Spara pengar

Då låter det ändå som om du har lyckats få ihop en liten buffert eftersom du har sparpengarna att ta av när det händer något. :) Vill du berätta vilket målbeloppet är för bufferten och hur du har kommit det?

Kontantinsatsen på ett hus här var minst 150.000, så det är målet. Eller var målet, nu har jag inget mål längre. Bara spara.
Jag lyckas oftast få ihop. Men lika ofta nollas det pga trasiga katter, större kostnad för bilen eller så.
 
Apropå risk med fonder och aktier. Nu är aktier kanske mer riskfyllt än fonder så jag utgår från fonder nu.
Om man ser all nedgång från sitt högst uppnådda kapital som förlorade pengar och mår dåligt av det, då är det ju oerhört jobbigt. Jag försöker tänka att så länge det inte går under vad jag satt in dvs motsvarande om jag sparat pengarna på ett nollräntekonto så behöver jag ju inte vara orolig, jag har ju inte förlorat några pengar då. I början kan det ju bli så men ju mer de gått upp ju större spelutrymme får man ju för nedgångar utan att det tar av det man investerat utan det tas ju av tidigare uppgång.

Hälsning från en ekonomisk trygghetsjunkie som tycker investering med minsta risk är läskigt
 
Apropå risk med fonder och aktier. Nu är aktier kanske mer riskfyllt än fonder så jag utgår från fonder nu.
Om man ser all nedgång från sitt högst uppnådda kapital som förlorade pengar och mår dåligt av det, då är det ju oerhört jobbigt. Jag försöker tänka att så länge det inte går under vad jag satt in dvs motsvarande om jag sparat pengarna på ett nollräntekonto så behöver jag ju inte vara orolig, jag har ju inte förlorat några pengar då. I början kan det ju bli så men ju mer de gått upp ju större spelutrymme får man ju för nedgångar utan att det tar av det man investerat utan det tas ju av tidigare uppgång.

Hälsning från en ekonomisk trygghetsjunkie som tycker investering med minsta risk är läskigt

Så tänker jag med. Jag är i grunden en trygghetsjunkie men jag har kunnat bli mer gamblande i takt med att mina sparade medel vuxit. En del av dem kan jag gambla med men verkligen inte den större delen. Kanske därför jag har både aktier och nollräntekonton, inget mellanting :angel: :D:p
 
Så tänker jag med. Jag är i grunden en trygghetsjunkie men jag har kunnat bli mer gamblande i takt med att mina sparade medel vuxit. En del av dem kan jag gambla med men verkligen inte den större delen. Kanske därför jag har både aktier och nollräntekonton, inget mellanting :angel: :D:p
Samma här men jag kör högrisk på fonder. Rena aktier känns för mycket. Har nog sett för många företag gå omkull för att våga där.
 
Ang ISK är jag nybörjare men förstår det som att det främst är långsiktiga pengar som är bra att ha där? Dvs inte till renovering eller buffert som ska kunna tas snabbt och ev snart.

Mvh bra att samla pengar men inte investera.
Jag fick lära mig att pengar man ser sig använda inom 5 år passar bäst på ett vanligt sparkonto, medan mer långsiktigt sparande bäst placeras på ett ISK. Det finns såklart en massa undantag och folk som inte håller med om det, men jag brukar använda det som tumregel i alla fall.
 
Peppig tråd @TygerTyger!

Jag har alltid levt +/- 0, lagt alla pengar på häst sedan jag började få veckopeng och har helt enkelt bara ökat min förmåga att göra saker för min häst till ofta strax över min inkomst 🙈 och haft ångest över pengar VARJE månad.

Corona gjorde att vårt företag där jag är anställd (med en månadslön under 30 brutto men väldigt varierande OB pga 3-skift) gick väldigt bra och i vintras hade jag (efter ännu en månad med otroligt lite pengar kvar) fått nog och bestämde mig för att styra upp min ekonomi. Jag visste vi skulle få fler bonusar/ATF osv och ville framförallt förhindra att jag bara spenderade dem (på hästen men ändå 😅).

Jag avslutade kreditkortet (som jag dock alltid betalade allt på men det gav inte tillräckligt överblick för mig), skaffade ett peppigt vanligt kort med min häst på och gjorde min första lilla plan ever över hur jag nog HADE velat att min ekonomi såg ut. Bara att få en vettig överblick gjorde nog 95 % av jobbet för mig!

Kunde direkt efter första extra pengarna (ATF i februari jag har som mål att ta ut i tid men aldrig haft råd med, förhoppningsvis 2022 eftersom min plan än går väldigt bra 😍) börja betala av på mitt sista (förutom CSN) lån (till föräldrarna jag fick för att kunna flytta ifrån mitt senaste förhållande och som de tjatar om är ingen panik men var ju 3.5 år sedan så vill ju bli klar 😅) och har lagt upp en plan för det lånet över 3 år.

Min plan sedan dess har varit:
* 10 kkr kvar på lönekontot när nästa lön kommer.

*20 kkr på ett nollräntebuffertkonto i samma bank (når nog upp till det nästa lön). Hit har jag att 2000 kr dras automatiskt på lönedagen tills summan är uppnådd.

*50 kkr på ett sparkonto utan tillagt uttagskonto med högsta räntan jag hittade då och enkel månad/enstaka insättning, blev SevenDay som hade 0.85 % men sänkte till 0.80 % 1 juni. Bara för att börja satte jag in 1000 kr och startade månadsöverföring på 100 kr.

*Max 50 kkr på ett ISK-konto hos Avanza (eftersom det då är avgiftsfritt). Jag skapade en egen hållbarhetsstämpel för fonder (det var jättelätt och kul 😁) och köpte lägsta andelen av alla dem (5 st), 3 av Avanzas fonder, en fond som en kollega rekommenderade och en av deras fondrobotar (långsiktig). Satte nog in typ 1000 kr som start och startade månadssparande till Avanzas 3 fonder där de delar lika på 100 kr. Efter någon månad när jag kände jag hade koll på pengarna så gjorde jag en automatisk överföring av 200 kr direkt till ISK-kontot. Jag tycker det är jättekul att kolla i appen varje dag men vill absolut inte handla med aktier eller så men ville placera ut dessa 200 kr/mån på valfritt sätt från gång till gång. Första gången blev det en utdelningsaktie för jag ville testa det och de andra gångerna har jag bara lagt in i några av de som gått bäst från start.

*LYSA hade jag läst så mycket gott om så jag startade en fondrobot där med 1000 kr men har ingen månadsöverföring dit utan tanken var mest att testa och att kanske det är nästa steg att spara i längre fram. Den har jag inte kollat till alls faktiskt.

Sedan gjorde jag lite översiktliga blad i min kalender över avbetalning av lånen, sparandemålen osv. Allt för att ekonomi och sparande ska vara något positivt för mig, inte skapa osäkerhet och ångest och göra det svårt att förstå. Trivs faktiskt superbra såhär 6 mån senare!

Så jag fokuserar alltså nu på att se till att få en buffert i min vanliga bank samtidigt som jag sparar lite hos SevenDay och Avanza. Nästa steg blir att nå de 50 kkr i SevenDay men jag ökar nog insättningarna till Avanza lite parallellt.

Jag besparar också i HSB 500 kr/mån (pga det ger max köpoäng) sedan några år tillbaka och det låter jag bara fortsätta utan att kolla till eller så. Vill bara åt köpoängen men vet inte heller hur jag vill bo i framtiden. De hade fn 0.40 % ränta men det är inget jag vägt in.

Egentligen är jag TOTALT emot att tjäna pengar på pengar, tycker inte alls om tanken. Jag behövde främst få undan pengar någon annanstans för att inte hela tiden spendera dem och hitta sätt som motiverade mig till det.
 
Glömde ju. För att ha en mer relevant summa på lönekontot så sparar jag månadsvis till årets inköp av hösilage till vintern (1000 kr/mån, eget sparkonto) och till däck till bilen (450 kr/mån) i ett konto för framtida utgifter där jag också sätter över pengar vid behov till större saker. Tex renovering av hästsläpet satte jag över en summa av bonusen från jobbet jag fått offert på.
 
Egentligen är jag TOTALT emot att tjäna pengar på pengar, tycker inte alls om tanken. Jag behövde främst få undan pengar någon annanstans för att inte hela tiden spendera dem och hitta sätt som motiverade mig till det.

Ren nyfikenhet - Varför då? Som jag skrivit i nåt tidigare inlägg så stöter jag på den här inställningen emellanåt i liknande samtal och överhörningar av samtal, men först nu har jag chansen att verkligen fråga varför. Är uppriktigt intresserad av att förstå :)
 
Ren nyfikenhet - Varför då? Som jag skrivit i nåt tidigare inlägg så stöter jag på den här inställningen emellanåt i liknande samtal och överhörningar av samtal, men först nu har jag chansen att verkligen fråga varför. Är uppriktigt intresserad av att förstå :)

Jag är nog egentligen typ superkommunist 😆 är extremt emot alla höga löner, skatteplanering (WTF liksom 😒) osv osv. Men i grund och botten så tror jag inget funkar (specifikt ideologi osv) pga människan av naturen är alldeles för egoistisk för sitt eget bästa och ännu mer för kollektivet. Jag är eg emot utbud o efterfrågan och antagligen typ all kapitalism. Jag förstår liksom inte varför livsnödvändiga saker ska vara olika dyra (som i för dyra) utifrån vad vissa kan betala när folk föds med så olika förutsättningar.
 
Jag är nog egentligen typ superkommunist 😆 är extremt emot alla höga löner, skatteplanering (WTF liksom 😒) osv osv. Men i grund och botten så tror jag inget funkar (specifikt ideologi osv) pga människan av naturen är alldeles för egoistisk för sitt eget bästa och ännu mer för kollektivet. Jag är eg emot utbud o efterfrågan och antagligen typ all kapitalism. Jag förstår liksom inte varför livsnödvändiga saker ska vara olika dyra (som i för dyra) utifrån vad vissa kan betala när folk föds med så olika förutsättningar.

Ok, vi har nog inte mkt gemensamt i just det. Jag är rätt nöjd med att ha råd med tex häst. Men tack för att du tog dig tid att svara :)
 
@TygerTyger Vilken bra tråd-idé! Jag tycker sparande är superintressant, roligt och peppade! Utan att för den skull bli negativt snål mot mig själv eller andra.
Nuförtiden har jag en bra inkomst, relativt låga utgifter och möjlighet att spara. Mitt långsiktiga mål är ekonomisk frihet vilket för mig innebär att kunna sluta lönearbeta när jag vill, inte när jag blir så gammal som någon annan bestämt att jag ska vara. På vägen har jag uppnått olika grader av frihet, hade råd att gå från sambo till särbo (och sen vidare till ex), vilket förbättrat mitt mående massor! Har råd att säga upp mig utan nytt jobb, klarar a-kasse-karens om jag behöver, eller några månader innan nytt jobb. Är inte orolig för arbetslöshet men skulle klara det också en längre period.

Tidigare i livet, med större utgifter (barn) och lägre inkomster hade jag inget regelbundet sparande. Men varje krona som var kvar på kontot när lönen kom åkte in på buffertkontot, även om det bara var 10 kr. Jag hade (och har) koll på utgifter som kommer sällan och satte undan pengar till dem varje månad. Hellre 5000:- till räkningskontot varje månad än spendera 10000:- en månad och sen betala 10000:- i räkningar månaden efter.

Att ha koll på vad jag lägger mina pengar på och minimera impuls- och slentrianköp funkar bäst för mig.
 
En kommentar till er som säger att ni sparar i fonder, inte i aktier-
En fond kan vara en 100% aktiefond, en 100% räntefond eller allt däremellan. Skillnaden mot att direktäga aktier är ändå stor, framförallt i risktagande, men man sparar ändå i aktier. Via fond 🙂
 
Ok, vi har nog inte mkt gemensamt i just det. Jag är rätt nöjd med att ha råd med tex häst. Men tack för att du tog dig tid att svara :)

Nej det där ju där någonstans jag inte ens själv har någon rimlig idé av hur det skulle lösas pga vi är ju också väldigt olika som människor. Men det skaver väldigt mycket i mig att en del inte öht behöver tänka på att ha råd att leva medan en stor del till och med svälter ihjäl.
 
Nej det där ju där någonstans jag inte ens själv har någon rimlig idé av hur det skulle lösas pga vi är ju också väldigt olika som människor. Men det skaver väldigt mycket i mig att en del inte öht behöver tänka på att ha råd att leva medan en stor del till och med svälter ihjäl.

Jag tröstar mig med att väldigt få svälter ihjäl i Sverige, jag bidrar till det genom skatt. Ju mer jag tjänar desto mer bidrar jag. Att vissa inte behöver ens tänka på pengar - ja grattis. Jag hoppas komma dit en dag men det är ju föga troligt. Jag är nöjd med att ha ett överskott eftersom jag kan spara och samtidigt leva med ok standard.
 
Nej det där ju där någonstans jag inte ens själv har någon rimlig idé av hur det skulle lösas pga vi är ju också väldigt olika som människor. Men det skaver väldigt mycket i mig att en del inte öht behöver tänka på att ha råd att leva medan en stor del till och med svälter ihjäl.
Plus att göra pengar på pengar bara innebär att de som redan har pengar bara blir rikare. Samt all miljöförstöring, krig och elände som kan rymmas i dessa fonder och aktier. Jag vill inte tjäna pengar på att folk överkonsumerar t.ex.
 
Varför sparar du, eller borde? Ökade marginaler = ökad trygghet, köpa djur eller saker, betala för upplevelser ... ? Pressa en utgiftskategori för att kunna lägga mer på en annan? Och hur sparar du?

(Min klippning i citatet.)

Jag hade en massa otur med hästarna de sista åren (typ..4-5år..? Oh well, en liten handfull år iaf) som hästägare. Trasiga hästar är dyrt. Stoet var dessutom dyr att hålla pga känslig i kroppen och behövde en del täcken, regelbunden behandling av fysioterapeut mm, förutom att hon blev en olycksfågel (hennes veterinärräkningar var öht inte relaterade till träningen). Kort sagt: det rann iväg en massa massa pengar. När jag tog bort stoet för drygt 1,5år sen, bestämde jag mig för att inte ha häst ett tag och styra upp ekonomin igen. Jag har levt med mycket stress över ekonomin och blivit lite av en trygghetsnarkoman på den biten iom det som varit. Det tog ett tag för mig att komma igång, men nu börjar det falla på plats.
Jag sparar för trygghet. Just nu bara på sparkonton, tanken är att styra upp ISK och/eller fondrobot lite längre fram. Jag är 30år så borde verkligen styra upp ett pensionssparande i år, också.

Katternas buffert sitter på ett eget konto i min "vanliga" bank, där räntan fn är noll. Jag vill kunna ha dem tillgängliga för betalning på en minut, i händelse av en akut dyr händelse. En av mina katter har nedsatt njurfunktion och båda två har tyvärr TR, vilket innebär både årliga kontroller och ökad risk för oväntade veterinärkostnader. Målet för det kontot är 25tkr per katt.

Jag har också ett buffertkonto i min "vanliga" bank, med lite drygt en bruttolön. Pengar för oförutsedda kostnader, om något behöver köpas till hemmet etc etc. En backup, helt enkelt. Det är i första hand från det kontot jag tar när det fattas till något.

Jag har två sparkonton i en annan bank, med 0.5% ränta.
Ett för roliga saker som gör mig glad - tex tatuering, köpa häst igen eller upplevelser. Jag har inget sparmål men pengarna "får" bara gå till sånt som gör mig glad.
Ett konto är tänkt för mitt studielån. Jag sätter in pengar där istället för att betala in extra mycket till CSN, när jag kan. Tanken är att lösa lånet när det finns tillräckligt med pengar för att betala in det som är kvar på ett bräde.

Jag har ett sparkonto med 0.85% ränta. Det är för min större buffert, och pengar som jag tror mig behöva inom några år (rådet jag fått vid kontakt med min "vanliga" bank är att pengar på ISK etc ska vara pengar som kan sitta där i åtminstone 5år). Jag har inte satt något målbelopp ännu utan "så mycket som möjligt". Inte pengar som ska användas till nöjeskonsumtion, men kan förutom buffert gå till tex handpenning vid bostadsköp.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 119
Senast: cassiopeja
·
Samhälle Sån't här roar mig. Men i min värld har jag en betydligt striktare definition på vad ett nyord egentligen är. Animoji Emojis vars...
2
Svar
33
· Visningar
2 650
Senast: VLMF
·
Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 770
Senast: Kakis
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 181
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp