Bukefalos 28 år!

"spara" hö

Jag upplever att det ofta är snålt tilltaget generellt. De stall jag har stått i har räknat med 1 bal spån i veckan och 10 kg hösilage per dag. För en stor häst räcker det inte långt och då undrar jag lite vad syftet med att det "ingår" är.
Jag står i ett sådant stall, hos oss ingår det 7 kg hö eller 11 kg hösilage/dag men vi är ett icke vinstdrivande kollektiv och vi har därför lagt oss lågt för att ingen ska behöva betala för något de inte nyttjar (om man har en liten lättfödd häst tex eller vår och höst när grästillgången är god).
 
Den här tråden är ett intressant exempel på att det som är självklart för en person är helt främmande för en annan. Det är något som mina år på Buke verkligen har lärt mig, att man måste tänka att det som är självklart för mig inte är det för andra.

Jag har en häst som är rörig och äter mycket så jag har aldrig funderat över detta med vad man kan spara och inte spara. Hästen brukar vilja ha en femton kilo hösilage om dagen och det brukar gå ut en 50% mer strö än vad som ingår så jag har alltid letat efter stall där det ingått minst 12 kilo och det har varit ok att köpa extra strö vid behov (vissa har sagt nej och hänvisat till utrymmesbrist).

Idag står jag med fri tillgång på hösilage och jag köper mitt strö själv vilket är den perfekta lösningen för just min häst. Jag lägger in sex påsar spånpellets var 3-4 vecka.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag skulle behöva spara lite pengar och vara lite snål ett tag. Hur gör ni när ni behöver spara pengar/snåla en tid?
Svar
16
· Visningar
1 032
Senast: Ramona
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 738
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 513
Skola & Jobb I våras fick jag bara 20 semesterdagar och ifrågasatte detta. Efter lite krångel stod det slutligen 25 men i samma veva försvann mina 5...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
5 128
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bilsätesskydd
  • Barmarksdrag/canicross
  • Avliva aggressiv hund

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp