Sommarpratare 2025

Bukefalos 30 år!

Jag kan förstå att Rosenberg är en man av sin tid och jag kan förstå att man inte orkar lyssna på den skeva bild som skapats genom förminskandet av kvinnor. Trist är det, men i sin helhet hade det andra värden och värderingar som var viktiga och värdefulla att lyssna på.
Problemet med att åberopa de historiska (om än 1909-talshistoriska) förklaringarna är att det väldigt lätt blir till ett slags reproduktion av historiska orättvisor in i vår tid.

Min pappa, som är 11 år äldre än Rosenberg och som dessutom inte har privilegiet stt vara högutbildad (han har sex år i folkskola), såg samma brist på kvinnor i programmet.

Jag är sen på sommarpratarna
Ikväll har vi lyssnat på det första pratet för i år.
Förra året var ett rätt dystert år enligt både mig och sambon. Mycket vältränade i mörka uppväxter och trauman. Jag har inget emot att höra några sådana livsöden men förra året var 70% sånt och många stängde jag av för det var bara smärta och elände.

Så efter att ha läst tråden valde Ludmilla Engqvist sommarprat.
Älskade det!!! Hon kunde ha vslt att fokusera på smärta och sorg men gjorde det till ett ljust, roligt och reflekterande sommarprat som var ett av det bästa jag hört.

Kommer nog bara lyssna på 5-7 prat i år.

Det säger jag inget om men jag tycker att en man som ska vara bildad och upplyst bör anstränga sig lite mer i just det avseendet. Oavsett ålder.

Som kvinna är jag fortfarande förbannad över den undermåliga historieundervisning jag fick i skolan. Vi kvinnor var verkligen osynliga i den, precis som i allt annat.
Nu var ju historia i skolan typ för 100 år sedan för mig, och jag minns inte alla detaljer, men jag har för mig att den till största del bestod av att rabbla kungar och diverse militära slag... Jag tyckte att historia var jättetråkigt. Men det tycker jag verkligen inte nu :). Numera grottar jag ner mig i diverse kvinnoöden som jag hittar i släktforskningen och har på egen hand lärt mig massor om, speciellt, kvinnors liv i Stockholm under 1800- och tidigt 1900-tal. DET är fascinerande och historia är verkligen inte tråkigt längre! Förhoppningsvis är inte ämnet historia presenterat lika ensidigt i skolan numera.

Problemet med att åberopa de historiska (om än 1909-talshistoriska) förklaringarna är att det väldigt lätt blir till ett slags reproduktion av historiska orättvisor in i vår tid.

Min pappa, som är 11 år äldre än Rosenberg och som dessutom inte har privilegiet stt vara högutbildad (han har sex år i folkskola), såg samma brist på kvinnor i programmet.
Enig, det är dåligt, ganska märkligt att det var på det viset och att uppmärksamma det är bra.

Ikväll gav vi oss på Messiah Hallberg.
Tyckte det började bra. Men efter 2/3 så märkte jag att jag inte bara ansträngde mig för att lyssna utsn tom slutade lyssna.
Frågade sambon om han tyckte det var bra.
”Jag slutade lyssna för länge sen” sa han.
Då stängde vi av.

Edward är fantastisk att lyssna till och väldigt bra musik till pratet tycker jag!

Hania hade jag velat skulle vara minst dubbelt så långt och kan inte för mitt liv förstå utvecklingen i Israel-Palestina 💔
Edward var precis så lättsam som jag hoppats på. Gav Ludmilla en chans efter alla rekommendationer och det var oväntat bra! Hania var intressant, bra är nog inte rätt ord.

Ikväll har jag lyssnat ifatt på
  • Ludmila: intressant att höra hennes Sverigebetraktelser, sovjetiska bakgrunden och livsöde generellt
  • Edward: lättsamt men inte ytligt precis som @the_connemara formulerade det, och dessutom är jag ju ESC-fan så jag blir glad bara av att höra hans röst.
  • Klas: behöver jag dela upp. Det var bra, men jag grät lite för mycket för att kunna lyssna hela i ett svep.

Angående Ludmila, så tycker jag att sommarpratet tillsammans med de tv-framträdanden hon gjorde i vintras, förklarar mycket om varför det blev som det blev i hennes liv. Jag kan förstå att hon har fått inbankat i huvudet att hennes värde ligger i det hon presterar. Och att det blev omöjligt för henne, i hennes tankevärld, att säga "nej, jag vill inte fortsätta med BOB-satsningen". Utan att hon valde ett annat sätt att ta sig därifrån. Jag försvarar det inte. Men jag kan förstå det.
Och jag tycker att det är bra att hon säger precis som hon uppfattade att det var, helt utan krusiduller.
Jag upplever det inte som att hon försöker komma undan ansvar för det hon gjort, utan bara berätta vad det var som ledde fram till det.

Jag lyssnade på Edward af Sillén och är lite kluven. Jag kan nog hålla med honom om att han borde fått utnyttja hela tiden, utan musik. För jag anar att där finns så mycket mer att berätta. Det blev på något sätt rumphugget. Fast utan att vara dåligt.

Petra Mede lyssnade jag på först. Men jag vet inte riktigt vad det gav. En massa babbel mest.

Messiah: mysigt men likt många andra tappade jag fokuset och halvsomnade typ direkt. Har fortfarande inte tagit mig igenom hela, jobbat på det i 3 dagar 😂.

Angående Ludmila, så tycker jag att sommarpratet tillsammans med de tv-framträdanden hon gjorde i vintras, förklarar mycket om varför det blev som det blev i hennes liv. Jag kan förstå att hon har fått inbankat i huvudet att hennes värde ligger i det hon presterar. Och att det blev omöjligt för henne, i hennes tankevärld, att säga "nej, jag vill inte fortsätta med BOB-satsningen". Utan att hon valde ett annat sätt att ta sig därifrån. Jag försvarar det inte. Men jag kan förstå det.
Och jag tycker att det är bra att hon säger precis som hon uppfattade att det var, helt utan krusiduller.
Jag upplever det inte som att hon försöker komma undan ansvar för det hon gjort, utan bara berätta vad det var som ledde fram till det.

Jag lyssnade på Edward af Sillén och är lite kluven. Jag kan nog hålla med honom om att han borde fått utnyttja hela tiden, utan musik. För jag anar att där finns så mycket mer att berätta. Det blev på något sätt rumphugget. Fast utan att vara dåligt.

Petra Mede lyssnade jag på först. Men jag vet inte riktigt vad det gav. En massa babbel mest.
Det jag tyckte var bra med Edward var att alla faktiskt kan göra bort sig, det viktiga är hur man agerar på detta.

Jag ligger lite efter men samlar på mig en hög till nästa barnfria period. Har hunnit fram till Felipe Leiva Wenger (som bland annat gör lilla Al Fadji). Gillade det mycket, bra balans mellan humor och allvar utan att bli för mörkt.

Edvard af Sillén var också bra, jag visste väldigt lite om honom innan men det var lättsamt och trevligt.

Jag och min sambo är på husvagnssemester i Polen. Idag duggregnar det så ett sommarprat i förtältet var givet.
Det var också givet att den skulle bli Hania Rosenberg.
Dels för att vi är här, i landet där allt utspelar sig och för att vi dagligen ser hur kriget har lämnat spår.
Men också för att vi båda har rötter på olika vis ur judarnas förföljelse.
Min sambos farfar var polsk jude som via Danmark (där han träffade sambons farmor) lyckades fly till Sverige. En skakande historia.

Jag hade hoppats mer på hennes sommarprat. För det är så himla viktigt att det når ut och igenom dem som lyssnar. Det blev mer som en historielektion med mycket fakta. Sånt man redan hört. Hon är en av de sista och jag hade hoppats att hennes berättelse skulle vara nått nytt som fick folk att lyssna igen.

Men det berörde absolut.

Har kommit till mitt i Messiahs prat ungefär. Gillar det! Tyckte också verkligen om Klas Eriksson och Ida Johansson. Och slås av hur väldigt olika saker vi hör när vi lyssnar... Jag känner också att jag skulle behöva lite mer av Idas sätt att se på livet. Typ, "jag skulle vilja vara med i Talang, jag tror att jag hade varit väldigt bra där. Men jag har tyvärr inte tid". Jag har sett filmen Det kunde varit vi som hon pratar om, och där telefonsamtalet till pappan också kommer ifrån. Det som inte framkommer i sommarpratet är att hon var på Vipeholmsanstalten när hon ringde. De hade precis fått lära sig om den platsens historia och jag tycker inte att det är väldigt konstigt att tankar väcks om ifall ens egna föräldrar någonsin tänkt tanken att lämna bort en i den situationen. Oavsett hur bra barndom man haft. Tanken kunde ha tänkts, liksom. Hur som helst, ett väldigt bra sommarprat!

Liknande trådar

• Sommarpratare 2026
  • Årets sommarvärdar
  • Korrekt hantering av röster (valet)?
  • Sommarpratare 2024

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat