Spännande och intressanta hus till salu, del 2

Bukefalos 30 år!

Men varför gick dom helt åt andra hållet? varför inte sälja det med några hektar kvar då
Borde vara olagligt att stycka av sådär :cry:

Tror det mesta var åkermark och lite skog, gissar att det såldes till tidigare arrendator.
Gården är inte använd som gård på många, många år. En bekant tittade på det när det låg ut sist med marken inkluderad och konstaterade att alla ekonomibyggnader är i så dåligt skick att det bara är att sätta en tändsticka i hela rubbet 😅
Så jag förstår att det säljs som vanlig villa istället.
Det krävs galna pengar för att få iordning på det där.
Men huset är vackert!
En vän har tittat och räknade på minst 1 miljon för att få huset vettigt.

Tror det mesta var åkermark och lite skog, gissar att det såldes till tidigare arrendator.
Gården är inte använd som gård på många, många år. En bekant tittade på det när det låg ut sist med marken inkluderad och konstaterade att alla ekonomibyggnader är i så dåligt skick att det bara är att sätta en tändsticka i hela rubbet 😅
Så jag förstår att det säljs som vanlig villa istället.
Det krävs galna pengar för att få iordning på det där.
Men huset är vackert!
En vän har tittat och räknade på minst 1 miljon för att få huset vettigt.
Då blir det svårt att få det sålt nu när de ändrar reglerna för vad man får låna. :(

Nu har jag noll koll på huspriser i Östergötland men det kändes spontant rätt dyrt?

Jag tycker också det är dyrt med tanke på skicket.
Mantorp är dock väldigt populärt och det är ett stort hus och läget är helt fantastiskt!
Intresset har varit väldigt stort och jag gissar att det är någon från stan som kommer köpa utan att riktigt inse hur mycket det kommer kosta att äga.
Iaf tills första elräkningen kommer 😅

Jag tycker också det är dyrt med tanke på skicket.
Mantorp är dock väldigt populärt och det är ett stort hus och läget är helt fantastiskt!
Intresset har varit väldigt stort och jag gissar att det är någon från stan som kommer köpa utan att riktigt inse hur mycket det kommer kosta att äga.
Iaf tills första elräkningen kommer 😅
Ja alltså, du kan hitta liknande i tex Vallentuna, 3 mil norr om Sth, visserligen utan marken men med arrendemöjligheter.

Ja alltså, du kan hitta liknande i tex Vallentuna, 3 mil norr om Sth, visserligen utan marken men med arrendemöjligheter.

En villa i den storleken inne i Mantorp i bra skick ligger på samma pengar.
Här betalar man för läget, inga grannar men ändå nära till allt.
Jag går förbi där varje dag och det är verkligen ett vackert hus.
Var galet många på dagens visning.

Inte att köpa, men att äga som du säger.

Regeringens förslag i korthet​

Möjligheten till tilläggslån begränsas till 80 procent av bostadens marknadsvärde.
Tröghetsregeln utvidgas. Omvärdering av bostaden för att öka låneutrymmet får inte göras oftare än vart femte år. Samma regel gäller redan amorteringstakten.
Det skärpta amorteringskravet slopas. I dag måste man amortera upp till 3 procent om bostadslånet är större än 4,5 gånger årsinkomsten.
Bolånetaket höjs från 85 till 90 procent av bostadens marknadsvärde.

De nya reglerna ska enligt förslaget träda i kraft den 1 april i år.

Källa: Regeringskansliet

Flera remissinstanser kritiska​

Intresseorganisationen Bostadsrätterna​

”Begränsningen (kommer) att framstå som ologisk för bolånekunder när det är möjligt att ta lån upp till 90 procent av marknadsvärdet vid själva köpet, för att sedan upptäcka att det finns en gräns på 80 procent när nödvändiga reparationer behöver genomföras. Även bankerna kan tänkas ha synpunkter på att en bostadsägare inte genomför dessa reparationer därför att bolånekunden inte kan använda bostaden som säkerhet. Bostadsrätterna avstyrker därför detta förslag.”

Tillsynsmyndigheten Finansinspektionen​

”FI bedömer att begränsningen av belåning till 80 procent för tilläggslån kan minska sannolikheten för en utveckling med bolånefinansierad överkonsumtion. Men det är osäkert om bromsen har samma egenskaper som låntagarbaserade åtgärder kopplat till inkomsten. Samtidigt noterar FI att åtgärden kan innebära att bolånetagare i högre utsträckning behöver söka sig till blancolånemarknaden för att exempelvis finanserna underhåll av bostaden.”

Branschorganisationen Svenska bankföreningen​

”Förslaget om att begränsa tilläggslån till 80 procent belåningsgrad avstyrks bestämt. Olika tak skapar incitament att maximera lånebeloppet vid köptillfället och kan därför komma att driva upp skuldsättningen. Det begränsar också möjligheten att göra nödvändiga renoveringar eller finansiera energibesparande åtgärder.”

----

Sen har ju då regeringen tagit bort avdragsmöjligheten på alla blanco lån, även redan befintliga. :meh:

Underbar hästgård som är både komplett och lyxig – Eklund Fastighetsmäkleri https://share.google/Ua58GVODP1Splkpib

Hur härligt ser inte det här ut då?!

Fast jag blir ofta lite ledsen när jag ser sådana här annonser, det ser ju ut att vara någons drömgård? Vad hände för att få dem att sälja?

Väldigt läcker gård, men jag är besviken att det inte fanns bild på "dadelkammaren" i stall två :D

Underbar hästgård som är både komplett och lyxig – Eklund Fastighetsmäkleri https://share.google/Ua58GVODP1Splkpib

Fast jag blir ofta lite ledsen när jag ser sådana här annonser, det ser ju ut att vara någons drömgård? Vad hände för att få dem att sälja?

Jösses! Vilket ställe!

Väldigt läcker gård, men jag är besviken att det inte fanns bild på "dadelkammaren" i stall två :D

Haha jag med! Och ett "kok" istället för kök fanns det också...
2 stavfel i annonsen (och då har jag bara läst bildtexterna) när man får lägga ut en gård för nästan 20 mkr... lite sådär... om man ska va en grinkärring 🤪

Förutom skilsmässa så kan ju någon i familjen blivit rejält och långvarigt sjuk.

Eller så har de insett att det finns alldeles för lite mark för att hålla hästar ordentligt, det finns ju bara några få hektar åker+bete.

Kanske de arrenderade betesmark, och har blivit av med arrendet?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka