Sommarföräldrar 2022

Så himla fint!

Men vad tråkigt att du blev otrevligt bemött i telefonen. På vilket sätt? Det är en rädsla hos mig, att inte bli tagen på allvar när vi ringer in. Har så himla svårt för att stå på mig i ett sådant läge. Sist gång ringde min man men de ville absolut prata med mig och jag tyckte att det var så himla svårt att svara på frågorna. Att vi har en timma in påverkar också, men jag vet ju att det finns många som har längre till förlossningen än så.


Ska börja med att säga att det är första gången jag blivit dåligt bemött, var ju 3e barnet nu och de har alltid varit underbara när jag ringt innan! Så det var nog kombon av att de var så fullbelagda och att vi inte riktigt förstod varandra. Så jag tycker inte du ska oroa dig ❤️

Men iaf, barnmorskan trodde inte på värdet jag mätt upp hemma, sa att jag gjort fel och att det ändå inte var så högt.
Hon sa även att min huvudvärk förmodligen berodde på att jag har småbarn sen innan. Hon pratade och skämtade samtidigt med en kollega om en annan tjej som ringt in så jag kände mig väldigt förminskad. Så glad att jag slapp ha henne under förlossningen 😬

Men som sagt, alla andra gånger jag ringt in har de bara sagt att jag alltid är välkommen osv!
Och det var ju tur att jag åkte in, annars hade jag inte haft någon mer kontroll förrän 2 veckor senare, och då kanske det hade eskalerat helt med blodtrycket.
 
Var på MVC idag och hon tyckte inte jag skulle sova så mycket.:angel: Utan att rekommendation är 8 timmar/ dygn. Hur mycket sover ni?Ni som är hemma, hur lyckas ni hålla er vakna hela dagen utan att ta en sovstund vid lunch?
Eh va?! Rekommenderar? På vilken grund? När jag var gravid med sonen (förvisso också utbränd) sov jag middag 1-2 ggr/dag, ofta flera timmar på dagen. Jag skulle kunna (och behöva) sova minst 8-9 timmar på natten nu och minst en timme på dagen för att må bra, men det är inte alltid möjligt.
 
Hur många olika barnmorskor har ni haft sedan ni blev inskrivna på mvc?
Jag är inne på min tredje idag men kommer hinna ha 4st olika minst innan bf.
Känns inte alls bra, får ingen kontinuitet eller trygghet. Jag hinner bara träffa samma barnmorska 2ggr innan det är dags att byta igen.
Haft samma under hela den här graviditeten, under hela förra som blev MA, under hela med sonen (alltså en och samma barnmorska från start och det är fortfarande henne jag träffar). Allra allra första gången på mvc, innan sonen (blev också missfall) träffade jag en annan, vi fungerade inte så jag bytte, men samma sedan dess.
 
Var på MVC idag och hon tyckte inte jag skulle sova så mycket.:angel: Utan att rekommendation är 8 timmar/ dygn. Hur mycket sover ni?Ni som är hemma, hur lyckas ni hålla er vakna hela dagen utan att ta en sovstund vid lunch?
hur mycket sover du?
Jag sover säkert 8h per natt och typ 1-2 h på dagen annars blir jag supergnällig. Aldrig hört att man inte ska sova mer än 8h per dygn, skulle jag inte få min nap på lunchen/eftermiddagen så skulle jag inte fixa att jobba.
 
MVC hade jag samma hela graviditeten, förutom någon vikarie vid semester/sjukdom.
Däremot BVC hade jag tre olika och skulle få en 4’e lagom till 6 månaders kontrollen. Det skulle dessutom vara en vikarie innan de lyckats anställa en ny.
Där ruttnade jag och bytte ställe. Har därefter det haft samma :)
Stället innan hade bytt ägare så folk sa upp sig när de var missnöjda med nya ledningen.
 
På tal om barnmorskor. Min barnmorska har inte frågat alls hur jag känner kring förlossningen eller så. Vi gör bara de fysiska kollerna men pratar inget annat. I vilken vecka brukar man prata om det? Är ändå omföderska men minns ju inte. Förstår att jag kan ta upp det själv men är mest förvånad att hon inte stämmer av för fånga upp eventuell oro.
 
På tal om barnmorskor. Min barnmorska har inte frågat alls hur jag känner kring förlossningen eller så. Vi gör bara de fysiska kollerna men pratar inget annat. I vilken vecka brukar man prata om det? Är ändå omföderska men minns ju inte. Förstår att jag kan ta upp det själv men är mest förvånad att hon inte stämmer av för fånga upp eventuell oro.
Vi pratade allmänt om förlossning i förra veckan, då var ja i v33 och ska om 1,5 vecka skriva sammanfattning till förlossningen, om mina tankar :)
 
På tal om barnmorskor. Min barnmorska har inte frågat alls hur jag känner kring förlossningen eller så. Vi gör bara de fysiska kollerna men pratar inget annat. I vilken vecka brukar man prata om det? Är ändå omföderska men minns ju inte. Förstår att jag kan ta upp det själv men är mest förvånad att hon inte stämmer av för fånga upp eventuell oro.

Tror min barnmorska tog upp det väldigt tidigt för att fånga upp eventuell rädsla. Nu har jag haft samma barnmorska alla tre gångerna så vi känner varandra nu och hon vet vad jag tycker. Men annars har vi pratat om det på samma sätt som @Fille och vi skrev en sammanfattning förra gången när jag var där för sista gången 😊
 
På tal om barnmorskor. Min barnmorska har inte frågat alls hur jag känner kring förlossningen eller så. Vi gör bara de fysiska kollerna men pratar inget annat. I vilken vecka brukar man prata om det? Är ändå omföderska men minns ju inte. Förstår att jag kan ta upp det själv men är mest förvånad att hon inte stämmer av för fånga upp eventuell oro.

Barnmorskan jag har nu frågade på något av de första besöken vad jag hade för erfarenhet från förra förlossningen och hur det kändes inför denna. Men då var det ju fortfarande så långt bort, sedan dess har hon inte frågat men det kommer kanske nu mot slutet. Då kommer jag ju dock ha en/flera andra barnmorskor. Jag kan tycka att det är svårt att ta upp själv när jag inte har något specifikt som jag tänker på, men det kunde ju ändå vara skönt att prata allmänt om den och kanske utifrån frågor från barnmorskan.

Barnmorskan som jag hade under min förra graviditet ställde mycket fler frågor har jag för mig. Antingen arbetar de olika eller så har det att göra med att jag är omföderska.
 
På tal om barnmorskor. Min barnmorska har inte frågat alls hur jag känner kring förlossningen eller så. Vi gör bara de fysiska kollerna men pratar inget annat. I vilken vecka brukar man prata om det? Är ändå omföderska men minns ju inte. Förstår att jag kan ta upp det själv men är mest förvånad att hon inte stämmer av för fånga upp eventuell oro.
Kan inte minnas att hon tagit upp det nu. Jag pratade lite om det när jag ringde dit för några veckor sedan för div frågor. Om hon hade tips på doula, att jag inte tror att min man kommer kunna vara med osv. Jag har i efterhand insett att förra förlossningen inte blev direkt jack pott. Vi var där 27 timmar innan barnet kom och fick montera ihop badkar själva, plocka bort tens, testa lustgasen själva mm. Jag skrev uttryckligen i mitt förlossningsbrev att min största rädsla är att få dåligt med support och bli lämnad mkt, då jag har en historia som triggar detta. Och tyvärr känns det i efterhand som att det blev just så. Min man var ju med då, men hade velat ha mkt mer aktivt stöd från någon barnmorska. Sonen är född i slutet av november och det var väldigt lugnt och få förlossningar på avdelningen just då. Så vet inte varför det blev så. De sa något om att "ni klarar ju er så bra själva", absolut det gör vi, och det har jag gjort jämt, det betyder inte att jag önskar göra det, i synnerhet inte i denna situation. Så jag har skrivit ett nytt förlossningsbrev, kort och tydligt och tryckt på samma sak igen.
 
Barnmorskan jag har nu frågade på något av de första besöken vad jag hade för erfarenhet från förra förlossningen och hur det kändes inför denna. Men då var det ju fortfarande så långt bort, sedan dess har hon inte frågat men det kommer kanske nu mot slutet. Då kommer jag ju dock ha en/flera andra barnmorskor. Jag kan tycka att det är svårt att ta upp själv när jag inte har något specifikt som jag tänker på, men det kunde ju ändå vara skönt att prata allmänt om den och kanske utifrån frågor från barnmorskan.

Barnmorskan som jag hade under min förra graviditet ställde mycket fler frågor har jag för mig. Antingen arbetar de olika eller så har det att göra med att jag är omföderska.
Tack för era svar! Känner precis som du gör. Tycker också det är svårt att ta upp eftersom jag inte tänker något särskilt men hade också ändå gärna få prata om det, som en förberedelse typ. Är i v 35 och var där idag. Ska dit nästa gång v 38 så kanske blir då. Minns också min förra barnmorska som mycket bättre på att ta upp olika ämnen.
 
Idag skrev jag och barnmorskan ner en sammanfattning av graviditeten. Även om det varit lite upp och ner så har det överlag varit en skolboksgraviditet och har varit så fint att börja med en skittuff start för att sedan må bättre och bättre. Nu ska hon bara komma ut också! Bebis har fixerat sig och barnmorskan sa att det inte verkar vara en stor bebis, vi får se!

@Ynnej Barnmorskan frågade om oro och rädsla i ett tidigt skede (typ andra eller tredje mötet) och har dubbelkollat om det är oförändrat någon gång sedan dess.

Är på landet i helgen (bb-väskan fick följa med utifall att), sedan håller vi oss hemma resten av graviditeten. Sju arbetsdagar kvar!
 
Idag skrev jag och barnmorskan ner en sammanfattning av graviditeten. Även om det varit lite upp och ner så har det överlag varit en skolboksgraviditet och har varit så fint att börja med en skittuff start för att sedan må bättre och bättre. Nu ska hon bara komma ut också! Bebis har fixerat sig och barnmorskan sa att det inte verkar vara en stor bebis, vi får se!

@Ynnej Barnmorskan frågade om oro och rädsla i ett tidigt skede (typ andra eller tredje mötet) och har dubbelkollat om det är oförändrat någon gång sedan dess.

Är på landet i helgen (bb-väskan fick följa med utifall att), sedan håller vi oss hemma resten av graviditeten. Sju arbetsdagar kvar!
Vi är på minisemester, tog också med bb-väskan om utifall att! Är i samma län som vi bor och där sjukhuset är, men minisemestern är långt hemifrån, så vi tog säkra före det osäkra 🙈
 
Jag blir inte igångsatt på måndag när det gått en vecka utan då kör de CTG-kurva och liknande. Så om jag blir igångsatt är det nog efter 2 veckor. Men det här med överburenhetskontroll (tror jag det kallas 😁) är nytt!
Håller tummarna att bebis behagar komma ut snart!! (Jag blev dock igångsatt med sonen och har ingen dålig erfarenhet av det, men det är tungt att gå över tiden)
 
Jag är så himla svullen i fötterna, sådär att det spänner i huden och är obehagligt. Dock gör det inte ont, bara oskönt! Har också börjat få karpaltunnelsyndrom på högerhanden. Handleder och fingrar har också svullnat, men inte lika mycket som fötterna. Fogarna och ryggen gör också ont! Glamoröst att vara preggo 😅 Max 3,5 veckor kvar om de håller vad de lovat, alltså att sätta igång mig senast 38+0!
 
Bf idag, och bebis firar 1 vecka 🥳 jag är helt inne i bebisbubblan och så kär i denna lilla människa. Ingen avundsjuka alls än, (peppar peppar) från syskonen, 3-åringen är helt kär i honom och ger honom kärleksförklaringar och vill hjälpa till med allt. Dom är så fina och jag känner mig så himla lycklig❤️

En vecka till med pappan hemma, sen ska jag rodda alla 3 barnen själv i 2 veckor innan han går på semester, det blir spännande 😬🤣

Lycka till allihopa nu när det börjar närma sig för er 😍
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 992
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 951
Senast: jemeni
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 957
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 910
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp