Sommarföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gällande nattamning så har brösten slutat läcka sedan några veckor. Jag sover dock med bh - vågar inte testa utan. Inläggen däremot brukar jag glömma att lägga i igen när han har ätit.

Jag minns det som mycket enklare att amma dottern på natten. Hon fick enkelt tag och jag somnade om snabbt. Med V vaknar jag till mer och får mer störd sömn. Men i natt blev jag väckt bara två gånger och kände mig nästan utvilad vid 5:30 när han åt igen och det började bli dags att väcka storasystern. :)
 
V har haft magproblem i en vecka nu, med diarré :( När det var som värst bajsade han fem, sex gånger på en natt. Så blir han bättre en dag och sen lite sämre igen. Men några fler nätter med 5-6 blöjor har det inte blivit. BVC tyckte att vi skulle avvakta när vi var där i fredags, men blir det inte bättre får vi höra av oss till barnmottagningen. Den har vi ju bra koll på numera, efter att dottern fick åka in med sin uvi igen i tisdags eftersom antibiotikan inte verkade. 🙄

Vi vägde och mätte i fredags, dagen innan hans tvåmånadersdag, och han hade blivit 62,5 cm lång och vägde 6250 g! Han har vuxit 11 cm och gått upp drygt 2,5 kg - storasyrran hade vuxit 6 cm och gått upp ca 1,5 kg i samma ålder. :D Men sen spurtade hon iväg och landade på +2 på sina kurvor. Vi får se om V fortsätter i den här takten eller om det lugnar ner sig.
 
Ja precis! Hur man än gör så är det fel, man ammar för mycket, för ofta, för lite, är för nojig av sig, eller för avslappnad... håller med, folk kanske borde skaffa sig ett eget liv istället :meh: eller varför inte bara uttrycka sig trevligt och respektfullt! :up: Och... man behöver ju inte häva ur sig precis allt som ploppar upp i skallen på en, varje gång! :up::up:
Åh vad jag håller med!! Jag har redan fått höra en massa idiotiska kommentarer om både amningen och att det blev kejsarsnitt. ”Får bebisen verkligen ordentligt med mat?Det fick inte min när jag ammade” eller häromdagen när jag var förbi jobbet så var det en kollega som tyckte det var så synd att jag fick göra kejsarsnitt. Det är ju så mycket bättre o föda ”på riktigt”.... hon hade minsann fött ett barn på över 5 kg. Och så sa hon att om jag ska ha fler barn så går der säkert bättre nästa gång. Att föda med kejsarsnitt var inte en riktig förlossning tydligen.
Jag hade dock inte så mycket att välja på, jag är glad att han till slut kom ut oskadd.
 
Ja precis! Hur man än gör så är det fel, man ammar för mycket, för ofta, för lite, är för nojig av sig, eller för avslappnad... håller med, folk kanske borde skaffa sig ett eget liv istället :meh: eller varför inte bara uttrycka sig trevligt och respektfullt! :up: Och... man behöver ju inte häva ur sig precis allt som ploppar upp i skallen på en, varje gång! :up::up:
Ja herregud. "Bortskämd", har jag fått höra. "Ska han amma nu igen?"
Förklarat att vi kör fri amning men ändå fått höra att han är bortskämd. Som får komma och amma när han signalerar.

Åh vad jag håller med!! Jag har redan fått höra en massa idiotiska kommentarer om både amningen och att det blev kejsarsnitt. ”Får bebisen verkligen ordentligt med mat?Det fick inte min när jag ammade” eller häromdagen när jag var förbi jobbet så var det en kollega som tyckte det var så synd att jag fick göra kejsarsnitt. Det är ju så mycket bättre o föda ”på riktigt”.... hon hade minsann fött ett barn på över 5 kg. Och så sa hon att om jag ska ha fler barn så går der säkert bättre nästa gång. Att föda med kejsarsnitt var inte en riktig förlossning tydligen.
Jag hade dock inte så mycket att välja på, jag är glad att han till slut kom ut oskadd.
Har inte hört den än, men skulle nog börja gråta om nån sa så. Jag var ju dessutom sövd så missade liksom förlossningen, så är redan känslig i de egna tankarna (känns mer som jag fått än fött honom). Men han plockades ut ur min mage, då måste jag ju ha fött honom.
 
...0

Har inte hört den än, men skulle nog börja gråta om nån sa så. Jag var ju dessutom sövd så missade liksom förlossningen, så är redan känslig i de egna tankarna (känns mer som jag fått än fött honom). Men han plockades ut ur min mage, då måste jag ju ha fött honom.
Det är nästan så att jag hoppas att du börjar gråta om nån är så gränslös!
Då kanske poletten trillar ner att MAN SÄGER INTE SÅ!! :rage:

Jag tror att vi kvinnor många gånger är alldeles för duktiga på att släta över vår omgivnings idioti. För att det inte ska bli dålig stämning eller nåt. :cautious:
 
Hoppar in en snabbis..
När min dotter var 7-8 månader fick jag höra från hennes barnmorska på BVC att det ju vore bra om hon började krypa inom kort så att hon gör av med lite hull. :banghead:
Grät av ilska i bilen hem från det besöket och var en hårsmån ifrån att byta bm...
 
Hoppar in en snabbis..
När min dotter var 7-8 månader fick jag höra från hennes barnmorska på BVC att det ju vore bra om hon började krypa inom kort så att hon gör av med lite hull. :banghead:
Grät av ilska i bilen hem från det besöket och var en hårsmån ifrån att byta bm...
Och hur skulle du kunna skynda på det menade bm?
Då äter de ju fortfarande överlag bröstmjölk/ersättning.
 
Och hur skulle du kunna skynda på det menade bm?
Då äter de ju fortfarande överlag bröstmjölk/ersättning.
Dottern var väldigt tidig med att äta mat, så vid den tidpunkten åt ammade hon nog 2 gånger på dagen och sen fritt på natten (vilket blev massor då hon använde bröstet som napp...) Men oavsett så kände jag att så säger man väl inte, spec inte inom det yrket?! Dottern följde dessutom sin kurva helt okej, förutom ett upphopp vid besöket innan...

Hon var absolut inte mager, men inte överdrivet rund heller. Förstod inte alls kommentaren och gick därifrån i chock.
Nästa barn kommer inte ha samma barnmorska :angel:

Nu ska jag smyga ut från tråden igen :o
 
Åh vad jag håller med!! Jag har redan fått höra en massa idiotiska kommentarer om både amningen och att det blev kejsarsnitt. ”Får bebisen verkligen ordentligt med mat?Det fick inte min när jag ammade” eller häromdagen när jag var förbi jobbet så var det en kollega som tyckte det var så synd att jag fick göra kejsarsnitt. Det är ju så mycket bättre o föda ”på riktigt”.... hon hade minsann fött ett barn på över 5 kg. Och så sa hon att om jag ska ha fler barn så går der säkert bättre nästa gång. Att föda med kejsarsnitt var inte en riktig förlossning tydligen.
Jag hade dock inte så mycket att välja på, jag är glad att han till slut kom ut oskadd.

Men jisses vilka idioter! :banghead:
 
Min pappa var förbi en sväng idag och hade A sittandes mittemot i knät lutad mot hans uppdragna ben. Han höll i hennes händer avslappnat och från ingenstans spänner hon armarna och reser sig upp till stående för egen maskin utan hjälp. Vi blev helt chokade båda två, hon blev 3 månader i förrgår liksom. Stark som en oxe :love:
 
Min pappa var förbi en sväng idag och hade A sittandes mittemot i knät lutad mot hans uppdragna ben. Han höll i hennes händer avslappnat och från ingenstans spänner hon armarna och reser sig upp till stående för egen maskin utan hjälp. Vi blev helt chokade båda två, hon blev 3 månader i förrgår liksom. Stark som en oxe :love:
Oj, 3 månader?! Vår kille kan inte vända sig speciellt än, än mindre resa sig utan stöd. Det är först förra veckan han började få med huvudet om vi liksom drar honom i armarna till sittande.
De utvecklas verkligen olika :).
 
Har inte hört den än, men skulle nog börja gråta om nån sa så. Jag var ju dessutom sövd så missade liksom förlossningen, så är redan känslig i de egna tankarna (känns mer som jag fått än fött honom). Men han plockades ut ur min mage, då måste jag ju ha fött honom.
Ja, man blir såklart ledsen. Nu är jag inte förtjust i den här personen som sa detta sen innan då det inte är första gången hon uttrycker sig helt idiotiskt, så därav kunde jag låta det rinna av mig. Men jag fattar inte varför andra kvinnor och mammor måste trycka ner varandra! Så jävla tråkigt!
 
Oj, 3 månader?! Vår kille kan inte vända sig speciellt än, än mindre resa sig utan stöd. Det är först förra veckan han började få med huvudet om vi liksom drar honom i armarna till sittande.
De utvecklas verkligen olika :).

Helt utan hjälp var det inte, han stöttade upp henne, men bara genom att hålla i händerna. Hon har varit väldigt stark i kroppen ända sedan hon föddes. Såpass att hon verkar äldre än vad hon är. Storebror var mer som en trasdocka i kroppen länge och lite sen med motoriken. De utvecklas onekligen heeelt olika :).
 
Nätter. Hur är era bebisar på nätterna och hur gamla är de?
Jag har, trots att jag verkligen försöker undvika det, börjat bli stressad över att min bebis vaknar så många gånger på en natt för att amma. Inte för att det egentligen stör mig då vi samsover och liggammar, utan för att vänner som har barn i samma ålder sover hela nätterna i egna sängar. Och detta får jag höra. Ofta.

Vi kanske borde försöka få över henne i egen säng också, vad vet jag.
 
Nätter. Hur är era bebisar på nätterna och hur gamla är de?
Jag har, trots att jag verkligen försöker undvika det, börjat bli stressad över att min bebis vaknar så många gånger på en natt för att amma. Inte för att det egentligen stör mig då vi samsover och liggammar, utan för att vänner som har barn i samma ålder sover hela nätterna i egna sängar. Och detta får jag höra. Ofta.

Vi kanske borde försöka få över henne i egen säng också, vad vet jag.

A är 3mån, vi samsover och liggammar alltfrån med 2h mellanrum natten igenom till en amning på natten. Jag tycker att det är absolut smidigast att sova som vi gör och fortsätter med det så länge det känns så. Mest sömn för alla kör vi på.
3åringen är också alltid välkommen att sova hos oss och vill ibland ha ett glas mjölk mitt i natten. Det är också okej för oss, precis som att jag kan vakna törstig mitt i natten så kan ju barnet det.
Skit i vad folk säger och gör det som funkar bäst för er.

På föräldragruppen är det en som briljerar över sin unge som sover 12h natten igenom och har gjort det sen start. Jag tror att samtliga andra som sitter där tänker mycket onda tankar när hon sätter igång. Hon vet mycket väl om att många av oss andra har stökiga nätter, men likväl ska hon hålla på :meh:
 
Idag var det dags för Noras 3 månaders koll och vaccination, 59 cm lång och 5100 g.
Och så ledsen hon blev när hon blev stucken :cry: Aldrig varit med om att hon blivit så otroligt ledsen, och jag blev så chockad att det brast för mig med :angel: Fy! Kändes så lugnt innan, men nu fasar jag så inför nästa omgång :( Som tur är så är det några månader dit i alla fall.
 
Nyss varit och vägt oss. Fortfarande inte mer än 100 g ökning på en dryg vecka. Bm tyckte att vi kunde prova ge ersättning också en eller ett par gånger om dagen, så som det känns bra för oss. Han är ju pigg och glad och "med" så vi behöver inte oroa oss direkt. Men vissa barn behöver och vissa inte. Jag hade hoppats slippa men vill samtidigt att han ska växa bra. Dessutom kunde det ju vara smidigt att sticka till honom en flaska om det vid något tillfälle inte lämpar sig med amning.
 
Idag var det dags för Noras 3 månaders koll och vaccination, 59 cm lång och 5100 g.
Och så ledsen hon blev när hon blev stucken :cry: Aldrig varit med om att hon blivit så otroligt ledsen, och jag blev så chockad att det brast för mig med :angel: Fy! Kändes så lugnt innan, men nu fasar jag så inför nästa omgång :( Som tur är så är det några månader dit i alla fall.
Visst är det hemskt! Sköterskan varnade och vi gjorde upp en liten plan innan, men jag började grina jag med i alla fall. Mitt stackars lilla barn liksom!
 
Nätter. Hur är era bebisar på nätterna och hur gamla är de?
Jag har, trots att jag verkligen försöker undvika det, börjat bli stressad över att min bebis vaknar så många gånger på en natt för att amma. Inte för att det egentligen stör mig då vi samsover och liggammar, utan för att vänner som har barn i samma ålder sover hela nätterna i egna sängar. Och detta får jag höra. Ofta.

Vi kanske borde försöka få över henne i egen säng också, vad vet jag.
Olika. Han är 5.5 månader nu (4 om man korrigerar vad han borde vara). Fyra nätter i rad sov han 22-05 innan amning och sen somna om till 8. I natt blev det dock amning vid 3 och 5, vilket varit det vanliga för oss (samt även vid 23 när jag lagt mig). Han har dock slutat amma när jag lägger mig nu.
Samsover. Han ligger uppepå mitt täcke, har pyjamas och tunn filt. Han är en liten kamin så det har räckt hittills i höst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 075
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 420
Senast: Madalitso
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 310
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 067
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp