir jag ledsen och irriterad :( jag tycker ju han är perfekt precis som det är.

Folk uttrycker sig inte på ett så himla trevligt sätt heller. Jag skulle inte bli ledsen om de sa typ ”åå vad han är knubbig och söt och go”, men tyvärr är det ju inte alls så de uttrycker sig utan på ett otrevligt/negativt sätt. Även om han inte förstår tycker jag att man pratar på ett trevligt och respektfullt sätt. Jag vill inte heller att våra stora barn som är tre och fem hör och tror att det är okej att uttrycka sig så om lillebrorsan eller folk i allmänhet.

Hur skulle ni bemöta sådant här?
 
Får ni mycket kommentarer från folk om era bebisars vikt?

Känns som vissa i vår omgivning knappt gör något annat än pratar om hur otroligt tjock vår bebis är och fast jag försöker inte ta åt mig och försöker tänka att de nog inte menar något illa blir jag ledsen och irriterad :( jag tycker ju han är perfekt precis som det är.

Folk uttrycker sig inte på ett så himla trevligt sätt heller. Jag skulle inte bli ledsen om de sa typ ”åå vad han är knubbig och söt och go”, men tyvärr är det ju inte alls så de uttrycker sig utan på ett otrevligt/negativt sätt. Även om han inte förstår tycker jag att man pratar på ett trevligt och respektfullt sätt. Jag vill inte heller att våra stora barn som är tre och fem hör och tror att det är okej att uttrycka sig så om lillebrorsan eller folk i allmänhet.

Hur skulle ni bemöta sådant här?

Vi fick hela tiden kommentarer om att vår son va liten/smal/tunn och frågan om jag hade dåligt med mat osv.. Det va inte kul heller, man blir jätteledsen när man får nästan ”anklagande” blickar på sej. Jag försökte skaka av mej bara, men när nån kommenterade lite för mkt snäste jag ifrån att alla barn är inte stöpta i samma form! Folk är jävligt ofina så är det bara, framförallt tar dom sej gärna friheten att kommentera både när folk är gravida och sedan deras barn. Gräsligt beteende!!
 
Får ni mycket kommentarer från folk om era bebisars vikt?

Känns som vissa i vår omgivning knappt gör något annat än pratar om hur otroligt tjock vår bebis är och fast jag försöker inte ta åt mig och försöker tänka att de nog inte menar något illa blir jag ledsen och irriterad :( jag tycker ju han är perfekt precis som det är.

Folk uttrycker sig inte på ett så himla trevligt sätt heller. Jag skulle inte bli ledsen om de sa typ ”åå vad han är knubbig och söt och go”, men tyvärr är det ju inte alls så de uttrycker sig utan på ett otrevligt/negativt sätt. Även om han inte förstår tycker jag att man pratar på ett trevligt och respektfullt sätt. Jag vill inte heller att våra stora barn som är tre och fem hör och tror att det är okej att uttrycka sig så om lillebrorsan eller folk i allmänhet.

Hur skulle ni bemöta sådant här?
Skulle säga att vi och BVC är nöjda.

Oförskämt av folk att hålla på att kommentera.
 
Vi fick hela tiden kommentarer om att vår son va liten/smal/tunn och frågan om jag hade dåligt med mat osv.. Det va inte kul heller, man blir jätteledsen när man får nästan ”anklagande” blickar på sej. Jag försökte skaka av mej bara, men när nån kommenterade lite för mkt snäste jag ifrån att alla barn är inte stöpta i samma form! Folk är jävligt ofina så är det bara, framförallt tar dom sej gärna friheten att kommentera både när folk är gravida och sedan deras barn. Gräsligt beteende!!

Kan tänka mig att det är lika jobbigt! Ja otroligt att folk orkar hålla på. Barn ser ju helt enkelt olika ut och växer olika.
 
Skulle säga att vi och BVC är nöjda.

Oförskämt av folk att hålla på att kommentera.

Bra svar, ska testa det nästa gång! Har berättat innan bebisen kom om hur ledsen jag blev över alla kommentarer om första barnet och har tänkt att folk kanske skulle fatta piken, men nej det verkar inte gå fram. Så jag får nog vara tydligare helt enkelt! Eller bara undvika träffa vissa :meh:
 
Det känns ju som att dom försöker utmåla en som en dålig mor på nåt vis? Man kan ju inte styra hur en bebis växer..
Folk har för lite att göra helt enkelt:meh:

Ja precis! Hur man än gör så är det fel, man ammar för mycket, för ofta, för lite, är för nojig av sig, eller för avslappnad... håller med, folk kanske borde skaffa sig ett eget liv istället :meh: eller varför inte bara uttrycka sig trevligt och respektfullt! :up: Och... man behöver ju inte häva ur sig precis allt som ploppar upp i skallen på en, varje gång! :up::up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 075
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 422
Senast: Madalitso
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 326
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 074
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp