Spara pengar

Nej utan bankens råd var att jag skulle köpa lägenhet först och sen boka in en tid för sparplaner osv.
Vilket är vad jag vill göra, men vill gärna läsa på först och inte gå till banken och inte ha någon koll alls. :)
Jag skulle rekommendera att läsa på lite om olika sparfonder, lyssna på lite fond-/aktiepoddar som är riktade till "nybörjare" för att få en nyanserad bild av vad som är bra och hur man ska tänka för att komma igång. Rådgivaren på din bank kommer i första hand försöka sälja in deras egna fonder och även om dessa säkert är något sånär okej så är det lätt att bli fast med en medelmåttig sparlösning som inte ger så bra avkastning som man hade kunnat få på annat håll.
 
De kommer (försöka) sälja in sina egna sparfonder till dig.

Jag skulle rekommendera att läsa på lite om olika sparfonder, lyssna på lite fond-/aktiepoddar som är riktade till "nybörjare" för att få en nyanserad bild av vad som är bra och hur man ska tänka för att komma igång. Rådgivaren på din bank kommer i första hand försöka sälja in deras egna fonder och även om dessa säkert är något sånär okej så är det lätt att bli fast med en medelmåttig sparlösning som inte ger så bra avkastning som man hade kunnat få på annat håll.
Tack! Precis så är det jag tänker. Jag vill ha kött på benen innan jag går in i någon form av möte kring pengar, just för att inte bli "pålurad" något halvbra. Jag vill ju ha bra sparande :)
 
Frågan är till just för att se vad olika människor tycker. Finns inget rätt eller fel. Jag tycker att det är intressant.

Ett bra sparande är i mina ögon procentuellt till ens inkomst. Någon är riktigt duktig som kan spara 300 kr i månaden och för någon annan skulle det vara under all kritik. Samt, det är ju en själv som man sparar till så det beror ju på vad man har för planer. Vi behöver spara ihop 500tk till nästkommande boende för att toppa upp vad vi sannolikt får vid försäljning. Dessa kommer ju ryka in i boendet sen så då får vi börja spara om. Men spar man inte till något särskilt utan "bara" vill ha buffert så får man ju räkna på sannolika scenarier som kan hända med vad man äger och sätta en pott därefter, och den kan ju variera beroende på om du bor i hyresrätt eller på gård. Pensionssparande skulle jag dock rekommendera alla.
 
Ang ISK är jag nybörjare men förstår det som att det främst är långsiktiga pengar som är bra att ha där? Dvs inte till renovering eller buffert som ska kunna tas snabbt och ev snart.

Mvh bra att samla pengar men inte investera.
 
Ang ISK är jag nybörjare men förstår det som att det främst är långsiktiga pengar som är bra att ha där? Dvs inte till renovering eller buffert som ska kunna tas snabbt och ev snart.

Mvh bra att samla pengar men inte investera.

Både ja och nej. Även i ISK kan du välja risk dvs andel aktier. Generellt säger man att långsiktigt sparande - högre risk och vice versa. Jag har ISK där jag kan ta ut pengar relativt snabbt ändå, om jag tex skulle köpa ett hus och behöver toppa en handpenning. Men det är ju inte mitt pensionssparande jag har där utan mitt ISK ser jag mer som ett sparande till nåt jag kan behöva ha inom överskådlig tid dvs inom 10 år men som jag inte behöver ha akut tex faktura från djursjukhus. Till akuta grejer har jag mina nollräntekonton som jag når på 30 sek.
 
Tack! Precis så är det jag tänker. Jag vill ha kött på benen innan jag går in i någon form av möte kring pengar, just för att inte bli "pålurad" något halvbra. Jag vill ju ha bra sparande :)

Bra tanke.

Jag förhandlade en så låg ränta att banken satte ett krav på att jag gjorde mina pensionssparanden via dem. Fine.
 
Jag har lite gott och blandat!

- fondkonto som bara står och puttar. Ett ihopslag av tidigare konton när jag bytte till nuvarande bank. Medel ränta skulle jag gissa, men sätter inte in några pengar.

- isk-konto där jag slänger in några hundringar per månad (borde verkligen starta automatisk månadsöverföring igen...). Långsiktigt sparande, typ pension.

- vanligt konto där jag slänger in 50% av vad jag betalar i hyra just nu till när jag går ned i tid på jobbet nästa vår för att skriva masteruppsats och kommer leva av csn och vad jag kan få för nytt anställningsavtal.

- konto för "roligt"-pengar. Här hamnar det som är kvar i slutet av månaden, och används för att köpa nya tyger, åka till Gotland vilket jag gör ganska ofta, semester eller annat hobby-relaterat jag vill göra.

Känns ganska bra för mig och min livssituation just nu :)
 
Köper på rea och begagnat i den mån det går. Nu när vi väntar tillökning så kom jag över 2 kompletta vagnar för sammanlagt 1600 kr. Det var mycket letande på blocket, och i god tid för att kunna få de vagnar jag vill ha men billigare. Köper jag semesterboende så gör jag det långt innan när det ofta är billigare och/eller med erbjudande så det blir billigare även med avbeställningsskydd. Sänkte nyss hundens försäkring med ca 500 kr i månaden, samt flyttade en bil till samma bolag som vi redan har massor på. Vilket blev billigare än det vi betalar nu.

Kör även oftast planerade resor, dvs om min man ändå åker förbi affären på vägen hem så åker inte jag in extra för att handla.
Tack för alla tips! Framförhållning kan verkligen underlätta har jag märkt. Det är när jag har hunnit bli desperat som det börjar kännas aktuellt att betala fullpris. :D

Jag sparar främst för olika bufferts.
Hundbuffert, hopp och lek-buffert, bilbuffert, husbuffert...
Utöver det sparar jag till pensionen (ISK) och har ett allmänt ISK-konto för framtida husköp/husbygge.
Autogiro till avanza och resten för jag över manuellt när lönen kommer :)
Vad är en hopp och lek-buffert? :) Att man får oväntade men frivilliga nöjesutlägg? Eller vad betyder buffert för dig?

Jag skulle vilja spara till kontantinsatsen på ett hus. Och buffert. Tyvärr är marginalerna inte så stora, så ofta händer det nått som gör att sparpengarna går åt. Men, jobbar på!
Då låter det ändå som om du har lyckats få ihop en liten buffert eftersom du har sparpengarna att ta av när det händer något. :) Vill du berätta vilket målbeloppet är för bufferten och hur du har kommit det?
 
Jag är tämligen hopplös på att spara. Jag har alltid varit rätt bra på att tjäna pengar men också förbaskat duktig på att bränna allt på kort tid :laugh: Första gången jag verkligen behövde spara till något specifikt var förra året när jag köpte min nya lägenhet och dels behövde göra en totalrenovering och dels införskaffa nya möbler, då levde jag väldigt snålt jämfört med vad jag annars gör.

Nu är snart alla renoveringskostnader och möbelinköp avklarade och då kan jag bygga upp ett bra sparande även om jag egentligen inte behöver undan så mycket. Jag har rätt mycket pengar i kommande arv som väntar, tillräckligt för att göra mig till både (obelånad) bostads- och kontantmiljonär men hade jag inte haft den tryggheten hade jag säkert varit mer driven att dra ner på onödig lyxkonsumtion och istället lägga pengarna på hög. Nu blir det nog mer något mellanting, jag kommer att spara litegrann för att ha pengar jag snabbt kommer åt men fortfarande leva ett gott liv.

Om jag kommer till en punkt där jag måste spara pengar skulle jag först och främst dra in på all utemat, alla spontana shoppingrundor och liknande. Om det ändå skulle knipa skulle jag stoppa amorteringen av bostadslånet. Min lägenhet är så lågt belånad att jag inte behöver amortera alls så där hade jag också kunnat kapa kostnaderna.
Resterande är svårt att sänka. Hästen och katten gör jag mig inte av för allt i världen, min (tjänste)bil är redan billig i drift i och med att jag behöver den i jobbet, jag har via jobbet gratis mobil & internet (har än så länge i mitt 35-åriga liv aldrig behövt betala en telefonräkning :laugh:), har inga laster som snus/cigaretter och kan leva på nudlar om det så krävs.
Grattis till lyxigt utgångsläge :) Att testa att leva så billigt som möjligt under en period tycker jag kan vara stärkande. Dels kan det fungera att lägga överskottet på hög under tiden och dels är det skönt att veta att det fungerar när/om det behövs.
Ett mål vore kanske att ha så mycket pengar på fonder att man kunde plocka ut 10-15k i månaden på ränta när man blir äldre. Då skulle man ha möjlighet att jobba mindre/leva okej som pensionär.
Så tänker jag också! Mest troligt skulle jag ändå vilja jobba men med helt andra förutsättningar. :)
Jag betalar mina räkningar, sen för jag över resten till sparkontot, låter mindre summa vara kvar på vanliga kontot. Mot slutet av månaden får jag dock alltid nalla på sparkontot :laugh:
Då har du ändå något att nalla av! :p Växer det över tid ändå eller tar du i snitt ut lika mycket som du stoppar in?
Jag sparar också till lite olika saker och på lite olika sätt. Bufferten ligger på ett vanligt sparkonto och tas det pengar därifrån så är prio ett att försöka fylla på igen. För mig är det viktigt att ha en viss summa enkelt tillgänglig vid behov, det ger mig trygghet.

Sen så sparar jag till en häst igen i framtiden och det sparandet har jag just ändrat från vanligt sparkonto till ett ISK då jag fått inse att en ny häst blir det inte igen på flera år så då väljer jag att spara i fonder istället. För även undan pengar till semester, ligger på vanligt sparkonto.

Sen så har jag ett sparande till mitt barn, också i fonder samt ett eget aktie- och fondsparande. Det rör sig om väldigt små summor (100-200 kr) till varje sparandekategori just nu då jag är föräldraledig och hushållets totala ekonomi är ansträngd, men på sikt så blir det förhoppningsvis bättre igen. För mig är det viktigt att ändå försöka ha kontinuitet i sparandet och jag för över pengar för detta så fort det är löning. Annars blir det lätt att jag lägger pengarna på annat.

Jag tänker aktivt på att försöka hålla kostnaderna nere, säljer saker vi inte har användning för, köper mycket begagnat etc. Sen så tycker jag att privatekonomi är ganska kul så jag ser det lite som ett intresse också. :)
Andrahandsmarknaden är ett riktigt bra förråd faktiskt. Om en pryl inte behövs så säljer jag den numera glatt eftersom jag litar på att jag kan köpa en motsvarande begagnat om jag gärna vill i framtiden. Mindre "kanske bra att ha, någon gång"-grejer som tar plats. Och så har någon annan nytta av dem så länge. :)
 
Grattis till lyxigt utgångsläge :) Att testa att leva så billigt som möjligt under en period tycker jag kan vara stärkande. Dels kan det fungera att lägga överskottet på hög under tiden och dels är det skönt att veta att det fungerar när/om det behövs.

Så tänker jag också! Mest troligt skulle jag ändå vilja jobba men med helt andra förutsättningar. :)

Då har du ändå något att nalla av! :p Växer det över tid ändå eller tar du i snitt ut lika mycket som du stoppar in?

Andrahandsmarknaden är ett riktigt bra förråd faktiskt. Om en pryl inte behövs så säljer jag den numera glatt eftersom jag litar på att jag kan köpa en motsvarande begagnat om jag gärna vill i framtiden. Mindre "kanske bra att ha, någon gång"-grejer som tar plats. Och så har någon annan nytta av dem så länge. :)
Det växer 🙃😌
 
När anser ni att man har ett bra sparande? Hur mkt pengar ska man ha sparat ihop?
Det tycker jag beror på vilka utgifter och risker man har, eftersom jag också tycker att "ett bra sparande" inte behöver sträcka sig längre än en buffert. Hur stor buffert som behövs tänker jag beror dels på de utgifter man har varje månad och inte lätt kan göra sig av med (så jag som är mycket nikotinberoende räknar kallt med i alla fall det billigaste snuset utöver boende och avgift till a-kassan t.ex.) och dels på hur mycket som kan gå fel/hur dyrt det kan bli (så jag som bor i bostadsrätt har tagit höjd för nytt kylskåp, vilket jag hade struntat i i hyresrätt).

Eller menar du belopp/andel av inkomst i månaden?
 
Vad är en hopp och lek-buffert? :) Att man får oväntade men frivilliga nöjesutlägg? Eller vad betyder buffert för dig?
Precis! Typ att det dyker upp flera jaktprov jag vill anmäla till, eller en kurs. Tusenlapparna plockar snabbt på. Nu senast var det dock en robotdammsugare, eftersom jag fick panik på stöket här hemma :laugh:
För mig är bufferten en liten hög där jag kan plocka av för vissa ändamål. Hopp-och-lek-bufferten är den som tar slut emellanåt, medans t ex hundarnas veterinärbuffert aldrig understiger 50k :)
 
Precis! Typ att det dyker upp flera jaktprov jag vill anmäla till, eller en kurs. Tusenlapparna plockar snabbt på. Nu senast var det dock en robotdammsugare, eftersom jag fick panik på stöket här hemma :laugh:
För mig är bufferten en liten hög där jag kan plocka av för vissa ändamål. Hopp-och-lek-bufferten är den som tar slut emellanåt, medans t ex hundarnas veterinärbuffert aldrig understiger 50k :)

Jag tänker liknande men har inget sånt där roligt namn på det :) Min hopp-och-lek-buffert har finansierat mina tunga körkort tex. Och sadel till häst. Och ev planer på att betäcka mitt sto nästa år. Men det inkräktar inte på mina möjligheter att göra allt jag kan och vill på ett djursjukhus om nån av mina djur blir sjuka (har redan bestämt vilka diagnoser jag ej behandlar och det sparar en del, tex tarmvred, benbrott, stora senskador, fång). Jag har både bra försäkringar och buffert för kriser och det naggas inte av mina nöjesutgifter. Nöjesutgifter = sånt jag inte Måste ha utan att ha tid till att spara utan sånt jag Vill ha men likvälkan vänta med tills jag sparat.
 
Jag tänker liknande men har inget sånt där roligt namn på det :) Min hopp-och-lek-buffert har finansierat mina tunga körkort tex. Och sadel till häst. Och ev planer på att betäcka mitt sto nästa år. Men det inkräktar inte på mina möjligheter att göra allt jag kan och vill på ett djursjukhus om nån av mina djur blir sjuka (har redan bestämt vilka diagnoser jag ej behandlar och det sparar en del, tex tarmvred, benbrott, stora senskador, fång). Jag har både bra försäkringar och buffert för kriser och det naggas inte av mina nöjesutgifter. Nöjesutgifter = sånt jag inte Måste ha utan att ha tid till att spara utan sånt jag Vill ha men likvälkan vänta med tills jag sparat.

Precis så tänker jag med!
 
Jag som till ganska nyligen var arbetslös (i ca 1 år och 4 månader) följt av studier i 4 månader innan jag fick ett jobb har under den tiden bara haft ett pensionssparande samt behövt använda en del av den sparade buffert som fanns. När jag levde på a-kassa och sedan csn fick jag tänka till och dra ned på en del utgifter.

Nu har jag börjat jobbat och har månadslön vilket gör att jag borde utöka sparandet. Till en början ska bufferten sparas upp igen men sen behöver jag se över övrigt sparande. Ska försöka öka pensionssparande lite men funderar också på ett isk sparande men vet inte om jag borde vänta tills vi ser hur det blir med ev förändringar?
Villhöver spara till hästköp också...
 
Jag tolkar inte uttrycket som Jönssonligan drar till Mallorca-fuck off utan mer att man har möjlighet att ta sig ur en situation där man mår dåligt. Till exempel säga upp sig från ett jobb där man vantrivs utan att ha ett nytt som hakar i direkt efter, eller att separera och ha råd med ett nytt okej boende.

Så använder jag det också. Typ motsvarande att jag sätter upp fingret mot den/det jag vill lämna och sedan tar jag ner det igen när jag är ute ur situationen, och fortsätter livet med annat jobb/eget boende. Jag går inte runt och fuck off-ar konstant i tre år. Men man kan säkert använda uttrycket olika.

Och konstaterar nu när jag kom att tänka på det, att nu när jag snart har ett fuck off- kapital så skulle jag behöva träna på lite obscena gester också så att jag kan använda pengarna...:angel:
 
Jag har tills nyligen sparat för att kunna köpa hus. Tidigare under våren lyckades jag och sambon äntligen köpa Huset med stort H.

Sparandet till hus gjorde jag via ISK i fonder med medel och hög risk. Medvetna val. Bara vinsten av mina placeringar har i slutändan finansierat ca 25% av min del av kontantinsatsen för husköpet.
Det är många års sparande jag tog ikapp genom medvetna investeringar.

I dagsläget ser mitt sparande ut ungefär så här;
Privat sparande, ISK : en fast summa varje månad för framtida renoveringar, inköp, resor eller vad det nu kan tänkas vara.
Medellångsiktigt sparande. Medel-/högriskfonder.

Privat sparande/buffert, sparkonto : en fast summa varje månad för framtida renoveringar, inköp eller vad det nu kan tänkas vara.
Kortsiktigt sparande. För att jag ska känna mig helt trygg är min egen önskan att detta inte understiger 80'000:- , vilket kanske egentligen är lite väl i överkant om man ska vara rationell. Just nu är detta mitt största sparande.

Pension, ISK : en för mig mindre summa varje månad. Avser öka detta successivt utefter möjlighet. Senast höjde jag summan med 33%

Gemensamt sparande/omkostnader : Konto tillsammans med sambo. Vi för över en viss summa varje månad. Betalar gemensamma räkningar osv. Fungerar även som ett gemensamt sparkonto.

Allting ovan dras automatiskt när lönen betalas ut. Det som sedan är över dagen innan nästa lön kommer sparas även det. I vilket sparande det hamnar beror på var behovet finns.
Just nu hamnar det mesta på sparkonto för att kunna investeras i renovering av huset. Men lite extra brukar hamna till pension och ISK också.
Fram tills husköpet sparade jag upp till 75% av min lön varje månad.
Husköpet innebär en omställning av min ekonomi med högre utgifter och ägare sparande. Men det är för mig inget negativt, det är därför jag har sparat i alla år!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 128
Senast: cassiopeja
·
Samhälle Sån't här roar mig. Men i min värld har jag en betydligt striktare definition på vad ett nyord egentligen är. Animoji Emojis vars...
2
Svar
33
· Visningar
2 656
Senast: VLMF
·
Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 802
Senast: Kakis
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 320
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp