Bukefalos 28 år!

Somnade på jobbet

Igår när jag körde till jobbet hade jag svårt att hålla ögonen öppna. Det har jag ofta. Sen tog jag jobb-bilen och åkte ut till ett jobb. När jag parkerat och skulle ut ur bilen så orkade jag inte det. Jag nickade till i stället. Flera gånger. Så trött. Trots att jag sovit 8 timmar.
 

Varifrån har du fått för dig att jag har svårt att somna? Det har jag inte. Men jag går oftast inte och lägger mig förrän vid nio. Det är bara ibland jag går och lägger mig vid sju-åtta. Och det tar inte lång stund att somna.

Det finns mer än bara lågt järnvärde som kan ge trötthet. Men jag klarar verkligen inte av en provtagning. Det är tortyr och det känns som om jag ska dö en plågsam död.
Du skriver ju ibland trådar om att du har svårt att somna så det är väl därifrån en del får den uppfattningen kanske?

Förstår att en provtagning kan kännas som en omöjlighet för dig. Tror dock verkligen att det skulle vara bra att kolla upp dina värden. Mycket i kroppen kan ge psykiska symptom och det vore ju hemskt om det tex är så att du har problem med något som är enkelt åtgärdat och så mår du såhär dåligt alldeles i onödan.

Tänk på hur väl du hanterade att gå och få dina vaccinationer. Det var ju något som du inte trodde att du skulle klara av men som du hanterade på ett otroligt bra sätt❤️

Förstår att det inte är jämförbart men kanske kan du få lite hjälp att tänka annorlunda inför provtagning och med hjälp av lugnande (rejält med lugnande) ta dig igenom den med stöd?
 
Jag köpte själv ett hormontest på nätet från ett välkänt företag. Har länge haft en känsla av att något är galet i kroppen och eftersom jag inte kunde få dessa prover genom vården så köpte jag dem själv.
Det var salivprov som skickades in. Visade sig att jag hade ganska grav östrogenbrist, trots att jag inte fyllt 40 ännu. Medicineras nu med Östrogentabletter och känner mig som en ny människa. Önskar så att jag tagit prov tidigare.

Återigen tycker jag det är så synd att du ska må såpass dåligt som du stundtals gör om utifall det är något fysiskt som inte är helt i balans.

Bara tips i all välmening☺️
 
Tror man snabbt blir av med jobb om man sjukskriver sig för att man är trött, det är liksom ingen giltig anledning hos de flesta ag
Är man så trött att man nickar till och till och med sommar flera gånger i arbetsbilen på arbetstid, så är det en avsevärt större risk för uppsägning än att man sjukskriver sig och utreder vad den onormala tröttheten beror på..
 
@Wille
Med de panikkänslor TS beskriver av att svimma/tappa medvetandet, tror jag att gasanestesi på mask vore en rätt otrevlig upplevelse.

Det kanske finns ytterligare andra lösningar. Lugnande/sederanxe tablett behandling osv. Jag är dåligt insatt men var hysteriskt spruträdd som yngre. Sprutfobi med tillhörande panik, äkta panik alltså. Samt en extrem rädsla för narkos (för jag var livrädd att vara vaken men immobiliserad) Och de lyckades flera gånger söva mig utan större problem. Exakt vad de gav mig kan jag av förklarliga skäl inte svara på dock.

Men utan att ens pratat med vården är det ju svårt veta vad det finns eller inte finns för alternativ. Kanske finns det inga för just TS. Men det är ju om man står inför förlora försörjning (och ev körkortet) värt att åtminstone kontrollera.

För t ex anpassad spänning antar jag att @Wille redan fått prova och det inte hjälpt?
 
Precis. Man måste ju ta reda på anledningen. Att bara sjukskriva sig gång på gång pga "trött" lär ju inte funka i längden.

Jag menade mer att om en arbetsgivare har synpunkter på ngn som sjukskriver sig beror på varför. Att sjukskriva sig för att man sjukligt, onormalt trött trots att man sovit ordentligt tror jag inte någon AG ser som konstigt. Däremot upprepade sjukskrivningar för att men "sovit för lite" skulle kunna vara en annan sak.

De flesta ag jag haft VILL att man sjukskriver sig om man är så trött - oavsett anledning - att man inte klarar arbetet eller är en säker bilförare
Sen vill de givetvis man gör vad man kan för att råda bot på tröttheten med. Men hellre en sjukskriven anställd än en anställd som är inblandad i en olycka i tjänsten pga för trött.
 
Jag menade mer att om en arbetsgivare har synpunkter på ngn som sjukskriver sig beror på varför. Att sjukskriva sig för att man sjukligt, onormalt trött trots att man sovit ordentligt tror jag inte någon AG ser som konstigt. Däremot upprepade sjukskrivningar för att men "sovit för lite" skulle kunna vara en annan sak.

De flesta ag jag haft VILL att man sjukskriver sig om man är så trött - oavsett anledning - att man inte klarar arbetet eller är en säker bilförare
Sen vill de givetvis man gör vad man kan för att råda bot på tröttheten med. Men hellre en sjukskriven anställd än en anställd som är inblandad i en olycka i tjänsten pga för trött.

Precis. Är man så trött att man inte kan säkert framföra ett fordon och somnar på arbetstid är det inte orimligt att sjukanmäla sig. Däremot kan ju arbetsgivaren efter x dagar kräva ett läkarintyg. Därav är det ju bra att etablera en kontakt med vården
 
@Wille Du kan kanske få lustgas vid provtagningen. Det gör en obrydd och lite skrattig. När jag fick lustgas vid en undersökning så höll jag själv i masken så det var inte så att nån tröck den mot mitt ansikte. Jag hade kunnat ta bort den själv. När man är klar går lustgasen snabbt ur systemet.
Snälla, kontakta vården och be om hjälp. Du klarar det! :heart
 
Jag hade aldrig satt mig i en bil om jag var så trött.
Jag har sjukskrivit mig när jag jobbade inom vården och inte hade sovit.
Jag hade inneburit en risk för de boende om jag hade gått och jobbat då.
Nu har jag inte körkort, men jag är inte pigg nog att köra bil varken morgon eller kväll.
 
Det beror ju på VARFÖR man är trött!!
Absolut, men de jobb jag har haft tidigare, lågavlönade skitjobb i vården (usk) hade det absolut inte varit godtagbar anledning. Jag hoppas ju också att @Wille skulle kunna genomgå en provtagning, men det är ju heller inte säkert att den skulle ge något. Iom att ts har svår depression och annat och ändå jobbar heltid så är ju det tveksamt.
 
Absolut, men de jobb jag har haft tidigare, lågavlönade skitjobb i vården (usk) hade det absolut inte varit godtagbar anledning. Jag hoppas ju också att @Wille skulle kunna genomgå en provtagning, men det är ju heller inte säkert att den skulle ge något. Iom att ts har svår depression och annat och ändå jobbar heltid så är ju det tveksamt.

Du måste haft osedvanligt dåliga arbetsgivare? Jag arbetade inom vård och omsorg i 15 år på uska-nivå men inte som uska och ingen hade ifrågasatt sjukskrivning för onormal trötthet trots ordentligt med sömn. Absolut inte om man riskerade att somna under bilkörning.

Förstod inte vad du menade är tveksamt?
 
Du måste haft osedvanligt dåliga arbetsgivare? Jag arbetade inom vård och omsorg i 15 år på uska-nivå men inte som uska och ingen hade ifrågasatt sjukskrivning för onormal trötthet trots ordentligt med sömn. Absolut inte om man riskerade att somna under bilkörning.

Förstod inte vad du menade är tveksamt?
Jo bor på liten ort, har prioriterat närhet till jobbet och trivts ändå trots ag, men tror inte det är ngt ovanligt ändå.
Jo jag skrev lite (mkt) otydligt, det är inte så konstigt kanske om ts känner en övermäktig trötthet iom deposition, sjukskrivning och sen hoppa på heltidsarbete med pendling på det.
Men det är inte helt lätt heller att bli tex sjukskriven på deltid heller.
 
Nu är väl det här en problematik under en begränsad period eftersom jag har för mig att TS anställning slutar i September. Efter det, kan TS begränsa sin bilkörning när hen bara behöver åka fram och tillbaka till affären för att handla och sova mer och dessutom söker jobb på halvtid vilket ger mer tid för återhämtning och dessutom inte behöver köra lika mycket i jobbet som hen gör nu.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 677
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 597
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Nu när jag varit sjuk inser jag hur ensam jag är. Ingen mer än min syster hör av sig.. Det finns nog de som inte ens har de så jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 006
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok Jag har ju haft problem med att jag inte lyckas ta mig upp ur sängen på morgonen och sen på kvällen har jag haft svårt att somna i tid...
Svar
11
· Visningar
1 056
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp