Bukefalos 28 år!

Spänd häst!

Luna10

Trådstartare
Jo, det är såhär att jag hade tänkt starta kallblodet i vår (och antagligen också hans) första dressyrtävling nånsin, om ca 2 veckor. Jag har haft hästen i 3 år, före jag köpte honom var han endast skogsriden, i ganska fritt tempo dessutom, och fick han inte gå i det tempo han ville taktade han. Han var även ganska sned, vilket nu är nästan helt tillrättat, vilket har gjort att vi haft stora problem i höger varv.

Det är en inte speciellt seriös klubbtävling, jag hade tänkt rida LC:2, på denna tävling är den dessutom förenklad så man har tagit bort ryggningen. Jag har ingen ridbana hemma, men ett jämnt hörn av betet där jag rider dressyr. Jag rider inte för instruktör för tillfället, gjorde det för ca 1 år sen men slutade av olika anledningar och har inte hittat nån ny. Så det är ca 1 år sen vi har varit på en "riktig" ridbana med grus. Därför har jag nu tänkt låna grannens ridbana (ca 1,5 km bort) och träna några gånger nu före.
Hästen behärskar de rörelser som krävs i programmet, dock har han en förmåga att spänna sig och stressa upp sig på nya platser. Då blir halsen stel som en planka och han ångar bara på.
Så igår när jag var till ridbanan första gången, ångade han bara på... I skritten lugnade han sig rätt snabbt, i traven tog det 15-20 minuter av åttvolter och serpentiner innan han lugnade sig och släppte efter i ryggen. Sen gjorde jag bara två galoppfattningar innan jag slutade. Tilläggas bör att vi mest galopperat ute på ganska rakt spår, men i LC är det ju bara en stor mittvolt och så snett igenom, det borde vi ju klara. Jag tänker rida på banan några gånger till före tävlingen, och även rida igenom programmet en gång.

Men sen då, på tävlingen? Jag vet ju hur jag ska få honom att slapna av, i skritten är det öppnor, i traven åttvolter, och i galoppen helt enkelt att galoppera på på spåret tills han slutar hetsa. Men det kan ju ta en 45 minuter.
Han går ju inte bra om jag inte kan komma till ridning, d.v.s. kunna driva lite.

Tilläggas bör att jag tävlat upp till LA på mitt gamla halvblod, men han har ju lätt för dressyren...

Nu kanske man kunde tycka att jag skulle vänta lite till med att tävla, men han behöver ju även vänja sig med att komma till nytt ställe, se främmande hästar o.s.v., och då är det ju bättre att börja någonstans inte fullt så seriöst.

Så, fram med alla bra tips hur jag ska få honom att slappna av på tävlingen!:)
 
Sv: Spänd häst!

Om det tar 45 min, rid så länge. Om hästen orkar, vill säga.
Annars tycker jag det verkar som du vet vad du ska göra för att få honom att slappna av.
Tänk bara på att vara avslppnad själv och sluta inte rida när du kommer in på banan.
Sen är det nog bara rutin som kan hjälpa.

Lycka till! :)
 
Sv: Spänd häst!

Ar du verkligen saker pa att det ar LC:2 du ska starta? for det ingar varken ryggningar, mittvolter eller snett igenom i galopp..
 
Sv: Spänd häst!

Jo, i finska LC:2 gör det det....

1 LIC In på banan i arbetstrav Halt - Hälsning - Arbetstrav Till höger
2 RSR Mittvolt till höger
3 BXR Volt tillbaka
4 RSR Mittvolt till vänster
5 MGR Volt tillbaka
6 L Halt - Ryggning 4 steg -Arbetstrav
7 EMMCH Längning av steget under lättridning,
8 HB Arbetstrav
BL Längning av steget under lättridning
Arbetstrav
9 LEIM Mellanskritt
10 MC Arbetstrav
C Arbetsgalopp (v)
11 SRS Mittvolt
12 BH Byte av varv
HC Arbetstrav
13 C Arbetsgalopp (h)
14 RSR Mittvolt
15 EM Byte av varv
M Arbetstrav
16 SIG Vänster
Vänster
Halt - Hälsning
Från banan i fri skritt

Hoppas allt belv rätt, det är översatt från finska och bokstäverna liksom blandade ihop sig när jag kopierade....
 
Senast ändrad:
Sv: Spänd häst!

Om det tar 45 min, rid så länge. Om hästen orkar, vill säga.

Ja det var ju det också..:p

Sen kan det ju också gå som när vi debuterade i 60 cm nu i somras, då tvärdog han när vi kom in på banan...
Så kan det ju också gå, men det vet jag ju inte på förhand.:smirk:
 
Sv: Spänd häst!

Du kan ju inte göra annat än försöka. Nya platser och situationer är bara bra, så länge du själv inte ser det så serriöst att du "måste vinna" eller liknande. :) Ta det som en träning, inte i dressyr, utan en plats-träning. Någonstans måste man börja och du verkar ha koll på hur din häst funkar.

Go for it!
 
Sv: Spänd häst!

Tack för alla uppmuntrande svar, jag tror nog vi ska anmäla oss! Ska försöka få med sambon och fota lite, så rapporterar jag sen hur det gick!:angel:
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 552
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 516
Senast: JohannaB
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 002
Senast: Miingla
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 301
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp