Sommarmammornas fortsättningstråd!

Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Flera ggr om dagen och han är sååå nöjd efteråt (fast vem är inte det :D)
men han gör ofta en grej av det!
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Våran lilla gör 2:an ungefär var 4:e dag. Hon blir också super nöjd efteråt :)
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

*kl*

Jag har fått inse senaste dagarna att amningens dagar är räknade...

Lillen vägrar konsekvent att amma på dagtid längre. Har jag tur lyckas jag få honom att snutta lite, och någon enstaka gång amma ordentligt, direkt efter att han sovit, men det är knappt och annars är det stört omöjligt.

Förut har han även alltid ammat vid nattningen, men nu skriker han (argt) som en galning om jag försöker. Lägger vi då ner honom i sängen, men han inte kommer riktigt till ro, så kan han tänka sig att amma en stund sedan, men bara 1 bröst, sen vill han inte ha mer.

Han ammar fortfarande en gång på natten (bara 1 bröst) och en gång innan vi skall gå upp, men den gången är rätt motvilligt (mycket roligare att gå upp och se vad det finns för roliga saker att undersöka ju...) så det blir bara 1 bröst då med...

Så mina bröst håller på och säger upp sig...:(

Det fungerar inget bra att pumpa (0,5 dl på 40 min...), så det är väl bara att inse att det är slut när som helst :cry:

Min förhoppning var att delamma 2-3 månader till men det kan vi nog se oss i stjärnorna efter.

Men men, jag får väl försöka vara glad åt att han "vänjer av sig själv" och att han ammat prickfritt i 6 månader... Det hade bara känts bra att kunna vänja in honom på gluten etc medan jag fortfarande ammade då olika allergier finns i släkten (lillen har precis börjat få lite annat än grönsaker/rotfrukter, bara för ett par dagar sedan då vi insåg att han snart inte tänker amma längre) - just eftersom det gått så bra att amma hittills, även om ju sådant alltid löser sig på ett eller annat sätt - det finns ju massor av barn som växer upp på ersättning (jag själv till exempel :) ). Han äter bra av allt vi erbjuder (utom ersättning...), så det får väl bli välling på natten sen om brösten säger upp sig helt snart och han fortsätter att vakna. Ännu sålänge får han ingen välling alls, han har precis fyllt 6 mån.

Men som sagt - värre saker har ju hänt! Behövde nog mest skriva av mig min frustration...
 
Senast ändrad:
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Men du har ju ammat i 6 månader det är väl kanon?!
Tycker jag iaf. Häng inte upp dig på det.
Min son skriker när jag ammar :eek: och han har nu fått losec mups 1 vecka. Det har blivit lite bättre, men nu är min ångest att han knappt gått upp nåt i vikt på 3 veckor (ca 60 g), däremot har han vuxit 2,5 cm på längden :confused:
Jag vill gå över till ersättning helt, men vet inte hur jag ska göra.
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Min lille knubbis är snart 3,5 månad och jag njuter av varenda minut av att vara mamma! Så roligt och givande! :love:
Vi har har haft 2 förkylningar på en månad, så det har varit tufft. Men han är en kämpe. Ger sig inte i första taget!
Hittade tummen strax innan 3 månaders ålder och vips från att ammat var tredje timme på natten, så sov han 11-12 timmar i sträck! :)
Somnar vid 18, sen vaknar han vid 06.00, sen vaknar han kanske vid 08 och kan ligga och jollra och prata med mjukdjuren i 1 ½ timme. (Sovmorgon för mig! ;))
Undrar när det jobbiga skall komma som alla pratar om!? De runt omkring mig pratade och suckade när jag berättade att jag gick upp på natten. Jag hade inga som helst problem med detta. Tar dagen som den kommer & jag är faktiskt mammaledig, jag är inte hemma för att hemmet ska vara skinande rent.
Allt snack och mail, som säkert de menade väl med. Men jag mådde så dåligt av alla råd och tips, till slut tappade jag bort mig själv och ingen frågade sig hur jag upplevde det hela med föräldrarskapet och där som hör till. Så jag skärmade av allt vad prat om spädbarn och fann till slut våra egna rutiner och vad som passar oss bäst. Nu går det hur bra som helst! :)

Min son är en glad och pigg krabat och lärt sig sova i vagnen. Är nöjd för det mesta. Skriker väldigt sällan och gör han det, då är han övertrött.
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Låter som ni har det bra! :) Kul att höra verkligen...det där jobbiga tror jag beror mycket på vad för sorts barn man får, och framförallt vad man ställer in sig på själv!
Det har inte varit helt lätt här hemma måste jag ju erkänna, men nu i efterhand kan jag se att det mest berott på mig! E har alltid varit en väldigt snäll, glad och okomplicerad liten kille :love:
Lyssnar man på sitt barn och gör som det passar en själv så tror jag inte det behöver vara så jobbigt alls!
Ta nätterna tex., jag tyckte inte liggamning var någe bra, testade en gång eller två och ratade det totalt! Då blev nätterna jobbiga, både för mig och E för då var vi ju tvungna att vakna till på ett helt annat sätt.
När jag sedan verkligen gav liggamningen och samsovningen en chans, visade det sig vara det bästa i världen!
Nu sover vi jättebra, och E äter ett par gånger per natt fortfarande men tack vare att vi inte behöver vakna så värst så är vi nöjda och glada ändå :) Hade jag inte varit så tjurskallig från början hade vi inte behövt ha det jobbigt alls där ;)

Ja, babbel babbel nu var det sagt ;) :p
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Liggamningen är ett super bra påhitt! Då slipper man vara "vaken".

Enya är nu 14 veckor och hon har suttit själv i en sån där stol vid matbordet i ett par minuter! Vi bunkrade upp runt om med filtar så hon satt stadigt och hon var sååå nöjd :D

Magen har äntligen ordnat upp sig. Peppar peppar. Hon har haft någon litet magknip varje dag, men det är över på 2 min. så skönt, för hennes skull stackaren.

Har ni döpt/haft namngivning för era än?
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Min lille
Somnar vid 18, sen vaknar han vid 06.00, sen vaknar han kanske vid 08 och kan ligga och jollra och prata med mjukdjuren i 1 ½ timme. (Sovmorgon för mig! ;))
Undrar när det jobbiga skall komma som alla pratar om!?

Nästan som lillan. Fast hon somnar för natten 21-22 någon gång, sen ammar några gånger under natten, sen vaknar ca. 09 och ligger och jollrar och pratar HÖGT med oss i ca. 1 timme. Så skönt att inte behöva upp och härja direkt när man är nyvaken :)

Jag upplever det också som otroligt mycket lättare att ha barn än vad jag hade trott. :) Jag är van med min systerson som har varit missnöjd nästan dygnet runt sen han föddes. Tog väl 8 månader innan han blev en glad pojke. Tycker så synd om min syster, det kan inte varit lätt.
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Vad är det du är osäker på? Om du gör rätt eller hur du ska gå tillväga?

Både och :p

Det känns som om jag gör major fel med allt eftersom liten inte har gått upp i vikt och han skriker vid matningen och det han får i sig kommer upp.
Suck, jag är trött och ledsen på allt. Och orolig...
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Liggamningen är ett super bra påhitt! Då slipper man vara "vaken".

Har ni döpt/haft namngivning för era än?

Liggamning är för oss lika mkt katastrof som att mata på vilket annat sätt somhelst, tyvärr. Men det var länge sen som liten vaknade och ville ha mat på natten i och för sig.

Tänkte mig dop framåt vårkanten. Har annat att tänka på + att det är trevligare väder och varmare i luften då :laugh:
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Det känns som om jag gör major fel med allt eftersom liten inte har gått upp i vikt och han skriker vid matningen och det han får i sig kommer upp.
Suck, jag är trött och ledsen på allt. Och orolig...

Förstår att det är jobbigt! Men är det inte så att om barnet inte går upp i vikt som det ska så ska man ge ersättning istället?
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Ger du nån ersättning alls nu eller är det bara amning som gäller?
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Förstår att det är jobbigt! Men är det inte så att om barnet inte går upp i vikt som det ska så ska man ge ersättning istället?

Han får både och!
Stora problemet är ju att han spyr så mkt och att man måste truga med maten oavsett om det är bröstet eller flaskan!
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Ger du nån ersättning alls nu eller är det bara amning som gäller?

Som sagt så är det både och, men funderar på om jag ska skippa ersättning en vecka. Kör ju på komjölksfritt (nutramigen) och den är nästan slut. Billigare att amma komjölksfritt :p ska på åtrebesök hos barnläkaren om en vecka. Ska fortsätta med losec mups, komjölksfritt och prova minifom!
Svårt att säga om han blivit bättre men han somnade vid bröstet 2 ggr igår och 1 gång idag :banana: det känns bra även om det är sjukt obekvämt efter 45 minuter :D

Jag har ju velat sluta med amningen för att han skriker, men det är ju likadant med flaskan...
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Usch vilken jobbig sits :crazy: Önskar jag kunde ge dig ett magiskt råd som tog bort alla era bekymmer, men det kan jag inte. Lycka till iaf!
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

En liten uppdatering från oss:

Sonen verkar må bättre ffa efter att vi började med minifom. Vi hoppas det håller i sig.
Han har oxå gått upp 100 g i vikt sen förra veckan vilket jag verkligen pustar ut om, det känns riktigt bra.
Han blev vaccinerad idag 3 1/2 månad gammal och han skrek bara till lite.

Han är nu glad mest hela tiden, skrattar så han kiknar när hans fåniga föräldrar busar med honom och tjatar ut den roliga grejjen han började skratta åt från början :D
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Det finns väl inget härligare än en bebis som skrattar :love:

Skönt att det är bättre med magen och allt.
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Vad skönt att han är bättre! :bump: Hoppas det fortsätter lika bra!!

Visst är det underbart med skratten :love: Vår lille skrattar så det bubblar och kluckar och vet precis hur han skall få oss på fall - man bara skrattar lite till ;) Underbart!

Imorgon skall vi på försenad 6-månaderskontroll (vi har varit utomlands en sväng - det gick kanonbra med flyg och allt! Lillen tyckte det var superspännande! :bump: ) - det skall bli vääääldigt spännande att se vad som hänt med måtten, han har blivit jättestor senaste veckorna tycker vi!

Och i helgen kom första tanden också...men han har nästan inte varit kinikg alls - superskönt!
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Enya är ju 15 veckor nu och har börjat att göra en massa nya saker.
Veckan började med att hon lärde sig att sitta med händerna som stöd, bara ett par sekunder och väldigt jinglig och ostadig, men hon satt :)
Hon har också lärt sig att dra sig upp från halvsittande till sittande i soffan om hon får hålla i våra fingrar.
Sen så låg hon under babygymmet och vände sig till mage flera gånger, innan har hon bara kommit så långt som att vända sig till sidan.
Och igår så skrattade hon för första gången. Hon har alltid vart glad och låtit typ: - hheee, Men igår när hon såg sin kusin så lät hon: he he he. Så himla sött det lät! Åhh jag älskar min tjej, hon gör mig så lycklig :love:
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 734
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 825
Senast: Nota
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 192
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 606
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp