Sorgenfri=sorglös

Det undrar jag också.

Visst är det tragiskt att människor väljer att åka till Sverige för att tigga, eftersom man har sämre möjligheter att försörja sig i sitt hemland.

Men de regler som gäller för camping i Sverige ska ju gälla alla - svenskar och turister från EU och från resten av världen.

Jag undrar också, faktiskt, vad det är som gör att jag förväntas fixa boende åt mig själv om jag reser inom eller utom Sverige, men att de här personerna förväntas få logi och mat av svenska samhället.

Jag tycker att vi hellre ska fokusera på de asylsökande som kommer i stort antal med ett - som regel - stort skyddsbehov.
EU-medborgare som är här som turister bör kunna sköta sina egna affärer och ta hand om sig själva.
 
Jag är splittrad i frågan.
Jag tycker att vi kan inte ha ett samhälle där folk kan bosätta sig under lång tid på andras mark.

Samtidigt är det sorgligt då dessa människor antagligen inte har någon annanstans att ta vägen och är fattiga.

Jag vet inte vad som är bästa lösningen.
 
Jag är splittrad i frågan.
Jag tycker att vi kan inte ha ett samhälle där folk kan bosätta sig under lång tid på andras mark.

Samtidigt är det sorgligt då dessa människor antagligen inte har någon annanstans att ta vägen och är fattiga.

Jag vet inte vad som är bästa lösningen.

Dessa människor har bostäder i sitt hemland Rumänien.
De väljer att resa som turister till Sverige och här väljer de att uppföra en permanent boplats på någonannans mark i strid med svensk lagstiftning.
De är fattiga.
Men de har samma ansvar för sig själva och sitt uppehälle som alla andra turister som är i Sverige, oavsett ursprungsland.

Bästa lösningen?
Bästa lösningen vore ju att Rumänien gav möjligheter till tillräcklig försörjning till sina medborgare.

Under tiden har de rumänska turisterna samma rätt som andra turister i Sverige: man får vara här, man får campa tillfälligt (inte uppföra stora campingläger) eller mer långvarigt på campingplatser där man hyr sin plats, eller man får bo på hotell eller B´n´B eller valfritt annat alternativ.
De rumänska turisterna har också samma ansvar som alla andra turister att följa svensk lagstiftning.
 
Jag håller med.
Det känns helt rimligt att kommun och polis följer lagstiftningen.

Sen förstår jag att de som bor där tycker att det är besvärligt att de inte kan bo kvar - men det rättfärdigar inte att de vill fortsätta att bryta mot lagen genom att vägra flytta på sig.
 
Att dessutom läsa sånt här:

"en resa till hemlandet inte är något alternativ. – Jag har ingen möjlighet att leva i Rumänien, där kostar sjukvården och skolan och jag har inte råd, säger hon."

i en intervju får i alla fall inte mig att hysa större respekt för dem.

Ja, det är tragiskt att de inte kan leva i sitt hemland, det är tragiskt att de försörjer sig genom att tigga, men det är INTE Sveriges ansvar!
 
Ja, det är tragiskt att de inte kan leva i sitt hemland, det är tragiskt att de försörjer sig genom att tigga, men det är INTE Sveriges ansvar!
Framförallt är det inte Malmös ansvar att ordna boende åt Rumäniens invånare. Jag förstår inte hur de resonerar. Det finns ju även svenskar som protesterar på plats. För mig är det ok att de tigger men regler som gäller i Sverige gäller även besökande. Vill inte ägarna ha en camping får de hitta någon annanstans att bo.
 
Befinner man sig i ett land måste man följa det landets lagar och regler, det är inte förhandlingsbart.

Sedan är det givetvis en enormt tragisk situation men eftersom de är EU-medborgare så ligger det sociala ansvaret på deras hemland. Där tycker jag EU behöver göra mer, använder man inte EU-pengar öronmärkta för att hjälpa dessa grupper så ska det inte delas ut mer pengar. Sätt press på politikerna i respektive land.

Det känns också sunkigt att det inte också blir stora massprotester när man planerar att avhysa husockupanterna i artikeln @Nizhoni länkar till där faktiskt samhället har ett ansvar eftersom de är svenska medborgare. Det är en minst lika tragisk situation om än också olaglig.
 
Som Malmöbo ett par hundra meter från lägret tycker jag det är skönt att kunna andas ut. Vet inte hur många gånger jag trott att det brunnit i närheten när det eldats i lägret. Risken för att gas ska explodera är stor, man ser gasolbehållare ligga precis bredvid oljefat det eldas i. Stanken därifrån är fruktansvärd och ingen människa ska behöva bo sådär.
Jag förstår inte hur någon ska ha rätt att bosätta sig olovligen på någon annans mark.
 
1. Det är väl snarare en skamfläck att inte hjälpa markägaren att avhysa ockupanter.
2 Fixa till en namnlista, men denna namnlista ska samtidigt fungera som ett borgensåtagande, att man tar på sig försörjningsansvar, o betalningsansvar för vård o boende för en eller två eu migranter.

Gudrun skulle naturligtvis få äran att skriva på först och visa att hon inte bara" talk the talk" utan också " walk the walk"
Fast jag tvivlar starkt på att hon är "karl för sin hatt" i det fallet utan bara snackar luft....
 
Stanken därifrån är fruktansvärd och ingen människa ska behöva bo sådär.
Delvis KL...
Jo, det är rejält kassa boendeförhållanden. Fast samtidigt kan man inte bortse från att de i många fall har det lika jävligt eller sämre i hemlandet. Jag har sett barackerna, presenningsbodarna och familjeboendena i urblåsta hyreshusskelett utan dörrar och fönster och i vissa fall utan fasadpartier. Det är, tyvärr, inte roligare än på en gräsmatta i Malmö eller under en motorvägsbro i Göteborg.
När det gäller lagligheten i att annektera mark för ett semipermanent boende som detta så är det väl ingen som ifrågasätter att det är fel, och att lagen skall tillämpas lika för alla. Men de resonemangen gör vi utifrån den verklighet som vi själva lever i. De flesta, för att inte säga alla, av oss saknar det perspektiv som bosättarna har. Jag skulle vilja säga att de flesta av oss saknar möjlighet att ens vagt föreställa oss det perspektivet. Och när jag säger "oss" menar jag svenskar i gemen; skiljer man ut just bukemedlemmar (läs: människor med en förbaskat kostsam hobby) så tror jag att klyftan blir ännu större.
 
Jag är splittrad i frågan - förmodligen eftersom det inte finns någon riktigt bra lösning. Jag är inte övertygad om att det inte finns några som helst alternativ till tiggeriet, utan jag tror att tiggeriet är vad som är mest lönsamt (dock utan att tro att det är särskilt lönsamt). Således tigger man och således försöker man leva så gott det går - även om "vi andra" tycker att det är ovärdigt och fruktansvärt. Att avhysa dem precis före vintern hjälper dem dock knappast här och nu.

Men frågan är vad som hjälper och vad som utgör hållbar hjälp? Och ännu viktigare, vem ska bestämma vad hjälp till romer är för något?

Jag tror att det finns en hel uppsjö med kulturkrockar och (förståelig) motvilja mot paternalism som försvårar en förbättring av romernas situation. I debatten tycks man ofta utgå från tanken att bara det finns skola, utbildning och framtida möjlighet till mer kvalificerade arbeten och egen försörjning och andra relevanta förutsättningar (t.ex. att diskriminering upphör) så kommer det att lösa sig. Romerna har dock sitt sätt att leva på och de har sin kulturella särart (även om det inte är en helt homogen grupp) och när det kommer till strategier för integration så för det med sig en tämligen stor skopa paternalism. Tanken är god, man säger att man ska genomföra strategier som säkrar romers "tillgång till de mänskliga rättigheterna på lokal, regional och nationell nivå". Man säger också att "genomförandet av strategin bör präglas av romsk delaktighet och romskt inflytande". Jag betvivlar dock starkt att något sådant inflytande finns i reell mening, för hur man än vänder och vrider på det så kommer en sådan integration att vara "våra" villkor. Har man ens frågat vad romerna vill och hur de vill få saker och ting genomfört?

Integration och inkludering är jättefina ord, men det är svårt att som den privilegierade gruppen integrera och inkludera utan att samtidigt utöva ett stort mått av paternalism. Ett visst mått av rousseausk paternalism (att man ska "tvingas att bli fri") kan säkert vara rättfärdigat i en del fall. Men när det kommer till grupper av människor som under lång tid har levt under förtryck, förföljelse och diskriminering så är det långt från oproblematiskt att den majoritet som förtrycker, förföljer och diskriminerar (eller som har förtryckt, förföljt och diskriminerat) tvingar gruppen till assimilering - även om det skulle innebära att gruppens mänskliga rättigheter realiseras i större utsträckning än tidigare.
 
Lagen är lika för alla också fattiga EU-migranter.

Jag tycker det är tragiskt att någon skall behöva lämna sitt hemland och resa till andra länder för att tigga pengar till sitt uppehälle/överlevnad men det kvalifiserar inte till lagbrott och att okupera någon annas mark är ett lagbrott.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 371
Senast: G-uldlock
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 551
Senast: sjoberga
·
Samhälle Hur ser er krisberedskap ut, ni som bor i lägenhet/större städer? Vi diskuterade det i lunchrummet på jobbet idag, där vissa var...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
9 146
Senast: Masqueradee
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 173
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp