Sorgenfri=sorglös

Att införa gränskontroller när det uppenbarligen finns rätt många människor som är här illegalt ser jag inte som orimligt. Däremot kan det vara oproportionerligt beroende på kostnaden men det är en lite annan fråga.
Helt orimligt sett till icke-monetära kostnader, tycker jag.
 
Såklart jättetråkigt när folk skräpar ner men att införa gränskontroller pga det är inte proportionerligt i mina ögon.


Du argumenterar väldigt märkligt. Sa jag att vi skulle införa gränskontroller p.g.a. nedskräpning?

Nej, det gjorde jag inte.

Jag gav ett verkligt exempel på något jag varit med om, som är relaterat till det faktum att vi sedan EU-inträdet i allmänhet, och Schengen i synnerhet, har tagit bort många gränskontroller. Både av typen passkontroll och tullkontroll.

Enligt mig, som är mycket positiv till ett generöst flyktingmottagande, så finns det andra skäl för gränskontroller.

Att hindra smuggling av gods och inte minst levande djur och växter ser jag som ett bra skäl för rutinmässiga tullgränskontroller.

Rutinmässiga pass/ID-kontroller behöver inte innebära att flyktingar avvisas, även om vissa (SD, AKB) skulle vilja att de används så.

Jag har under de senaste snart 60 åren rest flitigt inom och utom Europa. Att visa passet på resorna har under nästan hela den tiden varit standardförfarande.

Borttagna gränser ser jag som den borgerliga överklassens dröm om att slippa förnedra sig genom att behöva identifiera sig, och ett kapitalets önskan om att kunna tjäna pengar var som helst, hur som helst utan att behöva skatta eller redovisa samt samma kapitals önskan om att kunna få horder med billiga arbetare som drar runt genom Europa, som ett proletäriatets nomader, mellan olika tillfälliga, lågbetalda arbeten.
Och så har man lurat i medelklassen att man tar bort gränskontrollerna för deras skull, för att det ska vara enkelt att turista...
 
Det verkar vara många som hoppade över att läsa artikeln som @Dentaku postade längst ner på förra sidan.
Jag läste den. Den var lite lurig. Det fanns ungefär lika mycket fakta där som i SD-s flygblad.
Man blandar ihop äpplen och päron, t.ex. genom att inte skilja mellan mellan Rumäner och Romer utan använder statistik om hur väl Rumäner integreras när de migrerar som underlag för hur Rumänska Romer integreras.

BTW. När Frankrike 2010 började utvisa Rumänska Romer i stor skala, så var det just utvisa man gjorde. I samband med detta rev man också stora läger. Det finns en smakskillnad här avseende rivningen i Malmö, t.ex. det att det inte samtidigt var frågan om massutvisning.
 
Du argumenterar väldigt märkligt. Sa jag att vi skulle införa gränskontroller p.g.a. nedskräpning?
:confused: Du svarade på min fråga som gällde det med att redogöra för hur eu-migranter skräpat ner din skog och hur gränskontroller skulle underlätta för dig och din skog:

Återinför vi gränskontrollerna, så ökar möjligheten att de som kommer hit har ID-handlingar, vilket innebär att man kan lagföra dem, och att jag, om bärplockarna dyker upp igen, kan få ersättning från försäkringsbolaget om de skräpar ner igen.

Så ja, jag tycker nog att det var precis det du skrev.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 371
Senast: G-uldlock
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 551
Senast: sjoberga
·
Samhälle Hur ser er krisberedskap ut, ni som bor i lägenhet/större städer? Vi diskuterade det i lunchrummet på jobbet idag, där vissa var...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
9 146
Senast: Masqueradee
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 234
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp