Bukefalos 28 år!

Sommarföräldrar 2022

När jag läser om vridning till höger och vänster inser jag hur noll koll jag har och påminns om att boka in kurser nu :idea:

Var på tillväxtultraljud igen och allt såg bra ut så det var skönt. Jag fortsätter vara skonad från foglossning etc men har däremot upplevt rätt många deja vu senaste två veckorna, är det vanligt som gravid?
Min hjärna är nog rätt trött och jag är lite allmänt stressad så inte orolig över det men ändå märkligt.

Jag visste inte att mina barn låg åt vänster förrän jag var på förlossningen 😄
 
Du är absolut inte ensam om att inte knyta an under graviditeten. Sist fattade jag ingenting förrän ungen var ute, men då totalvände det inom ett par dygn och jag blev totalt knäckt av kärlek till den lilla bebisen. Den här gången förstår jag att det kommer att komma en bebis men känslomässigt är det ganska svalt än, även om det känns mysigt när bebisen rör sig osv.

Det blir bra. :heart
Tack för att du delar med dig. Känns ändå skönt att känna att man inte är ensam. :heart
Jag önskar att jag hade mer och tydligare rörelser iaf så att det skulle synas utan på magen så resten av familjen kunde få uppleva/ se.
 
- 10 % är också definitivt inom felmarginalen för själva mätningen. Det är verkligen ingen exakt vetenskap. När jag jag gjorde TUL sist var det två barnmorskor med som bägge mätte, och definitivt inte fick samma resultat…

Vad jag vet så kan man göra fostervattenprov även sent i graviditeten. Men om man har passerat abortgränsen tänker jag att det kanske krävs speciella medicinska orsaker (men jag vet inte säkert).

När det gäller trisomi 13 och 18 så förklarade han som gjorde KUB på mig senaste graviditeten att de är syndrom som i regel upptäcks vid RUL (även om man inte ser att det är just de syndromen) eftersom de innebär missbildningar på inre och yttre organ.
Jag som fick höra på kub att man går vidare om det diffar mer än 10%. Men det kanske bara gäller tidigt i graviditeten när ”alla” foster ska växa likvärdigt, senare kommer väl mer genetiskt in. Men som du säger så är det lätt att få olika mätvärden beroende på vem som mäter och hur bilden är tagen.
Då kanske jag iaf kan släppa oron för 13 och 18 och alla andra kromosomer som inte är så vanliga borde kanske också ha visat på någon missbildning/ markör på rul.
Jag som skulle försöka njuta av min sista graviditet

Jag som skulle njuta min sista graviditet.. den har vart allt annat än njutningsfull.. blödningar tidig graviditet, kub som inte gick bra och svaga fosterrörelser..🤯

Förlåt för min negativitet. Och tack för att du tog dig tid att svara.:heart
 
Har ont i fogarna och kan inte sova, så nu kokar jag rabarbersaft! Sådär halv fem-fem en lördagmorgon, det är väl fullt rimligt? 😅

Verkligen rimligt! Om inte annat väldigt gott i alla fall😋 jag har varit uppe sedan kl 4 pga hemsk huvudvärk, hade även högt blodtryck hos bm igår så får nog bli ett samtal till förlossningen när resten av familjen har vaknat. Typiskt, jag som hade planerat in hönsmarknad idag!
 
I torsdags var jag och samtalade med läkare på sjukhuset angående förlossningen. Då sonen föddes med akutsnitt så diskuterade vi lite hur vi skulle gå till väga denna förlossning. Vi kom iaf fram till att jag ska tillbaka v.38 och få göra ultraljud och klämma och känna för att se hur bebis ligger. Utefter hur bebis ligger så tar vi en ny diskussion om det blir ett planerat snitt eller om vi försöker oss på en vaginal förlossning. Det känns iaf skönt att ha en plan.
 
Inte haft några den här gången. Vilka cravings har du? 😁 Alltid så roligt att höra!
Jag har inte heller någon riktig craving än iaf, dock har jag ätit endel av Magnum mandel glassen eller behöver inte vara just Magnum men den typen av glass och jag som inte brukar äta glass.
Det skulle ju vara bra om man fick craving på någon frukt eller något annat mer nyttigt 😅
 
Verkligen rimligt! Om inte annat väldigt gott i alla fall😋 jag har varit uppe sedan kl 4 pga hemsk huvudvärk, hade även högt blodtryck hos bm igår så får nog bli ett samtal till förlossningen när resten av familjen har vaknat. Typiskt, jag som hade planerat in hönsmarknad idag!
Det låter inte så roligt, men det känns som att det är lika bra att kolla läget!
 
Jag har inte heller någon riktig craving än iaf, dock har jag ätit endel av Magnum mandel glassen eller behöver inte vara just Magnum men den typen av glass och jag som inte brukar äta glass.
Det skulle ju vara bra om man fick craving på någon frukt eller något annat mer nyttigt 😅

Åh den glassen som är så god!

Förra graviditeten fick jag craving på körsbärstomater, det var gott, men dyrt! 😂
 
Sonen låg med ryggen åt höger (hickade alltid där) och vänd åt vänster. Fick inte höra något om att det skulle komplicera på något sätt. Var förvisso på förlossningen 27 timmar innan han kom, men det tror jag inte hade något med han läge att göra.

Har era andras bebisar fixerat sig? Har för mig att sonen gjorde det rätt tidigt? Det har inte bebis än iaf, v 30 nu. Däremot ligger han ofta i spänn och man känner div kroppsdelar som sticker ut. Rör sig mkt och aktivt fortf, många många ggr per dag (många hundra om man räknar varje rörelse). Jag känner mig som skräp vissa dagar (illamående, karpaltunnelsyndrom, ont i rygg, ont i fog, ont i ben, kramp i ben, ont i magen, jätte jätte trött) och bättre andra. Verkar vara lite lotto per dag just nu.

Jobbar nu varannan dag, det fungerar, om jag får sova dagen jag inte jobbar...

Har fortsatt rida in unghästarna, nu har båda börjat växa och talat om att de behöver paus. Så får bara lyssna på det, även om jag gärna ridit någon månad till iaf.
 
Sonen låg med ryggen åt höger (hickade alltid där) och vänd åt vänster. Fick inte höra något om att det skulle komplicera på något sätt. Var förvisso på förlossningen 27 timmar innan han kom, men det tror jag inte hade något med han läge att göra.

Har era andras bebisar fixerat sig? Har för mig att sonen gjorde det rätt tidigt? Det har inte bebis än iaf, v 30 nu. Däremot ligger han ofta i spänn och man känner div kroppsdelar som sticker ut. Rör sig mkt och aktivt fortf, många många ggr per dag (många hundra om man räknar varje rörelse). Jag känner mig som skräp vissa dagar (illamående, karpaltunnelsyndrom, ont i rygg, ont i fog, ont i ben, kramp i ben, ont i magen, jätte jätte trött) och bättre andra. Verkar vara lite lotto per dag just nu.

Jobbar nu varannan dag, det fungerar, om jag får sova dagen jag inte jobbar...

Har fortsatt rida in unghästarna, nu har båda börjat växa och talat om att de behöver paus. Så får bara lyssna på det, även om jag gärna ridit någon månad till iaf.

Alltså jag vet inte säkert, men jag tror verkligen inte att min bebis har fixerat sig. Storebror gjorde inte det förrän under förlossningen så jag vet inte hur det känns, men antar att det känns? Är i vecka 31.

Har snöat in lite på förberedande övningar för att få bebis att hamna i bra position, typ det ni skrivit om här. För jag tänker att den väldigt långa latensfasen jag hade sist gång kanske hör ihop med att storebror inte låg optimalt. Men jag vet inte om det hjälper eller om det ens finns forskning på de här övningarna. Hade velat bli mer övertygad för grejen är att jag tycker att foglossningen blir mer smärtsam av övningarna tyvärr, så jag vet inte riktigt vad jag ska prioritera.

Gott ändå att kunna rida till vecka 30, det gjorde jag med sist innan fogarna sa stopp. Men den här gången sa de stopp tio veckor tidigare. Jaja, var sak har sin tid tänker jag! Perfekt timing med växande unghästar ju! 😀
 
När jag läser om vridning till höger och vänster inser jag hur noll koll jag har och påminns om att boka in kurser nu :idea:

Var på tillväxtultraljud igen och allt såg bra ut så det var skönt. Jag fortsätter vara skonad från foglossning etc men har däremot upplevt rätt många deja vu senaste två veckorna, är det vanligt som gravid?
Min hjärna är nog rätt trött och jag är lite allmänt stressad så inte orolig över det men ändå märkligt.
Det är nog liten chans att det tas upp på förlossningsförberedande kurs, utan det är en sådan sak man kan råka ramla över och "nörda in sig" på själv. Jag tycker att det är lite märkligt att det är så men det är ganska mycket inom graviditet och förlossning som jag tycker är märkligt. 🤷‍♀️

Skönt att tillväxtultraljudet såg bra ut! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 369
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 316
Senast: jemeni
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 589
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 501
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp