Bukefalos 28 år!

Sommarföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nätter. Hur är era bebisar på nätterna och hur gamla är de?
Jag har, trots att jag verkligen försöker undvika det, börjat bli stressad över att min bebis vaknar så många gånger på en natt för att amma. Inte för att det egentligen stör mig då vi samsover och liggammar, utan för att vänner som har barn i samma ålder sover hela nätterna i egna sängar. Och detta får jag höra. Ofta.

Vi kanske borde försöka få över henne i egen säng också, vad vet jag.

Nora är 3 mån och vi har aldrig fått sova en hel natt.
Den första månaden var vi hårda med att inte samsova, utan hon skulle minsann sova i sin säng, men det blev helt ohållbart. Hon ville äta var 2-3 timme, och det tog 30-90 min att få henne att somna om i sin säng O_o
Testade att ha henne sovandes brevid mig en natt och liggamma och vart helt såld på det sen! Hon vaknar fortfarande rätt ofta, men oftast är det inte för att äta utan bara få tutten i munnen (använder tutte på napp :meh:)
Det varierar endel hur många gånger hon vaknar på en natt, en bra natt kanske 3-4 ggr, en dålig 6-15 ggr.
Lite jobbigt att hon inte tar napp, men å andra sidan hade hon väl vaknat ändå och jag fått stoppa in nappen istället för tutten i munnen på henne :meh: Men jag är sån som somnar väldigt fort, så jag får ändå hyfsat mycket sömn trots att jag vaknar ganska många gånger på en natt.
 
Nätter. Hur är era bebisar på nätterna och hur gamla är de?
Jag har, trots att jag verkligen försöker undvika det, börjat bli stressad över att min bebis vaknar så många gånger på en natt för att amma. Inte för att det egentligen stör mig då vi samsover och liggammar, utan för att vänner som har barn i samma ålder sover hela nätterna i egna sängar. Och detta får jag höra. Ofta.

Vi kanske borde försöka få över henne i egen säng också, vad vet jag.

Våran somnar i egen säng vanligtvis vid kl 21 och sover fram till kl 05.30-06.30, efter mat brukar hon somna om i vår säng och sova 1-2 timmar till.

Känns väldigt lyxigt att sömnen är så okomplicerad. Hon är 12 veckor och hon började köra det här upplägget när hon var tre veckor så jag hoppas det håller i sig :)
 
Nätter. Hur är era bebisar på nätterna och hur gamla är de?
Jag har, trots att jag verkligen försöker undvika det, börjat bli stressad över att min bebis vaknar så många gånger på en natt för att amma. Inte för att det egentligen stör mig då vi samsover och liggammar, utan för att vänner som har barn i samma ålder sover hela nätterna i egna sängar. Och detta får jag höra. Ofta.

Vi kanske borde försöka få över henne i egen säng också, vad vet jag.

Två månader är den lille. Somnar mellan 22-23, även om jag önskat något tidigare. De flesta nätter vaknar han vid två- och fyra-halvfemtiden. Har tagit bort ena sidan på spjälsängen och satt fast sängen i min sängsida. Lägger honom där, då han ätit klart. Vaknar igen vid sextiden då brukar han liggarnas och bli kvar hos mig. Ett av nattillfällena inkluderar blöjbyte.
 
Nätter. Hur är era bebisar på nätterna och hur gamla är de?
Jag har, trots att jag verkligen försöker undvika det, börjat bli stressad över att min bebis vaknar så många gånger på en natt för att amma. Inte för att det egentligen stör mig då vi samsover och liggammar, utan för att vänner som har barn i samma ålder sover hela nätterna i egna sängar. Och detta får jag höra. Ofta.

Vi kanske borde försöka få över henne i egen säng också, vad vet jag.

3,5 månader. Somnar runt 19-20 för kvällen, ammar oftast 18:30. Sedan ammar jag när jag själv går och lägger mig ca 22 då han ligger med mig i soffan tills jag skall sova pga svårnattad bror som skall läggas i samma rum. Sedan äter han ungefär 02 och 05. Sover fram till mitt i natten amningen i egen säng och sedan med mig resten av natten. *vänster armhåla forever*

Som tröst kan jag säga att storebror ännu vid 9 månaders ålder ammades 2-3 gånger per natt och vaknar i dag ännu nattetid ett par gånger i veckan
 
A är 3mån, vi samsover och liggammar alltfrån med 2h mellanrum natten igenom till en amning på natten. Jag tycker att det är absolut smidigast att sova som vi gör och fortsätter med det så länge det känns så. Mest sömn för alla kör vi på.
3åringen är också alltid välkommen att sova hos oss och vill ibland ha ett glas mjölk mitt i natten. Det är också okej för oss, precis som att jag kan vakna törstig mitt i natten så kan ju barnet det.
Skit i vad folk säger och gör det som funkar bäst för er.

På föräldragruppen är det en som briljerar över sin unge som sover 12h natten igenom och har gjort det sen start. Jag tror att samtliga andra som sitter där tänker mycket onda tankar när hon sätter igång. Hon vet mycket väl om att många av oss andra har stökiga nätter, men likväl ska hon hålla på :meh:

Jim 3 månader sover numer oftast 6-8 timmar första passet på natten äter och somnar sedan om i 3-4 timmar till. Han sover bäst i egen säng, till skillnad mot sina storasyskon som samsov till 2 års ålder. De gånger jag inte orkar amma honom sittande när han vaknar utan liggammar och somnar så blir det fler uppvaknande än när jag lägger över honom i hans säng när han somnat om.

Han somnar dock nästan uteslutande vid tutten. Nappen duger bara ibland.
 
När bebis gråter hjärtskärande så fort jag överlämnar honom t sambon en kort stund för att gå på toa/äta/dricka, ena tutten är öm som fasen och hunden spyr ner mattan....
 
Nätter. Hur är era bebisar på nätterna och hur gamla är de?
Jag har, trots att jag verkligen försöker undvika det, börjat bli stressad över att min bebis vaknar så många gånger på en natt för att amma. Inte för att det egentligen stör mig då vi samsover och liggammar, utan för att vänner som har barn i samma ålder sover hela nätterna i egna sängar. Och detta får jag höra. Ofta.

Vi kanske borde försöka få över henne i egen säng också, vad vet jag.

Vår är två månader nu och ammar varje eller varannan timme. Eller ibland gnäller och gnyr han halvt i sömnen och vill bara att jag ska dra honom intill mig som när han ska amma, sen somnar han om utan att amma. Han vill nog mest känna att jag fortfarande är där :):love:

Stressa inte om det känns bra för er allihop!
 
Är nog inte länge kvar tills han vänder sig från mage till rygg nu. Han gjorde några tappra försök nu ikväll. Blev lite sur när det inte gick, men inte ledsen. Helt slut nu dock :p. Sitter i mitt knä och gäspar.
 
När bebis gråter hjärtskärande så fort jag överlämnar honom t sambon en kort stund för att gå på toa/äta/dricka, ena tutten är öm som fasen och hunden spyr ner mattan....

Tufft!! :(
Kanske inte hjälper jättemycket när man är mitt uppe i det men kom ihåg att det oftast är faser som går över! Rätt vad det är inser bebisen att pappa faktiskt också är en trevlig typ att hänga med.

Här har jag typ gett upp just nu så har en 6,7-kilosbebis på armen vad jag än gör :angel: armmusklerna börjar blir riktigt definierade :o effektiviserar vardagen genom att amma medan jag äter, dricker och skriver inköpslista till veckohandlingen, för att ta några exempel :o (är även en sån där sjuk person som ammar bebisen i bärselen medan jag går en promenad :o:o )
 
Tufft!! :(
Kanske inte hjälper jättemycket när man är mitt uppe i det men kom ihåg att det oftast är faser som går över! Rätt vad det är inser bebisen att pappa faktiskt också är en trevlig typ att hänga med.

Här har jag typ gett upp just nu så har en 6,7-kilosbebis på armen vad jag än gör :angel: armmusklerna börjar blir riktigt definierade :o effektiviserar vardagen genom att amma medan jag äter, dricker och skriver inköpslista till veckohandlingen, för att ta några exempel :o (är även en sån där sjuk person som ammar bebisen i bärselen medan jag går en promenad :o:o )
Jo så är det ju :) främst är det väl för att bebis vakentid består av att tutta. Han vill verkligen amma nästan hela tiden och då har pappa ingenting att komma med.
Låter praktiskt att amma i selen, jag har fortfarande inte testat varken sjal eller sele, känns som det kunde underlätta livet lite här hemma ;)
 
Jo så är det ju :) främst är det väl för att bebis vakentid består av att tutta. Han vill verkligen amma nästan hela tiden och då har pappa ingenting att komma med.
Låter praktiskt att amma i selen, jag har fortfarande inte testat varken sjal eller sele, känns som det kunde underlätta livet lite här hemma ;)

Ja nä då är det svårt för pappa! Tror du han har någon tillväxtfas och vill öka på produktionen eller är han bara en allmänt matglad/ snuttig bebis?
Vår bebis är också väääldigt snuttig just nu. Man ser att han verkligen ligger och myssnuttar och egentligen är mätt. Sen kräks han massor för att det liksom blir lite mycket i magen...

Selen används mycket flitigt hos oss :) bebisen är väl inte överförtjust än när han är vaken, men gillar atthänga i den och sova eller amma. Tror han kommer gilla den även i vaket tillstånd snart för man märker att han börjar upptäcka att man kan ju kika på massa spännande saker när världen vimlar förbi när man sitter i den! :)
 
När babyn går från att äta ca varannan timme till var fjärde undrar mina bröst vad som hände? De har inte riktigt återhämtat sig från förra veckans ökningsperiod. Och i natt åt han fösta gången 4!!! (oäten mellan 22-04) men ville bara ha ett bröst. AJ aj sa vänster bröst över det tillslaget. Just när man tror amningen stabiliserat sig hittar han på nått nytt
 
Jo så är det ju :) främst är det väl för att bebis vakentid består av att tutta. Han vill verkligen amma nästan hela tiden och då har pappa ingenting att komma med.
Låter praktiskt att amma i selen, jag har fortfarande inte testat varken sjal eller sele, känns som det kunde underlätta livet lite här hemma ;)
Jag kände också så i början. Det är dock en relativt kort fas det är så, på det stora hela. Även om den känns tufft just då. Jag kan nästan sakna "sitta i soffan och amma hela dagen"-fasen just nu :p.
 
Ja nä då är det svårt för pappa! Tror du han har någon tillväxtfas och vill öka på produktionen eller är han bara en allmänt matglad/ snuttig bebis?
Vår bebis är också väääldigt snuttig just nu. Man ser att han verkligen ligger och myssnuttar och egentligen är mätt. Sen kräks han massor för att det liksom blir lite mycket i magen...

Selen används mycket flitigt hos oss :) bebisen är väl inte överförtjust än när han är vaken, men gillar atthänga i den och sova eller amma. Tror han kommer gilla den även i vaket tillstånd snart för man märker att han börjar upptäcka att man kan ju kika på massa spännande saker när världen vimlar förbi när man sitter i den! :)
Det är säkert att han vill öka på produktionen. Men sen kommer han inte till ro riktigt heller om han inte får snutta. Han somnar ju ofta efteråt. Och då är han svår att ”lura” genom att lägga ifrån sig på soffan t ex. Han vill gärna sova på mamma ❤️
Igår fick jag uppleva en riktig ”ryggbajs” haha! Jösses, det hade kommit bajs upp längs halva ryggen! Hoppas slippa fler såna i fortsättningen ;)
 
Jag kände också så i början. Det är dock en relativt kort fas det är så, på det stora hela. Även om den känns tufft just då. Jag kan nästan sakna "sitta i soffan och amma hela dagen"-fasen just nu :p.
Hehe skönt att veta, men som du säger så är det ju mysigt också såklart! Igår funkade det bra för då sov han i två omgångar under dagen i flera timmar och då får man lite paus :) vissa dagar har han nästan inte sovit någonting alls.
 
Under avdelningen förvirrade småbarnsföräldrar, har jag idag gått runt på ica maxi med en nedkräkt minihandduk halft hängande ur bakfickan. Den skulle varit till tvättkorgen innan jag lämnade huset. Jag tappade den när jag klev ur bilen vid leksaksaffären som jag sen åkt till.

I nämda affär la jag pärlplattor i barnvagnskorgen och letade upp en leksakshelikopter till treåringens kompis som ska ha kalas på lördag. Betalade helikoptern och såg när jag var på väg ur affären att jag glömt betala för pärlplattorna :angel: bara att gå tillbaka till kassan igen :o:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 918
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 220
Senast: Madalitso
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 298
Senast: Juli0a
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
69 122
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp