Spara pengar

(Min klippning i citatet.)

Jag hade en massa otur med hästarna de sista åren (typ..4-5år..? Oh well, en liten handfull år iaf) som hästägare. Trasiga hästar är dyrt. Stoet var dessutom dyr att hålla pga känslig i kroppen och behövde en del täcken, regelbunden behandling av fysioterapeut mm, förutom att hon blev en olycksfågel (hennes veterinärräkningar var öht inte relaterade till träningen). Kort sagt: det rann iväg en massa massa pengar. När jag tog bort stoet för drygt 1,5år sen, bestämde jag mig för att inte ha häst ett tag och styra upp ekonomin igen. Jag har levt med mycket stress över ekonomin och blivit lite av en trygghetsnarkoman på den biten iom det som varit. Det tog ett tag för mig att komma igång, men nu börjar det falla på plats.
Jag sparar för trygghet. Just nu bara på sparkonton, tanken är att styra upp ISK och/eller fondrobot lite längre fram. Jag är 30år så borde verkligen styra upp ett pensionssparande i år, också.

Katternas buffert sitter på ett eget konto i min "vanliga" bank, där räntan fn är noll. Jag vill kunna ha dem tillgängliga för betalning på en minut, i händelse av en akut dyr händelse. En av mina katter har nedsatt njurfunktion och båda två har tyvärr TR, vilket innebär både årliga kontroller och ökad risk för oväntade veterinärkostnader. Målet för det kontot är 25tkr per katt.

Jag har också ett buffertkonto i min "vanliga" bank, med lite drygt en bruttolön. Pengar för oförutsedda kostnader, om något behöver köpas till hemmet etc etc. En backup, helt enkelt. Det är i första hand från det kontot jag tar när det fattas till något.

Jag har två sparkonton i en annan bank, med 0.5% ränta.
Ett för roliga saker som gör mig glad - tex tatuering, köpa häst igen eller upplevelser. Jag har inget sparmål men pengarna "får" bara gå till sånt som gör mig glad.
Ett konto är tänkt för mitt studielån. Jag sätter in pengar där istället för att betala in extra mycket till CSN, när jag kan. Tanken är att lösa lånet när det finns tillräckligt med pengar för att betala in det som är kvar på ett bräde.

Jag har ett sparkonto med 0.85% ränta. Det är för min större buffert, och pengar som jag tror mig behöva inom några år (rådet jag fått vid kontakt med min "vanliga" bank är att pengar på ISK etc ska vara pengar som kan sitta där i åtminstone 5år). Jag har inte satt något målbelopp ännu utan "så mycket som möjligt". Inte pengar som ska användas till nöjeskonsumtion, men kan förutom buffert gå till tex handpenning vid bostadsköp.
Att betala av CSN är "dumt". Räntan är så enormt låg att det lånet är lönsamt att betala av sakta. Använd pengarna till att investera i några fonder istället, det kommer du tjäna pengar på!

Jag valde till exempel att maxa studielånen och istället amortera på huset i samma takt. Det var mer lönsamt för mig än att stoppa amorteringen.
 
Att betala av CSN är "dumt". Räntan är så enormt låg att det lånet är lönsamt att betala av sakta. Använd pengarna till att investera i några fonder istället, det kommer du tjäna pengar på!

Rent ekonomiskt vet jag egentligen det. Det är lite därför som jag inte betalar in extra utan istället sätter in på ett sparkonto (räntan på sparkontot är ju också låg, men ändå 10ggr högre än räntan på lånet). Men att studielånet finns påverkar min möjlighet att få bolån - eller rättare sagt, det påverkar hur mycket jag kan få i bolån..
 
Rent ekonomiskt vet jag egentligen det. Det är lite därför som jag inte betalar in extra utan istället sätter in på ett sparkonto (räntan på sparkontot är ju också låg, men ändå 10ggr högre än räntan på lånet). Men att studielånet finns påverkar min möjlighet att få bolån - eller rättare sagt, det påverkar hur mycket jag kan få i bolån..
Aha, ja då är det en helt annan sak! :)
 
Jag lever på låg sjukpenning som motsvarar CSN ungefär. Sparar 1000 kronor via Lysa, främst långsiktigt för pension. Och 1000 kronor på vanligt bankkonto för buffert och ev framtida bostadsköp. Det jag sedan för över i slutet av månaden (brukar bli några hundralappar) sätter jag in på ett konto jag döpt till Guldkant. Använder det oftast till kläder och kortare resor. Är hela tiden stressad över att jag inte kan spara mer. Trots att jag har en bra buffert. Oroar mig mycket för att aldrig komma in på bostadsmarknaden, och för min pension. Har varit sjuk största delen av mitt vuxna liv och närmar mig 40. Nu är planen dessutom att jag ska plugga i tre år så kommer dröja innan min ekonomi förhoppningsvis ser bättre ut.
 
Plus att göra pengar på pengar bara innebär att de som redan har pengar bara blir rikare. Samt all miljöförstöring, krig och elände som kan rymmas i dessa fonder och aktier. Jag vill inte tjäna pengar på att folk överkonsumerar t.ex.

Ja det var därför jag gjorde min hållbarhetsstämpel för att välja indexfonder. Jag är inte alls intresserad av "de bästa" som ger mig högst avkastning och drömmen hade såklart varit att enbart investera i företag jag kunnat stå bakom men det intresset och den förståelsen har jag inte alls. Och så var det superlätt att göra sin egen stämpel på Avanza och då kändes det åtm lite bättre.

Precis som att jag ju fattar att dessa storföretag också genererar en himla massa "faktiskt" arbete och jag är på tok för okunnig för att bara såga allt rakt av (som en äkta kommunist?). Men jag kan ju åtm försöka göra medvetna val och för mig skaver det då lätt att "tjäna pengar på pengar" bara för att få mer själv typ.
 
Känner att jag verkligen borde se över mitt sparande. Både hur och var jag sparar. Borde förmodligen avsätta större del av det till pensionen.
 
Jag sparar olika beroende på olika inkomster pga vabb. Bra månad med ingen vabb sparat jag ca 16% (här ingår pension och långsiktigt sparande)
Utöver det sparas det en liten summa till semester och barnspar.
har sedan tidigare en buffert på tre månadsutgifter. Är med i à kassa och bor i en hyresrätt så tre månadsutgifter känns rimligt.
Det viktigaste med fonder/aktier att enbart köpa för pengar du har råd förlora. Har du ont i magen har du antingen för hög risk/sparar för mkt i förhållande till vad du har ”kontant”

jag tror det så småningom kommer en större börskrasch, men ja..då får jag köpa mer😂
 
När anser ni att man har ett bra sparande? Hur mkt pengar ska man ha sparat ihop?
För mig, som har levt på CSN och en ganska dålig halvtidslön under flera år innan jag fick mitt nuvarandes jobb har det varit viktigt att ha i alla fall ett par månaders ”fasta utgifter” på lager om något skulle skita sig. Jag har haft olika osäkra anställningar (visstid som förlängts med ett par månader åt gången och ett föräldravik) sen jag började på min nuvarande arbetsplats 2018 fram till nu i juni när jag äntligen blev fast anställd, så jag har levt med skräcken att bli av med min anställning konstant sen dess.
 
Hur sparar jag då?

1) sparkonto med ränta som är för framtiden, I annan bank än min vanliga.

2) HSB bosparkonto som öppnades när jag var barn, har inte sparat aktivt de senaste åren på detta men tänkte börja månadsspara igen och låsa som ett fasträntekonto.

3) har två olika fondkonton i min bank öppnades av mina föräldrar och har månadssparats i även under studietid och arbetslöshet. Ser dessa som privat pensionssparande. Skulle behöva öka summan dock.

4) sparkonto som ska bli fasträntekonto igen nu när jag har jobb. Startade som bilsparande men är nu kombinerat med sparande till hästköp.

5) sparkonto som är buffertkonto, ska byggas upp igen efter att ha minskat under studietiden. Tänker mig att jag ska ha tillräckligt på det för att täcka sex månaders normala utgifter, dvs ca 6x15000.

6) sparkonto som används för räkningar/utgifter som betalas i klump eller liknande. Är sånt som årsmedlemsavgifter, tandläkare, medicin, microsoftlicens, frisörbesök och liknande. Har räknat ut vad jag bör spara varje månad per sådan utgift och sparar totalen 1600 kr varje månad minus de utgifter jag har.
 
Jag har byggt upp ett mycket märkligt ekonomiskt system, men jag tycker att det funkar för mig :angel:

1. Jag har ett servicekonto som allt är kopplat till, typ Swish, Klarna osv. Därifrån dras också bolånet och allt annat som går automatiskt. Där vill jag att det ska vara 20' sista dagen i varje månad, men det är det inte alltid :D Jag har ett kreditkort som jag använder till alla inköp och nollar varje månad. Det gör ju också att jag har ett visst spelrum om det händer något. Jag kan liksom alltid betala med kortet.

2. Ett sparkonto på min vanliga bank där jag har 40' Bra att visa för banken att jag har lite sparat där, tänker jag. Räntan är inte fantastisk (0,4) och det är typ 4 fria uttag per år. Används sällan.

3. Jag har ett Collectorsparkonto på Avanza dit jag för över en fast summa varje månad. Det köper jag sedan fonder för. Lite olika varje månad beroende på hur de olika fonderna och kontona har utvecklat sig.

4. Ett ISK för pensionsspar med ett gäng olika fonder.

5. Ett ISK med mer kortsiktigt sparande. Sparade upp till 20' där och tänkte att jag kan ha om jag vill köpa något "dyrt" till hästen eller huset, men har inte hänt än. Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra med det, för fondfördelningen kanske egentligen inte är gjord för mer långsiktigt sparande.

6. Ett ISK med typ förhoppningsaktier jag köpte ett tag som en kul grej. Har nu beslutat att inte köpa mer aktier, för jag orkar egentligen inte sätta mig in i hur det fungerar. Har en avkastning på ca 350% där just nu och det är ju både trevligt och stressande...

Nu försöker jag sälja min häst och funderar lite på vad jag ska göra med pengarna. Jag vet att jag inte ska köpa någon ny häst i år. Eventuellt nästa år. Och då vore det ju trevligt om pengarna finns kvar. Ett annat alternativ är ju att stoppa in pengarna i den (typ) planerade renoveringen av mitt hus och sedan lösa ett eventuellt hästköp i framtiden på något annat sätt. Jag vet inte riktigt. De kan ju sitta på ett sparkonto ett tag innan jag bestämmer mig. Det är ju egentligen dumt att sätta pengar i fonder om man har så kort perspektiv som ett år. Det gör mig också lite fundersam över de där kortsiktigt sparade pengarna på mitt ena ISK. Ska de vara där eller ska de vara någon annanstans? Pengar är förfärligt tröttsamma på sätt och vis. Men skönt att veta att de finns också. Särskilt för den som lever ensam och har hus och häst (även om just det snart är över).
 
Hur sparar jag då?

1) sparkonto med ränta som är för framtiden, I annan bank än min vanliga.

2) HSB bosparkonto som öppnades när jag var barn, har inte sparat aktivt de senaste åren på detta men tänkte börja månadsspara igen och låsa som ett fasträntekonto.

3) har två olika fondkonton i min bank öppnades av mina föräldrar och har månadssparats i även under studietid och arbetslöshet. Ser dessa som privat pensionssparande. Skulle behöva öka summan dock.

4) sparkonto som ska bli fasträntekonto igen nu när jag har jobb. Startade som bilsparande men är nu kombinerat med sparande till hästköp.

5) sparkonto som är buffertkonto, ska byggas upp igen efter att ha minskat under studietiden. Tänker mig att jag ska ha tillräckligt på det för att täcka sex månaders normala utgifter, dvs ca 6x15000.

6) sparkonto som används för räkningar/utgifter som betalas i klump eller liknande. Är sånt som årsmedlemsavgifter, tandläkare, medicin, microsoftlicens, frisörbesök och liknande. Har räknat ut vad jag bör spara varje månad per sådan utgift och sparar totalen 1600 kr varje månad minus de utgifter jag har.
Vad är egentligen poängen med HSB bospar? Man får bättre köplats i deras hyreskö?
 
Att betala av CSN är "dumt". Räntan är så enormt låg att det lånet är lönsamt att betala av sakta. Använd pengarna till att investera i några fonder istället, det kommer du tjäna pengar på!

Jag valde till exempel att maxa studielånen och istället amortera på huset i samma takt. Det var mer lönsamt för mig än att stoppa amorteringen.
Jag gjorde ngt liknande när jag hade ett dumt restlån från huset där hela hela mitt liv havererade - jag tog fullt studielån med de tillägg man får med barn och tidigare inkomst osv. Mina kollegor tyckte det var förfärligt oansvarigt - jag jobbade ju ändå litegrann så det var ju bättre att ta mindre lån, men sparade ihop pengar med delvis hjälp av studielånet och kunde sen lösa resthuslånet med absurda 8 % ränta (jag försökte förhandla om det ett halvår innan, men banken sa nej) och bytte på så sätt det dyra lånet mot ett billigt lån istället, och en liten buffert!
 
Vad är egentligen poängen med HSB bospar? Man får bättre köplats i deras hyreskö?
Förtur på deras hyresrätter och nyproduktion samt att tanken var att man skulle spara till kontantinsats -en mindre summa i månaden under längre tid.

Gick tidigare att överföra sina poäng på barnen i familjen när de behövde boende vilket nog var en av anledningarna till att många föräldrar började spara åt sina barn.
 
Förtur på deras hyresrätter och nyproduktion samt att tanken var att man skulle spara till kontantinsats -en mindre summa i månaden under längre tid.

Gick tidigare att överföra sina poäng på barnen i familjen när de behövde boende vilket nog var en av anledningarna till att många föräldrar började spara åt sina barn.
Ok. Om det inte är extremt bra ränta så är det bättre att spara någon annanstans ifall tanken är insats till bostadsrätt. Men det var ju inte lika lätt att spara i fonder för 20-30 år sedan som det är idag.
 
Jag har byggt upp ett mycket märkligt ekonomiskt system, men jag tycker att det funkar för mig :angel:

1. Jag har ett servicekonto som allt är kopplat till, typ Swish, Klarna osv. Därifrån dras också bolånet och allt annat som går automatiskt. Där vill jag att det ska vara 20' sista dagen i varje månad, men det är det inte alltid :D Jag har ett kreditkort som jag använder till alla inköp och nollar varje månad. Det gör ju också att jag har ett visst spelrum om det händer något. Jag kan liksom alltid betala med kortet.

2. Ett sparkonto på min vanliga bank där jag har 40' Bra att visa för banken att jag har lite sparat där, tänker jag. Räntan är inte fantastisk (0,4) och det är typ 4 fria uttag per år. Används sällan.

3. Jag har ett Collectorsparkonto på Avanza dit jag för över en fast summa varje månad. Det köper jag sedan fonder för. Lite olika varje månad beroende på hur de olika fonderna och kontona har utvecklat sig.

4. Ett ISK för pensionsspar med ett gäng olika fonder.

5. Ett ISK med mer kortsiktigt sparande. Sparade upp till 20' där och tänkte att jag kan ha om jag vill köpa något "dyrt" till hästen eller huset, men har inte hänt än. Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra med det, för fondfördelningen kanske egentligen inte är gjord för mer långsiktigt sparande.

6. Ett ISK med typ förhoppningsaktier jag köpte ett tag som en kul grej. Har nu beslutat att inte köpa mer aktier, för jag orkar egentligen inte sätta mig in i hur det fungerar. Har en avkastning på ca 350% där just nu och det är ju både trevligt och stressande...

Nu försöker jag sälja min häst och funderar lite på vad jag ska göra med pengarna. Jag vet att jag inte ska köpa någon ny häst i år. Eventuellt nästa år. Och då vore det ju trevligt om pengarna finns kvar. Ett annat alternativ är ju att stoppa in pengarna i den (typ) planerade renoveringen av mitt hus och sedan lösa ett eventuellt hästköp i framtiden på något annat sätt. Jag vet inte riktigt. De kan ju sitta på ett sparkonto ett tag innan jag bestämmer mig. Det är ju egentligen dumt att sätta pengar i fonder om man har så kort perspektiv som ett år. Det gör mig också lite fundersam över de där kortsiktigt sparade pengarna på mitt ena ISK. Ska de vara där eller ska de vara någon annanstans? Pengar är förfärligt tröttsamma på sätt och vis. Men skönt att veta att de finns också. Särskilt för den som lever ensam och har hus och häst (även om just det snart är över).
Ja sparkonto är väl det bästa om du kan komma att behöva pengarna om 1-2 år.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 108
Senast: cassiopeja
·
Samhälle Sån't här roar mig. Men i min värld har jag en betydligt striktare definition på vad ett nyord egentligen är. Animoji Emojis vars...
2
Svar
33
· Visningar
2 648
Senast: VLMF
·
Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 759
Senast: Kakis
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 169
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp