Sommarföräldrar 2018, del 3

När vi skulle iväg och handla skulle han in i ett hörn och gömma sig. Vad som utlöste det vet jag inte, det är det värsta :(.
Måste verkligen vara jättejobbigt för honom själv när det bli så.
Igår skulle han bara ner och ligga platt på mage på golvet och gråta :crazy: .

stackarn! :(Så gör vår lillunge också, kutar iväg och ställer sig i ett hörn eller mot en vägg när han blir ledsen/arg. Ibland dunkar han huvudet i väggen eller golvet av ilska. Ibland fattar man ju inte vad det är, men om man finns där när de vill ha tröst och säger något deltagande typ ”oj jag förstår att du blev ledsen för något, kom här, jag tror det blir bättre snart”, och visar att det är okej att känna alla de där känslorna så tror jag det räcker långt.
 
stackarn! :(Så gör vår lillunge också, kutar iväg och ställer sig i ett hörn eller mot en vägg när han blir ledsen/arg. Ibland dunkar han huvudet i väggen eller golvet av ilska. Ibland fattar man ju inte vad det är, men om man finns där när de vill ha tröst och säger något deltagande typ ”oj jag förstår att du blev ledsen för något, kom här, jag tror det blir bättre snart”, och visar att det är okej att känna alla de där känslorna så tror jag det räcker långt.

Min dotter typ klöser sig i ansiktet när hon blir upprörd. 😳
Men jag tror som du. Vara där och lyssna, är allt man kan göra.
 
Inga utbrott idag :up: . Nu ska han vara hos farmor på dagarna måndag till onsdag, får se hur det går. Var ett tag sen han träffade henne, men det brukar gå bra när vi är där och vi har även lämnat honom där förut. Dock ska vi upp tidigt, vi ska åka vid 7 hemifrån, i vanliga fall går vi upp ca 7.30 när han ska till dagmamman.
Behöver i alla fall bara klä på honom, så får han frukost osv hos farmor (kanske en klämmis i bilen på väg dit om det behövs).
 
Och nu har ungen diarré igen. Började i morse med kladd och har bara blivit värre och värre under dagen :(. Vill inte ha en omgång magsjuka i familjen igen :arghh: .
Han har inte träffat andra barn tidigare i veckan så vet inte var det kommer ifrån, farmor (som han varit hos) mår bra - än så länge.
 
Och nu har ungen diarré igen. Började i morse med kladd och har bara blivit värre och värre under dagen :(. Vill inte ha en omgång magsjuka i familjen igen :arghh: .
Han har inte träffat andra barn tidigare i veckan så vet inte var det kommer ifrån, farmor (som han varit hos) mår bra - än så länge.

Tänder på gång?
 
Låter ju tyvärr som magsjuka. När vi hållit på med kindtänder har hans mage varit helt ur spel (snaaart är den biten över, bara 1,5 tand ifrån 20 tänder)
Vi har 8kvar till 20...
Blåbärssoppa och vitt bröd blev det till kvällsmål. Och en klämmis med blåbär tidigare.
 
Vi är i en ny fas. "Stoppa allt i munnen"-fasen.
Han spottar ut och lägger bort när jag säger till, så fort jag säger bra eller tittar bort börjar han om :cautious: .
Allt från hela bitar Duplo till duplofigurer osv.
 
Mum of the year idag. Skulle hindra storebror att springa in på en gård när vi var ute på promenad. Slutade med att i stället lillebror som satt i vagnen rullade över ”dikeskanten” slutningen ner på gården. Vagnen upp och ner och han fast under den :crazy::cry:

klarade och med en sprucken läpp. Fattar inte heller HUR det gick till. Vagnen var på plan mark ca 1 meter från kanten. Dock utan broms på men framhjulen var på tvären
 
Hur är det med fyllda tvååringar och blivande tvååringar? :love:

Nora är inne i en så himla härlig period nu och utvecklingen går i rasande fart. Så himla kul att hon kan kommunicera och göra sig förstådd i det mesta nu.
Roligast är när hon hämtar en skål och kommer till en säger ”ärta” och sen springer till frysen.
Hon har en dille på ärtor O_o:laugh: Äter mängder!

Helt ofattbart att hon fyller två år om 3 veckor. Tiden går så himla fort! För fort just nu känner jag.
 
Hur är det med fyllda tvååringar och blivande tvååringar? :love:

Nora är inne i en så himla härlig period nu och utvecklingen går i rasande fart. Så himla kul att hon kan kommunicera och göra sig förstådd i det mesta nu.
Roligast är när hon hämtar en skål och kommer till en säger ”ärta” och sen springer till frysen.
Hon har en dille på ärtor O_o:laugh: Äter mängder!

Helt ofattbart att hon fyller två år om 3 veckor. Tiden går så himla fort! För fort just nu känner jag.
Den här tvååringen kallar vi ibland för papegoja, för han upprepar allt hela tiden :p. De gånger han är tyst måste vi typ kolla om han sover, om han är i vagnen.
Han har börjat säga vissa meningar med tre ord i rad och han lär sig nya ord varje dag. Man märker hur bra han tycker det är när han kan göra sig förstådd.
 
Vad kul att läsa era uppdateringar!
Minstingen här snickesnackar en hel del också, framför allt om bilar, traktorer, båtar och släpvagnar. Han är definitivt den mest motorintresserade av våra barn :D när vi köpte en släpvagn snackades det MYCKET om den och han går direkt till släpet varje gång han går ut:D

Stora projektet nu är att få ungen blöjfri vilket går superbra! Nu kan han utan problem hålla sig torr 3-4 timmar dagtid och hela nätterna. Däremot tycker han att pottan är ett otäckt påhitt, så det återstår att få honom att inse poängen med den :angel:varför inte bara kissa på golvet när det är dags liksom? men poletten ska nog snart trilla ner!
 
Här fyller vi två på torsdag och har ”coronakalas” på söndag. Dvs ute och vi blir Max 10 pers totalt. Täckte dessutom bara bjuda på saft och glass från sådan där barnkalasmuggar/papperstallrikar 😝

testat att ta bort blöjan. Tredje dagen utan idag förutom till natten. Går helt ok. Vi är mest ute så han kissar typ på äppelträdet. Men inne har han gått på pottan i alla fall. En ”bajsolycka” ute igår då vi inte märkte att behovet fanns. Gräsmattan Blev säkert glad

var en sväng till stan och handlade tidigare idag och funkade fint utan blöja. Laddade bara upp med några små handdukar och ett par extra shorts. (Första gången på över tre månader barnen var med och veckohandla)
 
Verkar som att vi blivit blöjfria 😮. Endast på natten och då vill han ha bort den nästan genast han vaknar. 50/50 om den varit torr eller inte.

funkar även med lösa shorts på, han har inte helt knäckt koden hur man tar av dem men han kommer och säger till. (Eller springer utan byxor ännu)
 
Verkar som att vi blivit blöjfria 😮. Endast på natten och då vill han ha bort den nästan genast han vaknar. 50/50 om den varit torr eller inte.

funkar även med lösa shorts på, han har inte helt knäckt koden hur man tar av dem men han kommer och säger till. (Eller springer utan byxor ännu)
Skönt. Vi har väl inte tagit tag i det helt, vi är på väg men inte där än. Han kan bli tillfrågad om han är kissnödig, säga nej, köra på och en stund senare kissar han utan att säga till (eller säga till samtidigt som det kommer).

Vi har varit på sommarstället och där har han fått kissa en del ute, varpå han nu kan resa sig från pottan och gå ut i trädgården, om dörren står öppen, och kissa 🙈.
 
Skönt. Vi har väl inte tagit tag i det helt, vi är på väg men inte där än. Han kan bli tillfrågad om han är kissnödig, säga nej, köra på och en stund senare kissar han utan att säga till (eller säga till samtidigt som det kommer).

Vi har varit på sommarstället och där har han fått kissa en del ute, varpå han nu kan resa sig från pottan och gå ut i trädgården, om dörren står öppen, och kissa 🙈.

kan väl erkänna att vi inte varit heeelt seriösa denna gång med potträning. Första barnet jagade vi med potta var 20 min. Denna gång lite mer hoppsan nu kissade han visst på golvet igen.

men vi har ännu 5 v innan dagis börjar igen så de löser sig väl. Och nu har olyckorna minskat rejält. Vägrar nämligen två blöjbarn en gång till därav projekt blöjfri. Vi höll på ett år med två blöjbarn. Mycket lättare att fixa det på sommaren märker jag
 
kan väl erkänna att vi inte varit heeelt seriösa denna gång med potträning. Första barnet jagade vi med potta var 20 min. Denna gång lite mer hoppsan nu kissade han visst på golvet igen.

men vi har ännu 5 v innan dagis börjar igen så de löser sig väl. Och nu har olyckorna minskat rejält. Vägrar nämligen två blöjbarn en gång till därav projekt blöjfri. Vi höll på ett år med två blöjbarn. Mycket lättare att fixa det på sommaren märker jag

Vad kul att ni gör framsteg! Det gör lillkillen här också!:up: Jag hade semester förra veckan och helt plötsligt i mitten av veckan var han helt okej med att jag satte honom på pottan när kisset kom:D Sedan började han komma och säga till om det råkade bli en olycka. Och någon dag senare började han ropa ”mamma!!” med ängslig röst precis innan det var dags. Och idag har han helt plötsligt gått och satt sig själv på pottan och kissat! Såååå stolt och mallig, han liksom visar flera gånger hur han kissade när han berättar vad han gjort :D:love: helt plötsligt fattade han poängen med hela påhittet! Lilla ungen:love: det är ju sååå häftigt att få följa de små livens utveckling!:love::love:
 
Här säger ungen fortfarande inte till i tid, utan ibland när han väl kissar.
Idag kom det ett "kissa golvet" och ja, det hade han visst gjort. Han verkade lite upprörd själv över det hela, stackarn.
 
Här säger ungen fortfarande inte till i tid, utan ibland när han väl kissar.
Idag kom det ett "kissa golvet" och ja, det hade han visst gjort. Han verkade lite upprörd själv över det hela, stackarn.

Då låter det som han har kommit en bra bit på vägen!:up: Här levde vi i total förnekelse ett bra tag, kissa var absolut inget ungen här ägnade sig åt över huvudtaget:angel: kom det en pöl på golvet var det tydligen Pappa som hade kissat där :confused::D
 

Liknande trådar

Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 171
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 389
Senast: G-uldlock
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 260
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
543

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp