Sommarföräldrar 2022

Alltså jag vet inte säkert, men jag tror verkligen inte att min bebis har fixerat sig. Storebror gjorde inte det förrän under förlossningen så jag vet inte hur det känns, men antar att det känns? Är i vecka 31.

Har snöat in lite på förberedande övningar för att få bebis att hamna i bra position, typ det ni skrivit om här. För jag tänker att den väldigt långa latensfasen jag hade sist gång kanske hör ihop med att storebror inte låg optimalt. Men jag vet inte om det hjälper eller om det ens finns forskning på de här övningarna. Hade velat bli mer övertygad för grejen är att jag tycker att foglossningen blir mer smärtsam av övningarna tyvärr, så jag vet inte riktigt vad jag ska prioritera.

Gott ändå att kunna rida till vecka 30, det gjorde jag med sist innan fogarna sa stopp. Men den här gången sa de stopp tio veckor tidigare. Jaja, var sak har sin tid tänker jag! Perfekt timing med växande unghästar ju! 😀
Det låter inte bra om foglossningen blir värre, då ska du nog inte fortsätta. Min foglossning har försvunnit nu efter att ha gjort lite övningar och yoga i ett par veckor men det kan ju också bero på att bebisen trängt ner mer i bäckenet och liksom gjort det lite mer stabilt på det viset. Hoppas det blir bättre för dig, så jobbigt att gå med foglossning.
 
Igår blev en oplanerat intensiv dag. Hämtade vagnen, gick på visningar, la bud på en lägenhet och blev överraskad med en baby shower av mina närmsta vänner 🥰 Älskar att det för en gångs skull är fullt normalt att ge bort lite kräm för genitalier och bröstvårtor 😂

Ligamenten i bäckenet har blivit jätteömma, så får se hur länge jag orkar släpa mig till jobbet varje dag! Tror inte bebis fixerat sig än (v. 37), så hoppas att jag får mindre ont när bebis lagt sig "till rätta" längre ner om hon nu behagar göra det.
 
Alltså jag vet inte säkert, men jag tror verkligen inte att min bebis har fixerat sig. Storebror gjorde inte det förrän under förlossningen så jag vet inte hur det känns, men antar att det känns? Är i vecka 31.

Har snöat in lite på förberedande övningar för att få bebis att hamna i bra position, typ det ni skrivit om här. För jag tänker att den väldigt långa latensfasen jag hade sist gång kanske hör ihop med att storebror inte låg optimalt. Men jag vet inte om det hjälper eller om det ens finns forskning på de här övningarna. Hade velat bli mer övertygad för grejen är att jag tycker att foglossningen blir mer smärtsam av övningarna tyvärr, så jag vet inte riktigt vad jag ska prioritera.

Gott ändå att kunna rida till vecka 30, det gjorde jag med sist innan fogarna sa stopp. Men den här gången sa de stopp tio veckor tidigare. Jaja, var sak har sin tid tänker jag! Perfekt timing med växande unghästar ju! 😀
De kände fixeringen på mvc, och jag kunde också känna huvudet nedåt då. Efter bf med förra så kändes det verkligen fysiskt att huvudet sjunkit ner mer i bäckenet. När jag red i v 41 då så kändes det som att huvudet låg i sadeln...😂

Mtp egen foglossning som mer eller mindre aldrig varit bra sedan 2019 så röstar jag för att inte för något (som man inte måste) som förvärrar den. Men man får väl alltid väga för och emot.

Vad olika det är. Hade hemsk foglossning med förra, men just rida var det som fungerade, mkt bättre än stå, gå, sitta, ligga.

Jo, det är väl egentligen bara bra med lite paus för unghästarna. Är bara jag som är så himla motiverad när vi kommit igång lite mer :)
 
På fredagen hade jag kontroll hos min vanliga bm, där blodtrycket var bra mycket högre än vanligt och över gränsvärdet. Hon var dock inte så brydd och ganska vimsig då hon skulle gå på semester precis, så hon sa bara att jag skulle kontakta förlossningen om det var något.
På kvällen och under natten får jag rejäl huvudvärk och lånar min mammas blodtrycksmätare som visar värden över gränsen.
Ringer förlossningen på lördag morgon, alla 3 sjukhus i regionen är fullbelagda och jag får väldigt otrevligt bemötande på telefon, men får i alla fall komma in på en koll.
När jag kommer in har trycket stigit ännu mer, en läkare gör en koll som visar att jag är öppen 4-5cm och han gör en hinnsvepning. (Han vill inte ta vattnet pga han tycker bebis ligger lite väl högt uppe ä n). Jag blir hemskickad med tabletter och ordinerad att mäta och ringa under kvällen.
Tabletterna hjälper mot blodtrycket men de vill ändå att jag kommer tillbaka söndag morgon för kontroll, vilket jag gör. De tar då beslut om igångsättning eftersom kroppen ändå var så mogen för det, och att jag även börjat kräkas och rejält illamående.

Kl 11 tar de hinnorna, kl 12 börjar jag få milda värkar, kl 13 sätts eda och värkstimulerande dropp, och 14.50 är han ute. Så det gick väldigt snabbt och smidigt!

Jag har haft snabba krystfaser innan men denna tog rekord, bm hann bara trycka på larmknappen efter mer personal så kom han ut på en krystvärk. Så i journalen står det att hon larmar 14.50 och han föddes 14.50 🤣

Är så otroligt nöjd med hela upplevelsen, och vi är oförskämt pigga. Sambon är hemma med de andra barnen och jag och bebis ligger kvar åtminstone till imorgon pga mitt blodtryck.

Så även att det blev precis det jag inte ville (igångsättning, eda och dropp) så blev det helt fantastiskt❤️
 
Har varit hos bm nu efter lunch. Hon kommer att känna, vid nästa besök om två veckor, om ettan är fixerad. Jag tror det, men jag vet inte 😅 annars såg allt bra ut, 130/70 i blodtryck, 4,8 i blodsocker. Ettan låg på ca 138 i hjärtslag och tvåan på ca 145. Känns skönt att det ändå flyter på, trots foglossning, ont i ryggen, svullna fötter och trött! Men jag är glad så länge jag är någelunda rörlig 🙈
 
Var på MVC idag och hon tyckte inte jag skulle sova så mycket.:angel: Utan att rekommendation är 8 timmar/ dygn. Hur mycket sover ni?Ni som är hemma, hur lyckas ni hålla er vakna hela dagen utan att ta en sovstund vid lunch?
 
Hur många olika barnmorskor har ni haft sedan ni blev inskrivna på mvc?
Jag är inne på min tredje idag men kommer hinna ha 4st olika minst innan bf.
Känns inte alls bra, får ingen kontinuitet eller trygghet. Jag hinner bara träffa samma barnmorska 2ggr innan det är dags att byta igen.
 
Var på MVC idag och hon tyckte inte jag skulle sova så mycket.:angel: Utan att rekommendation är 8 timmar/ dygn. Hur mycket sover ni?Ni som är hemma, hur lyckas ni hålla er vakna hela dagen utan att ta en sovstund vid lunch?
Vadå inte sova så mycket? Jag sover skit på nätterna eftersom det gör ont. Så vilar 1-3 ggr på dagarna 🙈

Har haft samma barnmorska alla besök på mvc, på specmvc har det varit olika!
 
Var på MVC idag och hon tyckte inte jag skulle sova så mycket.:angel: Utan att rekommendation är 8 timmar/ dygn. Hur mycket sover ni?Ni som är hemma, hur lyckas ni hålla er vakna hela dagen utan att ta en sovstund vid lunch?

Men va? Det var typ det dummaste jag hört. Min BM säger åt mig att vila och sova på dagen om jag kan. Strunta i det konstiga rådet, sov om och när du blir trött om du har möjlighet! Även om jag sover bra på natten så tar jag gärna en sovstund vid lunch.
 
Haha vad konstigt råd om sömnen!? Hon kanske menade att man kan bli ännu tröttare av att sova "för mycket" meeeen det är väl en helt annan grej när man är gravid!? Nej, lyssna på din kropp skulle jag säga!

Jag ligger i sängen 7-8 timmar/natt men vet inte riktigt hur mycket jag sover av den tiden, väcks ofta av treåringen och av att jag behöver kissa, tar tid att somna om. Så är jag trött på dagen försöker jag sova en liten stund då.

Jag har haft samma barnmorska hittills men nu ska hon gå på semester så jag vet inte om det blir en annan eller flera andra jag får träffa på de kommande tiderna. För mig spelar det ingen roll, men jag kan verkligen förstå att man vill träffa en och samma barnmorska hela graviditeten.

Blev sittande mitt i en diskussion kring bristen på barnmorskor på förlossningarna häromdagen. Folk pratade om att det inte finns plats, att man blir hemskickad jättesnabbt, att barnmorskorna är så stressade o.s.v... Jag förstår diskussionen men det är svårt att behålla lugnet i den när man själv ska föda inom kort. Tack för peppen liksom! Finns ju liksom inget man själv som gravid kan göra åt detta, mer än att förbereda sig mentalt på att behålla lugnet och känna sig trygg i sig själv. Jag är mest glad över att partnern får lov att vara med på BB jämfört med under Corona, hoppas att det inte hinner ändra sig igen.
 
På fredagen hade jag kontroll hos min vanliga bm, där blodtrycket var bra mycket högre än vanligt och över gränsvärdet. Hon var dock inte så brydd och ganska vimsig då hon skulle gå på semester precis, så hon sa bara att jag skulle kontakta förlossningen om det var något.
På kvällen och under natten får jag rejäl huvudvärk och lånar min mammas blodtrycksmätare som visar värden över gränsen.
Ringer förlossningen på lördag morgon, alla 3 sjukhus i regionen är fullbelagda och jag får väldigt otrevligt bemötande på telefon, men får i alla fall komma in på en koll.
När jag kommer in har trycket stigit ännu mer, en läkare gör en koll som visar att jag är öppen 4-5cm och han gör en hinnsvepning. (Han vill inte ta vattnet pga han tycker bebis ligger lite väl högt uppe ä n). Jag blir hemskickad med tabletter och ordinerad att mäta och ringa under kvällen.
Tabletterna hjälper mot blodtrycket men de vill ändå att jag kommer tillbaka söndag morgon för kontroll, vilket jag gör. De tar då beslut om igångsättning eftersom kroppen ändå var så mogen för det, och att jag även börjat kräkas och rejält illamående.

Kl 11 tar de hinnorna, kl 12 börjar jag få milda värkar, kl 13 sätts eda och värkstimulerande dropp, och 14.50 är han ute. Så det gick väldigt snabbt och smidigt!

Jag har haft snabba krystfaser innan men denna tog rekord, bm hann bara trycka på larmknappen efter mer personal så kom han ut på en krystvärk. Så i journalen står det att hon larmar 14.50 och han föddes 14.50 🤣

Är så otroligt nöjd med hela upplevelsen, och vi är oförskämt pigga. Sambon är hemma med de andra barnen och jag och bebis ligger kvar åtminstone till imorgon pga mitt blodtryck.

Så även att det blev precis det jag inte ville (igångsättning, eda och dropp) så blev det helt fantastiskt❤️

Så himla fint!

Men vad tråkigt att du blev otrevligt bemött i telefonen. På vilket sätt? Det är en rädsla hos mig, att inte bli tagen på allvar när vi ringer in. Har så himla svårt för att stå på mig i ett sådant läge. Sist gång ringde min man men de ville absolut prata med mig och jag tyckte att det var så himla svårt att svara på frågorna. Att vi har en timma in påverkar också, men jag vet ju att det finns många som har längre till förlossningen än så.
 
Hur många olika barnmorskor har ni haft sedan ni blev inskrivna på mvc?
Jag är inne på min tredje idag men kommer hinna ha 4st olika minst innan bf.
Känns inte alls bra, får ingen kontinuitet eller trygghet. Jag hinner bara träffa samma barnmorska 2ggr innan det är dags att byta igen.
Har haft samma hela graviditeten men på fredag blir det sista gången med henne för hon ska på semester, så får se hur många andra jag får träffa innan ungen kommer!
 
Hur många olika barnmorskor har ni haft sedan ni blev inskrivna på mvc?
Jag är inne på min tredje idag men kommer hinna ha 4st olika minst innan bf.
Känns inte alls bra, får ingen kontinuitet eller trygghet. Jag hinner bara träffa samma barnmorska 2ggr innan det är dags att byta igen.

Jag har haft samma hela tiden. Nu har jag ju gått på mitt sista besök men annars hade jag säkert fått träffa nån vikarie när ordinarie har semester. Låter tråkigt att träffa så många olika.
 
Jag kommer ha haft två olika barnmorskor. Började en ny på mottagningen och fick henne istället, inget de frågade eller kommenterade, utan en dag var det bara hon istället. Hon var också ganska ny och förvirrad. Saknar min barnmorska från förra graviditeten men har flyttat en bit. Hade föredragit samma hela graviditeten helt klart men 4 olika låter ju ännu värre.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 952
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 945
Senast: jemeni
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 956
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 906
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp